Weekje Marokko

Ik ga in December naar Casablanca voor een bruiloft, nu is dit mooi een kans om wat meer van Marokko te zien. Ik ben van plan een week te gaan.
Idee 1: vlieg naar Marrakech, spendeer daar 2 dagen, vanuit daar naar Casablanca voor de bruiloft (hoe lang duurt de reis ongeveer?), 2 dagen en dan naar Fes of Meknes 2 dagen waarnaar terug naar Casablanca voor de terugreis.
Idee 2: vlieg naar Casablanca, ga volgende dag naar Rabat, een dag later terug naar Casablanca voor bruiloft, vanuit daar zelfde als idee 1.

Wat is leuker? En is het te doen qua tijd ivm reisafstanden ed.?

hoi
volgens mij moet je voor de reis per bus van marrakesh naar casablanca toch wel een klein dagje uittrekken maar dit weet ik niet zeker. het kost zeker een aantal uren. ik zal eens kijken of ik het in de lonely planet kan vinden en dan kom ik daar op terug. met vliegtuig is het 30/45 minuten maar heb je de wachttijd op het vliegtuig natuurlijk.
als je tussen fes en meknes gaat kiezen zou ik voor fes gaan. Meknes is ook erg mooi maar een stuk minder te zien en te doen dan fes.
verder is in het noorden Chefchouen ook een heel mooi stadje. wij zijn daar vanuit rabat naartoe gereden in een paar uur. Rabat is ook wel een dagje de moeite waard.
de afstanden tussen de verschillende steden zijn redelijk groot dus houd rekening met een paar uur bussen op de reisdag. maar ik zal de exacte tijden eens voor je opzoeken!
groetjes lotte

hoi
heb 1 en ander even opgezocht.
de tijden vallen mee!
met de bus van:
marrakesh-> casablanca 4 uur, 3x per dag en kost 85 dh
casablanca -> fez 5 uur, 10 x per dag en kost 100 dh
casablanca -> Meknes 4 uur, 10x per dag en kost 80 dh
casablanca-> Rabat 1 uur 15 min, elke 30 min en kost 30 dh

met de trein:
casablanca -> marrakesh 3 uur, 9x per dag en kost 84 dh
casablanca -> fez 4 uur 30 min, 9x per dag en kost 103 dh
casablanca -> meknes 3 uur 30 min, 9x per dag en kost 86 dh
casablanca -> rabat 1 uur, elke 30 min en kost 32 dh

De treinen schijnen comfortabeler te zijn maar hier heb ik geen ervaring mee omdat wij met een prive bus reisde.
Bus kaartjes kan je het beste een dag van te voren al kopen omdat het vrij snel gaat met de plaatsen!
hopelijk heb je hier wat aan

groetjes lotte

ps dit is informatie die ik uit de recente (feb 2009) Lonely planet heb dus 100% zeker dat het klopt weet ik niet.

Hoi Lotte!

Dank je wel voor de informatie!!!
Ik stel dit zeer op prijs, de tijden vallen best mee, en ik denk dat we er een leuke week van gaan maken :slight_smile:
Ik de tickets geboekt, we komen op een di aan in Marrakesh, we blijven daar 1,5 dag, daarna gaan we naar Casablanca (trein denk ik). Daar wederom 2 dagen. Dan zijn er nog 3 dagen te besteden, want de woensdag erop volgend gaan we weer naar huis. We moeten nog even bekijken of we in die tijd denk 2 steden te kunnen bezoeken of 1.

Groetjes,

Marianne

Hallo,
De treinen zijn inderdaad comfortabeler dan de bussen en ook sneller! Met de bus weet je nooit hoelang en hoeveel keer de chauffeur zal stoppen :slight_smile:
Persoonlijk zou ik voor de eerste keer in Marrakech toch zeker 3 dagen uit trekken! Er is daar zoveeeeeel te zien! En ook in Fez kan je gerust 2 / 3 dagen spenderen. Hou er wel rekening mee, als je van Fez terug naar Marrakech moet, dat je dan zo’n 8 uur onderweg bent met de trein! Er zijn wel nachttreinen.
Voor de uurregeling kan je altijd kijken op www.oncf.ma

Alvast een goede reis!

Tja, als ik meer dagen heb zou ik dat zeker doen! Helaas hebben we maar een week di t/m wo en hebben we op de vrijdag de bruiloft in Casablanca. Dus we zullen het met minder dagen moeten doen. In ieder geval genoeg om een impressie te kunnen krijgen! We kunnen altijd nog terug :slywink: