Malariarisico Kruger en St. Lucia september

Wij gaan 14 september tm 5 oktober naar Zuid Afrika. Nu ben ik al eens eerder in ZA geweest en heb toen vooral de omgeving van cape town en de garden route gezien dus we willen nu vooral in het oosten blijven.
Nu ben ik tegen die tijd 20 weken zwanger en lees allemaal verschillende verhalen over het malaria risico in het Oosten.
Weet iemand hoe het in september zit met de risico’s op malaria?

Het idee is nu om via the panoramic route naar Kruger te gaan en dan naar beneden via Swaziland naar St. Lucia en dan naar de drakensbergen terug naar Johannesburg.

Alvast bedankt!
Myrddin

Zou niet naar keuger park gaan, maar bijvoorbeeld hluhluwe imfolozi, of naar www.welgevonden.org

September is nog altijd winter in zuid afrika! Dus geen malaria in Kruger park. Wij waren daar in augustus en s’nachts was het aan het vriezen dus zeker geen muggen! Gewoon genieten!

Inderdaad Astrix, maar als je zwanger bent zou IK geen risico willen lopen en er zijn veel NON malaria parken.
En in September begint het regen seizoen, dat kan vroeg beginnen, maar ook laat…

En St. Lucia heeft geen malaria, al jaren, dus dat is zeker veilig.

Toch altijd bijzonder dat mensen zoals Astrix gewoon blind een malaria advies kunnen geven aan iemand die zwanger is. Malaria advies hoort niet thuis op een forum en zeker niet als je zwanger bent. Een mug is voldoende…

Groeten Remco.

1 like

En reclame maken voor je eigen winkel hoort eigenlijk ook niet thuis op een forum…

Vermits je hier deze “stoeme” opmerking maakt, wil ik er ook op ingaan!

Gelukkig maar dat Remco en een paar andere “reclamemakers” hier regelmatig nuttige tips geven! Deze vaklui kennen het land tenslotte veel beter dan iemand die er één of meerdere keren op vakantie is geweest. Ik ga dan ook veel eerder in op wat ZIJ schrijven dan wat de eerste beste toerist mij aanraadt.

Toetske

1 like

Vaklui… of de eerste de beste toerist… hahaha
Mijn familie woont er al meer dan 50 jaar!
Ikzelf kom er al bijna 30 jaar en heb er zelf gewoond…
Dus heb veel geleerd van mijn familie die er in 3 verschillende regios wonen!

Deze discussie is totaal overbodig, als het om de gezondheid gaat, vraag dat dan niet aan dit forum.
Stel deze vraag bij de GGD of bij het haven ziekenhuis in Rotterdam.
Geniet die reis Jan

@ Astrix,
Dit was echt niet op jou bedoeld hoor, maar algemeen gesproken! Jouw “achtergrond” kende ik uiteraard niet. Uiteindelijk ben ook ik een “eerste beste toerist” en wij kunnen hier alleen maar ervaringen en tips neerschrijven over dingen die we zelf 1 of misschien meerdere keren hebben meegemaakt.

Het ging in de eerste plaats om het feit dat de “reclamemakers” meestal weten waarover ze praten/schrijven door hun jarenlange ervaring en hun berichten dus een zeer waardevolle bijdrage tot dit forum vormen, waarvoor ik en vast ook vele anderen hen dankbaar zijn.

Trouwens, als ik zwanger was zou ik ook in de eerste plaats mijn huisdokter raadplegen voor malaria-advies.

Toetske

@ Jan,
Je hebt uiteraard gelijk en wellicht was ik nog mijn vorig antwoord aan het schrijven, terwijl jouw posting binnenkwam.

@Myrddin,
Ik veronderstel dat je ondertussen wel al het gepaste antwoord gevonden zal hebben.

Groetjes, Toetske

Groetjes, Toetske

Even los van alles wat hierboven al gezegd is en hoe uiteenlopend de adviezen zijn; elke keer weer valt het mij op hoe verschillend ook de adviezen van de artsen / GGD’s, travel clinics en andere deskundigen in Nederland zijn. Wij krijgen in onze lodge hier in Limpopo nu diverse Nederlandse gasten. We zitten midden in de winter, geen mug te zien. Maar de ene gast heeft een grote doos Malarone voorgeschreven gekregen voor Kruger Park en nog veel meer locaties. De ander heeft het advies gekregen vooral niets te slikken omdat er toch geen mug te ontdekken is in het noordoosten tijdens wintermaanden. Oftewel, zelfs de medische adviezen lopen uiteen… Ik snap dat ik het daar niet makkelijker mee maak. Uiteindelijk is elke beslissing je eigen beslissing. Ik zal die dan ook zeker voor niemand nemen. Zwanger of niet. Het blijft je eigen verantwoordelijkheid en keuze. Wens ik jullie in elk geval wel een hele mooie vakantie toe. Met of zonder Malarone. Laat het in elk geval een malariavrije reis zijn. Groetjes (van nog zo’n reclamemaker hier ter plaatse) :wink: Natascha Snelder | ZaZoe Xperience | www.zazoetravel.com

• Updated - - -

Even los van alles wat hierboven al gezegd is en hoe uiteenlopend de adviezen zijn; elke keer weer valt het mij op hoe verschillend ook de adviezen van de artsen / GGD’s, travel clinics en andere deskundigen in Nederland zijn. Wij krijgen in onze lodge hier in Limpopo nu diverse Nederlandse gasten. We zitten midden in de winter, geen mug te zien. Maar de ene gast heeft een grote doos Malarone voorgeschreven gekregen voor Kruger Park en nog veel meer locaties. De ander heeft het advies gekregen vooral niets te slikken omdat er toch geen mug te ontdekken is in het noordoosten tijdens wintermaanden. Oftewel, zelfs de medische adviezen lopen uiteen… Ik snap dat ik het daar niet makkelijker mee maak. Uiteindelijk is elke beslissing je eigen beslissing. Ik zal die dan ook zeker voor niemand nemen. Zwanger of niet. Het blijft je eigen verantwoordelijkheid en keuze. Wens ik jullie in elk geval wel een hele mooie vakantie toe. Met of zonder Malarone. Laat het in elk geval een malariavrije reis zijn. Groetjes (van nog zo’n reclamemaker hier ter plaatse) :wink: Natascha Snelder | ZaZoe Xperience | www.zazoetravel.com

Als leek zal ik nooit een deskundig advies geven wat betreft beroepen waar ik niet voor heb gestudeerd. Het enige onderwerp waar ik over praat en schrijf over routes, afstanden. Ik meen als Zuid Afrika kenner waar al van 1961 kom iets van het land weet, met tussen pozen ben ik er ongeveer een dikke 20 jaar geweest, en 14 presidenten mee gemaakt. Met mijn ervaring mag wel eens een andere toon aanslaan. En ik denk dat het volgende voor die hun boterham in Zuid Afrika verdienen een opsteker is. Wat de reclamemakers betreft zolang er over de vak bekwaamheid en over het betreffend onderwerp gesproken wordt, ga vooral door met jullie advies, want zonder jullie was het zuid Afrika forum maar een maar een saaie boel.