Ik, Laura (20 jaar), sta op het punt een paar treintickets te boeken om zo Italië rond te reizen. Ik start waarschijnlijk in Milaan, via de oostkust naar het zuiden en dan via de westkust weer omhoog. In totaal zal de reis zo’n maand duren.
Heb bewust niet voor een Interrail ticket gekozen, omdat gewoon zelf je treintickets kopen veel voordeliger is! En je zit alsnog in dezelfde trein…
Ik ga vooral voor de cultuur en de prachtige oude architectuur, en een zonnetje mag hierbij natuurlijk niet ontbreken. :zon02:
Ik weet al wel zeker dat ik ga, maar zoek nu toch nog naar een mogelijke reisgenoot. Als ik niemand vind dan ga ik alleen, maar met zijn tweeën (of meerdere) lijkt me misschien iets gezelliger.
Ik spreek trouwens geen woord Italiaans, maar heb wel aardig wat reiservaring. Ik ben namelijk een jaar in Australië en NZ geweest om te backpacken.
Mijn vertrekdatum staat in principe gepland op 25 juni, maar ben daar wel flexibel in.
Lijkt het je gezellig om mee te gaan? Laat dan een berichtje achter!
groetjes,
Laura
p.s. Om even een indicatie te geven van de kosten; ik kwam uit op 850 euro voor vervoer en accommodatie (in hostels) voor 31 dagen. Dit is inclusief een busticket van Utrecht naar Milaan met Eurolines. Hier komt eten en dingen doen dus nog bij.
Hoi Laura, ik ben Monique en ik ga al in mei 3 weken rondtrekken door Italië. Ik ben nu ook druk bezig om een route uit te stippelen en informatie te vinden over het openbaar vervoer.Ik was benieuwd waar je die treintickets hebt gekocht/besteld en heb jij je hele reis gepland of…?
Ik hoor graag van je hoe jij jouw reis hebt aangepakt.
Wat leuk dat je ook Italië door gaat reizen!
Mijn treintickets heb ik gereserveerd op www.trenitalia.it (klik rechts boven op English). Dit hoef je niet per se van te voren te reserveren, dit kan je altijd ter plekke kopen. Maar soms kan van te voren boeken je een hoop geld schelen. In Italië hebben ze zogenaamde ‘mini fares’. Deze zijn al snel 50% goedkoper en kan je alleen vooruit boeken.
Als je op het treinstation je kaartjes boekt, vergeet dan nooit je kaartje af te stempelen!!
Er zijn verschillende treinen in Italië. Op kleine afstanden rijd je met een Regionale Verloc, dit zijn redelijk oude en niet de meest comfortabele treinen. Deze kan je voor zover ik weet ook niet van te voren boeken.
Op de grotere afstanden rijden er Intercity’s, Eurostar en AV treinen. Dit is gelijk van goedkoopst/minst comfortabel naar duurst/comfortabeler.
Als je op de site boekt worden Intercity’s aangegeven als IC, Eurostar treinen als Frecciabianca en AV’s als Frecciarossa of Frecciargento.
Ik heb al wel een paar treintickets geboekt, maar alleen wanneer ik een kaartje met korting kon vinden, anders koop ik het liever gewoon uit de automaat op het treinstation. De website van trenitalia heeft ook nog wel eens wat mankementen. Ik kreeg van het ene kaartje wél een bevestigingsmail, de andere níét… Belangrijk is i.i.g. het PNR nummer, dat volstaat als een kaartje. Als je dat niet hebt betekend dat ook gelijk dat je wordt gezien als ‘zonder kaartje’ en dan krijg je een boete.
Ik heb wel al mijn accommodatie geboekt, dat durf ik nl niet helemaal aan in het hoogseizoen. Nu zit jij in mei wel een stuk gunstiger… Ligt helemaal aan jou denk ik. Plan je liever vooruit of kijk je wel waar je die dag naartoe gaat?
Ik overnacht eigenlijk alleen in budget hostels en heb vooral naar de locatie gekeken. Lekker centraal en dicht bij het station koos ik meestal voor.
Hoop dat je zo een beetje nieuwe informatie hebt en veel plezier met het plannen (of niet plannen:)) van je reis!!
Ik heb afgelopen zomer 8 weken door Italie gereisd en heb in Juli/aug. nooit problemen met accomodaties in hostels gehad.
Ik heb een grote ronde in het zuiden gemaakt en ben toen vis Perugia en Firenze richting 5terra en pisa omhoog gereisd.
Vooral Napels vond ik geweldig. Een goed hostel daar is sixsmallrooms. Ook het eiland Ischia kan ik absoluut aanraden. Ook daar is een erg goed hostel (ring hostel).
Kaartjes voor de trein kopen is op stations ook super makkelijk want er staan kaart automaten die je op Engels kan zetten.
Hoi Laura!,
Het lijkt mij erg leuk om met je mee te reizen, alleen niet voor een hele maand maar voor c.a. 10 dagen. Weet je al wanneer je ongeveer op welke tijden in de desbetreffende steden bent? Ik zou graag Rome willen zien. het lijkt me hartstikke gezellig om een tijdje met je mee te reizen.o ik ben trouwens 18 en spreek ook geen italiaans
Groetjes!,
marij
Het lijkt mij ook wel plezant om rond 10 dagen mee te reizen. Eventueel kamperen of iets dergelijks in Italië. Stuur maar een pb voor eventueel verder contact / afspraken / etc.