Hoi iedereen,
Mijn vriend en ik zijn dit jaar van plan in Juli een rondreis te maken in Italië van een 3 à 4 weken. Een 6tal jaar geleden ben ik op eindejaarsreis gegaan voor 2 weken in Italië (ook een rondreis) waardoor ik helemaal verliefd ben geworden.
Nu zit ik met enorm veel vragen. We weten welke steden we zeker zouden willen zien maar we gaan alles met de trein doen.
Onze planning: landen in Milaan en zo langs het gardameer, Venetië, Firenze, Sienna, Rome, Napels en Sorrento te gaan om dan terug te vliegen van de dichtbijzijnde luchthaven richting belgië.
Nu vroeg ik me af of iemand informatie had over het rondreizen met de trein. Ik vind namelijk enorm veel over met de auto te gaan reizen maar vind niet zo enorm veel over rondtrekken met de trein door Italië. Is er hier toevallig iemand die dit al gedaan heeft? Ik ben op de site van de italiaanse spoorwegen (trenitalia) gaan zien en vind hem nogal onduidelijk.
Vooral over de tarieven zijn niet zo duidelijk. Ik vraag me af of er msch pasjes zijn voor meerdere dagen of jongerenkortingen (we zijn 21 en 23) en welke treinen er allemaal ter beschikking zijn. Ik heb wel gezien dat er nachttreinen, intercitys en freccias (soort thalys) zijn. Maar weet er iemand welke het voordeligst zijn en of je beter vooraf boekt of niet? We zijn namelijk niet van plan onze vakantie al zo strikt vast te leggen. We zouden het leuk vinden daar nog vrijheid te hebben om te kiezen wanneer we aankomen en gaan.
Ook vroeg ik me af of het openbaar vervoer daar wat te doen was? We zullen niet altijd in de grootsteden kunnen slapen daar we een beperkt budget hebben. Heeft iemand hier tips over?
Als laatste vroeg ik me af of je hotels of campings beter op voorhand vastlegt of dat daar ook te doen is op de moment zelf? Hierover zou ik graag veel tips hebben daar we alles met het openbaar vervoer moeten doen dus het niet zo evident gaat worden om naar een afgelegen plaats te geraken. Zijn er veel jeugherbergen of goedkope hotels id buurt van de grootsteden (of uiteraard liefst binnen de grootsteden) of zijn er campings die goed bereikbaar zijn? (we nemen ook onze tent mee)
Uiteraard zijn tips over leuke activiteiten en mooie stadjes id buurt van onze stops meer dan welkom! 
 we willen een lange periode gaan en willen zoveel mogelijk ontdekken!
Ik hoop alvast op een paar reacties!!! Alvast dank voor de moeite deze lange uitleg te doorlopen! 
 Dank bij voorbaat,
Charlotte H.