Met de trein/ bus door Italie

Moet ik het via internet bestellen of kan ik het ook daar ter plekke kopen?

Ter plekke kopen.

Trouwens als je een kaartje bestelt, heb je geen vaste plaats in een vaste trein, en ook niet voor 1 tijdstip.
Vergelijk het maar met de bussenstripkaartjes. Op ieder perron staan stempelmachines. Vòòr je de trein instapt stop je je treinkaart in zo’n ding en pas dan is je treinkaartje geldig. Niet gebruikte , niet afgestempelde treinkaartjes zijn over een jaar dus nog steeds bruikbaar.

Vervolgens: stel dat voor het loket van de kaartjesverkoop een lange rij staat en je wilt je trein niet missen:
Ga dan gewoon zonder kaartje de trein in en blijf IN de rijdende trein lopen tot je een conductrice/teur vindt en zeg dat je geen tijd had om in de rij (file/coda) te gaan staan. Hij/zij zal dan een kaartje voor je schrijven en dat kost slechts een paar euro (1-2-3 al naar gelang de afstand) extra.

Vind je geen conducteur en ben je intussen al aangekomen op het station van bestemming dan heb je gratis gereisd; veel studenten schijnen precies te weten wanneer sommige conducteurs van hun collazzione, pranzo of avondeten genieten voor resp. korte, lange en zeer lange gratis reis-afstanden.

hallo allemaal,

Ik wil deze zomer met de trein door italie heen trekken. is dat een aanrader? en zijn er mensen die hier al ervaring mee hebben? zo ja, hebben jullie nog leuke tips voor mij? Is het goed te doen met de trein door italie? en kom je dan op veel plaatsen? of gaat de trein maar naar een beperkt aantal stoppunten? Ik hoop dat iemand mij wat informatie hierover gaan geven.

Alvast bedankt.

Groetjes Tamara.

hallo allemaal, ik wil deze zomer voor 2.5 week naar italie om daar rond te reizen met mijn vriend. nu is onze vraag: is het voordeliger om een interrail ticket te kopen? of zijn losse tickets/kaartjes voor trein/bus etc goedkoper?
En is het goed te doen om van de ene plaats naar de andere te gaan?

Ik hoop op een antwoord :slight_smile:

Alvast bedankt,

Groetjes Tamara.

Ciao Tamarra,

Reizen per trein/bus is in Italie so-wie-so veel goedkoper dan in Nederland. Voor zo’n korte periode van 2.5 week heb je de meeste vrijheid en ben je het goedkoopste uit door ter plaatse losse tickets te kopen.

Wil je op bepaalde dagen flinke afstanden goedkoop afleggen, dan is de TrenOK (à negen Euro) natuurlijk een oplossing voor bijv. Milan-Roma of in omgekeerde richting. Ook Bari-Roma kost met de TrenOK 9 euro.

Zie:
http://www.trenok.it/

Italie is een ideaal land om per trein (en ander openbaar vervoer, de lokale bus dus) te reizen. Alleen een camper (dat huisje op 4 wielen) is m.i. nòg beter.

Ik zou mij beperken tot een paar steden of dorpjes voor zo’n korte periode, maar dat is niet meer dan mijn mening.

Distinti Saluti
Arturo

Hallo,

bedankt voor de informatie.
Nu heb ik nog 1 vraagje… is Italie een land met voornamelijk cultuur?(musea,kerken etc) of valt dat reuze mee.

Heb namelijk een boekje gelezen waar ik niets anders zag dan cultuur.

Groetjes Tamara.

Onder ‘cultuur’ versta ik veel meer dan alleen musea of kerken, bijv. de manier van het ‘alle-daagse’ leven.
Maar dat is een onderwerp voor een andere rubriek. Hier gaat het over treinen en bussen…

En wat dit onderwerp betreft: heel handige landkaartjes voor het uitzoeken van routes kan men vinden op:

http://www.costedelsud.it/servizi/cartina-italia.asp

Voor zeer gedetailleerde kaarten, klikke men op de betreffende regio aldaar.

Voor wie zelf zijn/haar treinreis wil regelen:

Spoorkaart van Italie:
http://www.treinen.demon.nl/map/italie.htm

P.S.
Voor trein-liefhebbers: leuke website die
www.treinen.demon.nl

De 9-euro-trein, de TrenOK was/is een groot succes, maar op het laatste moment een kaartje Milaan-Roma of Rome-Bari kopen voor 9 euro kan niet meer.

Je moet je low-cost kaartje van 9 euro minstens 12 dagen van te voren kopen. Vanaf 12 tot twee dagen van te voren betaal je geen 9, maar 19 euro en daarna , dus vanaf 2 dagen van te voren betaal je 49 euro.

Dit geldt zowel voor Milaan-Rome als Rome-Bari v.v.

Morgen, vrijdag 4 nov. 2005, start de nieuwe super-trein Milaan-Rome -Milaan, stop alleen in Bologna, de naam van de super-snel-trein is T-Biz.

Iedere zitplaats (1e klasse) heeft een pc en telefoon, er is een
**Top-ristorante, con menu alla carte **aan boord, en ‘servizio di drink al posto’, alle soorten kranten etc.

Je kunt per dag twee vertrektijden kiezen.
Vertrek vanuit Milaan (Centraal Station) om 07.55 of om 16.55 uur, je komt dan om respectivelijk 12.00 en om 21.00 uur in Rome (station Termini) aan (reistijd is dus 4 uur en 5 minuten)

Vertrek vanuit Rome om 06.25 en om 18.05,
aankomst Milaan om… 10.30 en om 22.10 uur.

Kosten: 1e klas €uro 85.–, 2e klasse €uro 60.–

Deze sneltrein lijkt mij meer iets voor de zakenman/vrouw of voor diegenen die,
file-moe, de auto willen laten staan en in plaats van achter het stuur op de autoweg in de file en hete zon etc. willen genieten van een biefstuk, een goed glas wijn en een schitterend uitzicht.

L.S.

Het is nu eind april en rond deze tijd verschijnen op bovengenoemde websites (van trein- en busdiensten de aanbiedingen voor de zomermaanden van 2006. Ook omdat alle eerder vermelde links nog steeds goed werken, breng ik deze rubriek “Met trein en of bus door Italie” even weer onder de aandacht.

Distinti Saluti
Arturo

Goedenavond allemaal!

In juli ga ik samen met een vriendin voor het eerst een 12 daagse trip maken door Italië! Ik heb er veel te veel zin in!

We beginnen in Napels, vervolgens Rome, Florence en Lucca. We verblijven 3 dagen in elke stad. De laatste dag vliegen we terug vanuit Milaan. En misschien besluiten we daar nog om andere steden te bezoeken per trein/bus. De (vlieg) tickets zijn reeds geboekt maar ik zit nog met een paar vraagjes… Ik nummer ze wel even voor de duidelijkheid :wink:

1. Op de site www.trenitalia.it staat achter elke treinreis bij Buy ‘NO’… Betekend dit dat alle reizen al compleet uitverkocht zijn, dat er vantevoren niet gereserveerd hoeft te worden, of dat het gewoon (tijdelijk misschien) niet mogelijk is om online te boeken/ betalen?

2. Met interrail van de NS is het mogelijk om voor 195 euro onbeperkt te treinen door ïtalië… Is dit echt zo of zijn hier ook weer uitzonderingen op?

3. Ik lees verschillende verhalen: de een beweert dat het nodig is om van tevoren kaarten te reserveren voor treinreizen en de ander zegt dat je het ook ter plekke kunt kopen, wat is nou het beste?

4. Ik zie dat sommige berichten al vrij oud zijn, zijn die 15 euro en 9 euro kaarten nog steeds verkrijgbaar?

5. Nu de hamvraag: wat zou nou voor ons het voordeligst zijn? Of zo’n interrail kaart van 195 euro, of zonder kaart? (en zoja moeten we dan reserveren of is dat niet nodig)

Ik hoop dat iemand me kan helpen! Alvast vreselijk bedankt! X Roos

Hoi!

Komende zomer zit ik met vrienden in Italie, en ik wil daaraansluitend andere vrienden opzoeken in de Franse Alpen om te sportklimmen. Ik ga dus alleen, en daarom wil ik graag in leuke (en goedkope!) jeugdherbergen overnachten waar de sfeer een beetje goed is! Ik zal er zo’n 3 a 4 dagen over doen, als het me erg bevalt doe ik er langer over, als het saai wordt doe ik het sneller.

Ik ga dus van Siena (Italie) naar Briancon (Frankrijk), is dat goed te liften? En het overnachten, is er een website met daar informatie over? Ik hou erg van natuur, cultuur iets minder.
En wat zal het ongeveer met de trein gaan kosten, als ik de meeste rechtstreekse verbinding neem? (op website van de treinen staat er niets over).

Zelf ben ik ook op zoek geweest op die site. Mijn advies kijk eerst in het engels (je ziet dan hoe de site is opgebouwd) en vergelijk dit dan met het italiaans. Naar mijn idee kwamen de tijden op de een of andere manier niet altijd overeen. Ik zou dan zelf de Italiaanse tijden aanhouden.

Hallo,

Ook wij zijn van plan de komende zomer te backpacken door Italie, vervoer per trein etc. De site van de Italiaanse spoorwegen is inderdaad wel in het Engels te bekijken, maar zodra ik doorlink naar de prijzen dan switcht hij weer over naar het Italiaans:confused:

Kan iemand ons uit de droom helpen en ons vertellen wat bijvoorbeeld een treinpas kost? Ik las iets van 4 of 10 dagen reizen per maand. Interrail is denk ik duurder dan losse kaartjes kopen of kan iemand dit tegenspreken?

Wij hopen op een reactie!

Ciao!!!

Raymond,

Ik kan nu geen aanbiedingen vinden, maar de komen er wel ieder jaar en dan is het zaak zo snel mogelijk te boeken, daar er bijvoorbeeld maar 50 000 kaartjes/passen in die promotie aangeboden worden.

Belangrijk is te weten met hoeveel personen je een treinpas wilt. (Groepskaart-treinpas is goedkoopste), hoe oud de reizig(st)ers zijn, in welke maand(en) of beter nog van xx maand tot xx-datum je wilt reizen.

Op dit moment is er een dagkaart van onbeperkt reizen voor 15 euro.

zie:
http://www.trenitalia.it/it/733ac748b76e4010VgnVCM10000045a2e90aRCRD-d2086bb5626c6010VgnVCM10000045a2e90aRCRD.shtml

maar deze link werkt alleen deze week.
Vandaar even dit:

Prenditi le tue libertà, oggi conviene! Biglietti a partire da 15 euro*.

Hai voglia di partire? C’è una soluzione comoda, che ti fa risparmiare e ti offre tariffe molto convenienti e la sicurezza di un viaggio con il posto riservato, giorno e notte.
L’iniziativa è valida su Intercity, Intercity Plus e Notte nazionali. Prezzi speciali anche su cuccette e vetture letto.

Posti Seduti in 1° e 2° classe da 15 euro.
Cuccette da 30 euro.
Vettura Comfort e Letto da 45 euro.

Een nieuwe handige link :

Alles over bussen in en rond (± 100 km) Siena.

Mogelijkheid van gratis sms over bus-tijden

Hoe zijn de prijzen van treinkaarjtes in vergelijking met Nederland?

Cara Lise,

Naar mijn schatting 30 tot 40 % goedkoper dan in Nederland.
Lokale bussen: 50% goedkoper dan in Nederland.

Arturo

Als je voor 15 €uro vanuit Italie door €uropa wilt crossen

Let wel deze offerte geldt slecht NU

Se vuoi visitare l’Europa questa è l’occasione giusta. Tutti i mercoledì, treni internazionali last minute a partire da 10 euro

Pardon het is dus geen 15 €uro, maar slechts 10.–

Hoiii,

Ik heb een vraagje. Ik ben van plan om a.s maandag de 23ste na Italie te gaan met 5 andere studenten. We zijn van plan om naar Venice, Milan en Rome te gaan. We hebben daar 5 dagen voor.

Ik heb een vraag voor de treinen… We willen van uit Venice na Milan te reizen, daarna van Milan naar Rome en daarna terug na Venice. We blijven in elke stad een paar daagjes.
We willen een beetje goedkoop reizen, kwa budget.

Hoe duur zijn de reizen van de steden en hebben ze groepskortingen of groepspassen. Want ik kom maar half uit bij de italiaans treinwebsite.

Nou alvast bedankt for the moeite.

Groetjes Ana