rond januari 2011 gaan vriendlief en ik naar Afrika, waarschijnlijk van Ethiopië tot Zuid-Afrika en Madagascar (of andersom). Afhankelijk van de manier van reizen, of we het leuk vinden, gezond blijven en de hoeveelheid geld die we dan nog hebben doen we er een half of driekwart jaar over.
Nu vraag ik me af wat jullie ervaringen met malaria zijn. malarone slikken of niet, testen, zelfmedicatie, wat dan ook.
Op de andere continenten hebben we homeopatische pilletjes geslikt en dat beviel ons prima. Maar omdat in Afrika de ernstigere vorm van malaria heerst hebben we nu onze twijfels. Artsen zeggen meestal chemische pillen te slikken maar voor zo’n lange periode ben ik daar niet zo voor.
Wat zeggen de evaringsdeskundigen?
Je zegt het zelf al:
*Maar omdat in Afrika de ernstigere vorm van malaria heerst hebben we nu onze twijfels.
*
Ga niet met je leven spelen!
Ga naar de GGD of Travelclinic.
Ik ken iemand die ook niets wlde slikken omdat ze het veel geld vond en liet zich een alternatief middel aanpraten…
Zij heeft de dodelijke variant van malaria niet overleefd!
Geld is relatief op een mensenleven, dus in dit geval bij twijfel WEL pillen slikken.
Maar anderszijds leven deze mensen ook dagelijks in deze omgeving…door lange mouwen en deet te gebruiken kan je ook veilig reizen. Maar garanties heb en krijg je niet.
Eens, better safe than sorry. Je vergeeft het jezelf nooit meer als je malaria hebt gehad op reis (bijna niets is immers vervelender dan op reis in een buitenlands matig ziekenhuis terechtkomen). Malaria is een gevaarlijke veel voorkomende ziekte, en veel locals sterven er jaarlijks aan. Malarone is mij altijd goed bevallen, heb nooit bijwerkingen gehad en je slikt iedere dag 1 pilletje. Is iets duurder, maar je gezondheid is dat dubbel en dwars waard wat mij betreft.
Toen ik voor lange tijd ging (10 maanden) had ik die malaria pil die je 1x per week moet nemen (anders werd het wel erg duur). Ze waren erg smerig maar ja het hielp want ik had geen malaria.
Die pil die je 1 x per week kan innemen heet Lariam.
Alleen kunnen heel veel mensen hier niet tegen en raken in psychose en/of hebben vreselijke nachtmerries en hallicunaties (je hebt dan niets aan je vakantie!).
Of je Malarone of Lariam kunt gebruiken wordt door een arts beapaald n.a.v. je medisch verleden. Als je Lariam mag gebruiken krijg je eerst ook eentje op proef of je er wel tegen kunt.
Probeer er dus niet zonder advies van een arts deze pillen uit te proberen, want de gevolgen zijn niet automatisch zonder gevaar.
Super bedankt voor jullie reacties tot nu toe, al die meningen helpen me een goede keuze te maken.
Hier een reactie van een ervaren afrika ganger, die wilde ik jullie niet onthouden.
*Ik heb van te voren mijn huisarts geraadpleegd…hij is DE Reisdokter van Nederland. Hij raadde mij aan om de eerste maand te slikken en dan als ik gewend was aan het insmeren en de lange broeken en t-shirts ermee op te houden. Wel had ik een flinke dosis extra pillen mee, voor t geval ik ergens in de rimboe zou gaan zitten voor langere tijd (lees: niet in de nabijheid zou zijn van een kliniek, waarbij ik me kon testen) en deze pillen konden dan ook direct als medicatie gebruikt worden als ik wel malaria(symtomen) zou hebben. Ik gebruikte Malarone.
Veel reizigers die malaria krijgen, slikken geen pillen, maar laten het erop aankomen en vertrouwen erop de syptomen te herkennen. Reizigers en Mzungu’s die flink partyen en drinken, slaan de eerste symtomen in de wind en denken dat t te maken heeft met een kater oid. Velen van hen belanden in het ziekenhuis aan een drip. Ik heb voor een aantal verpleegster gespeeld (afrikaanse ziekenhuizen zijn niet zo service gericht zeg maar…)
Let dus alsjeblieft op. Als je iets vermoed, koorts hebt of zomaar spierpijn of erge hoofdpijn hebt, gewoon even langs een kliniek als deze in de buurt is. Een test in malawi kostte nog niet eens 2 euro. Als je er op tijd bij bent, dan kan het best meevallen en voel je je misschien maar een dag of 3 beroerd.ligt aan het type en aan je eigen reactie).
BTW er bestaan ook reis-testen, dan kan je je zelf testen.
Helaas geeft het gebruik van Lariam ook al niet (meer) 100% garantie. Heb een jaar of 10 geleden in Malawi malaria tropica (= de mogelijk dodelijke variant van malaria) opgelopen ondanks dat ik Lariam als profylaxe slikte. Op latere reizen kreeg ik overigens acute vliegangst/claustrofobie en ik zal het daarom nooit meer slikken, ik heb buiten de perioden dat ik Lariam slikte namelijk nooit vliegangst/claustrofobie gehad, dus ik ga er maar van uit dat het aan de Lariam lag.
Achteraf gezien heb ik mijn eerste koortsaanval in Malawi gehad, ben toen gelijk naar een missie hospitaal daar geweest. Probleem is dat als je profylaxe slikt (zoals Lariam) het bijna onmogelijk is om aan te tonen dat je malaria hebt, ze konden dan ook geen malaria parasieten in mijn bloed vinden en de koorts liep de volgende dag terug mede omdat het die dag de ‘Lariam pildag’ van de week was. Terug in Nederland kreeg ik (na nog een paar weken de Lariam door geslikt te hebben zoals het hoort) de echte koortsaanvallen, twee keer in het ziekenhuis gelegen en het was kantje boord. Ook in Nederland hadden ze de grootste moeite om malaria aan te tonen.
Nadeel van helemaal geen profylaxe slikken is dat malaria tropica onbehandeld in een paar dagen dodelijk kan zijn. Een optie is heb ik wel eens gehoord om Lariam mee te nemen en onmiddelijk te beginnen met innemen bij koorts (elke koorts, ook bij twijfel). Overleg dit anders eens met je GGD of tropen arts…
En ondanks de malaria die ik er opliep: Afrika is het mooiste continent!
mijn ervaring met die tests in plaatstelijke klinieken is niet al te positief. Zo werd bij mijn zoontje door de plaatstelijke arts middels een snel testje malaria geconstateerd. Vervolgens werd hij gedrogeerd onder een heel grote berg medicijnen. Daar werd ie zo ziek van dat ik de boel helemaal niet meer vertrouwde. Uiteindelijk bij International Hospital mijn zoontje laten onderzoeken. Bleek van malaria geen enkele sprake te zijn geweest…grommmm.
Malaria leeft zo erg in Afrika dat mijn ervaring is dat er bij de minste klachten zowel door dorpelingen als door doktoren meteen malaria geroepen wordt…meestal niet terecht, en dat kan ook nogal nadelige gevolgen hebben…
Ik vind 1/2 jaar of 3/4 jaar naar Afrika te kort om niet te slikken, eerlijk gezegd. Zou zelf pas bij een verblijf van >1 jaar gaan zoeken naar een alternatief om je tegen malaria te beschermen. Daarvoor zou ik gewoon ‘lekker’ voor malaria tabletten gaan.
The maker of the anti-Malaria drug is starting to alert doctors and is placing a new warning label on the anti-malaria drug Lariam (mefloquine). The drug is taken by thousands of people traveling abroad each year as well as US military personnel. The drug is suspected to have many adverse side effects including suicide, hallucinations, paranoid delusions and depression.* The Pentagon believes there may be links between an outbreak of domestic killings at Fort Bragg North Carolina is linked to the drug
*The drug maker, Roche Laboratories, acknowledges reports of suicide and suicidal thoughts attributed to Lariam, also known as mefloquine.
Wees dus op z’n minst op je hoede voor deze bijwerkingen zou ik zeggen!
Adviezen van professionals (dus artsen) zijn mij altijd meer waard dan ‘ervaringsdeskundigen’ zoals jij nu eigenlijk zoekt. Onder reizigers zitten altijd wel mensen die met stoere praatjes zeggen “ach dat is toch allemaal niet nodig”, of die gewoon naïef zijn en de gevaren onderschatten (en zichzelf onsterfelijk voelen). Wil je daar echt op af gaan? Het gaat niet om een griepje ofzo.
Lees anders eens deze webpagina over een zeeeeeer ervaren (Afrika- en elders) reizigster Kinga Freespirit, die de hele wereld over heeft gelift voor maximaal 5 dollar per dag, maar die haar dood vond door malaria. Kortom ervaring zegt helemaal niks.
Lange mouwen en wat DEET zijn echt niet genoeg. DEET is trouwens ook rotspul wat je niet overdadig moet gebruiken.
De verhalen over Lariam… ja diverse mensen kunnen last krijgen van psychologische bijverschijnselen die zeer ernstig kunnen zijn.
Zelf heb ik alleen last van nachtmerries als ik aan de Lariam ben (nu op 3 vakanties gebruikt), maar ik kan dat ook niet precies vastpinnen op Lariam want ik heb dat altijd geslikt als ik alleen op reis was, en dat is sowieso een situatie waarin je veel spannende indrukken opdoet en je het gevoel hebt dat je extra op je veiligheid moet letten, en in reisgidsen veel enge verhalen leest… ik vraag me altijd af hoe ik dan zou dromen zonder Lariam. Overigens is het meestal ook alleen de nacht nadat ik die pil heb geslikt een keer in de week, en sinds ik die 's ochtends slik heb ik daar ook minder last van. Overigens zorg ik altijd dat ik eerst wat gegeten heb, en dat ik cola bij de hand heb want ik kan er behoorlijk misselijk van worden, maar een glas cola doet altijd wonderen.
Mijn zusje kreeg wel achtervolgingswaanzin en andere paranoïde reacties door Lariam dus zij is overgestapt op wat anders.
Ik denk wel dat ik een volgende keer Malerone kies, klinkt toch wat minder heftig.
Het verhaal hierboven dat Lariam (of welke pillen dan ook) “geen 100% garantie meer zijn”… dat zijn ze nooit geweest. Malerone ook niet. Alleen is het wel zo dat je veel langer de tijd hebt om bij een hospitaaltje te komen; zonder pillen heb je soms maar 24 uur; met medicatie heb je meer tijd voordat het dodelijk is als je het niet op tijd behandelt (maar kun je dus nog steeds malaria oplopen en moet je dat laten behandelen).
Kijk eens op de site www.blueturtlegroup.com. Ik heb mensen gesproken die hier zeer goede ervaringen mee hebben! Goed werkend homeopatisch medicijn zonder bijwerkingen.
Malaria is een ernstige ziekte waaraan je binnen enkele dagen dood kunt gaan. Dus malaria tabletten gebruiken (is erg goed en) word voorgeschreven in Nederland. Moet je zelf de tabletten betalen dan is het wel een behoorlijke uitgave.
In Senegal, waar ik ben behandeld voor malaria raden ze ook aan een profylaxe te gebruiken indoen je daar bent met vakantie. Mocht de vakantie langen zijn dan een maand, gebruik dan juist geen tabletten omdat je besmet kunt raken en dan niet meer reageert op de behandeling met dezelfde soort medicijnen.
Dit volgens de medici in Senegal, doch ook een arts uit Nederland en een Franse arts met tropenervaring gebruikten geen malaria tabletten in malaria gebieden.
Ga de buiten de grote steden of is een groot hospitaal niet direct in de buurt, neem zeker een middel mee als Coartem (te vinden op internet).
Ook leer wat de verschijnselen zijn(te vinden op internet) en aarzel niet om naar een ziekhuis te gaan.:dag:
Malarone is ook niet zonder bijwerkingen en wordt door sommigen absoluut niet verdragen. Zou je ook van te voren moeten testen voordat je de jungle ingaat.