Wel of geen Malaria pillen slikken?

Hallo,

mijn vriend en ik gaan eind oktober voor 20 dagen naar Zuid Afrika. Bij het sgz (tropenvaccinatie) hebben wij geen malariapillen gekregen.

reden:

• korter dan 3 dagen in malaria gebied overnachten, risico malaria daardoor niet heel groot.

advies:

• goed insmeren met DEET en 's avonds lange mouwen dragen.
  • bij malaria verschijnselen (koorts en hele erge hoofdpijn), direct arts waarschuwen.

Bij twijfel mochten we altijd later nog een recept vragen.

Toch hoor ik van veel mensen dat ze malaria pillen slikken, de reis komt bijna overeen…

waar doen we goed aan.

Ik ben geen voorstander van ‘troep’ in mn lichaam, maar ik wil ook niet onnodig hoog risico lopen.

Onze reis is van Johannesburg naar Kaapstad. Malariagebied bevindt zich in Krugerpark. We zijn daar 2 dagen, 1 nacht.

Alle adviezen welkom.

Groeten
Anke

Ikzelf heb voor Z-Afrika (inclusief Kruger) geen malariapillen geslikt, wel heb ik 's avonds bedekkende kleren gedragen en me ingesmeerd met DEET.

thanks voor je reactie.
dus niet heel vreemd om ‘zonder pillen’ op pad te gaan:)

Hoi hoi,
Ik ben in augustus 2008 een maand in Zuid-Afrika geweest en ik heb hiervoor geen malariapillen geslikt. Vriendinnetje van mij wat er 6 maanden stage liep ook niet. In het ergste geval zou je malaria-pillen moeten slikken omdat je naar Kruger gaat, maar dat is maar 1 nacht, en niet in het gevaarlijke seizoen (dat is van december t/m april; einde van het regenseizoen).

http://www.sanparks.org/parks/kruger/tourism/malaria.php

De link hierboven is van de officiële website van een groot aantal parken in ZA, met een stukje over Malaria. Lees het maar eens.
Succes en heel veel plezier!

Lees ook eens dit onderwerp.

Ik denk eerlijk gezegd dat ik met slechts 2 dagen, wel het risico zou nemen, en gewoon lange mouwen en broek dragen tijdens en na de schemer, en goed smeren met voldoende DEET, en slapen met klamboe. Vraag dus even na of je wel een klamboe hebt of neem er anders zelf een mee. (Indien er daar al een hangt maar er gaten in zitten, kun je die dichtknopen met stukjes touw, of dichtplakken met DUCT tape.)

Veel plezier!

In kruger is de kans opgegeten te worden door een olifant groter dan malaria oplopen.

Eerst: geen dokter durft het risico te nemen je geen malariapillen aan te raden. Tweede: de mensen ginder nemen niets en smeren zich ook niet in. Informeren bij de plaatselijke bevolking volstaat meestal om te weten te komen of de streek veilig is (in steden is er geen malaria).
Kortom, insmeren met deet is ruim voldoende.

Dit slaat nergens op.
Ten eerste hebben Afrikanen ander bloed waardoor velen van hen minder kans hebben op malaria.
Ten tweede kan een mens niet zijn hele leven lang dagelijks malariatabletten slikken en DEET smeren. Maar als toerist moet je dat wel gewoon doen in de malariagebieden. Tenzij je met je leven wilt spelen.

Mijn man en ik gaan 2 november en we zitten met dezelfde vraag om malariatabletten te slikken ja of nee.
We krijgen ze wel toegestuurd.
We overnachten 3 nachten in het krugerpark en gaan daarna door naar Swaziland totaal verblijven we daar een dag of 11 voordat we naar Kaapstad vliegen.
Volgens de arts is de kans op malaria groter in het oosten van Swaziland, en daar kom je meestal niet.
Lastig hoor.

Waarom zou je ze NIET slikken?

Ja dat kun je je ook afvragen inderdaad, omdat je een kleine kans hebt op maagdarmproblemen?
Nu ik dit schrijf klinkt me dat nogal stom in de oren, want wat is erger he?
Bedankt voor je reaktie.

Lees anders de bijwerkingen er eens op na! Het maakt je misselijk en vergiftigt je lichaam.

Omdat het echt extreme troep is. Daarbij is de kans dat je malaria krijgt in krugerpark nihil. Zo ook in Swaziland. Tenzij je behoorlijk dure pillen slikt is er ook nog de kans op bijwerkingen. En die kunnen flink zijn. Mocht je het presteren malaria te krijgen in Kruger, wat op zich een prestatie zou zijn, dan is medicatie altijd dichtbij. Een opmerking als Met je leven spelen is onzinnige bangmakerij. Artsen hier zullen altijd adviseren malariapillen te slikken, zelfs tegen beter weten in. Puur om achteraf geen gezeik te krijgen mocht het toch mis gaan.

Mijn advies (gekopieerd van veel Afrikanen die ik ooit over dit onderwerp sprak): Neem ze niet, maar mocht je jezelf niet goed voelen binnen enkele dagen nadat je in een malaria gebied bent geweest neem dan geen risico en beschouw het als malaria. Denk niet dat het een griepje is ofzo, ook al zegt een arts dat in eerste instantie. Ga naar een (prive!) kliniek en laat je testen. Malaria is goed behandelbaar. Voorzorgsmaatregelen zijn belangrijk maar je moet wel realistisch blijven.

1 like

Gewone muggen moeten mij altijd hebben en ik krijg daar vaak een flinke allergische reaktie van, [dik, ontsteken, blaren]
Ik vraag me toch af of de malariamuggen mij dan ook sneller opzoeken, iemand enig idee?

Ten eerste kun je niet je hele leven lang malariapillen slikken dus vandaar dat Afrikanen het niet nemen. Ten tweede hebben veel Afrikanen ander bloed waardoor ze er minder kans op hebben. En zullen ze dus ook (goedbedoeld) dat advies geven aan westerlingen.

Ik ben bij muggen over de hele wereld enorm populair.

Ligt er wel aan welk type je slikt. Zoveel erger dan cola light of andere troep zal het heus niet zijn.

Hallo…!!

De pillen van tegenwoordig werken vanaf de dag dat je begint met slikken. Dat was vroeger anders, toen moest je enkele weken van te voren beginnen met slikken. Mijn advies is dan ook: Neem ze voor de zekerheid mee, en slik ze pas als je muggen in serieuze aantallen ziet, en in een risico gebied zit. Voor zover ik weet is de kruger een risico gebied. Wel met een heel laag risico.

We hebben de pillen binnen, als je de bijsluiter leest met bijwerkingen wordt je daar ook niet vrolijk van.
Moet er wel even bij vermelden denk ik dat mijn man en ik allebei diabeet zijn.
De diabetesverpleegkundige heb ik ook via de mail om advies gevraagt,
Hier haar reaktie:

Ik zou het altijd doen! Zonder twijfel.
De bijwerkingen van de medicatie (uit mijn hoofd; Malarone?) zijn er amper, dwz ik hoor zelden terug dat mensen hier last van gehad hebben. Mocht je malaria krijgen dan heb je zeker gezien je DM een slechtere prognose (ontregeling), en malaria is een zeer ernstige aandoening waaraan je kan overlijden. Niet iedereen krijgt dit, maar als je het krijgt, die kans is natuurlijk groter dan het winnen van de loterij dan ben je veel verder van huis. Ik zou hier niet over twijfelen en het dus altijd doen.

Een hele fijne vakantie, heel veel plezier.

Zijn er op dit forum geen mensen die het geslikt hebben en iets kunnen vertellen of ze bijwerkingen gehad hebben?