Malaria in Kenya ?

NUTTIGE INFO

Nog een link met interessant nieuws

LINK

wij gaan de 16e naar meditel voor de broodnodige vaccinaties. Zal mij benieuwen hoe het gaat.

Om je vaccinaties te laten zetten moet je een afspraak via internet maken door een vragenlijstje in te vullen met oa verblijfsduur in kenia. Dan komt er te staan dat je oa Gele Koorts vaccinatie (terwijl je vanuit Belgie/NL vertrekt) en HepB nodig hebt (terwijl je aangeeft dat je maar 2wkn gaat) Ik heb zelf al besloten dat we ons niets voor malaria “laten aansmeren”. Gele koorts laten we niet zetten en HepB gaat ook niet gebeuren. Eigenlijk komen mijn man en kinderen alleen voor HepA. Zoals gezegd, ik ben erg benieuwd hoe ze erop reargeren als je “ingelezen” bent (door oa dit forum) en dus niet zomaar alles laat prikken/gaat slikken en met wat voor argumenten ze eventueel komen.

Mijn ervaring met Meditel is dat het wel meevalt, het is gewoon een advies, dat vragenlijstje op internet is ook bedoelt dat je een indicatie hebt van evt kosten, de dokter (en eik dus jijzelf) bepaald. Ze wilden mij ook Hep B geven, maar mijn Hep A was nog goed, dus dat heb ik niet gedaan, als de Hep A niet meer goed is neem ik wel een keer een combinatie. Deden ze helemaal niet moeilijk over, het is een advies, meer niet. Miss dat ze je alleen een formulier laten tekenen dat ze iets geadviseerd hebben, maar dat je dat niet gedaan hebt, maar voor Hep B zal dat niet zijn (ik had dus een formulier vanwege de hoeveelheid Malarone die ik kreeg)

vaccinatie voor DTP wordt ook geadviseerd voor kenia

en voor hepatitis A geldt als je een tweede vaccinatie neemt je dan voor ongeveer 25 jaar bent beschermd
ipv bij eerste vaccinati voor A van 1 jaar, in geval met vaccin havrix 1440

DTP zit in het rijksvaccinatie programma wat de kinderen (die van ons) standaard doorlopen hebben dus dat hebben ze ook niet nodig. Ikzelf heb alles al een aantal jaar geleden laten zetten (ook braaf de gele koorts :wink: ). Mijn man en kinderen moeten eigenlijk alleen nog Hep A. Ik weet dat ik met havrix ben gevaccineerd.

Mijn man en ik hebben het er uitvoerig over gehad en we hebben er voor gekozen om het “risico” te nemen om geen Malarone of wat dan ook te nemen tegen de malaria. We hebben het de eerste 2 keer in Kenia wel gebruikt maar we zijn toen geen van allen geprikt. De derde keer hebben mijn man en ik geen malaria tabletten genomen en de kinderen wel. Mijn man en ik hebben toen nergens last van gehad. Nu hebben we besloten dat we voor geen van de 4 kindern pillen gaan doen vooral ook omdat we nu 2 kleintjes van net 2 en 3 meenemen. Ik vind het troep en weet niet wat het doet voor die kleine lijfjes.De kosten spelen hierin overigens geen rol want het word gewoon vergoed voordat iemand dit aankaart!

Ik weet niet of jullie soms teruglezen wat hier allemaal geschreven is ? Er komt steeds meer van hetzelfde bij.
Het laatste jaar heb ik ervaren :

• mijn soepzoon Ruben wilde niet geloven dat het beter was niets te nemen. Gevolg. Toen bij hem de malaria geconstateerd was, was het al redelijk ver gevorderd. Het heeft redeijk lang geduurd voor hij genezen werd verklaard.
  • zijn collega piloot had niets genomen, liet meteen een testje doen toen hij koorts kreeg, slikte 3 pillen en was ervan af.

Nu moet je weten dat die piloten vaak 's avonds in’t donker in hun korte mouwen buiten pintjes drinken ipv onder hun klamboe te liggen 
(*onverantwoordelijk gedrag, je moet lange wijde broeken en lange mouwen dragen ALS je nog buiten wil rondhangen tijdens en na de schemering en beter nog : met de zon gaan slapen en met de zon opstaan, wat makkelijk gezegd is tijdens een (gezondheids) vakantie maar anders is als je er *woont natuurlijk)

WBMW : je krijgt het sowieso als je door de mama mug die malaria draagt gestoken wordt. Als je niks neemt, dan merk je het heel snel. Anders wordt het een tijdje onderdrukt en merk je het laat. (later)

Hepatitus B is niet nodig als je geen sexuele uitspattingen doet en geen bloedcontacten verwacht.

@ handigje :geen van mijn 5 kids heeft ooit pillen genomen (mijn soep-zoon is de beste vriend van mijn zoon, die kwam hier altijd soep eten toen ze nog op de middelbare school zaten, hij zit nu in Malawi)

ik had idd ook begrepen dat als je pillen slikt het veel langer duurt om te ontdekken dat je hebt dan wanneer je niets gebruikt (wat jij ook schrijft over soepzoon en collega). Dat was voor ons ook een reden om niets te gaan gebruiken. Ook het feit dat we meteen in kenia zelf “actie” kunnen ondernemen dmv een testje als we vermoeden dat er iets is maakt dat we gekozen hebben om niets te gaan slikken. Zoals je al schrijft, als je niets gebruikt merk je het veel sneller en kun je direct actie ondernemen dan wanneer je met pillen gaat onderdrukken en daarna alsnog ziek word. nee voor ons is de keuze duidelijk en we staan er voor de volle 100% achter
geen malariapillen! We gaan gewoon goed DEET spuiten, bedekkende kleding dragen als de schemering valt en onder klamboes liggen en voor de rest hopen we er het beste van.

er voor zorgen dat je s’morgens en s’avonds niet gestoken wordt is stap één
deet
kleding
klamboo
als je denkt dat je malaria hebt laat je je eenvoudig testen
je kan uit voorzorg enkele malaria tabletten meenemen
als je malaria hebt kan je 3dagen achtereen 4 malaria tabletten slikken

maar het werkt ook wel degelijk preventief ;het dood de parasiet direct als je besmet wordt
maar ben je anders ziek of diaree of je vergeet één dag dan werkt het minder goed
en kan je alsnog besmet raken

dus voor ieder zijn eigen afweging

Gisteren hebben we enkel de Hep A prik bij Meditel laten zetten.

Zoals voorspeld kwam de arts met een heel arsenaal van prikken aanzetten. Hij begon met een combi van Hep A en B voor de kinderen dat “was wel duurder en hadden ze nu niet nodig maar dan hadden ze dat vast voor een eventuele volgende reis”. Sorry? Dat vind ik wel een heel raar advies. Hep A is genoeg voor 15dgn, dank u. Gele koorst hadden we ook echt nodig. Nee, want we reizen niet vanuit een gele koorts land dus we hebben geen risico. Zijn reactie hierop was “Komt u geen muggen tegen in Kenia dan?” Geen idee maar ik neem voorzorgsmaatregelen. Hij pakte meteen DEET, die moest ik meenemen. Bedankt maar die hebben we zelf al aangeschaft. Manlief moest idd DTP daar kon ik niet over “onderhandelen”. Vervolgens zei hij:“Dan blijft er nog één puntje over maar ik heb al zo`n donkerbruin vermoeden dat ik uw antwoord hierop weet. Malariatabletten. Nee zeker?” Inderdaad, nee bedankt en zo zijn we naar huis gegaan met alleen Hep A bij de kinderen en Hep A en DTP bij mijn man.

Wat schets mijn verbazing. Een paar uur later gaat de telefoon, dezelfde arts van Meditel. Het feit dat wij geen Gele Koorts vaccinatie hebben laten zetten zat hem niet lekker want “wisten wij wel dat vorig jaar in Oeganda een Gele Koorts epidemie was uitgebroken?” Nu waren er geen gevallen in kenia bekend volgens hem maar we konden zomaar een corrupte taxichauffeur,ambtenaar oid treffen die om onze papieren vroeg, die we dan niet hadden en die dan problemen ging veroorzaken. Ik heb mijn poot stijf gehouden en gezegd dat ik geen Gele koorts wil laten zetten omdat wij niet vanuit een Gele Koorts land reizen. Hij had gezegd dat hij ons een medische verklaring zou sturen omtrent het ontbreken van de Gele Koorts. Geen idee wat hij ermee bedoelde maar stuur maar op dacht ik. Wat hadden we vandaag in onze mail? Een oproep voor een herhaalafspraak voor het zetten van een Gele Koorts vaccinatie. Wat is dat met deze man? Is het nu echt ineens wel noodzakelijk of werkt hij op provisie basis :wink:

Mijn vraag is dus, wat vinden jullie van gele Koorts vaccinatie? Volgens mij is hij niet nodig als je vanuit Belgie/Nederland reist omdat er hier geen gele Koorts heerst en hoef je die vaccinatie dus ook niet te laten zetten. De keren dat ik in Kenia ben geweest is er ook nog nooit naar mijn Gele koorts vaccinatie gevraagd. De arts zei dat het eigenlijk verplicht was om het land in te komen. Ik betwijfel dit.

In Kenya wordt nooit naar het vaccinatieboekje gevraagd

Ik zou vooral heel erg bang zijn als een taxi chauffeur er om vraagt!

het hele gesprek kwam ook als pure geldklopperij over. De opmerking over Hep A en B alleen al!! Waarom iets nu nemen wat je niet nodig hebt maar wat in de toekomst misschien wel handig is?

Nee, ik blijf bij mijn standpunt, geen Gele koorts vaccinatie!! Trouwens net wat Tijl al zegt, er wordt nooit naar het boekje gevraagd.

handigje, waarom zouden je kinderen in godsnaam voor Hep B gevaccineerd moeten worden? Is alleen maar nodig als je bv als arts/verpleegkundige met bloed/ naalden in contact komt en als je van plan bent om onveilige sex te gaan hebben!
Gele koorts hoeft zeer zeker niet als je vanuit Nederland of Belgie komt. (ik moest voor Rwanda/Uganda dit jaar wel het gele boekje laten zien), in kenia is er nooit naar gevraagd

Die arts is gek op geld en op prikken zetten zeker!!

het lijkt verdomt veel op corruptie wat veel in kenia voorkomt
deze dokter geeft foute voorlichting
gele koorts wordt wel aanbevolen maar geenszins verplicht (wel als u uit of door een gele koorts heersent land reist/komt)

maar waarom niet naar de GGD gegaan ?
op hun site staat voor kenia zijn géén vaccinaties verplicht !!!

wel zijn er aanbevelingen, mij lijkt het verstandig om DTP en hepitis A te nemen
de rest is gewoon uw persoonlijk risico in kaart brengen
als u in een goed hotel verblijft en in een goed restaurant eet is het risico te overzien

lees eens de site van de GGD
dus handigje je hebt het goed gedaan je had je goed voorbereid
je taxi-driver brengt je van airport naar diani dus daarmee ook geen risico
wanneer ga je? nog voor de election?

Niet doen, ben 9 jaar terug geent voor heb en gele koorts later jaarlijks naar kenia gereist en nooit het vaccinatieboekje meegenomen en ook ook nooit naar gevraagd. Heb 1 keer malerone gebruikt waar mijn toenmalige partner erg ziek van geweest is.
Succes :):wereld:

klopt helemaal, het boekje opzich heeft géén waarde,
je moet je eigen risico inschatten en dan nemen wat noodzakelijk is

@Marike44,zijn enige motivatie was dat het handig was voor eventuele reizen voor in de toekomst. De 2 kinderen die het nodig hebben zijn 2 en 3!! Dus die hebben zeker niets met bloed en naalden en al helemaal niets met sex te maken. Het voelde echt als geldklopperij bij hem toen we daar zaten.

@Murugi, we zijn naar Meditel gegaan omdat we die volledig 100% vergoed krijgen van de verzekering. Ik ben blij dat ik al jaren op dit forum zit en altijd alles meelees en ook altijd vragen stel zodat ik mijzelf en de kinderen nu dus niet onnodig heb laten prikken. En dan gaat hij mij nog opbellen om te waarschuwen voor corrupte taxichauffeurs etc terwijl hij zelf ook het geld uit onze zakken probeerd te prikken.

Wij gaan overigens van 24 feb tot 11mrt. We zitten er dus vol met de verkiezingen
Houd mijn hart vast. Toen wij boekten had ik daar nooit aangedacht en ik vind het eigenlijk best wel een beetje “eng”. We zitten er nu aan te denken om de safari naar tsavo maar voor de 4e maart te doen en daarna maar gewoon in Diani te blijven en niet echt meer op pad te gaan. Afhankelijk van de sfeer dan. Als alles goed gaat kunnen we wel op pad maar dat zullen we ter plekke moeten ervaren.

@Ener, ik heb in 2005 zelf Gele Koorts laten zetten en in 2006 bij mijn 2 oudste Gele Koorst laten zetten. Toen heb ik het mij laten aan praten. In alle keren dat wij er zijn geweest is er nooit naar gevraagd. Er werd ons zelfs bij de Travel Clinic gezegd dat je zonder gele Koorts vaccinatie zelfs het land niet inkwam! Wij hebben het toen braaf gedaan. Wisten wij veel,haha. De eerste 2 keer hebben wij ook Malarone geslikt, daarna alleen de kinderen nog en de volwassenen niet. Nu slikt niemand van ons het.

ik ken uw zorgpolis niet maar lijkt me sterk dat het alleen bij meditel geheel vergoed wordt
ggd is ook een grote betrouwbare organisatie, ik denk dat het ook bij hun door uw verzekeraar vergoed wordt
meditel is erg commercieel en weet wat allemaal vergoed wordt en wil u dus het maximale (omzet) aansmeren
u mag uw verzekeraar hier wel van in kennis stellen, u hebt dus uw verzekeraar niet onnodig op kosten gejaagd
u wou alleen het beste voor u zelf, hulde
wellicht neemt ggd iets meer tijd voor daadwerkelijke voorlichting( tijd is duur)
een prikje is in een minuutje gedaan
p.s malaria tabletten kun je ook bij je eigen huisarts krijgen maar dat verteld meditel niet ( géén slapende hondjes wakker maken)

de tijd rond de verkiezingsdag kunt u misschien wel beter veiliger op safari gaan,
in de parken is het veiliger dan in grote dorpen of steden
met wie gaat u op safari? bonney heeft grote auto !

Het staat in onze polis dat via meditel alles vergoed word en bij een onbekend buro bij 2 filialen ook alles word vergoed. Wij kregen te horen dat we echt op tijd moesten komen want als we te laat waren ging dat of van onze tijd af of bij uitlopen moesten we extra betalen voor de uitgelopen tijd. Klinkt strikt allemaal. Wat schets onze verbazing als we daar ruim op tijd zitten? Die man loopt zelf 40minuten uit!!! Nadat we eindelijk na 1.5uur onze prikken hadden gehad moesten we weer bijna een kwartier wachten op ons vaccinatieboekje want die lagen nog in de arts zijn kamer en hij zat als met nieuwe mensen. Wat een drama maatschappij dat meditel en als het niet nodig is gaan wij daar nooit meer naartoe om te prikken.

Ik heb al weer een paar keer contact gehad met Bonney maar nog niet over safaries. Voorheen belde we hem altijd als we een taxi nodig hadden voor boodschappen oid dus ik zit er aan te denken om hem nu te vragen wat het kost om ons (2 volwassenen, 4kinderen) van MOI op te halen.