Na wat speurwerk hebben mijn vriend en ik een globaal reisschema gemaakt voor onze 3 weekjes door Marokko.
Ik heb daar nog een aantal vragen over… Hopelijk kan iemand mij helpen!
Dit is de route:
Marrakesh (3 dagen)
Woestijntocht (3 dagen)
Kun je het beste vanuit Marrakesh of Fes een woenstijntocht boeken? En is het dan bijvoorbeeld mogelijk om vanuit de woestijntocht naar Fes te gaan?
Fes en Meknes (4 dagen)
Rabat (3dagen)
Casablanca (3 dagen)
Hoe kun je het beste reizen van Casablanca naar Essouira?
Essouira (4 dagen)
Marrakesh (1 dag)
Graag willen we weten of dat we echt iets super moois overslaan met deze route en/of we hiermee een goed beeld krijgen van Marokko.
We hebben de Trotterreisgids gekocht en boeken hostels via hostelworld.com, zou dat problemen geven in de maanden juli en augustus?
We gaan zelfstaindig rondreizen en willen dus niet iets van de voren geboekt hebben, is dit te doen, ook vanwege de taal en is het goedkoper?
Graag hoor ik van jullie!!
Je kan zowel vanuit fes als marrakech een woestijntocht boeken, maar je hebt het wel over een erg grote afstand, voordat je de Sahara bereikt. Zeker als je naar Erg Chebbiwilt. Het worden dus twee lange dagen reizen van en naar de duinen. Je zal waarschijnlijk een eigen huurauto moeten hebben om de route marrakech - erg chebbi - fes wil nemen. Tenzij een complete rondreiz met geregeld vervoer laat doen.
Van Casa Blanca naar Fes kun je via de snelweg a7 richting marrakech en het laatste stuk richting de kust op de autoweg van marrakech naar Essaouira (p2022). Dit is de snelste route maar ook de saaiste. De mooiste route is langs de zee s121 is wel iets langer qua tijdsduur maar korter qua afstand. Alternatief is ook de route via de n1 maar die loopt maar deels langs de zee. Ik persoonlijk zou voor de s121 route gaan het is immers vakantie :).
Op zich bezoek je vrij toeristische steden waar je over het algemeen altijd wel een plek vindt, maar kom ook niet te laat aan dat maakt het wat moeilijker. Let wel op in de maanden dat jullie willen gaan zit ook de vasten maand dit jaar waardoor overdag wel een hoop gesloten is(met name eetgelegenheden).
Krijg je met deze route een goed beeld van Marokko? Het antwoord is absoluut nee! Je krijgt wel een beeld van Marokko, maar het is zo divers in natuur en steden dat je nooit met één of twee rondreizen Marokko kunt zien. Ook het Noorden in de hoek van Tanger, Tetouan (Chefchouan!!!) is er zoveel te doen waar je dus op je huidige route niet bij in de buurt komt. Maar ook de bogen van Legzira, het hoge Atlas gebergte met als hoogte punt de jebel toubkal, de mooie bergplateaus, de kloven van Todra en Dades, de berbersteden, de prachtige meren zoals ben el Ouidane, de diepe grotten nabij Taza, etc… (kijk ook eens op veelzijdig marokko blog)
Je moet dus niet de intentie hebben om alles te zien maar gewoon genieten en je tijd nemen(ik zou overigens niet te lang in Casa blijven, persoonlijk vind ik het geen mooie stad).
In Casa zijn ze met name erg franstalig gericht, Met je Engels kun je jezelf in Marokko wel steeds beter reden maar is nog steeds erg behelpen. Daartegenover is men wel erg bereidwillig om je te helpen.
Is het goedkoper dan vooraf hotels boeken? Ja maar niet altijd en overal.
Mijn ervaring is dat je heel veel kunt zien en beleven van Marokko in 3 weken.
Mijn reizen zijn vaak tussen de 10 en 12 dagen en dan heb je veel mooie dingen gezien van het land zonder je te haasten en constant in de auto te zitten.
Een auto huren is wel een aanrader. Met name omdat je dan zelf kunt beslissen wanneer je waar naartoe gaat en hoe lang je ergens blijft.
Met het openbaar vervoer is het ook goed te doen(bus via CTM of supratours en gebruik maken van (grand) taxi’s) en goedkoop, maar dan ben je wel afhankelijk van anderen.
Vanuit Marrakech kun je zo ongeveer overal woestijntrips boeken.
Wat je ook kunt doen is zelf, vanuit Marrakech, naar Zagora rijden(met bv een overnachting in Quarzazate of Aït Benhadou(mooi plekje!)). In Zagora zijn genoeg agency’s die ook tochten verzorgen.
Via mij kun je ook een woestijntrip boeken vanaf 1 dag. Je krijgt dan de tocht naar het basiskamp, een rit op een kameel als je dat wilt en een overnachting in een kamp, incl diner en ontbijt.
3 dagen kan ook, dan ga je rondtrekken met een gids en kamelen die de spullen dragen en overnacht je in een tent of onder de prachtige sterrenhemel.
Wat ook heel mooi om te zien is de Dadésvallei en de Todrakloof. Vanuit de woestijn, of vanuit Quarzazate heel goed te bezoeken. Prachtige omgeving, mooie wandelingen en heel veel rust daar.
Essaouira is absoluut een aanrader!
Houd er wel rekening mee dat het heet is in de zomer in Marokko. Aan de kust is het dan heerlijk, meer in het binnenland en de woestijn best warm.
In Marokko zijn ze heel gastvrij en hebben ze er geen probleem mee als je eet tijdens de Ramadan. Vanuit het idee dat je in een ander land bent en je hun waarden en normen waardeert, is het wel netjes om niet zichtbaar midden op straat te gaan eten bv.
En inderdaad, veel eetgelegenheden zullen niet altijd open zijn. Wat brood, beleg, fruit en flessen water inslaan voor onderweg kan dus geen kwaad.
Veel (voor)plezier en als je nog vragen hebt of meer wilt weten, neem dan contact met me op via:
Hallo allemaal,
Samen met mijn vriend wil ik in juli een rondreis maken door Marokko. We zijn ook van plan alles zelf te regelen. Natuurlijk ben ik al druk bezig met een route uitstippelen, maar dat is nog niet zo makkelijk. Dit is de route zoals ik hem tot nu toe heb staan. We willen drie á vier weken gaan. Is dit te doen in die tijd? Missen we nu échte must-see plekken?
Ik heb nog niet precies bedacht hoe lang we op iedere plek blijven.
Aanvullingen of tips over deze route zijn van harte welkom!
1.Casablanca (hier willen we niet zo lang blijven, hoogstens 1 nacht)
2.Rabat
3.Meknes
4.Fes
(tussen Fes en Rissani evt. een stop in Midelt??)
5.Rissani (Erg Chebbi)
(tussen Rissani en Tafraoute evt. een stop in Quarzazate??)
6.Tafraoute
7. Agadir
8. Essaouira
9. Marrakesh (terugvlucht)
Nu dachten we ook om vanuit Fes met de auto naar Rissani te rijden. Kunnen we vanuit Rissani weer makkelijk met het OV naar Tafraoute?
Veel vragen merk ik! Ik hoop dat iemand me kan helpen! Alvast bedankt…
Hier heb je allemaal ruim de tijd voor! Een heerlijke periode om dit land te ontdekken, rustig aan te doen en ergens te blijven zolang je wilt…fijn hoor!
Veelal is goed te doen met het openbaar vervoer.
Ik zou ook de Dadés, de Todra en eventueel Ouzoud erbij pakken, maar dat is persoonlijk.
In Marokko zit het vol met must see plekken, plaatsen die maar bij weinigen bekend zijn of plaatsen die juist bij velen bekend zijn. Het is ook maar net waar je van houdt, natuur, steden?
Maar als je alles wilt zien, bekom je niet van de indrukken die je op doet. Dit hoor ik in het algemeen veel bij Nederlandse toeristen. Kies een aantal dingen en geniet er van!
In Casablanca zou je naast de grote moskeeeens kunnen kijken de nieuwe Morocco Mall. Meknes zou je de oude Koninklijke paardenstallen achter de stadsmuren eens kunnen bezoeken. In Fes kun je alle kanten op, maar zeker het vermelden waard is de spraakmakende soukh.
Tussen Fes en Rissani kun je idd een stop maken bij middelt, maar ook daarvoor al bij Ifrane(een favoriete plek om even af te koelen, ook de koning is hier graag) of Arou.
Van Rissani naar Tafraoute in 1 dag is wel erg ambitieus, maar met name vermoeiend. Ik zou minimaal 1 tussenstop voor een overnachting maken. Er ligt op deze route erg veel wat je kan gaan zien en waar je uit kan kiezen!!! Ga ook zeker naar de hoge atlas, de Jebel Toubkalis letterlijke het hoogste punt van Noord Afrika maar is figuurlijk ook één van de hoogtepunten!
Om Essaouira nog even te noemen, als je van vis houdt, ga naar de haven sardientjes eten bij één van de kraampjes in de haven.
Als je nog specifiek iets wil weten hoor ik het wel….