Wij gaan over een paar weken op vakantie naar italie.
We gaan er met de auto naar toe, maar willen daar zoveel mogelijk met de trein reizen.
We willen dit doen omdat ik gehoord had dat het reizen met de trein in Italie vrij goedkoop bleek te zijn, helaas kan ik nergens informatie vinden en prijzen en de stations die bij ons in de buurt liggen.
Ik heb wel wat kunnen vinden maar dat was in het Italiaans en dat is voor mij niet te ontcijferen.
Wie kan mij helpen aan de juiste informatie en de juiste sites hiervoor.
Hoi, als je gaat naar de site: http://www.trenitalia.com/ kan je bovenaan de taal instelling verandering in het engels. Je kan hier net als bij ns-reisplanner je vertrek plaats en bestemming ingeven. Hij berekent dan de tijden en de plaats. Ik hoop dat je hier iets mee kan
Het reizen met de trein is inderdaad een goegkope en goede optie.
Je betaald per afgelegde aantal km. In de regel voor 100km ongeveer 7 euro.
Op stations staan overal automaten met een Engelse optie erop.
Als je op een klein station komt met een oud automaat, let dan goed op want dit werkt met een code. Deze hangen er altijd naast/ boven. Bv Siena 016. Er staat dan in het italiaans Inserta Code. Voer de code van de plaats in en het spreekt voor zichzelf. (Spreek zelf ook geen Italiaans). Verder stempel altijd je kaartje af in de gele stempelautomaten want treinkaartjes zijn 2 maanden geldig in Italie!
ja,prima te doen!doen wij eigenlijk altijd in italie!
Hoi !
Mijn vriend en ik zijn dit jaar van plan om een maand gaan rond te trekken in italië! Wij gaan vliegen op milaan om zo het land door te steken tot in sorrento en daar in de dichtstbijzijnde luchthaven terug te vliegen ! Nu was mijn vraag of je al meer informatie had over die treinen? Ik vind er namelijk bijna niet over hoeveel we ongeveer moeten rekenen voor ons vervoer daar. Ik vraag me namelijk af wat een trein tussen de grootsteden zou kosten en of er msch meerdere mogelijkheden in zijn. We zien bv een nachttrein ook goed zitten, en ik had ergens gelezen dat dat al van 15 euro kon. Het zou leuk zijn mocht ik hier reactie op krijgen. Groetjes ,
Charlotte.H
Hoi,
Ik ben dit jaar van plan met mn vriend een maand rond te trekken in italie! wij zijn van plan alles met de trein te doen dus vroeg ik me af of je msch meer informatie had voor me ? De website is nogal onduidelijk en kan bovendien ook niet berekenen hoeveel de treinen dan gaan kosten. ook vind ik geen duidelijke map van de verschillende verbindingen en uren! Zou je me hierbij kunnen helpen? Zou enorm lief zijn! Groetjes,
Charlotte H.
Hoi Charlotte,
De website, http://www.trenitalia.com/cms/v/index.jsp?vgnextoid=c79686605528a110VgnVCM1000003f16f90aRCRD is mijn inziens juist vrij duidelijk. Je tikt in vanwaar je wilt vertrekken, dag, tijdstip etc en waar naar toe. Dan krijg je een overzicht en hierin worden als de treinen nog niet volgeboekt zijn de prijzen genoemd. Je kan dan een van de opties selecteren. En dan kan je meestal nog kiezen tussen twee tarieven: ‘flessible’ en ‘Base’. Een ticket ‘flessible’ kan je gemakkelijk omzetten. Als je op ‘more info’ klikt dan krijg je hierover info in beeld. Vervolgens kan je de tickets online kopen als je wilt. Met name voor de langere afstanden is reserveren wel aan te raden omdat je dan gebruik kan maken van de laagste tarieven en je verzekerd bent van een plaatsje :-). Je moet je dan wel eerst registreren maar dat wijst zich ook vanzelf. Als je rustig stapje voor stapje de site doorloopt moet je er wel uitkomen als je een beetje engels spreekt (en anders even vertalen :-))…
Wat betreft een kaart van het spoornetwerk van Italie, die kan ik ook niet vinden. Gezien het feit dat Italie ongeveer 4x zo groot is als Nederland en Belgie samen en dat dingen hier wat minder zijn georganiseerd verbaasd het me niet zo ;-). Overigens worden op gewone landkaarten/autokaarten vaak ook de spoorwegen aangegeven.
Hieronder nog twee links met wat info:
http://www.worldonrails.nl/index.php?l=27
http://www.italie.nl/Vervoer+in+Italie/3137/default.html
Nou succes en mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het wel. Weet je al waar je naar toe wilt (van waar naar waar?)? Misschien zijn er nog mensen die recent gereisd hebben met de trein en wat meer info kunnen geven??
Ciao, Jiska
Hoi Jiska!
Danku voor de reactie! Ja het probleem is dat we niet op voorhand weten wanneer we van waar tot waar willen gaan. We hebben wel al een planning (die natuurlijk nog een beetje kan wijzigen):
We landen op Milaan (Bergamo) vervolgens gaan we naar
Het Gardameer
Venetië
Firenze
Sienna
Rome
Napels
Sorrento
Vanuit Sorrento vertrekken we dan naar 1 vd omliggende luchthavens om terug richting België te vliegen!
Mijn engels is best ok…Ik heb zelfs een jaar Italiaans in avondschool gedaan (wel al enkele jaren geleden) maar als ik op de site wil inbrengen voor de periode dat we willen gaan vind ik vaak niets en daarbovenop geeft hij ook vaak een foutmelding aan voor de steden die ik intik (uiteraard probeer ik die dan ook eens in engels en italiaans). Het zou leuk zijn een duidelijk overzicht te hebben, zeker ook voor de prijzen. Zodat ik dan toch al onze route kan plannen en het budget dat we daarvoor moeten rekenen!
Ook heb ik al ergens anders gelezen dat je beter juist op voorhand je ticketje koopt aangezien je daar promoties kan krijgen (op de site noemt dat mini ofzoiets denk ik). We zijn ook maar met twee en zijn redelijk flexibel voor de uren dus zouden het niet erg vinden snachts of heel vroeg te moeten reizen! Ik heb ergens vernomen dat je nachttreinen kan nemen voor 15 euro. Maar dat is allemaal heel vaag en op de site vind je wel welke treinen er rijden met trenitalia maar daar staat niet bij wat de tarieven daarbij zijn!
Ook als ik dan bijvoorbeeld intik van Milaan naar Venetië vind hij maar 1 soort sneltrein voor 32,5 euro in tweede klas , de andere die ertussen staan geven aan van prijs : NA? (ik veronderstel not available) , betekent dit dan dat er geen andere treinen zijn of die al vol zitten of die prijs nog niet gekend is ? Want dat was in maart ofzo dat ik heb ingetikt, omdat hij in juli niet kan weergeven… kan het dat er nog goedkopere verbindingen zijn die dan msch iets langer duren maar wel goedkoper zijn?
Groetjes,
Charlotte H.
Treinrijden in Italie is héél goedkoop (niet te vergelijken met de prijzen hier ) als je met de Treno Regionale rijdt. Dat is de boemeltrein, die stopt wel overal, maar wat geeft het, je bent toch op vakantie en je kan rustig rondkijken en van het zicht genieten ? De Intercity kost wel eens zoveel. Er rijden veel treinen, geen probleem. Opgelet , op sommige plaatsen zijn er wel uitzonderingen. Van en naar Venetie bijvoorbeeld is een pak duurder.
Tickets kan je aan het loket kopen of in kleinere stations aan een automaat, dikwijls enkel in het Italiaans, dus zie dat je de voornaamste woorden daaromtrent kent. In sommige winkels kan je op voorhand ook kopen, maar ik ben daar nooit achter gaan zoeken.
Belangrijk is wel dat je je ticket moet ontwaarden ( = convalidare ) voor je op de trein stapt. Daarvoor staan er gele automaten op het perron. Doe je dat niet dan ben je een zwartrijder en kan je beboet worden.
Bestemmingen, uren en prijzen vindt je op www.trenitalia.com. Maar dat is geen al te gebruiksvriendelijke site. Gaat bijvoorbeeld maar drie maanden ver. Ik ga in mei naar Calabrie en wil daar vanaf mijn hotel iedere dag met de trein naar ergens anders rijden, maar ik kan dat dus nu nog niet gedetailleerd plannen. Enfin, hoeft ook niet, ik zal het wel zien als ik ginder ben.
Hallo,
Ik ga in mijn met mijn dochter naar Modena in Italie.(in mei) Vanuit daar willen wij graag naar een aantal plaatsen toe. Milaan, Pisa, venetie en met goed weer een dagje naar het Gardameer.
Weet iemand of je vanuit Modena rechtstreekse treinverbinding heb naar 1 van deze plaatsen of moeten wij eerst naar Bologna en vanuit daar verder reizen.
Kan je ook dagkaarten kopen? Of elke keer een los treinkaartje. En weet iemand op hoeveel wij moeten rekenen als wij bijv, van Modena/bologna naar Milaan willen met de trein?
Hopelijk kan iemand ons wat tips geven.
Alvast bedankt.
Mira
Hallo, Weet iemand hoe je vanaf Modena/ Bologna met de trein bij het Gardameer kan komen?
Wie kan mij wat antwoorden geven?Ik ben al heel de avond op de site van trenitalia aan het kijken waar we heen kunnen gaan.
Nou vul ik in voor 2 personen en dan de bestemming en krijg dan verschillende prijzen te zien. (heel vaak is het 9 euro) Met zijn tweeen kom ik dan op een totaal van 18 euro. Maar nu mijn vraag:
Ik vul in aankomst en vertrek. Nou krijg ik wel de aankomst te zien(tijden enz) maar geen vertrekttijden.
Moet ik eerst voor de heenweg boeken (18 euro in totaal) en ook voor de terugweg weer een boeking doen (van 18 euro)?
Nou zag ik ook bij sommige staan onder kopje ordinaria.
bijv: Modena/ Bologa 3.50 euro
Bologna/ firence
en dan zo naar Pisa. en dan staat er weer 7.50 bij. Moet ik die twee bedragen dan bij elkaar optellen?
Alvast bedankt.
Hoi Kamira,
Ik hoop dat ik je vragen goed heb begrepen
Maar als je je reisdatum etc… ingeeft moet je bovenaan wel retour aanvinken… Heb je dat gedaan?
Ik zie nu zelf inderdaad dat hij alleen de tijden van de heenreis aangeeft maar als je dan bevestigd dat je een van die mogelijheden wilt kopen dan krijg je daarna de opties voor de terugreis te zien waar je ook weer uit kan kiezen. De prijs kan dan weer verschillen. Heen en terugreis moet je dus bij elkaar optellen. Overigens als je 2 personen ingeeft dan is de prijs die je ziet ook voor 2 personen. En als je de heen en terugreis bevestigd, worden deze vanzelf bij elkaar opgeteld…
Over t algemeen zijn de prijzen MINI, mooie prijzen, met kortste reistijden maar snel uitverkocht: kijk ook onder 'offers & Deals? http://www.trenitalia.com/cms/v/index.jsp?vgnextoid=492299e8e609a110VgnVCM1000003f16f90aRCRD
Met een Base ticket kan je je reis een keer veranderen (http://www.trenitalia.com/cms/v/index.jsp?vgnextoid=4aa9335a9a605210VgnVCM1000003f16f90aRCRD) met een ticket Flessibele kan je je reis meerdere keren aanpassen. ( http://www.trenitalia.com/cms/v/index.jsp?vgnextoid=2f77d4d157605210VgnVCM1000003f16f90aRCRD)
Als je inderdaad bijvoorbeeld van Modena naar Pisa wilt dan moet je dus overstappen en per trein koop je dan weer een ander kaartje zeg maar, je kan de verschillende prijzen aanklikken en die worden automatisch opgeteld op het moment dat je op ‘Conferma’ drukt… Je moet t maar even proberen, dan zie je wat er gebeurd :-)…
Succes! En als je nog vragen hebt dan hoor ik t wel
Ciao, Jiska
Dank je wel voor je reactie.Ik had volgens mij wel retour aangevikt maar zal het vanavond nog een keer proberen.
Ik dacht anders koop ik een kaartje als ik daar ben maar het is misschien verstandiger om het alvast ervoor te doen? Ik weet natuurlijk niet hoe druk het in mei is. Alleenis het lastig om vantevoren even een dag uit te zoeken.
Als ik via die site boekt kan ik de kaartjes dan uitprinten?
groetjes miranda
Ik had trouwns ook nog een treinreis van ordinaria staan deze is helemaal goedkoop.
Hoi, je kan de tickets zeker ook daar kopen, vraag is alleen even of je dan nog gebruik kan maken van de laagste tarieven. Maar als je flexibel bent dan kan je t natuurlijk altijd daar doen dan kan je daar kijken op welke dag je t beste kan reizen. Als je ze online koopt kan je ze volgens mij idd uitprinten :-)… Ciao!
Een beetje flexibiliteit is natuurlijk altijd wel handig. Je zou ervoor kunnen kiezen alvast een deel van je tickets te kopen en tegelijkertijd er ook rekening mee houden dat je gewenste plannen en bestemmingen kunnen veranderen. Ik zou zelf ‘een dagje Gardameer’ uit praktische overweging niet aanraden, je kunt bijvoorbeeld ook naar Ravenna gaan of andere leuke plekken in Emilia-Romagna.