Wel of geen Malaria pillen slikken?

Als ik het mij goed herinner is Maleron ook een medicijn dat vanaf de dag werkt dat je begint met slikken. En ja dat heb ik wel eens geslikt. En nee, geen bijwerkingen bemerkt. Terwijl ik er vroeger van de oude medicijnen wel eens last had. Net niet helemaal lekker voelen. Mijn vrouw had van de oude pillen nog veel meer last, en van Maleron ook geen enkele bijwerking bespeurt.

Ik ben het met je eens om het sowieso mee tenemen, maar pas te beginnen met slikken als je naar risico gebieden gaat, of toch onverwacht muggen tegen komt. Dat is het mooie van Maleron.

1 like

Het malariavirus blijft een poos in je bloed, dus ook al zou je ze slikken voor 1 dagje, je moet altijd daarna blijven slikken. Mijn arts in ZA gaf me het advies 3 weken door te slikken, dat zou de tijd zijn dat het virus in je bloed blijft. Al lees ik op internet ook van mensen dat ze slechts 1 week hoeven door te slikken. Misschien verschilt het per pil. Slikken voor 1 of 2 dagen is in ieder geval nooit bij, dat heeft geen zin. Daarom neem ik ze niet voor zo’n korte periode.

Ik twijfel dus ook…
Ik twijfel erg of jk 25 26 27 oktober als we in kruger zijn tabletten moet slikken voor malaria. Zijn er in de avond 1 hele dag en een ochtend daarna weer door. Liefste doe ik t niet en draag ik lange kleding. Adviezen ? Ervaringen al?

Via Wereldwijzer app

Dit kun je alleen zelf beslissen, is nl. Jouw gezondheid…
Wat zijn de redenen om het niet te willen slikken? Ik ben nog niemand tegen gekomen die last had van Malarone, heb het zelf ook verschillende malen geslikt. Volgens mij start je een dag van tevoren en 1 week doorslikken, nadat je het gebied uit bent.
Sommige aanvullende zorgverzekeringen vergoeden het zelfs.

Waar ga je slapen, kamperen of airco hotel?? Ga je s’avonds op pad, of zit je lekker in de airco. In geval van dat laatste zou ikzelf het risico wel durven nemen, maar wie ben ik…

Via Wereldwijzer app

Dank voor je reactie. Verstand zegt doen gevoel zegt niet doen draag beschermende kleding. Ga ik dan ook doen.
We slapen in satara rest camp airconditioned. We hebben 1 schemer excursie en een vroege ochtend excursie. De avonden nachten blijven we binnen op 1 avond na dus met de excursie. Neem me dan voor (sowieso elke dag) veel smeren. Sokken over m’n broek en een legging onder m’n jogging broek en veel deet ook op m’n kleding.
Airco vol aan ja

Via Wereldwijzer app

Reden om t niet te doen is de troep dat in je lijf komt. Ze zeggen zelfs een maand erna nog niet zwanger worden toen dacht ik jemig wat een troep moet t dan zijn :frowning:

Via Wereldwijzer app

Malarone heeft wel degelijk bijwerkingen, maar gelukkig hebben niet zo veel mensen er last van. Het kan de eerste dagen op de darmen slaan. Ik heb ook al erger gezien, maar dat was dan een allergische reactie (hoofdpijn, ziek, blaren in de mond…). Maar dat zijn wel uitzonderlijke gevallen.
Dat gezegd, Malarone is eigenlijk een behandeling van malaria. Als je malaria hebt krijg je malarone voorgeschreven voor een paar dagen in een vrij hoge dosis.
Als je malarone als preventie neemt kan je nog steeds malaria krijgen, alleen dat de symptomen dan minder snel zichtbaar zijn.

Maar het wel of niet nemen van anti malaria is puur een eigen beslissing. Als je maar een paar dagen in Kruger bent zou ik persoonlijk eerder je goed insmeren met antimuggen en lange kledij dragen.

Ikzelf ben de laatste jaren zeer veel in Afrika / Zuid Afrika (incl. Kruger) geweest en neem geen anti malaria. Maar opnieuw, dat is een persoonlijke keuze (en ja, de muggen hebben mij zeer graag, ik word constant gebeten)

Voor de rest, geniet van je vakantie. Het is een prachtig land.

Mijn gevoel zegt dat ook goed smeren lange kledij dikke sokken over m’n broek en airco vol aan. Klamboe eigen meenemen. En we gaan eind oktober hopelijk nog geen regen dan…

Nog even dit:
Ook al slik je Malarone o.i.d. ALTIJD BLIJVEN SMEREN EN OPLETTEN
Je bent niet immuun!

Via Wereldwijzer app

Nee idd. Vind t klote voor 2 dagen zo lang slikken maar ga idd genoeg bedekkende kleding dragen sokken over m’n broek genoeg deet en airco vol aan. Alleen in de avond de toch goed bedekken ook. Nek etc

Via Wereldwijzer app

Ik woon in kenia, waar dus ook malaria voorkomt, en heb al verschillende keren malaria gehad. De eerste keer terwijl ik Lariam nam ter preventie. De arts hier legde me uit dat er verschillende malariaparasieten zijn en de anti malariamiddelen niet tegen alle soorten beschermen. Wel onderdrukken ze de symptomen waardoor er al veel meer malariaparasieten in je bloed zitten wanneer je je uiteindelijk ziek gaat voelen en je je dus ineens ook echt heel erg ziek voelt! (Dat had ik dus ook) De symptomen zijn vaak na zo’n 3 misschien 4 dagen al te merken. met een antimalariamiddel kan het zelfs wel anderhalve week duren voor je de symptomen krijgt! Malariatestje hier in Kenia kost nog geen2 euro, 3dagen lang veel medicijnen slikken (misschien zo’n 10euro) en daarna ben je er vanaf. wel voel je je nog een paar weken erg moe. het is natuurlijk wel een aanslag op je lichaam. daarna heb ik dus nooit meer wat genomen, behalve tijdens mijn zwangerschap. Toen werd mij hier in het ziekenhuis iets gegeven om te voorkomen dat ik malaria zou krijgen, dat zou de ongeboren baby namelijk niet overleven.
Als ik koorts heb,ga ik direct naar een dokter om een test te doen, ik slaap s nachts onder een goed net, en draag als er muggen zijn lange broek en lange mouwen. Niet alle muggen dragen de malariaparasiet bij zich he?! Een zo hoog mogelijke DEET is ook altijd goed.
Natuurlijk schrijf ik over Kenia, heb geen ervaring in zuid afrika. Maar denk dat het ook goed is te weten dat malaria niet meteen betekend dat je doodgaat. De reden dat er veel mensen in Afrika doodgaan aan malaria is omdat ze of de symptomen niet herkennen/weten. Of geen geld hebben voor het ziekenhuis (zonder geld wordt je gewoonweg niet geholpen) of niet geloven in onze medische kennis ivm religie of oude gebruiken (medicijnmannen ed) of er geen ziekenhuis in de omgeving is.

Ik heb trouwens al wel vaakgehoord dat mensen ontzettend last van hun maag krijgen van malarone. Geen eetlust, diaree, dus geen bijwerkingen zou ik ook niet te hard roepen :wink:

Succes bij je keuze en alvast een mooie reis gewenst! Enmocht je ooit nog richting Kenia komen, neem dan gerust contact op!

Groetjes Marriette

Via Wereldwijzer app