Deze zomer (juni) zijn mijn vriend en ik van plan in 1.5 week Marokko te ontdekken met het openbaar vervoer. We weten alleen niet waar te beginnen! Ik heb al positieve verhalen gelezen over Marrakech, Chefchouen, Meknes, Essaoui en Fes.
Wat we graag willen doen: 3 dagen trekking door Atlas gebergte, 1 overnachting in de woestijn (per kameel), misschien een kookcursus, Ourikavallei bezoeken? Wat ik zo voor ogen heb wat we willen doen is een mooie combinatie van cultuur en natuur, lekker eten en mooie plekken zien. (oh en als het even kan, wil ik ook graag mooi zilver kopen en kruiden, tajines vanwege passie voor koken etc maar volgens mij heb je die overal?!)
We hebben alleen geen zicht in:
de tijd (hoe lang het reizen is van Fes naar Marrakech bij wijze van, en of het dan ook wel te combineren is in 1.5 week.) het zou natuurlijk jammer zijn als we alleen maar in de trein zitten.
de echte leuke steden/activiteiten, wat is een logische en leuke route? Wat mogen we echt niet missen/wat is aan te raden?
Kosten, tot nu toe hebben we niet echt gevonden hoe duur zo’n vakantie ongeveer zal worden. En natuurlijk, een vakantie kan je zo duur maken als je zelf wilt, maar sommige dingen (treinkaartjes, busritten, gemiddelde prijzen excursies) staan toch redelijk vast.
We hopen dat iemand ons waardevolle tips kan geven!
Alvast harstikke bedankt,
Marrakech is een prima plek om jullie reis te beginnen.
Van daaruit kun je gemakkelijk naar Ourika valley, het Atlasgebergte in en naar de woestijn.
In Marrakech kun je sowieso kookcursussen doen, maar leuker is om dat bij een local thuis te kunnen doen en dan echt wat van net Marokkaanse leven meekrijgen.
In vrijwel alle steden en dorpjes kun je tajines, kruiden en zilver kopen. Kijk op de lokale marktjes hiervoor.
Qua reizen zijn het soms flinke afstanden die je af te leggen hebt.
Van Marrakech naar de woestijn nabij Zagora is al ruim 8 u met de bus.
Een mooie route is Marrakech, Ourika of Ouzoud, dadés vallei en Todra en dan door naar Zagora en de woestijn in.
Deze route kun je ook gemakkelijk doen met de busmaatschappijen Supratours of CTM. Dit zijn goede bussen en niet duur. Van Marrakech naar Zagora kost ongeveer €13,-. Reserveer 1 dag van te voren in het busstation zelf. Daar kun je heen met een taxi voor €3,- ongeveer.
In de Dadés en Todra kun je erg mooi wandelen.
In Ouzoud kan ik een kookworkshop voor jullie regelen bij een vrouw thuis die ook wat Engels kan.
De woestijntrip kan ik ook voor jullie regelen. Dan zijn dat 2 dingen die vast voor je geregeld zijn zodat jullie je verder kunnen focussen op het genieten van dit prachtige land!
Koop voor goede en niet te dure hotelletjes gewoon een reisgids zoals de Trotter. Daar staan hele handige tips ook in.
Mijn inziens is 1,5 wk te kort om zowel het Zuiden als het Noorden te bekijken.
Maar ik hou er dan ook van om op sommige plekken 2 dgn te blijven en de plek goed te kunnen ervaren. En in je reistijd gaat vrij veel tijd zitten.
Als ik iets voor jullie kan regelen horo ik het graag.
Veel plezier iig!
De trein tussen Marrakech en Fes is goedkoop (rond 15 eur) maar je moet wel 8 uur enkelrit voor het traject tellen. Best is dat je een tussenstop maakt in Rabat maar als je in anderhalf week zowel de woestijn, atlasgebergte en steden wil doen, is het wat krap in tijd om nog een tussenstop te maken. Je zou moeten kiezen tussen de woestijn van Zagora of Fes als je op een redelijk tempo wilt reizen. Qua hotel/pensions is het goedkoper in het zuiden dan het noorden… in Fes betaal je gemakkelijk het dubbele voor hetgeen je vb. in marrakech vind. Zoals hierboven vermeld, vind je leuke adresjes in de trotter.
Persoonlijk vind ik de route tussen Marrakech en Tingihir het indrukwekkends met al de kasbahs, de verschillen in kledij per stam, wandeling door de bergen en met tussenstop in Ait Ben Haddou. Een overnachting in de woestijn is ook wel iets om mee te maken, alleen vond ik de anderhalve uur per kameel naar diep in de woestijn en terug anderhalf uur nogal pijnlijk. Je kunt ook per quad of met zo’n jeep door de woestijn.
Wat de bussen betreft, deze zijn wel OK maar persoonlijk zou ik eerder meer betalen voor een huurwagen omdat je meer kunt bezichtigen. Een wagen met chauffeur/gids is natuurlijk het meest interessant maar dan moet je dieper in je portemonee graven (je krijgt wel waar voor je geld).
Wij hebben een auto gehuurd en zijn via het atlas gebergte van Marrakesh naar Fes gereden. Wij vonden Fes trouwens een mooiere/indrukwekkendere stad dan Marrakesh. We hebben erg mooie plekken gehad om te overnachten onderweg o.a. in een kasbah in een oase. Ik weet de naam niet meer maar het staat vermeld in de lonely planet. Wij vonden de route door het atlas gebergte heel erg mooi! Kleine tip: Ryan air vliegt op Marrakesh en Fes en wij hebben voor een spotprijs gevlogen vanuit Weeze (ongeveer €80,00 pp retour).