Mijn moeder en ik willen in September, rond de 12e, 8 tot 10 dagen naar Marrakech.
Ik heb echter geen idee waar te beginnen.
We willen graag in een hotel met zwembad verblijven, en vanuit Marrakech wat dagexcursies doen.
Nu vraag ik me af:
waar zullen we boeken? Arke? neckerman? Oad? Kras? En nog een hoteltip?
Wat zijn leuke dagexcursies? Heb geen idee, kan op internet weinig vinden, alleen dat er overal in Marrakech bureautjes zitten om excursies te boeken, maar wat voor soort excursies kan ik moeilijk vinden. Hoe ver weg is de woestijn bijvoorbeeld?
Kan je in Marrakech eigenlijk bv een rokje aan tot net boven je knieen en een hemdje? Of is dat ‘not done’ ivm de islam?
2 jaar terug in juni geweest, dit jaar oktober weer ‘in die buurt’, dus misschien kunnen we helpen.
1] Tja, gewoon eerst een zinnig hotel zoeken via sites als zoover en tripadvisor en daarna de agenten vergelijken. Een hotel ‘op loopafstand van de binnenstad’ raden we wel aan, maar dat kan zowel een klassieke riad zijn (niet zoveel hebben een zwembad van enige omvang) als pakweg Sofitel. Wij hadden een riad in het oude centrum maar hadden achteraf waarschijnlijk liever de Sofitel gehad, die ligt nog dichter qua loopafstand van het grote plein dan onze riad!
2] De palmeraies rondom de stad, de Atlas bergen wat verderop en misschien een ballonvaart al is die even duur als in NL. De woestijn ligt gewoon te ver voor een dagtrip, is ongeveer 6 uur over de weg 1-richting. Dus 2 dagen is het minimum daarvoor maar 3 dagen het beste.
3] ‘Toeristische’ dameskleding kan in Marrakech best, alleen als je een moskee (inclusief de moskeetjes in de oude paleizen) bezoekt moet je meer bedekken. Buiten de stad is men echter beduidend conservatiever.
bedankt!
stel we willen wel een hotel met zwembad, nog een aanrader behalve sofitel? en hoe kan ik vinden hoe/waar 10 dagen sofitel te boeken? vind het maar moeilijk allemaal! mijn ex regelde dit altijd…
als we 10 dagen gaan kunnen we toch wel 3 dagen woestijn doen?? hoe duur is dit ongeveer en hoe/waar slaap je dan? hoelang is het rijden?
als je op excursie gaat dus lange rokken aan en geen hemdjes?
1] Voor hotels gewoon de boekings-sites zoals expedia en agoda gebruiken als je alles in losse bouwstenen wilt. Of Oad, Arke, Kras etc. maar die boeken vaak inclusief vlucht en transfers. Sorry, kunnen geen andere namen uit eigen research/ervaring geven maar zoover enzo is altijd erg informatief.
2] Zoals geschreven: woestijn is 6 uur rijden. Je zult zeker 1 nacht in een tentenkamp slapen, 2e nacht misschien in hotelletje onderweg; Ait Ben-Haddou is zo’n beetje de mooiste plek waar je sowieso op de weg naar woestijn langs komt (3.5 uur van Marrakech) en misschien ook voor de overnachting.
3] Inderdaad, op excursie beter lange broek (of rok) en armen in ieder geval deels bedekt.
10 dgn naar Marrakech! Leuk!
Maar ik zou ook echt uitsapjes maken. 10 dgn in zo’n mooi land…
Er zitten inderdaad veel excursiebureau’s die bv een 3-daagse trip aanbieden naar Aït Benhaddou, de Todrakloof en de woestijn. Allemaal aanraders en alles wordt dan voor je geregeld. Superduur is het niet.
Verder zou ik een reisgids Marokko in de boekenwinkel kopen hier in NL. Bv de Trotter of van Capitool. Daar staan goede hotels in met allerlei prijsklasses. Verder kun je op internet zoeken: Google - riad met zwembad in Marrakech. Zoiets…gewoon wat zoekopdrachten intypen en je vind vanzelf wat.
Je kunt natuurlijk ook voor 2 nachtjes een hotel boeken en dan in Marrakech verder kijken. Wat hotels inlopen, wat rondvragen enz.
Qua kleding zou ik het met respect voor het land dragen. Je bent inderdaad in een Islamitisch land waar het gangbaar is om als vrouw (en man) je benen en schouders en boezem bedekt te hebben. Het is misschien wat anders als je aan het zwembad ligt in je hotel, maar op straat zou ik me aanpassen. Je bent toch te gast in dat land.
geen idee hoe te beginnen. als we 3 daagse woestijntoer willen doen moeten we dus geen 10 dagen hotel in marrakech boeken…vind het maar moeilijk allemaal! oad arke en kras enzo, die hebben toch altijd MET hotel? tenminste wat ik zie…
en ik moet dus losse vlucht boeken,…maar waar te beginnen. Wil het niet zo duur hebben!
verder, kom je altijd langs Ait Ben-Haddou bij zo’n 3 daagse tour? want dat klinkt mooi/leuk, die overnachting!
aan hoeveel euro moet ik denken voor zo’n 3 daagse trip? en gaan die vaak? kan ik er gewoon op gokken bv de eerste 4 nachten marrakech te boeken en vervolgens een 3 daagse trip te regelen voor daarna?
je raadt het riad aan dus? als je op zoek bent naar een hotel met zwembad?
Kijk we gaan denk ik 12 dagen. En dan dus die 3 daagse trip. Dus dan nog 8 dagen marrakecht ofzo, wel lang of niet? zijn er dan nog andere dagtrips te boeken? leuke dingen te doen?
en verder, mijn moeder kan niet teveel lopen, ivm knieproblemen, is dat veel lopen, zio’n 3 daagse woestijntrip? dat kan ze echt niet.
nou ben ik weer aan het twijfelen of een gehele rondreis niet leuker/beter is en dan bv 12 dagen te gaan en maar 3 daagjes marrakech te doen ofzo~!
want las dit, een reactie van iemand, maar weet niet of ze dan bedoelen dat je zelf rijd in dit geval? en je zal toch ook vanaf marrakech terug moeten vliegen…help! wie helpt me met 12 dagen Marokko plannen, nu weet ik t nie meer;-)
. Ga van Marrakech dus eerst naar het zuiden, en dan is het wel echt een must om ook even naar de Sahara te gaan! Je kunt of van Ouarzazate naar het zuiden rijden, via de schitterende Draa vallei door naar Zagora en dan ben je al bijna in M’Hamid. Of je rijd door naar Erfoud en dan naar beneden via Merzouga, om de woestijn in te gaan bij Erg Chebbi. De laatste is overigens wel het allermooiste punt om de Sahara te zien. Zowel in M’Hamid als in Merzouga zijn talloze tourtjes beschikbaar om per kameel de woestijn in te gaan en daar een nachtje door te brengen bij de nomaden. Zij koken 's avonds voor je en 's ochtends vroeg word je gewekt voor de zonsopgang. Dat is echt schitterend, dat wil je echt niet missen. Je kunt eigenlijk niet naar Marokko gaan zonder de sahara mee te maken!
Vervolgens rij je verder richting Fes, Meknes, Rabat (elke stad is wel 2 dagen waard!) en dan eindig je aan de kust. Ik ben zelf geen fan van Agadir, veel te toeristisch, en ben gek op Essaouira, maar ik moet toegeven dat het strand in Agadir wel veel beter is.
Tja, meerdaagse excursies betekenen inderdaad ofwel dubbel betalen voor je kamer ofwel al vantevoren je hotel in Marrakech voor minder nachten boeken.:was:
Ait Ben Haddou ligt inderdaad vrijwel op de hoofdroute Marrakech-Ouarzazate. En er zijn genoeg losse vluchten, ook Easyjet en Ryanair - gewoon even zoeken vanaf welke airport voldoende dicht bij Nederland. zoover.nl is één van de betere sites om hotels etc. te vergelijken, met duizenden verslagen van mede-reizigers.
Ik heb ook via mijn site gereageerd, maar ook nog even zo.
Heb je je tickets al geboekt?
Je zou namelijk ook met ons mee kunnen gaan.
Ik denk iig dat wanneer je daar bent, je zult ervaren dat het allemaal reuze meevalt. Marokko is niet te heet, het is een erg gastvrij en behulpzaam land en overal zijn mooie trips te boeken. Je moet inderdaad alleen weten waar. Daarom is het raadzaam een reisgids te kopen waar alles in staat wat je wilt weten en hoe je het dan kunt doen, waar op te letten enz. De Trotter of de Lonely Planet zijn goede gidsen met enorm veel info.
Een woestijntrip van 3 dgn kost ongeveer rond de 150 euro pp incl alles; 3 maaltijden, overnachtingen, ritjes op een kameel en thee.
Als je moeder niet zo heel goed ter been is zou ik een 2 daagse trip in het basiskamp van de woestijn bij M’hamid aanraden. Bv via onze gids.
Dan kunnen jullie daar zijn, een goed idee krijgen van de woestijn, een rondje op een kameel krijgen en even tot rust komen. 3 dagen rondtrekken is dan misschien wat zwaar. Maar dat kunnen jullie zelf beter inschatten.
Als je geen volledige reis met ons wilt doen, laat dan even via het contactformulier van onze site je wensen weten.Dan kijk ik wat ik voor je kan regelen met onze gids. www.sahrasoul.nl
Maar zo’n reisgids zou sowieso al veel van je vragen beantwoorden. Ook over welke hotels met zwembad zijn bv en hoe die te boeken.
Ik vind het wel fijn dat het vanuit Marrakech is, en geloof dat je heel veel ziet bij deze tour! Maar je komt niet langs/door ; Ait Ben-Haddou is als ik het goed zie, of wel? En dat is toch juist zo mooi??
Deze tour is met een 4x4 en prive chauffeur die nederlands spreekt. Maar is voor 2 personen 400 euro pp. Is dat duur? Is dat in Marrakech zelf veel goedkoper te krijgen?? en kunnen de gidsen die die tours organiseren die je vanuit Marrakech boekt, wel engels? Anders heb je er nog niks aan…
groetjes!
ps iemand nog tips voor goedkope tickets? en voor een goed/leuk hotel met zwembad?
Persoonlijk vind ik het veel geld voor 4 dagen. In Marokko zelf regelen kan goedkoper zijn, maar je kan ook verschrikkelijk afgezet worden…goed uitkijken dan dus. Weet niet of je er iets aan hebt en wil ook niet teveel reclame maken, maar wij hebben een bouwsteen geboekt bij marokkoonline (www.marokkoonline.nl) en daar hebben ze nog meer bouwstenen die je aan elkaar kan plakken. Was allemaal heel goed geregeld.
Een Marokkaanse vriend van mij verzorgt ook deze tours in een 4x4. Hij zit nu naast me en hij zegt dat hij dezelfde tour voor 300 euro pp kan aanbieden. Als je meer informatie wilt kun je mailen(engels of spaans) naar reizeninmarokko@gmail.com
ja, daar heb je wel gelijk in inderdaad. Als je zelf een auto moet huren en de benzine nog moet betalen, valt het misschien wel mee, zeker aangezien het prive is…