Ik ga in de voorjaarsvakantie naar Marokko.
Ik wil heen vliegen op 15-2 en terugvliegen op 22-2.
Nou twijfel ik wat ik zag gaan doen. Ik zou heel graag naar Marrakech, Aït-Ben-Haddou, dadesvallei, woestijn (kameeltochje + 1 nacht in de woestijn) en Fez willen. Maar is dat haalbaar in deze tijd?
Ik hoef niet lang in de steden te blijven. Gewoon een dagje, sfeerproeven, door de medina lopen en een souk bezoeken.
Ik hoop dat iemand mij kan vertellen of mijn plannen mogelijk zijn, hoe ik het reisschema dan het beste in kan delen en hoe lang de autoritten duren (waarschijnlijk ga ik een auto huren)
hallo,
zal nipt zijn. Alles hangt ook af van de vluchturen. Let wel: het zullen heel lange dagtrajecten worden, die je best met eigen huurwagen doet. Met openbaar vervoer kom je zeker niet rond! Persoonlijk vind ik het programma te overladen voor 1 week.
dag 1 Aankomst Marrakech. Als je aankomt 's morgens in Marrakech, kan je de stad nog bezoeken, overnachten
dag 2 Marrakech
dag 3 's ochtends doorrijden over tichka naar bv ait ben haddou (via telouet) en daar overnachten.
dag 4 doorreizen via skoura naar dadesvallei en overnachten.
dag 5 doorreizen naar erfoud, merzouga. Voor zonsondergang de dromedarissen op en overnachten in nomadenkamp
dag 6 terugreizen naar Fez en daar overnachten
dag 7 fez bezoeken
dag 8 terugvliegen
De trajecten zijn echt bijna een volledige dag.
Als je bv van Marrakech naar ait ben haddou rijdt, via telouet, kom je in ait ben haddou aan in de late namiddag (stop in telouet om te eten en eventueel om de oude glaouikasbah te bezoeken).
Van ait ben haddou, via ouarzazate, skoura, kalâa m’gouna (iets meer dan 140 km, reken dus ruim 2uur) naar de dadès (nogmaals een uurtje). Dus tijd om de dadèskloven in te rijden en logies te zoeken.
boumalne dadès, via tineghrir (toghdrakloven), tinejdag, erfoud, rissani, erfoud: ruim 200 km waarvanhet vanuit Tinejdag trager en vanuit Rissani zeer traag rijden is.
Rissani - Fez: meer dan 400 km, dus een zeer lange dagrit.
volgens mij moet je een keuze maken tussen steden en natuur.
Als je zeker de woestijn wil doen, kan je ook vanuit Ouarzazate zuidwaarts naar M’hamid waar je ook kan overnachten in de woestijn.
Ik zou voor een weekprogramma gaan voor het volgende: programma 1
marrakech (2 tal dagen)
naar ouarzazate via telouet (toch mooie kasbah), ait ben haddou (mooie site). (1dag)
vanuit ouarzazate via agdz naar zagora (de drâavallei, ook heel mooi). (1dag)
zagora naar m’hamid. (1 rustige dag)
Dan moet je wel de hele zelfde weg weer terug naar Marrakech.(2dagen met stop in ouarzazate, vanuit Ouarzazate rechtstreeks naar Marrakech, niet via ait ben haddou en telouet)
**programma 2
**marrakech (2 tal dagen)
naar ouarzazate via telouet (toch mooie kasbah), ait ben haddou (mooie site), overnachting ait ben haddou of ouarzazate (1dag)
vanuit ouarzazate naar kalâa m’gouna, overnachting in rozenvallei (bv bij ons) (1dag)
vanuit rozenvallei via dadèskloven, toghdrakloven naar erfoud, overnachting in woestijn (1dag)
terug via nkob naar ouarzazate, overnachting ouarzazate (1dag)
terugrit naar marrakech (1dag)