Hallo, midden Maart gaan mijn vriendin en ik 3 weken rondrijden in ZA. Wij gaan natuurlijk ook enkele dagen naar kruger. Nu heb ik van onze reisorganisator te horen gekregen dat het niet echt noodzaak is om pillen te slikken.
Wij gaan ongeveer in het midden van kruger binnen bij hoedspruit en pondoro game lodge en verlaten het 2 dagen later in het zuiden.overnachtingen in Satara en sabi
Muggenmelk en kledij over enkels bij zons op en ondergang wordt voorzien. Wat zouden jullie doen?
Vinden jullie je onzeker, dan moet je gewoon pillen nemen. Maar is niet echt nodig. Wel gewoon je goed in de gaten blijven houden, op de symthonen van griep verschijnselen en dan direkt naar een ziekenhuis gaan. Malaria is alleen aanwezig in het onderste gedeelte van Kruger aprk in Zuid Afrika
Ook de anti malaria pillen geven GEEn 100 zekerheid om het NIET te krijgen.
Gewoon als het donker wordt goed insmeren met DEET, lange broek aan, hemd met lange mouwen. Is voldoende. In de lodges zijn bijna altijd wel anti malaria netten over het bed aanwezig.
groetjes:zon02:
Wel, als ik in maart naar het Krugerpark zou gaan - en er meerdere dagen zou overnachten - nam ik heel zeker antimalariapilletjes. Maart is immers een zomermaand én een regenmaand voor het Krugerpark. Het is zonder twijfel de maand met de grootste kans om gebeten te worden door de Anopheles. Wie/wat ‘Anopheles’ is/zijn lees je hier:
http://www.infozuidafrika.nl/toerisme/malaria
http://www.infozuidafrika.be/toerisme/malaria
In dat artikel vind je ook een tiental links naar medische sites omtrent malaria.
Maar goed, stel dat je ze niet neemt (zoals wellicht 1/4de van de overige bezoekers op dat ogenblik):
- Je reist met twee personen, en dat is al een voordeel: als er één van jullie een muggenbeet heeft geldt dat ook als alarm voor de andere. Als er één van de twee ziek wordt, is de andere er om te waarschuwen dat het malaria zou kunnen zijn.
- Als je in het Krugerpark een muggenbeet krijgt is de kans reëel dat het van “dé mug” is. Noteer de datum. De incubatietijd is 7 tot 14 dagen (varieert inderdaad van persoon tot persoon). Als je tussen 1 en 2 weken na de eerste en laatste dag in het Krugerpark en omgeving niet ziek wordt zal het een gewone mug geweest zijn. Maar van het moment dat je ziek wordt, neem dan geen enkel risico: onderbreek de reis en zoek een dokter op: elke ZA-huisarts heeft malaria-testkits. Als het malaria is - maar ik ben geen medicus en ik heb het zelf nooit meegemaakt, dus met enig voorbehoud: als je behandeld wordt net na de eerste ziekteverschijnselen is het nog steeds geen drama. Je gaat een inspuiting krijgen met een dubbele preventiedosis. Je zal dan een dagje uitgeteld zijn, t.t.z. moeten uitzieken in bed.
- Malaria is geen dodelijk ziekte als je de eerste symptomen herkent. En hier heb je geluk, want maart is een ZA-zomermaand, wat betekent dat het heel abnormaal is als je koorts krijgt als het buiten 30° is en de zon regelmatig schijnt. Koorts en spierpijn: daar moet je dus op letten. Geen koorts = geen malaria.
En als je antimalaria-medicatie neemt: niet nemen de dag voor het vertrek, want als je de pilletjes niet verdraagt ben je ziek op het vliegtuig. Dus ofwel nemen een paar dagen voor het vertrek, ofwel onmiddellijk na aankomst in ZA.
Terloops: de chalets in de rustkampen van het Krugerpark hebben anti-muggen ‘dinges’ aan de ramen, en de meeste deuren hebben een extra anti-muggenscherm.
Terloops: je zegt ‘overnachting in Satara en Sabi’. Satara = Krugerpark, maar Sabi is misschien Sabie, het stadje? Dat ligt evenwel niet in het Krugerpark. Tenzij het Sabi Sands Wildtuin (Game Reserve) is, een groot privé-wildpark naast het Krugerpark met meerdere lodges (o.a. Sabi Sabi Game Reserve)?
Hoi,
Vannacht was het hier voor het eerst koud (nou ja, zo’n 18 graden ) en het najaar lijkt begonnen. Ook al is het weer een stralende dag en zal de temperatuur ook vandaag rond de 30 graden liggen.
Pondoro ligt hier in Balule (doe de groetjes aan Robbie Prehn van mij!) en dit is een laag-risico gebied. Gem. valt er hier zo’n 400 mm regen (we hebben dit jaar al zowat alles gehad) terwijl in het zuiden van het Kruger er tussen de 1200-1600 mm kan vallen.
Wij wonen hier nu 6 jaar met 2 kids van ruim 1 jaar en 3,5 jaar en nog nooit problemen gehad. En ook wij gaan naar het Kruger in de zomermaanden.
Persoonlijk zou ik niets nemen en ter plekke kijken of er veel muggen zijn. In Balule en Satara zal dat erg meevallen omdat het droge gebieden zijn. Sabie (het plaatsje) ligt buiten het risico-gebied terwijl Lower Sabie aan de rivier ligt. Dus daar zul je wel wat muggen kunnen hebben.
Het beste is idd om je enkels te bedekken, daar een mug voor de makkelijkste plaatsen ‘gaat’ en direct in de ader wil steken, vandaar dat je voeten en enkels vaak gestoken worden. Muggenmelk (Peaceful sleep en Tabbard zijn goed) zal helpen, ikzelf heb ook dit seizoen nog niet gespoten
Daarnaast zijn de anti-malarai tabletten niet 100% dekkend, en kunnen er bijwerkingen optreden. Achteraf zul je zeggen dat je blij was dat je ze niet ingenomen hebt.
Fijne vakantie toegwenst en misschien zien wel elkaar nog op de game-drive in Balule :zon02:
Groetjes vanuit de bush,
Corné.
Amukela Game Lodge.
1. Algemeen
Ik wil echt niemand schrik aanjagen, maar ik vind dat we realistisch moeten blijven: malaria maakt elk jaar enkele tientallen doden in Zuid-Afrika, zij het hoe langer hoe minder.
2000 : 64.622 malariagevallen - 458 doden
2001 : 26.506 malariagevallen - 119 doden
2002 : 15.649 malariagevallen - 96 doden
2003 : 13.459 malariagevallen - 142 doden
2004 : 13.399 malariagevallen - 89 doden
2005 : 7.755 malariagevallen - 63 doden
2006 : 12.098 malariagevallen - 87 doden
Ik heb die getallen niet zelf uitgevonden: ze staan in de statistieken van het ZA-ministerie van Volksgezondheid:
http://www.doh.gov.za/issues/malaria/statistics.html
In vergelijking met het miljoen toeristen dat het Krugerpark jaarlijks bezoekt en de vijf miljoen Zuid-Afrikanen (ruwe schatting, inclusief Zoeloeland) die in malariagebied wonen is dat aantal doden echt heel beperkt. Bovendien zijn de dodelijke slachtoffers bijna allemaal Zuid-Afrikanen: zwarten die (nog) niet over muskietnetten beschikken, ruraal wonen en beperkte toegang tot gezondheidszorg hebben, blanken die ertegen opzien om gedurende een half jaar of meer antimalariapilletjes te slikken, personeel van bush-camps die constant risico lopen, enz.
2. Het Krugerpark
Heel het Krugerpark is zonder twijfel hoog risico malariagebied. Een discussie over waar ergens in het Krugerpark je meer of minder risico loopt is gevaarlijk, want het laat vermoeden dat het op sommige plaatsen veilig is.
3. Bekijk de kaart
http://www.malaria.org.za/Malaria_Risk/Risk_Maps/risk_maps.htm
Wat rood ingekleurd is, is hoog risico. Grijs betekent laag risico.
Ligt Podoro Game Lodge echt in laag risico gebied? Een twijfelgeval als we de malariakaart van 2007 bekijken (de meest recente die ik gevonden heb): Pondoro Game Lodge ligt tussen Hoedspruit (laag risico) en Phalaborwa (hoog risico). Feit is in elk geval dat de Safari check list van Pondoro duidelijk is: “anti-malaria tablets”. Bovendien is het risico op muggenbeten tijdens het verblijf in een private game lodge hoger dan in het Krugerpark: de safari’s in lodges zijn per open jeep, er wordt 's avonds meestal gegeten in openlucht (in de boma, een half open braai-plek), er is een zwembad (water trekt muggen aan).
4. Medisch advies
De Medical Research Council heeft een website malaria.org.za, en op die site vind je dit advies:
(in punt 1 zal je lezen dat muggenbeten vermijden de beste preventie is: dus 's avonds lange mouwen en een lange broek)
Inderdaad is het belangrijk om realistisch te blijven, en met de kennis die de locals hebben een weloverwogen keuze te maken.
1. Algemeen
Praktisch alle gevallen van malaria die dodelijk aflopen zijn onder ouderen en kinderen in de townships waar open riool en brak water aanwezig is. De ziekteverschijnselen worden door de donkere zuidafrikanen niet altijd herkend.
2. Het Kruger Park
Het risico in dit park is **zondermeer laag **lees wat Het Zuidafrikaanse Nationale Park Bestuur er zelf over schrijft: http://www.sanparks.org/tourism/malaria/
Vanwege de regenval in het zuiden zul je daar meer muggen hebben. Met name in Skukuza waar meer mensen kunnen verblijven. Shingwedzi in het noorden is uiterst droog en semi-woestijn. Alleen 1 soort mug **kan **malaria overbrengen.
3. Private game reserve.
De malariamug kan 's-nachts niet meer dan 1 km. afleggen, indien het windstil is. Zit je dus in een lodge zoals bij Pondoro, op 850 hectare de enige lodge in de omtrek, dan kun je alleen malaria oplopen als een van de gasten/personeel besmet is. Ook al zit je aan het zwembad en wordt je gestoken, de mug kan pas malaria overbrengen als hij eerst iemand gestoken heeft die al besmet is, en moet dit binnen 48 uur overbrengen.
Kortom je loopt daar eigenlijk geen risico, ieder jaar komen ze van de overheid sprayen onder de grasdaken, je hebt airco en muskiettennetten en het personeel staat onder goede gezondheidszorg. Ook bij Pondoro (net als bij ons) staat een malaria-test kit voor het geval iemand zich grieperig voelt.
4. Medisch advies.
Het valt mij op dat lokale GGD’s elkaar nogal eens tegen spreken vwb anti-malaria medicaties. De een zegt dat als je 3 nachten in het Kruger verblijft, ook al is het in de winter dat je moet slikken. Waanzin natuurlijk want in de winter is er geen mug te bekennen. Daarnaast is het zo dat aan de verkoop van dure malaria-profylaxen goed verdiend wordt door de medische bedrijven.
Tot slot: doe waar je jezelf goed bij voelt. Bij twijfel contacteer je degene waarbij je hebt geboekt.
Succes :zon02:
Groetjes uit de zonnige bush,
Corné.
Amukela Game Lodge.
Eén doorklik verder is SANParks veel kordater. Ze herhalen weliswaar dat malaria in het Krugerpark “low risk en seasonal” is, maar in een uitgebreider advies relativeren ze dat zelf en zeggen ze dat antimalariapilletjes aanbevolen zijn: “…anti-malaria prophylactics are thus recommended for visitors for Kruger. The highest risk period is between December and April (end of the rainy season). A 24-hour malaria hotline is available on +27 (0)82 234 1800 to give detailed explanation on risk and advice on precautionary measures…”
http://www.sanparks.org/parks/kruger/tourism/malaria.php
Bruureke, de vraagsteller hier (zie boven), reist in maart, tijdens het regenseizoen.
Ik begrijp best dat het Krugerpark, privé-wildparken en de reissector algemeen niet graag uitweiden over het risico op malaria: het zou klanten immers kunnen doen afzien van hun reis. Maar dat hoeft niet, want ervaring leert me dat toeristen zich niét laten afschrikken door ‘aanbevolen pilletjes’, enkel door ‘verplichte inentingen’. En zeker op forums zoals dit vind ik dat een vraagsteller recht heeft op correcte en volledige informatie.
Het risico op malaria in het Krugerpark én in de aangrenzende private game reserves in twijfel trekken of minimaliseren is echt gevaarlijk en preventie (via medicatie, beschermende maatregelen en waakzaamheid) moet voorrang hebben op eventuele behandeling. Er mag echt geen twijfel over bestaan dat de informatie van de Medical Research Council van Zuid-Afrika correct is:
http://www.malaria.org.za/Malaria_Risk/Risk_Maps/risk_maps.htm
Ik herinner me nog dat 20-30-40 jaar geleden het Zuid-Afrikaans leger in het Krugerpark de grens met Mozambique bewaakte. Af en toe zagen we een militaire kolonne oostwaarts rijden. Honderden soldaten kampeerden toen gedurende enkele maanden midden in de bush, kilometers ver verwijderd van de bewoonde wereld, een lodge of een rustkamp. En toch stierven er toen elk jaar een paar soldaten aan malaria, ook al was de medicatie gratis. Niet elke soldaat nam die pilletjes omdat quinine, de basisstof van Nivaquine - de toenmalige medicatie - slecht voor de ogen zou zijn bij langdurig gebruik. Ja, dat was de tijd dat er nog geen malaria-resistentie was bij ‘de muggen van het Krugerpark’ en Nivaquine voldoende was.
Het begint nu een discussie op zich te worden Maakt niet uit hoor, nog een laatste reactie van mij kant:
Het Kruger park weidt juist wel uitgebreid uit over malaria, je schrijft zelf al dat ze tabletten aanraden. Kijk eens op mijn website wat ik aanbeveel (raadpleeg de GGD). Juist deze sector is gebaat bij een zorgvuldige benadering mbt ziektes en risico’s.
Overigens hebben wij hier een zwembad, 2 drinkplaatsen en gaan we regelmatig mee op de game-drive. Of zelf op een ritje, zoals gisteren met de kids.
De kans om aan griep te sterven in Nederland is hoger dan in Zuid-Afrika aan malaria te overlijden, de statistieken spreken voor zich.
Daarnaast mocht je onverhoopt (en in de 5,5 jaar dat wij operationeel zijn heb ik nog geen gast gehad die malaria opliep bij ons of in het Kruger) ziek worden dan is het prima te behandelen met een kuur van 2 dagen. En dan is het uit je lichaam. Van bepaalde griepsoorten (Mexicaanse?) die in Europa voorkomen overlijden meer mensen dan aan malaria hier, tevens zijn de ziekteverschijnselen erger dan dan de malaria symptomen. Ook natuurlijk omdat je in Zuid-Afrika eigenlijk vooral de mildste vorm hebt.
In Botswana, Zimbabwe, Zambia, Namibie en Mozambique heb je de tropische malaria en die komt in Zuid-Afrika nauwelijks meer voor.
Zo, en nu is het tijd voor een plons in het zwembad :zon02:
Groetjes,
Corné.
Amukela Game Lodge.
Ok jongens,
Heb hier wel genoeg aan denk ik, ben al eerder in landen geweest waar malaria aanwezig is en idd goed uitkijken en beschermd zijn dan zal het wel lukken, met antimalariapillen nog wel geen bijwerkingen ervaren.
Nog 2 weken en ze kunnen hier in Belgie de boom in, hopla het vliegtuig op en nog maar 1 ding aan ons hoofd…genieten
Laat ze idd maar de ‘boom’ ingaan Haha… en geniet van je vakantie straks!
Groetjes uit warm Balule,
Corné.
Amukela Game Lodge.
www.amukela.com