Ik wil komende zomer met mijn vriend 2 weken naar Kenia, maar vroeg me af of alle vaccinaties/pilletjes nu wel noodzakelijk zijn als je op strandvakantie gaat (evt. nog een paar dagen safari).
Verstandig is het uiteraard altijd, maar zelfs voor een vakantie naar Turkije worden al tal van vaccinaties voorgeschreven die ik ook nooit heb gehaald…
ik ben vertegenwoordiger van African Secrets Limited hier in Nederland.
Wij organiseren safari’s met heleboel mogelijkheden.
Leuk dat je naar Kenia wilt,ondanks dat het een strandvakantie is MOET je zeker jezelf laten vaccineren.Neem ook een spray voor mee voor het afhouden van muggen in de nacht uren.Ziek wil jij niet worden.
2008 ben ik er geweest voor zaken het duurde niet langer dan 1 week,maar was 3 dagen behoorlijk afgevallen en bijna niet te herkennen.
Mocht je meer vragen hebben voor de reis of wat dan ook,feel free to ask
Het is goed om de voorgeschreven vaccinaties en pillen te nemen temeer om dat deze door de zorgverzekeraar vergoed worden. Voor wat betreft Malaria pillen neem Malarone.
MALARIA
Malaria met endemisch karakter is aanwezig langs de ganse kuststrook. Raad over gezondheid en eventuele vaccins, wordt best gevraagd aan de huisarts die kent uw persoonlijke situatie.
Voor een korte reis (minder dan een maand) en bij verantwoordelijk gedrag (slapen onder een muggennet en gebruiken muggenmelk) is de kans op besmetting erg klein.
Er is hier op eerdere posts al zeeeeeeeeeeeeer uitgebreid heeeeeeeeeeeeeel veel over geschreven en besproken, even opzoeken !
Ik hoor namelijk ook dat het juist verstandiger kan zijn om pas malariapillen te slikken als ziek begint te worden…
En gele koorts heb ik zelfs nog nooit iets over gehoord, dus vroeg ik me af hoe reëel de kans is dat je dit kunt oplopen…? Wordt het niet gewoon vanuit de nederlandse zorg aanbevolen zodat ze hun eigen zakken kunnen vullen?? (aangezien ze voor Turkije zelfs al vaccinaties aanraden en dit is dus echt NIET nodig!!) Ik ben nogal sceptisch…
Van 1979 tot 1981 in Kenya gewoond.
Sinds 2003 elk jaar minimaal 2 maal per jaar terug.
Jongste kind in 2003 was 2 jr.
Niemand van ons heeft ooit iets preventief genoemen (alleen DTP herhaald, gratis voor als je eens een schrammetje opdoet tijdens het klimmen in een palmboom)
NOOIT ziek geweest.
Indien we eventueel ziek zouden worden, gewoon dan behandelen, we zijn dan nog niet resistent.
Dus : doe niet mee aan de sponsoring van westerse farmaceutische bedrijven.
Ook mijn reiskompanen van 23/01 - 05-02 jl. hebben niets genomen. Ook niet ziek.
Maar, dit had ik al allemaal eerder gepost…
:zon02:
Hoi Mwende, dit vermoeden had ik dus ook al… maar het blijft toch een lastige beslissing… Iedereen in de Westerse wereld lijkt gehersenspoeld te zijn door onze geldbeluste farmaceutische branche… :S Maar volgens mij zijn er velen die het hier totaal niet mee eens zijn… dat maakt het lastig, want je wilt ook niet je gezondheid op het spel zetten (wat ik volgens mij ook niet doe door niet te vaccineren en pillen te proppen)
Ik heb de laatste jaren ook geen injecties meer gehaald, mede omdat ik panisch ben voor naalden. In de afgelopen 2,5jaar ben ik 3x in Kenia geweest zonder injecties en heb niets opgelopen. Wel haal ik malariapillen, dat is gewoon voor de zekerheid. Mijn vriend (keniaan, woont en werkt daar) kreeg afgelopen december ineens malaria, dus voor de zekerheid kan je beter wel de malariapillen innemen naar mijn mening
haha mijn vriend is ook panisch, dus hij zal erg gelukkig worden van deze reactie! haha heb je dan de dure malaria pillen? of de goedkope? (kan even niet meer op de naam komen… )
Bedankt voor je reactie!!
Voor mij maakt het niet welke malariapillen ik slik, krijg alles vergoed van het ziekenfonds (zilveren kruis), maar naar aanleiding van volgens mij Kassa?? ga ik definitief over op de malerone (duurder, elke dag). Alhoewel ik nog nooit problemen heb gehad met Lariam (goedkoper, 1x in de week), heb het ongeveer 3x genomen van de in totaal 5x naar Kenia, wekte de aflevering toch wel een soort van angst bij mij op.
Mijn man en ik gaan 16 februari a.s. voor 11 dagen op safari naar Kenia.
Wij bezoeken Samburu, Lake Nakuru, Masai Mara en Amboseli.
We zijn ontzettend benieuwd naar wat we allemaal gaan zien.
Vandaag heb ik de Malarone malariatabletten gehaald bij de apotheek.
Maar dan die bijsluiter! Wat een bijwerkingen. Van huiduitslag, braken tot diarree.
Nou is mijn vraag: krijg je meteen bijwerkingen als je daar gevoelig voor bent na 1 tablet? Dan is ons idee dat we er al een nemen als proef.
We hebben lang gespaard voor deze unieke reis en we willen wel alle dagen genieten en niet ziek en ellendig reizen.
Hoop dat iemand ons van advies kan voorzien.
haha dat klinkt dan wel ars een verstandig plan! Ik kan je hier helaas niet mee helpen, ben wel erg benieuwd naar het antwoord op je vraag!
Ik vroeg me ook al af of je niet zieker wordt van die pillen zelf dan van malaria!
Ik heb beide soorten geslikt (Lariam en Malarone) en ik heb met beide nooit problemen gehad. Mijn ouders hebben beide soorten ook geslikt en nooit problemen. Ik denk dat het sterk afhangt van de persoon en zoals gewoonlijk bij andere medicijnen hoeven de bijwerkingen niet op te treden.
Intussen is mijn standpunt wel duidelijk denk ik … hihi (misschien ben ik dan toch al te Kenyaans ??)
Ik weet echter zeker dat ik met het volgen van de richtlijn van mijn dokter mijn kinderen geen kwaad doe, ze zijn nu 10-13 en 14 en gaan ook al 8 jaar mee naar Kenya. Nooit iets aan de hand gehad, en ALS het komt, dan is de medicatie in ieder geval nieuw voor hun lichamen en slaat het hoogst waarschijnlijk beter aan.
Het klinkt toch hetzelfde als anti-biotica nemen voor een verkoudheid… als je ze dan eens echt nodig hebt…
Het is trouwens een louter westers ‘‘probleem’’ de mensen in Kenya kunnen nog niet eens eten van hun centen, laat staan preventieve malaria middeltjes kopen…
Je mag ze trouwens niet langer sliken dan een bepaalde tijd, waarom zou dat zijn ? … 1+1 = ?
Tik voor de grap eens in het zoekveld hierboven ‘‘malaria pillen slikken’’, je zal zien dat er op 100 mensen 50 verschillende meningen zijn. Je zal zelf je risico’s moeten afwegen.
Ik sluit me aan bij VIP :
Ik gebruik nooit meer malariapillen. In Nederland schrijven ze voor ieder land met bomen al malariapillen voor en diverse vaccinaties die ze in een ander land niet voor schrijven voor dezelfde gebieden. Er zijn ook diverse vaccinaties die in NL 10 jaar geldig zijn en in andere landen zijn exact dezelfde tabletten levenslang geldig.
Wij zijn in NL te voorzichtig op dat gebied is mijn mening.Veel mensen worden ziek van de tabletten en dat verpest je vakantie ook. De kans dat je malaria krijgt is heel klein als je een paar kleine maatregelen neemt zoals insmeren met deet en lange mouwen en broeken dragen.
De keus is aan jezelf, medici in NL zullen je altijd adviseren om wel te slikken en ervaren reizigers vaak niet. …
Voor de 3e keer in korte tijd naar Kenya geweest! Sinds een paar dagen weer terug en voel me kiplekker.
Door dit bericht van Mwende ben ik eens verder gaan zoeken om wel/niet malariapillen te slikken en ik had dus voor mijn laatste vakantie besloten ze niet te nemen! en dat is me reuzegoed bevallen, geen maag/darmklachten wat ik bij gebruik van de pillen wel had zelfs na de vakanties!
Maar deze keer voelde ik me super, had wel de deet bij me maar ook niet gebruikt en geen mug gezien. Ik was blijkbaar gevoelig voor de bijwerkingen van de malarone maar dit is nu afgelopen want volgende keer neem ik ze ook niet in! Zoals eerder gezegd: je gaat ook niet van tevoren antibiotica slikken voor een evt verkoudheid.
Bedankt Mwende voor dit voor mij goeie advies!
Klopt helemaal wat je zegt Mwende; mij werd zelfs in juni (winter in zuidelijk Afrika) geadviseerd om malaria pillen te nemen!!! Heb ik niet gedaan en dit jaar in Kenia heb ik ook niks genomen.
Voel me nog steeds primalol2
Heb zelfs tot 2x toe door malaria-tabletten vroegtijdige menstruatie gehad en afwijkende leverwaarden.
Daarnaast had ook een van de leerlingen die naar Kenia geweest zijn afwijkende leverwaarden (toevallig opgemerkt omdat ze met een embolie in het ziekenhuis terecht kwam) en de artsen in het ziekenhuis zeiden dat dat door de malarone kwam. Zelf ben ik tot 4 a 6 weken na thuiskomst veel vermoeider dan normaal. Denk er ook hard over om ze niet meer te nemen.
Nooit gedacht dat ik dat ooit zou zeggen trouwens…lol2