Rondtrekken door Italie met de trein

Hallo Italie reizigers,

Ik wil deze zomer voor 3 weken met de trein gaan rondreizen door Italie.
Wie van jullie weet leuke plaatsen die je zeker eens bezocht moet hebben. Vooral gericht op cultuur, mooie omgeving, geschiedenis etc. :zon02:
En misschien weten jullie ook nog leuke goedkope overnachtingsplaatsen, such as herbergen, pensionnetjes etc.

Ik ben benieuwd! Alvast bedankt!

Groetjes Miriam

Hallo Miriam,

Ik ben zelf van plan om de komende zomer ook door Italië te gaan rondtrekken en vroeg me af welke plaatsen jij zoal bezocht. Heb je tips, aanraders etc? Alles is van harte welkom.

Mijn voorkeur hebben heeft sowieso Rome en Napels te bezoeken. Ik hoor graag van je.

Alvast bedankt.

groeten,
Ruud

hoi ruud,
als ik jou was zou ik eerst napels en omgeving doen en daarna rome!ik weet niet hoe lang je wilt rondtrekken,maar er is zoveel te zien,misschien handiger om het apart te doen,zodat je overal genoeg tijd voor hebt.groetjes.

hoi hoi!

ook ik wil van de zomer richting Italië. Wil me de trein naar milaan, van daaruit naar florence en rome. en dat dan in 2 weken :hihi: wil gedeeltelijk kamperen en gedeeltelijk is hostels… heb al een beetje rondgekeken maar kan niet echt tips vinden voor goede hostels ofzo… heb wel ergens gelezen dat je tijdens de zomerperiode in Italië is de studentendorms kan overnachen voor weinig… iemand daar ervaring mee?

Ik vind Bergamo aan te raden, 2 jaar geleden hebben wij op een camping in Ranzanico overnacht, prachtig aan een meer(naam weet ik niet meer). Een van de mooiste uitzichten ooit! Het rotte aan een camping vind ik dat je vaak nog behoorlijk stuk moet lopen/bussen etc naar de stad.
OV is wel goedkoop gelukkig!

Hoi, dank voor je reactie. Ga er proberen heen te gaan. Ben erg benieuwd.

gr,
Ruud

Hallo Ruud,

OOk ik loop met het idee in september 2 a 3 weken naar Italie gaan. Ik wil iig Rome bezoeken, maar zou daarnaast graag wat meer zien (liefst in een mooie, groene omgeving) Wij zijn afhankelijk van openbaar vervoer.

Ben jij inmiddels geweest en heb je nog tips (ook voor betaalbare plekken om te overnachten)

groet, Masja

Hoi Masja,

Nee, helaas ik ben nog niet op vakantie geweest naar Italië. Ivm omstandigheden wordt dit pas oktober of november.

Wat ik van veel mensen hoor is dat Florence ontzettend mooi is, mocht je van cultuur houden. Wellicht dat dit een goede combi is met een bezoek aan Rome. Afstand ongeveer 290 km. Geen idee of het openbaar vervoer goed aansluit.

Mocht je van een groene omgeving houden dan is Toscane een bezoek waard, alleen dit met Rome en Florence is ivm de afstand geen optie.

Veel succes met maken van een keuze en veel plezier!

gr,
Ruud

Hallo, Firenze is zeker de moeite waard.We hebben het 2 jaar geleden ook gedaan. Er is zoveel te zien. Rome is ook prachtig. Italie is sowieso mooi, van natuur en van kunst. Dus zeker doen. Groetjes, Gilberte.:wereld:

Helemaal mee eens!
Ik heb zelf met mijn vriend afgelopen zomer een reis van 2.5 week door italie gemaakt. Geheel met openbaar vervoer en een tentje! Een hele ervaring!

Hallo Ruud
De streek van Apuglia is ook erg mooi met zijn trulli’s, veel mensen die er niet mee bekent zijn weten er dan ook weinig van af. Italië is zoal een mooi land en elke streek heeft zijn charmes.
Mocht je er nog heen gaan ook Perugia is zeer mooi, vooral als je ook nog met de aparte metro er naar toe gaat.
Wens je als je gaat nog een fijne mooie tijd toe!
groet Veronie

Hoi Miriam,

Dolcevia.com - Nederlands voor wat info over de treinen.

Groetjes Elka & Twan.

hallo italie-liefhebbers
kan iemand mij helpen met het plannen van treinreizen in Italie?
ik zoek naar timetables, maar kan die niet ontfutselen aan de site van Trenitalia. wij komen in mei per fiets aan in trento of verona, en willen dan een stuk met de trein verder reizen. we moeten goed uitzoeken welke treinen we kunnen nemen waar de fiets in mag, hoe laat, aansluitingen enz. maar het lukt mij niet overzichten te vinden, ik kan alleen 1 vertrekstation en aankomststation en tijd intypen, en dat vertelt ie mij dat ‘no solution’ geboden wordt tussen die 2 stations. Of heeft italie geen timetables en trein-maps, waarop je de verbindingen kunt zien en zelf je routes kunt uitpuzzelen?
alvast bedankt voor de hulp! Ln

Het enigste waar ik je raad in kan geven is dat je naar een informatiepunt gaat soort VVV kantoor, ze zijn overal wel te vinden in Italy en daar verder vragen. Zo vind je het niet !
Succes en een mooie reis toegewenst.
groeten Veronie

1 like

Hallo!
Ik heb in principe vorige zomer geheel met het internet mijn reis met de trein voorbereid. Bijna geheel met de site die je zelf aangeeft. Je kunt details van een reis opvragen, zo vind je hoe duur het is, wat de tijd is, of je een fiets mee kunt nemen enzovoorts. Je zegt ook dat hij: No solutions aangeeft, dat klinkt vreemd. Misschien heb je een te groot reisgebied? Ik weet niet naar welke plaatsen jullie willen? Als je iets specifieks kunt noemen kan ik misschien een keer met je meekijken via de site. Maar het moet zeker te doen zijn!

Groetjes,
Nienke

1 like

hallo Veronie, dank voor je bericht, maar de Trenitalia site kan toch meer dan wij beiden dachten.
En dag Nienke, je hebt me geweldig geholpen! Ik ben op jouw advies terug gegaan naar de site van Trenitalia, en heb de dag van vandaag als datum ingetoetst, en mijn gewenste vertrekstation (Verona) en aankomststation (Alessandria). Toen kreeg ik inderdaad wel timetables en diverse overstapstations voor de door mij te reizen route. Het probleem blijkt juni te zijn; je kunt op dit moment tot en met mei 2010 treinreizen plannen en nazien, maar de timetables van juni en later zijn er gewoon nog niet bij Trenitalia, en dan geeft hij ‘no solution’. Ik kan mogelijk pas half april gaan zoeken naar treintijden in juni. groeten en nogmaals dank, Ellen

1 like

hallo Ellen
Jij ook bedankt voor je mail en ook ik heb er weer van geleerd zal het meteen opschrijven misschien dat ik dit jaar ook weer ga. Een mooie vakantie alvast toegewenst en veel plezier. Italy is erg mooi en de mensen zijn erg aardig, ook al heb je net zo goed zeurpieten erbij zitten maar die vindt je overal. Nogmaals veel geluk op die tochten in jullie avontuur!
groet Veronie

Plaatsen die je gezien moet hebben zijn Alberobello (Zuid-Italië) met zijn prachtige trulli. Ook Florence, Lucca en Elba zijn de moeite waard.
Pisa is leuk om te zien, maar kan mee pakken als je Florence of Lucca bezoekt (goede treinverbinding tussen).
Altamura, stad van het brood, is door veel toeristen nog niet ontdekt, maar zeer zeker de moeite waard. Heerlijk eten en een mooie stad.
De meren zijn ook de moeite waard, vooral Como is een mooie stad.

@debbetje86,is Alberobello,en die gehle streek ook goed bereikbaar qua treinen enzo???