Met de trein/ bus door Italie

L.S.
Nog wat antwoorden, cq. suggesties

"I.v.m. budget wat is goedkoper? de trein Miln-Rom voor 9 euro+busgeld of in een keer de internationale trein voor 15 van station naar station, en raad je ons aan om een slaapcabine te nemen? "

Het goedkoopst is de sneltreinTok (TrenOK) à 9 €uro en dan in Roma de stadsbus op het station (Roma Tiburtina) waar je aankomt.(of in de buurt van dat station een kamer zoeken?)

Je hebt dan geen slaapcabine nodig (waarvoor je extra betaalt!) : die TOK-sneltrein vertrekt (van “Mi Lamb”=Stazione Milano Lambrate) op 4 mei 2005
om 19.53 uur en je komt om 00.24 uur op Ro Tib (=Roma Tiburtina) aan, dus reistijd 4 uur en 31 min.

Zie:
http://www.trenok.it/

Betreffende bezienswaardigheden in Rome en de afstanden:
er is zoveel te zien. Zie een Nederlands-talige webgids over alleen…Rome:
http://www.rome.nl/main.php?id=1:355

Van Roma naar Florence(Firenze) : goedkoopste is wederom met de TOK voor 9 euro en wederom geen slaapplaatskosten nodig:

Je vertrekt, Stazione di partenza: Roma Tiburtina, 's morgens vroeg om 06.40 en je komt al na één uur en 16 min. om kwart over acht 's morgens in Florence aan (Stazione di arrivo: Firenze Campo Di Marte)

Juist op tijd voor Firenze-studenti-ontbijt/collazione (dus daar gewoon naar de warme bakker en dan naar een slagerij 10 meter verderop). Florence is in mei op z’n mooist en aangenaamst (in aug. bijv.is het zeer druk en soms zeer warm omdat het in een dal ligt)

Ik hoop dat ik alle vragen beantwoord heb. Prettige reis.

Distinti Saluti
Arturo
P.S.
Stadsplattegrond Roma (klik op bijv. nr.3)
http://www.romeguide.it/CARTINADIROMA/cart…rtinadiroma.htm

Hi
dank je wle Arturo, Ik ga meteen kijken en plannen. Sorry dat mijn reactie zo lang duurde had een tijdje geen internet. Ben alleen nog op zoek voor een slaapplaats in irenze ronde 30 euro. enige suggesties? bedankt en CYA

Aschwin

Soms, ik herhaal sòms, zijn er aanbiedingen van kamers in Firenze onder 50 euro op:

http://www.venere.com/search/?lg=it&geoid=…t=price&skip=13

Misschien is last-minute kamer-aanbiedingen beter:
Je zou vlak voor vertrek even moeten kijken op die website
Last minute camere en kijk vooral goed of dat in het centrum of …ver daarbuiten is:
“Last minute camere”, zie
http://www.viagginrete-it.it/special/sched…issime%20Italia

en vul bij cerca/zoek Firenze in.

Misschien lukt dat direct met:
http://www.viagginrete-it.it/special/searc…&Go.x=15&Go.y=7

Helemaal uiterts linksboven op je scherm moet dan komen te staan:
Last minute firenze

Daar zie ik nu een aanbieding van een appartement, voor 4 personen voor 7 dagen.

"Descrizione e dettagli offerta

L’appartamento di 60 mq, è molto luminoso, si trova al secondo e ultimo piano di un palazzo tipicamente fiorentino, a due passi dalle vecchie mura della città, nel quartiere di San Frediano, a 15 minuti da Ponte Vecchio e dal centro storico.
L’appartamento ha i soffitti a vista e travicelli, i pavimenti sono in cotto ed è composto:
un ampio e luminoso soggiorno con divano letto, dal soggiorno si accede con una comoda scala ad un soppalco in legno dotato di ampio spazio-armadio e di unletto alla francese. Cucina completamente attrezzata, bagno con doccia.
L’appartamento è corredato di riscaldamento autonomo aria condizionata,TV, HI-fi, lavatrice.
Può ospitare comodamente 4 persone.

Offerta speciale da € : 750 settimana
Dat is met 4 personen dus 27.-- euro per persoon per dag…

Maar jullie zijn met z’n zessen. Misschien gewoon wat in bed opschuiven? De nachten zijn soms koud in Firenze.

Ai, ik realiseer mij nou pas dat je w.s. niets iets voor een week zoekt (?)
Dan gewoon effe (in mei) zoeken op
Last minute Firenze.

Maar kamers voor één dag zijn stukken duurder: ze moeten dan reeds na één dag schoonmaken, beddegoed vervangen, etc. of dat lukt voor 30.-- €uro in Firenze betwijfel ik zeer sterk.

Ik hoorde trouwens dat sommige studenten voor de TOK-trein helemaal niet reserveren, maar gewoon ook daar de gok van Last-minute wagen. Men gaat gewoon een uur voor vertrek naar het station een koopt een kaartje. Je krijgt géén korting: 9 euro dus én je loopt het risico dat de trein vol is en de volgende sneltrein kost dus wel effe 40 euro méér.

Gaarne zou ik willen weten of het je gelukt is vanuit Nederland on-line, via de website van
http://www.trenok.it/
zo’n goedkoop 9 euro kaartje voor Milaan-Roma te reserveren.

Tot slot:
Waarom niet voor een hele week een appartementje in Firenze huren en dan twee keer voor 9 euro een dagje naar naar Roma en 's avonds voor 9 euro weer naar Firenze terug ? Roma-Firenze met die sneltrein doe je in iets meer dan een uur.

Of je duikt een nachtleven in Roma in en je vertrekt dan van Roma Tiburtina, 's morgens vroeg om 06.40 …naar Florence/Firenze, je komt al na één uur en 16 min. om kwart over acht 's morgens in Florence aan (Stazione di arrivo: Firenze Campo Di Marte aan. En dààr dan dus weer dat lekkere ontbijtje… en dan naar bed.(na dat nachtleven in Roma dus)
Het is maar een idee.

hi,

planning staat nu zo:

Milan->rome, met de int trein 15 euro
Rome 2 dagjes
Florence dagje
lucca,pisa, Siena omgeving florence een dag
morgen erop richting Milan.
1 dag Milan en de morgen daarop terug :frowning:

Moet nu alleen nog ff kijken hoe te reserveren voor de trein, ik heb namelijk geen credit card, ik ga deze week kijken of het kan via de NS.

Ik verheug me er nu al op, m’n vriendin werkt bij de Tulip inn dus we hebben besloten die in rome zelf te nemen, (korting, 50 euro p/kamer), nu alleen nog even kijken voor Florence en een dag in Milan, het lijkt erop dat ik en mijn vriendin ons gaan scheiden, maar de fun zal er blijven, met z’n 2en dus. die broodjes als ontbijt ga ik zeker doen! of misschien al lunch meenemen in een rugzakje ik zie wel.

Toch nog ff iets die eerste site is echt bruikbaar vooral bij Bed&breakfast zijn de accomodaties naar mijn mening goed en niet al te duur, ik heb alleen een probleempje…ik heb geen credit card enige suggesties hoe en waar te boeken zonder credit card? :rolleyes:

En ik laat je zeker weten hoe of wat

Aschiwn

hi,

Het kan aan mij liggen maar het boeken van die tickets is niet het makkelijkste, ik kan het maar niet vinden op trenitlia, 15 euro internationale trein. Milan-Rome
Aschwin

Caro Aschwin,

Het probleem is m.i. de Italiaanse taal. (???

Ga naar:
http://www.trenitalia.it

Kies de Italiaanse vlag voor de Italiaanse versie (die ik zojuist getest heb om te weten hoe het zit met dat 15-euro kaartje

Klik dan op:
per viaggiare in tutti Italia a partire da 15 €uro

Dan krijg ik de tekst:

"Promozione

Tornano i Sabato di Trenitalia
su Trenitalia.com!
A partire da soli 15 euro
per viaggiare in tutta Italia

Da 1^ gennaio 2005 la promozione più famosa di Trenitalia sarà in vendita solo su Trenitalia.com e sulla biglietteria telefonica nazionale 89.20.21.

Tutti i sabato si viaggia a tariffe speciali per qualsiasi destinazione sul territorio nazionale:

15 euro per l’acquisto del biglietto, comprensivo di prenotazione del posto, per viaggi in 1ª o 2ª classe su un treno Intercity diurno, in base alla disponibilità dei posti;

30 euro per l’acquisto del biglietto, sempre comprensivo di prenotazione del posto, in 1ª e 2ª classe su un treno Eurostar Italia, in base alla disponibilità dei posti.

Al prezzo di 30 euro, inoltre, è possibile anche effettuare viaggi che comportino l’uso di più treni, anche se di categoria diversa.

I biglietti possono essere acquistati sino alle ore 24 del giorno precedente la partenza del treno prescelto.

Acquista qui il tuo biglietto

Prova Ticketless, il biglietto elettronico di Trenitalia"

Klik dan op
Acquista qui il tuo biglietto

Heb je een Italiaanse mobiele telefoon (met een Italiaanse sim-kaart bedoel ik, klik dan op il biglietto elettronico di Trenitalia.

Nu doemt voor mij het probleem van javascript wederom op: ik kan niet verder kijken.

Probeer eens of je je als klant-reiziger kunt laten registeren op:

http://www.trenitalia.com/home/it/index.html

L.S.

Nieuw is , vanaf 15 maart 2005 is een speciale trein (niet alleen voor studenten):
Rome - Bari voor 9 €uro!!!

Bijvoorbeeld:
Vertrek vanaf Roma (station Tiburtina om 18.30 uur, aankomst Bari (Centrale) 23.40 uur.

De trein,TrenOK, gaat via Caserta, Benevento, Ariano Irpino, Foggia, Barletto, Trani, Bisceglie en Molfetta. In al deze plaatsen kun je ook in- en uitstappen.

Prettige reis!
Arturo

De busonderneming Sena biedt 93.000 spotgoedkope bustickets aan voor hun sneldiensten tussen
Rome, Siena , Florence ,Bologna en Milan.
Ook dus voor hun Rome - Milaan en de Rome - Bologna snellijndiensten die beide via Siena gaan.

Kaaartjes kun je uitsluitend via internet boeken. Je betaalt 8 euro (dat wil zeggen 3 euro voor het reserven en boeken en 5 euro voor het buskaartje.) en je kunt alleen met een credit card betalen.
Sena-kortingskaart/ pas-houders betalen die 3 euro “administratieve kosten” niet.
Ben je van plan (veel) meer van de Sena-bussen gebruik te maken, vraag dan dus eerst een Sena-card aan.

Voor verder info en on-line kopen van buskaartjes zie:
http://www.sena.it

Distinti Saluti
Arturo.

P.S.

1. Die Sena-kortingskaart kost per jaar 26 euro + pasfoto en copy paspoort)en is m.i. alleen zinvol als je lang in Italie blijft; je krijgt dan tot 5 euro korting per busticket op andere routes. Bijv.voor Poggibonsi-Siena-Rome of Siena-Perugia-Assisi-Foligno; Siena-Poggibonsi-Milan; Leghorn-Siena-Bari-Fasano; Fasano-Tuscany; Campania-Emilia Romagna-Tuscany-Sicily en op de Tuscany-Umbria-Sicily snelllijndiens van Sena.
  2. De Sena-pulman/bussen zijn wel super de luxe en super-modern, prachtig uitzicht in Toscana is bij de prijs inbegrepen. :wink:

Wij gaan eind augustus met z’n vijven naar Peschiera del Garda. We willen dan graag een dagje naar Venetie, nu heb ik wel gevonden hoelaat de trein gaat en wat het kost alleen is dat de prijs voor een enkele reis of een retour. Ik kwam op een prijs van € 13,50.
Kan iemand mij hier verder helpen??

Groetjes Gemma.
Ps we gaan met 3 volwassene, 2 kinderen (14 & 12 jaar)

Originally posted by GemmaD@17-04-2005, 11:34:03
** Ik kwam op een prijs van € 13,50.
Kan iemand mij hier verder helpen??
**

Cara Gemma,

Dat is de prijs van een enkele reis per persoon.

Het zijn nogal wat km die je reist en het is een treinreis van ongeveer twee uur.
Afhankelijk van het tijdstip betaal je 13.50 of 13.90 €uro p.p.

MAAR:

1. Dat is het tarief voor volwassenen, die ook nog eens afzonderlijk reizen.(dus geen groeps-korting)
  2. Je reist met 5 personen, waarvan twee personen “tot 14 jaar” zijn en dus veel goedkoper reizen.
    Vervolgens:voor “één gezin” zijn er weer speciale prijzen. Ook voor één gezin (van 4 personen) met één “familielid”? Dan gelden weer andere tarieven. etc. etc.

Het beste is dat één persoon (daags van te voren) even (met het familie-paspoort/de paspoorten ) naar het treinstation gaat en één retourkaart koopt voor de hele groep:
Dat heet :
een “andare e ritorno” , per uno gruppo di cinque (5) persone: vale a dire (d.w.z.): tre (3) adulti (volwassenen) e due (2) bambini .

Die “andare e ritorno”-kaart moet je trouwens pas op de dag van vertrek, vlak voor je dus de trein instapt, in de stationshal (soms ook op het perron ) zelf afstempelen (in een automaat) en meenemen in de trein. Je kunt dus ook al dagen van te voren zo’n ‘andare e ritorno’ kopen.

Vraag na het kopen van dat retour even voor de betreffende dag een “orario”, men zegge: vorrei (ik wil graag) oen oo-ràà-rie-oo

orario = aankomst- en vertrektijden.

Prettige reis!

hee hoi, de site van trenitalia kun je ook gewoon in het engels bekijken hoor!! is wat handiger! :slight_smile:

Originally posted by kimm@21-04-2005, 14:56:11
** hee hoi, de site van trenitalia kun je ook gewoon in het engels bekijken hoor!! is wat handiger! :slight_smile: **

Cara/Caro Kimm,

Zeker heel handig, maar…:

Wat Italiaans oefenen is misschien ook handig… (als men naar Italie gaat) :wink:

Distinti Saluti

Ciao Arturo,

Wat Italiaans oefenen is misschien ook handig… (als men naar Italie gaat)

Wat is de italiaanse vertaling voor wijsneus of bijdehandje? :stuck_out_tongue:

Paolo

Wat is de italiaanse vertaling voor wijsneus of bijdehandje

Hoe men het schrijft, weet ik niet , maar de uitspraak is :stuck_out_tongue: phà-òhh-looh.

Maar caro Pàòlò: subito terug naar het onderwerp hier:
Met de trein/bus door Italie.

Toch wel knap dat in 3 weken tijd zo’n 5 miljoen,ik herhaal: 5.000.000. , personen uit gans €uropa en daarbuiten, (het Sint Pietersplein in) Rome konden bezoeken zonder ook maar één noemenswaardig probleem dankzij het feit dat 99% gebruik maakte van …het onderwerp hier: met trein/bus
door Italie.

Mijn complimenti aan het openbaar vervoer in Rome. Grandioos, zondermeer.

Maar ook hulde aan de inwoners van Rome/Lazio/Toscana/???/, die massaal de auto lieten staan en gebruik maakten van het openbaar vervoer.
Dit nadat iedereen hier via zijn/haar mobiele telefoon (ja, ieder Italiaans tel. nr in Lazio, Toscana,en ???)(ongevraagd) waardevolle info kreeg over welke routes te vermijden met de auto etc. etc.
tot de laatste sms: “ga niet meer met auto naar Roma, maar gebruik
trein/bus”. Ook de gsm-mobiele telefoon-techniek werd dus (voor de ontvang(st)ers gratis, volop ingezet.

5.000.000 aankomenden en 5.000.000. vertrekkenden zonder één probleem:
knap staaltje.

hallo,

Ik kom niet helemaal uit de site trenitalia.com

Ik wil op 1 juli van Fligline Valdarno naar Roma. Op de planner kan ik de plaatsnaam “Figline Valdarno” als opstapplaats zonder probleem invoeren, dus zou je er vanuit gaan dat er een station is. Maar volgens de kaart (onder “Trains and stations”) heeft Figline Valdarno helemaal geen station.

Weet iemand hoe het zit?
Alvast bedankt!

heey,
Ik las hier ergens iets over vanaf milaan (bergamo, iig waar je landt als je met ryanair vliegt vanaf eindhoven) reizen. Hoe kom je vanaf het vliegveld bij het dichtsbijzijnde treinstation, om vanaf daar verder te reizen naar bv verona? Bus, taxi? Moet je hiervoor reserveren, welke tijden etc?

Hoi,

Die trein van 9 euro, stopt die ook in de buurt van Livorno? Wij moeten nl van milaan (vliegveld) naar Livorno. Hoe kunnen we anders aan een goedkoop kaartje komen…
Ik hoop dat iemand ons kan helpen!
p&P

Hoi!
Arturo, kun je mss bovenstaande vragen van ons beantwoorden, en weet je mss hoe je van het vliegveld Ciampino in Rome naar het station Termini in Rome kunt, wat dat kost en hoe lang het ongeveer duurt? Is dit vervoer de hele dag door, etc? Moeten we hier voor boeken of rijden er bussen/treinen genoeg?

Ik weet niet waar ik dit anders zou moeten kunnen vinden…hopelijk weet jij er meer over…, bedankt alvast!

p&p

Ik ga deze zomer naar Bologna en ik heb al een ticket geboekt met Ryan Air (naar Bergamo dus). Ik wil dan met de trein van Bergamo of Milaan naar Bologna, heb ik allemaal kunnen vinden op Trenitalia.it, geen probleem, maar het is mij niet helemaal duidelijk hoe ik aan een treinkaartje kom. Moet ik het via internet bestellen of kan ik het ook daar ter plekke kopen? Het gaat om de Eurostar en er gaat ook een intercity, maar die doet er langer over.
En als je een kaartje bestelt, heb je dan een vaste plaats in een vaste trein (dus maar op 1 tijdstip, beetje lullig als je vliegtuig vertraging heeft…)?
Ik hoop dat iemand mij meer informatie hierover kan geven.

Bedankt alvast! groetjes Eva

P&P, er rijdt een bus van Rome Ciampino naar station Termini.
Meer info: klik hier

(via de Ryanair site wordt je hierheen verwezen als je kijkt onder “bestemmingen”.)