Wij hoopten eind deze week naar Zuid-Afrika te gaan, Johannesburg en dan met de auto naar het Krugerpark, St Lucia en Drakenberg en weer terug naar Joburg. Maar nu…
Ik blijk zwanger te zijn (hartstikke leuk natuurlijk) maar de anti-malaria is een groot probleem:
Malarone en Lariam mogen niet (te gevaarlijk voor de vrucht in zo’n vroeg stadium) en ik zal mijzelf het nooit kunnen vergeven als er iets daardoor misgaat.
De reis is niet meer af te zeggen of te veranderen, en we hebben eigenlijk alles al vastgelegd.Probleem dus
Ik wil (we willen) wel heel graag. Daarom de volgende vragen:
Hebben jullie ervaring met andere anti-malaria voor Zuid-afrika die afdoende zijn voor malariagebieden?? Ik ga dus niet (en zeker niet zonder op reis) als er niets is!
Hoe is’t met malarai in zuidelijk Zuid-afrika, want anders is doorreizen misschien nog wel een optie
En voor wat betreft je reis: Kruger Park e.d. oftewel het noordoostelijke deel van Zuid-Afrika wordt nu helaas juist (nog meer) malariagebied. Doordat daar de regens nu beginnen, komen er meer muggen en neemt de kans dus toe…
Ik weet echter niet hoe het bijvoorbeeld aan de Westkaap is. Wellicht dat het daar juist nu afneemt. Hoop dat een forumlid uit die omgeving je verder kan helpen.
Groetjes en hopelijk heb je toch ook een gave vakantie.
Natascha Snelder / www.zazoetravel.com
Gefeliciteerd met je zwangerschap, goed nieuws! Maar ik zou het risico niet nemen om dan nu naar Kruger te gaan. Dit is juist Malariagebied.
De rest van Zuid Afrika is geen malaria gebied, dus probeer je reis een andere richting te geven. Als je toch de big-5 wilt zien kan je ook naar het Waterberg gebied gaan. Park Welgevonden. (Vaalwater) Ligt vanaf ons (Kyalami) ongeveer 3 uur rijden ver. Boek daar een leuke logde in het park. Geweldig hoor!
Mozambique is ook geen optie voor je dan , waant ook malaria gebied.
Hallo, Is dit geen reden voor annulering als je die hebt?
De vraag is natuurlijk hoe de reis precies verloopt. Ik zou zeker zelf niet in het krugerpark overnachten in deze tijd van het jaar. De panorama route kun je wel rijden omdat deze ook wat hoger ligt dan de rest van het gebied.Ook swaziland zou ik overslaan als ik jou was. Je kunt er namelijk om heen rijden en een goed alternatief is dan het Ithala park wat malariavrij is omdat het wat hoger ligt.In Kwa Zulu Natal kun je denk ik volstaan met goede anti malaria middelen zoals sprays en je goed bedekken met kleren en deze dan inspuiten met middelen die de vrucht geen kwaad kunnen doen. Er mag geen of zo weinig mogelijk deet in zitten. De apotheek kan je hier goede voorlichting over geven.Je moet zorgen dat je de apotheker zelf even spreekt. In de Drakensbergen hoef je ook niet bang te zijn. In de Westkaap komt Malaria naar mijn weten niet voor.
Dus ik weet eigenlijk niet goed hoe je reis verloopt en of je hier nog veranderingen op kunt toepassen. Bellen kan altijd.
Het beste is om naar het GGD te gaan en je goed te laten informeren.
In ZA is alleen krugerpark malaria gebied. Dus zou ik daar niet heen gaan, dan heb je nog meer dan genoeg te zien. mozambique is af te raden.
Gefeliciteerd!
Bedankt voor jullie reacties. Uiteindelijk hebben we besloten om niet te gaan, om het te verwachten kindje niet in gevaar te brengen.
Voor alle anderen: Malarone en Lariam mogen echt niet in de eerste drie maanden. chloroquine met… (weet ik nu even niet meer) kunnen in samenwerking met elkaar goed als anti-malaria, maar niet voor Zuid-Afrika (Noord-westelijk deel). Een ander alernatief is een hyperchloro…(nogwat), maar ook daarvan zijn de werkingen niet bekend. En aangezien we geen gevaar wilden lopen zijn wij helaas niet gegaan. We zouden namelijk naar het Krugerpark, Kwazulu Natal en naar het Drakenberggebied, en alle drie staan bekend als Malaria-gebied, en aangezien ik ook in Nederland erg vaak gestoken wordt (heb waarschijnlijk lekker bloed) wilden we het risico niet nemen. Wie weet na de eerste drie maanden, of anders samen met de kleine, want Zuid-Afrika trekt wel…!!!:zon02:
Even een vraag zojuist terug uit ZA reis in malaria vrij gebied van onze chaufeur hoorde ik dat hij als naar malaria gebiedenmoet
een vacinatie neemt die drie maanden bescherming bied volgens hem is de enige bijwerking dat je twee dagen je grieperig voelt is dat bij iemand bekend? is daar info over te krijgen??>>> grtj Frans
'Even een vraag zojuist terug uit ZA reis in malaria vrij gebied van onze chaufeur hoorde ik dat hij als naar malaria gebiedenmoet
een vacinatie neemt die drie maanden bescherming bied volgens hem is de enige bijwerking dat je twee dagen je grieperig voelt is dat bij iemand bekend? is daar info over te krijgen??>>> grtj Frans ’
Hoi Frans,
Ik heb er nog nooit van gehoord, 1 vaccinatie voor 3 maanden? Je hebt Lariam: 1 tablet per week. Dan is er Malarone: 1 tablet per dag.
De gidsen die ik ken en weleens in een risico-gebied komen nemen nooit iets. De kans om het te krijgen is erg laag. Bedenk dat een plaats als Hazyview een risico-gebied is. Denk dat de inwoners daar niets nemen maar wel onder de klamboe slapen.
Ik heb ook nooit van een dergelijke vaccinatie gehoord. Wil je nog iets grappigs horen: Wij kregen hier laatst een Nederlandse gast op bezoek die zijn bloed bij zijn Nederlandse huisarts had laten testen vóórdat hij naar Zuid-Afrika ging. Uitkomst: volgens de huisarts had hij ‘voldoende antibodies tegen malaria in zijn lijf om totaal geen malaria-tabletten te hoeven slikken’…
Kenden jullie die al? Ik dacht dat ik in de maling werd genomen. Gaat dus om een Nederlander die nog nooit malaria heeft gehad, nog nooit eerder op het Afrikaanse continent is geweest en nu in oktober hier in Kruger Park en omgeving ook niet aan de Malarone is gegaan vanwege dit advies van zijn huisarts die ergens in Nederland resideert!
Maar wie weet is er iemand wat meer medisch onderlegd dan ik ben en die weet hoe dit zit?!
Groetjes vanuit een warm maar nog altijd zeer droog bushveld,
Natascha