Hallo Annelies,
Wij zijn vorig jaar november voor een kleine 2 weken naar Marokko geweest en hebben daar een auto gehuurd, dit is ons erg goed bevallen. Alle vrijheid alhoewel het af en toe wel even zoeken was naar de juiste weg, vooral in/rondom Fes en Marrakech. Wij zijn gestart in Tanger en hebben de auto weer ingeleverd in Marrakech.
Welke woestijn heb je in gedachten? Wij zijn doorgereden tot aan de rand van de Erg Chebbi zandduinen nabij Merzouga. Hier staan diverse auberges waar je kunt overnachten en zij organiseren ook excursies de woestijn in (kamelentocht, overnachting in de woestijn etc).
Wij hebben dit niet gedaan maar zijn zelf met zonsopkomst en ondergang de duinen in gegaan en hebben daar een paar uur rondgelopen.
Wij zijn weinig mensen tegen gekomen die Engels spraken. Het is dus handig om je Frans wat op te halen en het Noorden (omgeving Chefchaouen) kan je ook met Spaans terecht.
Mocht je het leuk vinden, we hebben onze Marokko foto’s + verslag on line staan, zie http://www.2discover.net
Tnx Petra,
Ik wil graag naar de Erg Chebbi woestijn en inderdaad naar Fes, Casablanca en Marrakesh. maar we houden erg van de kleine dorpen.
Normaal in Azie is het ‘bijna niet te doen’ om een auto te huren, maar zo te lezen is dat goed te doen in Marokko.
Ik heb jullie verslag gelezen, leuk!
Maar moet dus al aan mijn Frans werken… oeps…
Hallo Annelies.
Op onze site kun je waarschijnlijk ook nog wat tips en informatie verzamelen.
sandcruiser.rubinho.nl
Er hoeft geen www of http voor.
Als er nog vragen zijn hoor ik het graag.
Ik ben vorig jaar naar Zuid Marokko geweest en ben er achter gekomen dat het OV niet geheel handig is. Vandaar dat we later maar een auto hebben gehuurd en dat is relatief goedkoop en we hadden een spiksplintere nieuwe… De wegen zijn goed, maar slecht verlicht dus s avonds rijden zou ik je niet aanraden. Super land! Probeer ook in een authentieke RIAD te slapen… Echt heel bijzonder.
Een oud-huisgenoot van mij, afkomstig uit het zuiden van Marokko, heeft een paar jaar in NL gewoond, is een klein reisagentschap begonnen in Ouarzazate. Hij organiseert tours naar de woestijn, overnachtingen, maar ook fietstochten en andere tripjes. Lang en kort, wat je leuk vindt, heel flexibel. Je kan er ook gewoon binnenlopen en ter plekke kijken of je het leuk vindt. Je kan ook bellen of mailen en alles van tevoren regelen. Ik ben er geweest en de woestijn is echt prachtig! Echt een aanrader. En erg handig … hij spreekt vloeiend NL.
Zie voor informatie (ook in het NL) http://www.dayatravels.com/nl/homepage.html
Verder ben ik geweest bij deze familie. Ook heel bijzonder: een familie die in de woestijn woont, of tegenwoordig in een heel klein dorpje aan de rand van de woestijn, maar de zoons zijn nog geboren in de woestijn, toen hun volk nog rondtrok en hebben tot ongeveer het 19e jaar van de oudste zoon getrokken. Toen kwam de tijd dat veel nomaden zich (gedwongen) gingen vestigen. Maar ze leven nog steeds enigszins als nomaden en voelen zich vrij als ze de woestijn in gaan. Deze familie is ongeletterd (hoewel er enkele dochters zijn die wel naar school geweest zijn geloof ik en ook wat zaken regelen), waardoor communicatie op afstand niet zo gladjes gaat (geen fancy website) maar wel heel bijzonder. De zoons spreken prima engels en uiteraard goed frans, maar in het engels kan je je ook goed met hen redden. Ze kunnen het alleen niet lezen of schrijven en hebben alles geleerd door te luisteren. Ook absoluut een aanrader, vooral als je wat meer van het oorspronkelijke wil zien. Zie hiervoor (wel in het frans) een verhaal wat iemand anders voor ze/ over ze heeft opgeschreven. http://portedudesert.monsite.wanadoo.fr/page5.html
Heel veel plezier. Het zuiden van Marokko (en zeker ook de woestijn) is schitterend!
Afgelopen mei hebben wij 2 weken door Marokko gereisd. We zijn met een huurauto (gehuurd bij First Car, goede ervaring mee) van Marrakech naar Ait Ben Haddou en de Todra Gorge richting Merzouga gereden. Daar overnacht in een gezellige kasbah; Sable d’Or (www.kasbah-sable-dor.com). Wordt gerund door een Franse en haar Berberse man. Was niet duur, 170 dirhams per nacht inclusief eigen badkamer, ontbijt en avondeten voor 2 personen! Wij hebben bij hen ook een ritje op de dromedaris en aansluitend een nacht in de woestijn slapen geboekt. Heel goed geregeld en we waren maar met ons gezinnetje alleen. Extra mooie ervaring, echt een aanrader!
Laatste 3 dagen in Essaouira doorgebracht. Leuke havenplaats met z’n eigen charmes.
ik zie dat je vooral reacties hebt gekregen van mensen die een auto hebben gehuurd. Ik heb 5 maanden in Marokko gewoond voor m’n studie, en toen mijn vriend er voor 2 weken was hebben we met OV rondgereisd. Is goed te doen, toen wisten we ook niet beter, reisden altijd met OV. Tussen alle grote steden zijn busverbindingen, of trein. Er rijden een paar keer per dag bussen. Je hebt ook de grands taxis, die rijden vast trajecten tussen steden, meestal met 6 passagiers aan boord, voor een vaste prijs.
En vanuit Erfoud rijdt bijvoorbeeld elke dag een bestelbusje de woestijn in, zelfs naar de kleinere dorpjes voorbij Merzouga, maar let op, daar zijn voorzieningen meer! Het is wel handig om je frans op te halen, want je moet soms wel wat rondvragen om er achter te komen waar de bus vertrekt oid. Het is ons in ieder geval gelukt en goed bevallen, je komt veel meer in aanraking met de lokale bevolking.