Met de trein/ bus door Italie

L.S.,

Wat handige links voor reizen met de trein in La bella Italia:

Vertrektijden, routes, aankomstijden, kosten, kortingskaarten bijv. meerdaagse tickets, groepskaart (voor minimaal 5 personen)

Alle info kun je vinden op:

http://www.trenitalia.it

en:

http://www.ferrovie.it

Zo meldt Treni-Italia:

Voor zegge-en-schrijve 15 €uro kun je , ongeacht leeftijd ,voor de nachtreinen in Italie een kaartje kopen.

En of je nou van het noordelijkste puntje van Italie die nacht naar het zuidelijkste puntje (al slapend) reist, of omgekeerde richting:
€uro 15.–

Wil je ook nog een echt bed dan betaal je voor:
“le cucette” 15 euro extra.

(((Bewerkt dd 10 october 2005: onderstaande link werkt niet meer; deze aanbieding is voorbij/afgelopen))))

Zie:
“Notti di Trenitalia, conviene, dormire in treno”

Notti di Trenitalia (treni = trein ), conviene , dormire (slapen) in treno (in de trein):

Viaggia di notte a partire da 15Euro,
per qualsiasi destinazione,
con la tariffa più bassa in assoluto
per attraversare l’Italia.

Viaggia di notte a partire da 15 Euro, per qualsiasi destinazione:

http://www.trenitalia.com/home/infotreno/notti.htm

Verder bijv.:

• Jongeren kunnen ook een 4 tot 10 dagen treinpas kopen. Je moet die 4 tot 10 dagen,waarop je onbeperkt kun reizen, wel binnen een periode van 2 maanden volmaken.

• Voor backpackers lijkt mij ook de aanbieding van een groepskaart 5 personen (ongeacht de leeftijd) interessant.

Helpdesk van Treni Italia (Italie = 0039 !!)
Il nuovo numero di telefono è 0643243100
Il nuovo numero di fax è 0643622593

Al deze laatste gegevens zijn van:

(Italiaans en Engelstalig)

MAAR…LET OP !!!
Al die aanbiedingen gelden slechts voor een bepaalde periode of een bepaald jaar. Zijn er nieuwe soorten aanbiedingen (bijv. voor gezinnen etc. voor spotgoedkoop reizen, dan lees je op de beeindigde aanbiedingen:
“Siamo spiacenti, ma la pagina richiesta non è presente su questo server.”

Klik voor de nieuwste aanbiedingen op “Offerta”

Hee Hallo!

Bedankt voor de info, is altijd handig. Ik ga deze zomer voor 2 weken vrijwillgerswerk in italie doen. Alleen kon ik op de site die jij aanbovel hebt…trenitalia weinig prijzen vinden. Bv zo’n kaart waarmee je 4 tot 10 dagen kunt reizen…hoe duur zou die zijn??
Ik ben op zoek naar een niet al te dure oplossing, maar geloof dat de treinkaartjes in italie toch niet super duur zijn of wel? (in ieder geval niet duurder dan in Nl denk ik)

groetje
Janneke

Hallo Janneke,

Voor prijzen op bijv.

moet je eerst vertrekstation in vullen (Da dove vuoi partire. ± Van waar wilt U vertrekken?)
Bijv. Chiusi

en dan waar je aan wilt komen (dove vuoi arrivare); vul bijv. :in Roma

Vul dan de datum in. Bijv. 22-05-2004

en klik dan op : invia

Je krijgt dan een lijst met vertrek- en aankomsttijden, bijv. :
Chiusi vertrek 21.01 Aankomst Roma 22.46 etc.

Klik dan op : Acquista aan het eind van zo’n rij, bijv. achter de rij die begint met
Chiusi 21.01.

Je krijgt dan de prijs: Chiusi ,vertrek 21.01 hrs naar Roma:

€uro 7.90

Wat die 4 tot 10 dagkaarten betreft: je hebt verdorie gelijk! Kan nergens vinden wat die kosten. Straks nog eens proberen.

Wel ontdekt dat je op zaterdagen ook overdag voor €uro 15.-- door heel Italie kunt crossen.

Zie

en klik dan op
Speciale!!:
Ogni sabato è il Sabato di Trenitalia.

Ook handig is het om altijd even naar het
“Programma di sciopero” (sciopero = staking) te kijken…!
Je ziet vandaag, 14 mei,dan dat er op donderdag 20 mei om 21.oo uur 's avonds een staking begint, die tot vrijdagavond,21 mei, 21.oo uur duurt.

Distinti Saluti
Arturo

P.S.
Kan het niet laten…: Janneke, wat voor soort vrijwilligerswerk ga jij in Italie doen en via wie of wat heb jij dat geregeld? Moet jij de reis- en verblijfkosten zelf betalen?

Hee Arturo!

Ik ga 2 weken vrijwillgerswerk doen in Torino. Dit doe ik via de organisatie VIA. Ik moet 85 euro betalen voor het kamp (dus voor kost en inwoning). Het is de bedoeling dat ik op een kamp ga werken met geestelijk gehandicapten. Beetje socializen met hen en meehelpen in de tuin van dat kamp, en ook helpen in de keuken en schoonhouden van het kamp. Ben erg benieuwd. Ik heb mijn ticket naar milaan al geboekt. Heb nog nooit eerder vrijwillgerswerk gedaan, dus het is een uitdaging voor mij om eens op een andere manier op vakantie te gaan.

Maar hoe komt dat jij zoveel over Italie weet? Woon je daar?
Enne heb je evt nog goede en leuke tips voor mij? ZOals leuke bezienswaardigheden in Milaan en Torino? Of gewoon andere leuke weetjes?Ik hoor ze graag!

Groetjes
Janneke

Hallo Cara Janneke,

Lijkt mij heel interessant dat vrijwilligerswerk : van alles en nog wat doen en tegelijkertijd een beetje Italie leren kennen.

Helaas weet ik van Torino en Milaan niet veel, ik woon in zuid-oost Toscane.

Maar op internet is van alles te vinden, bijv.

http://www.easymilano.it/index.htm
(klik aldaar op homepage)

of:
http://livinginmilan.com/home.php

Ik heb trouwens gezien dat de twee websites van de trein niet altijd de acquisitie-mogelijkheid bieden om de prijs te weten te komen van een treinkaartje. Bijv. de prijs van Torino -Milaan wordt niet vermeld, wel de duur van de reis, een uur + 20 tot 50 minuten. Ik schat dat een kaartje ongeveer 6 tot 8 euro kost.

De treinstaking van vandaag 21 mei, is trouwens niet doorgegaan, maar dat wist je via
natuurlijk al:
"Lo sciopero è stato rinviato
A seguito della revoca dello sciopero dalle ore 21:00 di
Giovedì 20 Maggio alle ore 21:00 di Venerdì 21 Maggio
2004 la circolazione dei treni è regolare "

Distinti Saluti
Arthur Arturo

Heel interessant, ook om voor de grap eens uit te proberen, is de website van de lokale busonderneming: www.trainspa.it

http://www.trainspa.it

Effe onthouden:

1. op de homepage:

Klik op ‘orari’ (vertrek- en aankomsttijden)

1. Vul dan in bijvoorbeeld: Van Montepulciano naar Siena.

Als dan de vertrektijden etc. verschijnen,
3. klik dan in die tabel op: mappa.

1. Je kunt door te verkleinen (of te vergroten) àlle haltes (en tijden) op die route-kaart vinden.

Best wel grappig om vooraf even on-line te reizen.(En even te printen)

Con i migliori saluti. (Men ziet mijn Italiaans gaat vooruit)
Arturo

http://www.trainspa.it

L.S.

Van Milano naar Roma met de trein : 9 euro.

Opgelet:

1. In Rome alleen vanaf het station Roma Tibertina en in Milaan:
    het station Milano Rogoredo.

2. Da metà dicembre infatti Trenitalia inaugurerà il collegamento in Eurostar Roma-Milano al costo di 9 euro . L’iniziativa, a quanto si apprende, verrà presentata conuna campagna pubblicitaria che dovrebbe iniziare questo finesettimana.

3. Il treno, un Etr 450 da circa 400 posti, partirà dalle stazionidi Roma Tiburtina e Milano Rogoredo, non quindi dalle stazioni principali, sfruttando così uno dei principi delle compagnie lowcost, cioè quello di utilizzare aeroporti secondari per diminuire tempi e costi. Le tappe intermedie saranno quelle canoniche delservizio Eurostar e cioè Bologna e Firenze.

4. Het is nu, dd 27 nov.2004, nog niet op de wedsite van trenitalia te vinden.

L.S.

Sinds vandaag, 12 dec. 2004, rijdt ,éénmaal daags, een nieuwe sneltrein met de naam “Trenok”, ook wel als TrenOK geschreven, (afkomstig van treni '(trein) O.K.)tussen Milaan en Rome.

Het bijzondere is dat een kaartje, voor 4 uur en 45 minuten treinen, slechts 9 €uro kost en dat is liefst 40 Euro goedkoper dan de andere (snel)treinen tussen Roma en Firenze.

Behalve in Milaan en Rome kun je in- en uitstappen in Florence en Bologna, maar let op: de trein komt in Roma en Milano NIET op de centrale stations aldaar.
In Roma is het eindstation: Roma Tibertina en in Milaan:Milano Lambrate. Hij stopt/vertrekt in Milaan trouwens ook op:
Milano Rogoredo, maar daarna gaat het non-stop naar:Bologna Centrale , dan naar
Florence: station: Firenze Campo di Marte
en vervolgens naar Roma Tibertina.

Vanuit Roma vertrekt de TrenOK om 06.40 uur en komt dan om 11.25 (op sommige dagen om 11.45 uur) in Milaan aan.
Vanuit Milaan vertrekt de TrenOK om 19.53 uur en komt dan om 00.24 in Roma aan.

Kaartjes reserveren kun je alleen via:
of met je gsm bellen naar:
Biglietteria telefonica, tel nr. 892021 , maar dat werkt alleen met een Italiaans sim-kaartje in je gsm.

De Trenok heeft trouwens een eigen website:

http://www.trenok.com/

Ik herhaal: Dal 12 dicembre 2004 TrenOK ti offre, al costo di soli 9 euro, il viaggio Milano Lambrate / Roma Tiburtina e viceversa con fermate intermedie a Milano Rogoredo, Bologna Centrale e Firenze Campo di Marte.

Distinti Saluti
Arthur.
P.S. Het uitzicht onderweg is trouwens schitterend.

Bewerking dd 3 novembre 2005:
Let op: je kunt nog steeds van die aanbieding gebruik maken, maar je moet je kaartje minstens 13 dagen van te voren kopen.(en op de dag van reizen zelf op het vertrekstation afstempelen)

L.S.

Het gaat niet alleen snel met die TrenOK sneltrein, maar ook met de kaartjes à 9 €uro: twee dagen na de eerste rit zijn er al 20.000 (twintig duizend) betaalde reserveringen geboekt voor 2005 en hoe de stand nu, na 5 dagen is weet ik niet.

Dat zou natuurlijk wel eens de consequentie kunnen hebben dat dadelijk die TrenOK voor de zomermaanden in 2005 …volgeboekt gaat worden.

Vandaar dat ik een iedere backpacker of treinreiziger, die nù al weet dat hij/zij naar Italie gaat in 2005, zou willen adviseren via bovengenoemde links NU al een plaatsje te reserveren. Wat is nou 9 euro voor Milaan-Roma met uitzicht op Toscana!

Distinti Saluti
Arturo

L.S.

Wie nog een kaartje wil reserveren voor de TrenOK in de zomermaanden van 2005 moet echt opschieten, omdat op veel dagen in july en augustus 2005 deze trein al is volgeboekt.
Zie:

http://www.trenok.com

hoi,

Ik en een paar andere studenten (chinezen,hongaar,spanjaard) willen richting Italie, we hebben een vliegticket geboekt naar Milano, 3mei-9mei, 6 dagen dus. Het zijn twee groepen: 6 personen en 2 personen. We wilden naar Rome, Florence, Pisa, en omgeving Florence (nog uitzoeken), per trein. En eventueel mochten we tijd over hebben naar Venetie.

Vraag is wat de goedkoopste manier van reizen is, ik zag je berichtjes van 9 euro en 15 euro.** **Die treinstations waar de TOK stopt is dat ver van het centrum? Moet je voor een 15 euro kaart ook in mei reserveren en waar? Is er in Rome misschien een kaart om te reizen?

Misschien veel vragen maar ik zoek me rot en vind maar weinig, als ik nu plan, dan kan ik een slaapplaats boeken.
Ik stel je hulp zeer op prijs, bedankt voor je geduld en eventuele reactie.

Aschwin

Ciao !

Het goedkoopst is trein en streek-, en regiobus.

Effe een paar vragen:
Vanwaar die twee groepen?
Die groep van 6 en 2 , reizen die tegelijkertijd met de trein?
Ik vraag dit, omdat een groeps-ticket voor de trein ook tot jullie mogelijkheden behoort.

Ter overweging: Rome, Florence, Pisa, en omgeving Florence en Venetie in 6 dagen…is wel erg veel …, dan zou je m.i. een slaapadres moeten zoeken tussen Roma en Firenze in.

Ik zeg dit ook omdat je het goedkoopst een slaapadres vindt in een dorpje waar de (zeer goedkope)sneldienst-bussen naar Roma en/of Firenze haltes hebben. Die sneldiensten vertrekken 's morgens heel vroeg, bijv. om 05.30 uur en dan ben je om 09.00 bijv. in Firenze of om 09.15 in Roma.

Als je met z’n tweeen op een kamer slaapt, ben je zo’n 17 tot 18 €uro p.p. kwijt in een Toscaans dorpje. (dus 35 €uro per kamer). Let wel dat is zonder ontbijt, en de éne douche is gemeenschappelijk…

Trouwens wil je echt goed en goedkoop een belegd broodje eten, doe dan wat alle Italiaanse studenten doen:
bij een warme bakker koop je je brood(jes) , bij de slagerij geef je die aan de slager en je wijst aan wat je erop wilt hebben. Dat is in althans Toscane de gewoonte. Voor het opensnijden van de broodjes, het verpakken etc. betaal je niets extra’s. Wat dus wel steevast ontbreekt is de boter,ha ha, maar de overvloedige olijfolie 'later op de dag, haalt de ‘schade’ wel in.(wederom: althans in Toscana) en vervolgens eet je die in de bus op.

Die treinstations waar de TrenOK stopt is dat ver van het centrum?

Nee, d.w.z. als je op het station overstapt op een andere trein, ben je in bijv. Roma in 10 tot 15 min. op het centraalstation. Trouwens in sommige steden stopt ie nu ook/ gaat ie via het centrum, maar dat is vanwege de sneeuw die hier rijkelijk viel.

Moet je voor een 15 euro kaart ook in mei reserveren ?
Ja.
Waar ?
Op de website. Je kunt on-line boeken en reserveren
en…betalen s.v.p.!

Is er in Rome misschien een kaart om te reizen?
Ja, je kunt op elk station een dagkaart kopen, maar wandelen (met een kompas en plattegrond) is veel , veel beter.

Succes!

Distinti Saluti
Arturo

He Arturo,

We willen in juli een paar dagen naar Rome en dan een paar dagen naar Milaan. We willen van Rome naar Milaan met de trein, maar op de site van trenitalia worden geen prijzen genoemd. Je had in een eerder bericht ook iets gezegd over een nachttrein voor €15,-? Moet je dat boeken?

Zou je hier wat meer over kunnen zeggen?

Bedankt,
Jolanda

Cara Jolanda,

Zie:
http://www.trenitalia.com/home/infotreno/notti.htm#

Voor een zitplaats (€uro 15), cuccette (30 €) of slaapwagon in de nachtreinen (let op het betreft alleen de Espressi Notte e Intercity Notte) moet je minstens 24 uur van te voren boeken.

Lijkt mij verstandig meteen bij aankomst in Rome ,op het treinstation een plaats te reserveren voor Roma-Milano voor x dagen later. Vraag dus naar de "Espressi Notte " ,en geef ze de “15 €uro per i posti a sedere”.

Wat de gewone prijzen betreft op de website van Trenitalia, effe het volgende uitproberen:

Op

moet je eerst vertrekstation in vullen (Da dove vuoi partire. ± Van waar wilt U vertrekken?)
Bijv. Roma

en dan waar je aan wilt komen (dove vuoi arrivare); vul bijv. :in Milano

Vul dan de datum in. Bijv. 22-05-2004

en klik dan op : invia

Je krijgt dan een lijst met vertrek- en aankomsttijden, bijv. :
Roma vertrek 21.01 Aankomst Milano etc.

Klik dan op : " Acquista" aan het eind van zo’n rij,

Je krijgt dan de prijs van het kaartje.

Lukt het???

Helaas kan ik je geen prijs geven daar mijn pc javascript weigert en van computers weet ik helemaal niks.

Tot slot:
Je moet dat treinkaartje op het station vlak vòòr je de trein instapt zèlf AFSTEMPELEN.

Dat afstempelen doe je door het kaartje in een automaat te steken.(in Rome staan/hangen die afstempel-automaten ook op ieder perron)en dan stap je de trein in.
Goede reis.

Distinti Saluti
Arturo

Hi Arturo

Hartelijk bedankt voor je reactie

We zijn met z’n 6en maar ik en mijn vriendin (chinese nationaliteit) hebben zo gepraat met m’n vader een een italiaanse vriend van mij (uit Milano) en beiden vertelden dat 6 dagen inderdaad erg kort is om Milan, Veron, Venetie, Roma en florence te zien. We hebben 6 dagen gekozen omdat een dag langer ineens veel duurder was (ryanair, nu 69 euro p/p, eindhoven-milan)
De groep gaat zich dus misschien op splitsen (wat niet erg is want in Roma wilde ik met m’n vriendin lopen) in 4 en 2 personen. Omdat we met onze vakantie ons niet willen haasten en ook wat wilde verdiepen in de italiaanse cultuur en niet alleen site-seeing doen.

Planning tot nu: oor Milan 1 dag, Rome wilden we op z’n minst 2 dagen hebben, trein naar florence en omgeving 2 dagen+reistijd ongeveer 6 dagen.

I.v.m. budget wat is goedkoper? de trein Miln-Rom voor 9 euro+busgeld of in een keer de internationale trein voor 15 van station naar station, en raad je ons aan om een slaapcabine te nemen?

en natuurlijk weer ontzettend bedankt

Aschwin

Trouwens:
Zo’n Toscaans broodje, dat is omgeving Florence toch?
Florence = Firenze toch

We wilden in Rome inderdaad wat lopen de ervaring met o.a. Parijs leert dat lopen inderdaad veel beter is dat OV+ mijn vriendin is super snel busziek (overgeven en alles).
Maar soms moet je wel, zijn de afstanden tussen de bijzienswaardigheden groot in Rome? aangezien ik Rome wat dat betreft niet ken (wil ik ook ontdekken en verrast worden).

Nogmaals bedankt

Aschwin

Caro Aschwin,

Even snel een vraagje. Je schrijft dat je met Ryanair naar Milaan vliegt, maar is dat wel zo…? Volgens mij vlieg je met Ryanair vanuit Eindhoven naar de luchthaven Orio al Serio bij de stad Bergamo en dan moet je dus nog per bus of trein van dat vliegveld bij Bergamo naar Milaan.

Of vergis ik mij nou?

En nog een vraagje: op welk tijdstip kom je op Orio al Serio( in Bergamo dus) aan?

Distinti Saluti
Arturo

L.S.

Het kostte even tijd, maar Ryanair vliegt inderdaad NIET naar Milaan, doch naar Bergamo.

Die achterbakse truck (tickets verkopen naar Milaan, terwijl je landt in Bergamo) halen ze blijkbaar al een paar jaar uit.

Laat ik nou gedacht hebben dat er in Nederland een Consumentenbond bestond.

Mijn advies: BOYCOTTEN die Ryanair.

Motief: VALSE informatie: Ryanair landt helemaal niet Milaan.

Distinti Saluti
Arturo
P.S.
Hoeveel tijd en hoeveel kost het om van dat vliegveld in Bergano naar Milaan te reizen?

oeps foutje,

Goed dat je het opmerkte trouwens want inderdaad ik dacht Milaan is Milaan. Mijn italiaand se vriend zegt dat het zo’n 30 tot 40 min is van Bergamo naar Milaan centraal met de bus voor 6,20 Euro.

bedankt,

Aschwin

PS: Vergeet niet mijn eerdere berichtjes te lezen, ik wil binnenkort toch hotel/hostels boeken en knopen doorhakken. Zeker weten dat het leuk gaat worden!