Bingo! Malaria!

Vorige maand zijn we met ons gezin met 4 kinderen naar kenia gegaan. Na uitvoerig overleg hadden we besloten om geen malaria medicijnen te gaan gebruiken. Alle vorige keren had ik geen malaria pillen gebruikt en ik had nog nooit malaria gehad. De twee oudste jongens had ik wel malaria pillen gegeven de vorige twee keer maar na alle verhalen op het forum vonden we het toch “verstandiger” om het nu niet te doen. We hadden nu inmiddels ook twee kleine meisjes van 2 en 3 en ik weet ook niet wat die “troep” op de lange termijn in die lijfjes doet. We besloten de gok te nemen.

Jullie raden het al. Drie van de vier kinderen hebben malaria gehad!! Ook de twee meiden :frowning: Dan ga je toch even twijfelen aan je beslissing als je ziet hoe ziek vooral onze oudste van 12 was.

We zijn in een lokaal ziekenhuis in Ukunda terecht gekomen en we zijn daar perfect geholpen. Voor Kes200 word er bloedgeprikt in een vinger en word het onderzocht. Voor Kes500 had de oudste medicijnen (13pillen pd, 3dagen lang). De meiden kregen heel keurig drankjes voorgeschreven ivm het slikken van de pillen. Dit was aanzienlijk duurder, Kes2000. s`Nachts komt de malaria eruit en zijn de hondsberoerd (ijlen, hoge koorts, overgeven) en de volgende dag zie je ze per uur opknappen.

De volgende keer neem ik weer geen malaria medicijnen, mijn man en de twee oudste jongens moeten zelf beslissen maar mijn man wil dat de meiden wel aan de pillen gaan. Mijn mening? Ik twijfel. Hadden we de medicijnen genomen hadden ze misschien niet ziek geworden maar als ik zie hoe makkelijk het te genezen is dan neem ik iig voor mijzelf weer de gok de volgende keer. O ja en de oudste die houd meteen zijn werkstuk over Malaria. Hij is ervaringsdeskundige nu :wink:

1 like

Gelukkig dat het zo snel beter ging!

Niet alle vormen van malaria zijn namelijk zo makkelijk te genezen… Zoals je vast weet kán malaria ook na jaren nog opspelen, en zijn er nog steeds mensen die er aan sterven.

Iemand wist mij zelfs te vertellen dat je ieder jaar rond de besmette datum weer ziek word als je eenmaal malaria hebt gehad. Of dat een broodje aap verhaal is, geen idee maar ik ben blij dat het goed afgelopen is.

De oudste was echt heel ziek. Zelfs in het ziekenhuis zeiden ze dat hij heel veel malaria in zijn bloed had. Wij dachten de eerste 3dagen dat hij de groep had maar toen hij op dag 4zere heupen kreeg zijn we meteen naar het ziekenhuis gegaan.

Ik denk dat ik misschien wel komende maand nog een keertje naar de huisarts ga om de kinderen nog een keer te laten checken. Kijken of ze echt malaria-vrij zijn. Is het misschien ook handig om ons ook te laten checken of is er nu toch niets te zien in ons bloed?

Jullie hebben wat dat betreft ook echt wel ongelovelijke pech gehad hoor! Ik vertelde het tegen een vriendin van mij hier, die al 13 jaar in Kenia komt en er nu sinds een aantal jaar ook woont en ook nog nooit wat geslikt had en die viel ongeveer van dr stoel van verbazing. Zij heeft toevallig tijdens het laatste regenseizoen voor de allereerste keer in haar leven malaria gehad. De kans is klein, maar jullie hebben het toch voor elkaar gekregen, tijdens het droge seizoen voor 50% malaria te krijgen!

Jenny, daarom is het verstandig na verloop van tijd je bloed nog eens te laten testen op malariaparasieten. Het kan dat ze niet allemaal gedood zijn met de medicatie. Hebben jullie dit trouwens nog gedaan handigje?

Zover ik weet bestaat er tegen de echt dodelijke variant (waar je meestal te laat achter komt en dus niets meer aan gedaan kan worden) geen preventief middel. Ook Lariam en Malarone beschermen maar tegen enkele varianten van de parasiet. Ik heb in 2011 ondanks Lariam toch malaria gekregen. De dokter hier vertelde me toen dat ik een andere malariaparasiet had waartegen de lariampillen niet hielpen, ze vertraagden juist de symptomen waardoor je er vaak pas later achterkwam en de malaria dus al ver gevorderd was. Hierdoor zou je je volgens hem veel zieker voelen.
Volgens mij sterven in Kenia nog altijd teveel mensen aan malaria omdat ze het geld niet hebben voor die test, de medicatie of het transport naar het ziekenhuis. Zo ging het ook met het zoontje van mijn zwager. Zij wonen in the middle of nowhere, naar het ziekenhuis met een motorbike kost je 100sh heen, 100sh terug. En dan horen medicijnen bij een governmenthospital volgens mij gratis te zijn, maar mijn ervaring is dat die vaak niet op voorraad zijn, waardoor je alsnog verteld wordt ze zelf bij de chemist te gaan kopen… Gelukkig hoorden wij er op tijd van waardoor we mn zwager wat geld konden sturen en ze naar het ziekenhuis konden gaan.

Ik heb jaren rond gelopen voordat ik hier de eertse keer malaria kreeg, er komt familie over vliegen, 1 maal vergeten een pilletje in te nemen, paar dagen later dus wel malaria … Hier is het idd goed te behandelen, maar eenmaal thuis in NL is het een stuk lastiger.

Kenya,dat was voor ons ook de doorslaggevende reden om niets te gaan gebruiken. Ik was ook verbaasd over hoe snel de uitslag bekend was, binnen 10minuten wisten we het. Als je dan ook ziet hoe snel de kinderen opknappen na inname van de (goedkope) medicijnen … Hartverscheurend als je er dan over nadenkt dat er ieder jaar nog zoveel mensen aan sterven.

Weet je ook hoe of waar ze het hebben opgelopen?Was het te voorkomen? Laat buiten gelopen zonder voldoende kledij? Geen deet? Geen muskitonet op het bed?
Ik gebruik ook geen medicatie meer , maar voor we naar het avondeten gingen heb ik steeds de kamer behandeld met insectenspray
(onder het bed en in de kasten) en de gaten onder de deur afgedicht tijdens het slapen.
Voorlopig ken ik malaria nog niet van dichtbij :stuck_out_tongue:

Ik vind het altijd een lastige keuze maar tot nu toe heb ik altijd tabletten geslikt. Er gaan idd nog steeds Nederlanders (en andere toeristen) aan dood. Een kennis van me heeft 2 jaar geleden kantje boord gelegen met malaria, opgelopen in Ghana. Die tabletten zijn niet echt gezond maar ja, die Deet en insectenspray ook niet… Mensen die ik ken in Kenia/Tanzania hebben allemaal wel een keer (of meer) malaria gehad. Maar goed te horen dat het jullie weer goed gaat !

???

Als jullie wel profylaxe hadden genomen waren jullie OOK ziek geworden , al had je het dan later gemerkt.
Het is nu gelukkig ook vlug opgelost ?
Het enige ‘‘voordeel’’ van profylaxe nemen was geweest, dat je het veel later had gemerkt en dat je misschien in NL ziek was geworden ipv in Kenya, het heeft nu een stuk van je vakantie verpest…

Hoe lang zijn ze echt beroerd geweest ? De kids ?
Ik blijf je keuze om niets te nemen verstandig vinden, zeker voor de kleintjes.

Welldone !

1 like

Maakt niet uit wat je neemt, je krijgt het sowieso. Is nu al zo vaak bewezen in mijn naaste omgeving.
De farmaceutische industrie wil wel de dure pillen blijven verkopen, die idd vertragend werken.

Zie eerdere posts met voorbeelden . (piloten vrienden van mijn zoon verhaal)

Goed plan ! Laat je weten hoe het afloopt ? Ben benieuwd hoe ze het hier testen (*zal geen 10 minuten zijn vrees ik)

J*ullie waren met z’n 6’n en er zijn er 3 besmet.50/50 dus. Hebben die drie zich anders dan de anderen gedragen ? Langer buiten ? Langer slapen ? (1 mug onder de klamboe…) Meer gebeten ? Geen alcohol/knoflook (bloed ruikt anders voor muggen ?)

INSECTORAL

Aniti malaria pillen gebruiken zoals b.v. Malerone is op de lange termijn natuurlijk niet goed.Zeker niet voor kleine kinderen.Een alterntief kan zijn het gebruik vn Artemissia in combinatie met vitaminenen.Misschien hebben we geluk gehad,maar we hebben nooit last gehad van malaria.Wel toen we in Kenya woonden en geen pillen slikten

Tijl, de eerste dagen zijn we alleen maar bij Diani Beach, Congo River en Mariakani geweest. Voor zover we weten zijn ze niet in Mariakani geprikt. Het kan volgens ons alleen in/om het huis in Diani Beach geweest zijn. Ze lagen iedere avond al om half negen in bed. We hebben ons ook consequent met DEET ingesmeerd maar het enige wat ik kan bedenken is dat het muskitonet niet behandeld was. Er zaten gaten in, in het huis was geen spuitbus om het net zelf te sprayen (die hebben we dus zelf later gekocht maar toen was het waarschijnlijk al te laat). Op de site staat dat de klamboes allemaal behandeld zijn maar aan de binnenkant zaten iedere dag beestjes en soms ook muggen.

Masaku, Ik kan niet eens zeggen dat het de vakantie echt heeft verpest. De eerste 3 dagen van het ziek zijn dachten we dat de kinderen een gewone griep hadden en hebben we ons dus ook echt niet druk gemaakt. Toen op dag 4 de oudste ineens gewrichtpijn had toen hebben we meteen stappen ondernomen. Eigenlijk was hij 24uur later alweer bijna de oude. Toen de twee meiden grieperig en slaperig werden hebben we dus ook veel sneller stappen ondernomen. Door de verkiezingen bleven we toch al bij het huis dus dat die kinderen toen net de malaria hadden maakte voor de plannen niets uit.

Ze hebben eerst zware griepverschijnselen gehad (de oudste voor 3dagen en de jongste 2 voor 1,5dag) en ze hadden geen eetlust. Op de 4e dag werd de oudste om 6.30 met zere heupen wakker en toen ging het heel snel achteruit met hem. Hij kon niet meer wakker blijven, niet meer rechtop zitten en bijna niet meer lopen. Ik schrok ervan hoe snel hij achteruit ging. Toen we de medicijnen kregen is hij `snachts helemaal doorgedraaid. Hij ijlde, zweette als een otter, keek heel raar uit zijn ogen alsof hij bezeten was, was beresterk, praatte wartaal, bleef maar weglopen en ging dan steeds ergens liggen slapen. Ik heb het hele huis afgesloten die nacht zodat hij niet kon ontsnappen, het was echt eng. De volgende ochtend was hij al voor 70% opgeknapt en wist hij zich niets meer te herinneren. Aan het eind van de dag was hij weer het mannetje. Hij heeft 3 dagen lang 13 pillen moeten slikken. Het heeft nog wel een paar dagen geduurd voor hij weer zijn eetlust terug had. Toen ik dit verhaal tegen 2 keniaanse vrienden vertelde zeiden zij dat dit een hele normale reactie op de medcijnen was, de malaria ging het gevecht met de pillen aan en kwam nu het lichaam uit zoals zij zeiden.

Ik zal je zelfs vertellen dat de kinderen 2 bij 2 bij elkaar in bed lagen en dat van de 2 jongens eentje het heeft gekregen en de ander niet terwijl ze allebei muggenbulten hadden!! Daarom hebben we zelfs eerst nog gedacht dat het mierenbeten waren en geen muggenbulten want er liepen ook grote mieren door het bed waar ze ook van wakker werden. Mijn man en ik lagen ook weer in een andere kamer (3slaapkamers) en wij hadden het ook niet. Iedere dag heeft iedereen hetzelfde gegeten en alle bedden hebben we uiteindelijk na een paar dagen zelf maar iedere avond gespoten. Ik denk dat deze drie gewoon domme pech hebben gehad. ik kan echt niet bedenken waarom zij het wel hebben gehad en wij niet.

De volgende keer gebruik ik weer niets ook vanwege de vertragende werking. Ik ben nu 4 keer in Kenia geweest en heb alle keren zonder medicijnen geen malaria gehad.

Bedankt voor je uitgebreid verslag.
Het eerste wat ik doe (heb je vast al gelezen op mijn blog) is mijn klosje garen en naald uithalen bij aankomst gelijk waar en meteen alle gaten dichtnaaien. Nog nooit heb ik een compleet dichte klamboe gezien, zelfs die in ‘‘ons’’ huis in Kilifi niet.
De klamboes overdag naar beneden laten (zodat er overdag geen muggen zich kunenn verstoppen onder’t bed) , zo’n rook coil onder het bed zetten om de ellendelingen weg te jagen.
Op de dag van aankomst sluit ik alles hermetisch en spuit ik 1 doom leeg.
We slapen met potten onder het bed, zodat we de klamboe niet uithoeven naar de (met muggen vergeven wegens vocht aanwezig) badkamer !

Ver gaat het he… Mijn 17 jarige dochter was zelfs beschaamd toen ik haar vriend (die van de zomer meegaat) vertelde van de potjes…

:dag:

Mijn idee. Wij gaan al sinds 2003 elk jaar met de kids, soms zelfs 2 keer (ikzelf nog meer) en we hebben geen van allen ooit iets genomen en ook geen van allen ooit malaria gehad. Wel veel gestoken, ondanks alle voorzorgen…

(er was wel twijfel bij mijn man vorige zomer, maar…LEES )

Als wij een huisje verhuren, zorgen we er altijd voor dat de klamboe’s ‘gaatjesvrij’ zijn. Je kunt het niet maken om te verhuren met klamboes met gaten in. Als het per toeval toch zo mocht zijn, kijken we onmiddellijk om te vervangen. We zeggen de gasten, bij aankomst, dat ze elke avond, een uurtje voor slapen gaan, moeten spuiten in de klamboe en onder het bed. En de klamboe overdag inderdaad dicht te laten.
Ikzelf gebruik nu al een paar maanden Duduspray ipv Doom. Duduspray wordt in Kenia gemaakt van geraniums en is dus helemaal natuurlijk. Het werkt perfect én is stukken goedkoper dan Doom. Kan zelfs in de keuken gebruikt worden.
Als ik gestoken wordt, is het omdat ik 's avonds te lang buiten zit zonder mij in te smeren. Eigen schuld, dikke bult. :slight_smile:
Maar, in al die jaren, gelukkig, nog nooit malaria gehad… Ik zou beter zwijgen… :wink:

Omdat deze discussie vaker voor komt heb ik hier een arts gevraagd naar zijn oordeel.
Malarone/malanil is geen geneesmiddel tegen malaria, inderdaad werkt het enkel vertragend.
Malariaparasieten kunnen zich bij inname van malarone niet snel genoeg vermenigvuldigen waardoor het afweersysteem van het lichaam de ziekte makkelijk kan onderdrukken.
Vergeet je 1 pilletje en heb je verlaagde weerstand, dan kun je alsnog de volle gevolgen van de dodelijke ziekte ondervinden.

Er is een incubatietijd die wisselt, je kunt 2 weken na het oplopen van malaria, bijvoorbeeld bij terugkomst van vakantie, alsnog malaria krijgen.

Malarone slikken is niet gezond, zeker niet voor zwangere vrouwen maar, aldus mijn informant, de behandeling in Kenia als je test op malaria positief is, is vele malen ongezonder. Ook werken de lokale geneesmiddelen tegen malaria een aantal keren maar als de ziekte terug komt, is steeds een veel hogere benodigde dosis medicatie nodig en de kans dat de parasieten resistent zijn geworden best behoorlijk.

Vandaar dat je bij consult vragen krijgt zoals:
Heb je ooit eerder malaria gehad en zo ja, wanneer.
Gebruik je medicatie om malaria te voorkomen, zo ja, welke.

Op basis hiervan bepaalt de arts welke dosis medicatie nodig is.

Vervolgens krijg je een preek over gebruik van preventieve medicatie en/of gebruik van preventieve middelen zoals een klamboe.
Dit is om te voorkomen dat dezelfde ongezonde medicijnen weer nodig zullen zijn en dan misschien niet meer afdoende zullen werken.

Iedereen moet zelf weten wat hij/zij met zijn/haar lichaam doet.
De boodschap die ik hieruit haal is dat, indien mogelijk, het voorkomen van malaria nog altijd gezonder is dan genezen.

En nu heb ik een nog straffer verhaal, jammer genoeg. Enkel om maar aan te duiden dat het in Europa blijkbaar inderdaad niet zo evident is om malaria op te sporen…
Een vriend die hier op vakantie kwam. Nam Malarone. Na een week terug in België constateren ze bij hem malaria. Huisdokter zegt dat het na een paar dagen wel heel ernstig blijkt te zijn en hij naar het tropisch instituut moet. Daar constateren ze na een paar dagen dat het eigenlijk om een voedselvergiftiging gaat…? Nog een paar dagen later spreken ze over een virus in zijn bloed…? Wat wordt nu twee weken geleden geconstateerd… kanker…

Laten we dit topic afsluiten voor het nog erger wordt vuurwerk

Waaaah! Ik ben net tijdens het voeden in mn been geprikt! Het jeukt! lol2

Maar even serieus (al isbovenstaande wel echt waar) omdat ik hier nu in Kenia woon zou ik natuurlijk nooit mijn verdere leven aan de pillen kunnen gaan. Door mijn eerder vermeldde verhaal zou ik het dus ook niet eens willen. Maar! Toen ik hier in het ziekenhuis kwam, omdat ik zwanger was, kreeg ik elke checkup, dus elke maand, 3 tabletten Falcidin, die ik ineens moest innemen. Dit is een antimalariamedicatie die schijnbaar veel bij zwakkere groepen als preventie wordt gebruikt. Je ongeboren kindje kan doodgaan wanneer jij malaria krijgt, dus ik nam ze in dat geval maar wat graag in. Al had ik van deze medicatie in NL nog nooit gehoord. Ik merkte na de eerste keer wel dat ik ze beter na wat voedsel in kon nemen. Ze werken lekker op je maag.