advies gevraagd

Hallo allemaal,

Mijn man en ik gaan van 19 februari t/m 9 maart as naar Zuid-Afrika. Het is onze eerste keer en we hebben er enorm veel zin in.
Nu weet ik dat er al heel veel over gezegd en geschreven is, maar ik wil toch graag jullie advies over het slikken van malariatabletten.

Wij overnachten de eerste nacht in Johannesburg. Daarna gaan we naar Hazyview waar we 1 nacht verblijven in een privepark. Vervolgens verblijven we twee nachten in Hoedspruit (ook privepark) Daarna zijn we 1 nacht in het Krugerpark en daarna gaan we voor 5 nachten naar Mbanane-Swaziland en St. Lucia. Vanuit daar gaan we richting Champagne Valley/Winterton.

Volgens de huisarts was het nodig om Malarone te slikken voor ons verblijf in het Krugerpark, Swaziland en St. Lucia. Nu hebben mijn oom en tante een huis in White River en hun slikken nooit malariatabletten. Mijn oom gaf aan dat er al jaren geen malaria meer voorkomt in Zuid-Afrika.

Nu wil ik absoluut geen risico lopen, maar ik heb ook geen zin om beroerd te worden van die tabletten en dat daardoo onze reis in het water valt.
Vandaar dat ik toch heel graag jullie advies zou willen hebben. Wellicht zijn er nog mensen die dit lezen en in Zuid-Afrika wonen??

Alvast bedankt!

Wij komen net van al die plekken vandaan en hebben geen anti malaria tabletten geslikt. Er komt in Kruger en zeker niet in St. Lucia geen malaria meer voor. De overheid spuit daar regelmatig.

Zelf in Kruger park en daarbuiten, geen mug te bekennen.

Gewoon goed oppassen en je kan hier in ZA Deet komen in elke drogist. Spuit dit op je armen benen etc. voor de zekerheid.
Ook te gebruiken tegen teken als je met blote benen door het gras loopt. Voor teken moet je wel goed oppassen.

veel plezier

Hallo Annemieke,

Bedankt voor je reactie! Misschien een domme vraag…:wub:, maar is het ook overdag verstandig om deet te gebruiken? of alleen s’avonds?

De tijd dat de muggen actief zijn is altijd s’avonds en dan van 1800uur tot 2300uur draag dan kleding met lange mouwen en lange broeks pijpen. Slaap onder een muskieten net en je zal niet gebeten worden door muggen. Wist je dat muggen niet vliegen met een luchtstroom van meer dan 28kmh een goede ventilator doet ook wonderen.
Geniet die reis Jan

Hoi Lotje,

Er is idd al veel geschreven over dit onderwerp, de feiten zijn zo: malaria komt nog wel voor in bepaalde delen van het land.
Malelane-Komatipoort-Mussina liggen in het risico gebied, zie ook deze map.

Vooral in de townships waar veel mensen wonen en geen goed sanitair aanwezig is heb je vanzelfsprekend muskieten. Pas wanneer iemand die besmet is met malaria gestoken word door een bepaalde muskiet kan de parasiet over gedragen worden.

Zo kun je ook zien dat Hazyview en Phalaborwa in principe risico gebied zijn. Niet de plaatsen zelf, maar vanwege de omliggende townships waar malaria wel eens voorkomt. Wanneer een local die besmet is naar zijn werk gaat (bijv. restaurant) in zo’n plaatsje zou het kunnen zijn dat hij de besmetting via een muskiet over kan dragen.

De kans is erg klein wanneer je 1 nachtje in Hazyview in een prive-park doorbrengt, om besmet te raken. Er wordt idd vanuit de overheid jaarlijks gesprayed tegen insecten (bij ons de grasdaken).

St. Lucia is omgeven door een meer en watergebied. Muggen heb je er dus wel, maar wij waren er nog begin deze maand (weliswaar 15 km buiten het dorp) en niemand van ons was gestoken. Een jaar eerder in dezelfde periode wel, omdat het toen veel vochtiger was.

Bedenk nog dat de mug die malaria kan overdragen op 1 nacht niet meer dan 1000 meter kan vliegen (bij windstilte), en in dat geval kun je kijken naar de locatie waar je zit en wat er in een straal van 1000 meter omheen zit.

Hopelijk heb je hier iets aan? Veel plezier met het voorbereiden van jullie reis :zon02:.

Groetjes uit de bush,

Corné.
Amukela Game Lodge.
www.amukela.com

Muggen zijn alleen actief als de zon onder gaat en het dus donker is, dan gebruik je deet.
Je kan deet ook gebruiken op je benen/armen als je loopt door hoog gras tegen de teken en ja die gebruik je dan wel overdag.

In St. Lucia is totaal geen malaria, ondanks het vele water. Wij hadden afgelopen week geen enkele mug gezien en gevoelt.

groet, Annemieke:zon02:

Wij waren begin december twee volle weken in Mapungubwe, Kruger en Hluhluwe/Imfolozi en wilden geen risico nemen, maar ook geen Lariam kopen omwille van de vele bijwerkingen. We hebben dus elk 24 pilletjes duurdere Malarone geslikt en het enige neveneffect dat we ondervonden was een droge mond, vooral 's ochtends. Gedurende die hele periode hebben we echter geen mug gezien of gehoord, zodat de malariapillen wellicht overbodig waren. Maar als je ze al hebt, kan je ze best ook innemen nietwaar. Als we slechts een 2-3-tal dagen in deze regio waren verbleven, zouden we uiteraard voor andere beschermende maatregelen gekozen hebben.
Echter twee weken met lange mouwen, lange broeken en kousen rondlopen bij 30 à 40 graden, da’s echt niks voor ons!

Ach dat hoeft toch echt niet met lange broek en lange mouwen rond lopen. Gewoon inspuiten met Deet en je kan heerlijk met korte broek etc. lopen. Deden wij ook afgelopen week. En geen last van de muggen gehad. Die waren er gewoon niet, zelfs niet na de erge overstromingen en regenval.

Ik denk inderdaad dat we ons niet zoveel zorgen hoeven te maken.
De planning aan het begin is ook iets gewijzigd. We gaan vanuit Johannesburg naar White River waar we een nacht slapen ipv in Hazyview. En vanuit White River gaan we naar Hoedspruit waar we 2 nachten slapen. En vanuit daar gaan we naar Swaziland (Mbabane, 2 nachten) en St Lucia (3 nachten).

We spuiten ons s’ avonds wel goed in met Deet en volgens mij moet het dan goed zijn.

Ok. Bedenkt wel dat de accomodaties veel minder zijn in Swazieland. De bevolking is super vriendelijk en behulpzaam,
Waar overnachten jullie in Mbabane.

Als je nog kan veranderen zou ik een nacht extra gaan in St. Lucia, daar is het super mooi en veel te zien.

veel plezier:dag:

Mee eens Annemieke, St. Lucia of net daarbuiten is heel leuk. Je kunt er lekker eten, diverse excursies boeken etc.

Groetjes uit de bush - zonnig en zo’n 31 graden, onbewolkt - heerlijk weer :),

Corné.
Amukela Game Lodge.
www.amukela.com

Wij overnachten in Brackenhill Lodge, Mountain Drive Mbabane. We kunnen dit niet meer veranderen, omdat de hele reis verder al besproken is.
Onze tweede overnachting in Hazyview kon nog worden geannuleerd. We slapen dan een nachtje in White River bij mijn oom en tante.

We kijken er enorm naar uit, vooral nu het hier zo koud is :disgust:

Ok. bedankt, veel plezier.

Vandaag weer heerlijk weer hier, 31 raden. Sterkte in de kou.

groet, Annemieke