Ik ga met een oud klasgenoot/vriend 1 week naar marokko. ik ben 18 hij 20. Voordeel is dat hij marokaanse ouders heeft, dus de taal vloeiend spreekt. Zelf ben ik nederlander maar dat terzijde. Ik zou graag wat tips over onze reis willen hebben.
Vliegen naar Agadir vanaf Brussel dinsdag 3 november.
4 Nov: Auto huren en rijden naar Quarzazate of Zagora welke is het meest haalbaar qua woestijn en afstand?
5 Nov: Woestijntochtje maken van een paar uur, om vervolgens savonds naar Quarzazate te gaan.
6 Nov: Vroeg in de ochtend vertrekken naar Marrakesh, is de pas nog open? en is het te doen met auto zo de Atlas over? Savonds spenderen in Marrakesh en evt middag nog.
7 Nov: Rond de middag de trein naar Casablanca ( ivm met familie daar die we willen gaan bezoeken) Daar slapen en uitgaan, is dat veilig leuk daar?
8 Nov: In de Middag vertrekken naar Fes, wat is het beste ov middel ? In de avond in fes zijn.
9 Nov: Heel de dag spenderen in Fes ( ben er eerder geweest, wat een mooie stad , je waant je echt in de middeleeuwen) vlucht vertrek om 6 uur richting Dusseldorf.
Tips ? groetjes rens
ps: die vluchten waren spotgoedkoop met ryanair, in totaal voor alle 2 de enkele reizen bij elkaar opgeteld , 48 euro betaald!
Ben nog nooit in Fes geweest. Bedankt voor de tip!
Kwa afstanden is het misschien een idee eens google maps te checken. Als de wegen okee zijn is dat prima in te schatten op die manier.
Ik ben benieuwd hoe jullie rondreis straks verloopt!
Het lijkt mij een beetje veel om in 1 week te doen! Ik vrees dat jullie vooral onderweg zullen zijn.
Als je in Ouarzazate ben zit je nog niet in de woestijn. Je kunt beter doorrijden naar Zagora en van daaruit dan naar M’Hamid.
Om van Zagora terug naar Marrakech te rijden, moet je toch een dag rekenen. Normaal is het in november geen probleem om over de Tizi 'n Tichka te rijden. Wij hebben het vorig jaar eind oktober gedaan, zonder problemen.
Jammer dat je zo weinig tijd neemt in Marrakech. Het is echt wel een prachtige stad! Of ben je daar al eerder geweest.
Persoonlijk vind ik Casablanca niet zo’n leuke stad: veel te druk en ik voel me daar ook niet echt veilig. Maar ik denk dat het wel een leuke ervaring kan zijn als je daar bij mensen kan logeren.
Van Casablanca naar Fez neem je best de trein. Je kan de uurregeling terugvinden op www.oncf.ma
hallo,
Ik vind het ook wel een zeer krappe timing als ik de planning zie. Voor de reis Agadir naar Zagora en terug naar Marrakech moet al 2 dagen tellen dat je in de wagen spendeert zonder dat je ook maar even ergens hebt rondgelopen. Dan heb je nog 3 dagen over: voor de reis Marrakech-Casa moet je ook wel een dag rekenen met taxi, wachttijd, enz inbegrepen. Je kan dan s avonds wel in Casa uitgaan. Als je vrienden/familie terplekke hebt moet je je niet al te druk maken over veiligheid (ze kunnen je best wel vertellen waar je best niet naartoe gaat). Dan heb je 2 dagen over: een halve dag spendeer je onderweg naar Fes, heb je nog anderhalve dag over om Fes te verkennen (waar je toch wel minstens 1 dag voor nodig hebt). Op 9 nov moet je er rekening mee houden dat je nog op het vliegveld moet geraken en er 2u op voorhand moet zijn, wat wil zeggen dat je eigenlijk tot 3u ipv 6u in Fes kunt rondlopen.
Zoals IngeL al heeft geschreven, zullen jullie overdag veel meer onderweg zijn dan ergens terplekke.
Maar als jullie graag van alles een beetje willen zien en het niet erg vinden om te rushen en onderweg te zijn, moet de planning wel lukken. Speedtoerisme heeft ook wel iets
Inderdaad krappe timing… ben net terug uit Zagora, Ouaezazate en Marrakech. Toen we de Tichka-pas probeerden over te steken regende het pijpestelen. Dat betekent dat al dat water de bergen af kwam stromen en op bepaalde plaatsen voor modderstromen zorgde die soms over de rijweg stroomden. Dus hou er zeker rekening mee dat de oversteek soms langer kan duren dan verwacht. Vorige keer toen ik in november de oversteek maakte had het fel gesneeuwd, terwijl het overal nog warm was. Het is dan ook erg hoog… Casablanca zou ik persoonlijk ook niet aanraden, wel Zagora en doorgaan tot M’Hamid, waar de woestijn eigenlijk pas echt begint. Zeker de moeite waard!
Veel reisplezier!