ik ben bezig met het plannen van een reis naar Borneo in oktober. Het plan is om te vliegen naar Kota Kinabalu, daar een kort strandverblijf te houden en vervolgens door te gaan naar Danum Valley. Daarna willen we de Sukau wildlife excursie gaan doen.
Er bestaan veel verschillende adviezen met betrekking tot het slikken van malaria pillen. Ik weet ook dat de verhalen heel verschillend zijn, de een zegt dat er veel malaria voorkomt de ander weer juist niet. Wat zijn jullie ervaringen en motivaties om wel of geen malariapillen te slikken?
de ggd adviseert het slikken van malariapillen. Met mijn vraag was ik nu juist op zoek naar meningen van ervaringsdeskundigen en niet die van de consulente bij de GGD die uit een boekje werkt.
Dus als iemand wel een ervaring of mening heeft hoor ik hem graag.
Toen ik destijds naar botswana/zambia ging, heb ik op advies van de ggd ook malaria tabletten geslikt, maar omdat ik daar in de winter was, was er amper een malariamug te bekennen. Ik ben dus gestopt met die zooi. Maar het is en blijft een gevoel en of dat verstandig is…
Mijn man en ik zijn nu anderhalf jaar aan het reizen en wij zijn er ooit wel eens mee begonnen maar wij zijn in zoveel malariagebieden geweest dat we niet meer konden slikken. Dit omdat we niet genoeg pillen bij ons hadden en daarnaast mag je maar een maximaal aantal weken sommige malariapillen innemen. Wij hebben in Borneo ze nooit geslikt. We hebben ons goed ingesmeerd met deet en in de avond lange broeken en lange mouwen aangedaan.
Het is wat je zelf wilt niemand zal het je veplichten in te nemen en je moet gewoon goed lezen wat de symptomen zijn als je denkt malaria te hebben. Wij hebben wel een set van 9 pillen malarone bij ons die we kunnen nemen in nood. Dat is 3 dagen 3 tabletten in nemen en zo snel mogelijk naar het ziekenhuis gaan.
Ik ben in 2006 een week naar Borneo geweest (Sepilok om precies te zijn). De GGD raadde malarone aan. Ik doe 't nooit meer. 's Nachts had ik de vreemdste nachtmerries en mijn hele mond was kapot. Gelukkig had ik er terug in NL de meeste last van.
Voor een ander hoeven dit natuurlijk niet de bijwerkingen te zijn. Ik neem ze de volgende keer alleen mee voor de zekerheid maar zal ze niet preventief innemen.
Ik vertrek volgende week naar Borneo, (vlieg ook via Bangkok/KL) en heb besloten om geen malaria pillen te nemen… heb wel heel erg zitten twijfelen. Maar aangezien ik al erg gevoelig ben voor medicijnen durf ik t gewoon niet aan…
Ik smeer me wel lekker goed in met deet en draag beschermende kleren!
Judith, ben je inmiddels geweest? Ben je uiteindelijk nog naar zowel Danum Valley als Sukau geweest? Was het beide de moeite waard of lijkt het erg op elkaar? Mijn vriend en ik gaan in januari en we weten nog niet goed wat te kiezen…Tabin (Danum…die lodge daar is tijdelijk dicht…kunnen daardoor niet naar Danum), Sukau…beiden… IK ben benieuwd naar jou ervaringen…
Marie-Jose, ik kan je zeggen dat de Danum Valley erg mooi is. Een van de weinige nog ongerepte stukken natuur op Borneo. Wij verbleven in de BRL (Borneo Rainforest Lodge) voor 3 nachten, en da’s een prima periode. Kost een hoop, maar je ziet ook meteen waarom (totaal geisoleerd, comfortabel, goede gidsen en rangers, natuurbehoud, etc.). Ik zou het niet gemist willen hebben. Tip van de dag: als je toch bereid bent te betalen wat nodig is voor de BRL, boek dan de iets duurdere deluxe chalets met uitzicht op de rivier (en een bad op je eigen veranda; lijkt overbodig, is het ook, maar is wel heel prettig na een dag wandelen; met (veel) geluk zie je vanuit je bad een orang oetan slingeren).
Ik zag op hun website dat er 60 gasten maximaal kunnen verblijven. Hoe gaat het met de uitstapjes, zijn er grote groepen of kleinere groepen met meerdere gidsen? is er een vast programma voor iedereen of kun je aangeven welke wandeling je graag wilt?
Gaan de jungle wandelingen langzaam en kun je veel tijd nemen om leuke foto’s te maken of gaan de wandelingen snel en is het vlot achter de gidsen aan lopen?
Met maximaal 60 gasten is het relatief kleinschalig, dat wil zeggen: je hebt absoluut geen last van elkaar. De BRL bereik je door met een busje of 4x4 2,5 uur te rijden vanaf Lahad Datu (vervoer is inbegrepen); die route is al aardig op zichzelf, je ziet namelijk de bebossing veranderen van kaalslag naar secondary forest naar primary forest. Onderweg hoorden wij een kudde wilde olifanten, die wij helaas nét niet konden zien. Helaas zagen we ook grote vrachtwagens evenzo grote bomen afvoeren.
Ter plekke is alles prima geregeld, wat wil zeggen: het is er eigenlijk een veel te grote luxe voor hetgeen je in het regenwoud behoort tegen te komen (heb het veel soberder (en eerlijk gezegd - wat mij betreft - nog mooier en “natuurlijker”) diep in de Amazone meegemaakt, wat zeker niet wil zeggen dat dat onaangenamer was). Rangers lopen de hele dag door in de omgeving om met hun portafoons aan de gidsen door te geven of ze bijzondere dieren hebben waargenomen. De toeristen en hun gidsen worden daar dan desgewenst heengeleid. Enerzijds vond ik dit afdoen aan het spannende van een jungletrekking (wat komen we tegen?), maar anderzijds is het zo geweldig om bijvoorbeeld een orang oetan te zien dat ik me er wel in kon vinden.
Wij hadden een gids voor 4 personen, hoewel wij om een privégids hadden gevraagd (2 personen). Anderen kregen wel een privégids toegewezen; wellicht was er bij onze aanvraag iets misgegaan. Grotere groepen dan 4 ben ik overigens ook niet tegengekomen; dat is juist ook de filosofie: met kleine groepen ben je flexibeler en zie je meer. Een beetje gezelschap van andere geinteresseerde toeristen is overigens prima, wat mij betreft.
Onze gids had een programma voor 3 dagen uitgestippeld. Desgewenst kun je daar invloed op uitoefenen, maar de gidsen zijn dusdanig ervaren dat je gerust op hen kunt vertrouwen. Als je graag een bepaalde wandeling wilde maken, was dat volgens mij geen punt; in de “vrije uren” heb je sowieso de gelegenheid zelf nog wat wandelingen te maken ('t is allemaal goed “bewegwijzerd”).
De wandelingen gaan zo snel of langzaam als je zelf wilt. De gids past zich behoorlijk aan aan je eigen tempo is mijn ervaring. Wij hadden meer dan genoeg tijd om (uiteindelijk veel te veel) foto’s te maken. Tegelijkertijd ging het ook weer niet tergend langzaam, de gidsen kunnen ontzettend snel lopen als het moet… Overigens is het prettig om niet al te lang ergens stil te staan vanwege de bloedzuigers…
Tot slot vond ik de nightdrive een enorme verrassing. Ik zag daar eerlijk gezegd tegenop, omdat je niet met een open vrachtwagen 's avonds door de jungle behoort te denderen (overigens over de “toegangsweg”). Het bleek echter werkelijk wonderbaarlijk om te zien wat voor leven er in het donker waar te nemen valt (door een ontzettend goede gids met enorm krachtige zaklamp). Wij zagen in korte tijd een (voor mij onbekende) slang, diverse soorten civetkatten, een flying lemur (ook daadwerkelijk “vliegend”, een ongekend spectakel), een flying squirrel, een slow lori, etc.
Kortom: ik vond Danum Valley een aanrader voor de liefhebber van regenwoud. Maar als je wat meer “hardcore” en nog veel mooier regenwoud wil zien, zou ik zeker bepaalde plekken in de Amazone aanraden. Daar zie je nog veel meer bijzondere dieren, niet in de laatste plaats vogels (allerlei kleuren ara’s, toekans, etc.).
bedankt voor al je info, het is me al een stuk duidelijker geworden.
Even terugkomend op de vraag over malaria pillen. Heb je zelf wel pillen geslikt toen je in de jungle was in Borneo?
Zelf zie ik er tegenop, mede door veel verhalen die je hoort over de bijwerkingen, en ook door een advies die ik al eerder kreeg van de GGD om pas met malaria tabletten te beginnen indien je meer dan drie/vier dagen in de jungle verblijft.
met uitzondering van een reis die ik enkele jaren geleden heb gemaakt in Latijns Amerika heb ik geen tabletten meer geslikt in de landen die ik in Azië heb bezocht.
Wat betreft de malariapillen: ik heb inderdaad Malarone geslikt in de omgeving waar het volgens onze tropenarts (Schiphol) nodig was. Van Malarone krijgt slechts een bijzonder klein gedeelte van de gebruikers bijwerkingen; ikzelf heb daar nooit ook maar enige last van gehad. Mensen in mijn omgeving evenmin.
Ik raad je absoluut aan om malariapillen te slikken als dat door de GGD (of iets dergelijks) wordt aangeraden (waarbij je zelf natuurlijk wel kritisch kunt blijven ten aanzien van de benodigdheid van het slikken in bepaalde gebieden; het ene jaargetijde is het andere niet, en de GGD is vaak in hoge mate van “het zekere voor het onzekere”). Zelf ben ik op de vele reizen die ik heb gemaakt behoorlijk vaak ziek geweest; gelukkig nooit malaria, maar iedere keer dat ik ergens in een primitief land ziek op bed lig (zoals overigens helaas ook de laatste dag in de BRL, met 40 graden koorts…) is voor mij weer bevestigd dat je als reiziger echt zo min mogelijk risico moet lopen. Ziek zijn om reis is simpelweg klote. Malaria is bovendien een potentieel dodelijke zieke; veel te makkelijk denken sommige mensen - onterecht - dat het wel opgelost wordt als je een kuurtje extra Malarone slikt bij malaria.
Kortom: gewoon goed luisteren naar hen die er echt verstand van hebben.
Mijn advies: niet slikken… De muggen die daar vliegen zijn allang resistent voor de pillen die wij in NL krijgen. Ik heb zelf ooit voor Gambia Malerone geslikt, ik ben nog nooit zo ziek geweest. En dat hoor ik van meer mensen die die pillen slikken. Als je gewoon een klamboe, deet etc gebruikt wordt de kans al vrij klein dat ze je steken…
Ik zou dus niets slikken en zodra je je ook maar iets ziekjes voelt, (thermometer meenemen) gelijk naar een arts, daar hebben ze ook medicijnen…
Kun je me een link geven naar het wetenschappelijke onderzoek wat dit bewijst? Bij mijn weten is dit namelijk absoluut niet waar!
Ikzelf heb nog nooit bijwerkingen ervaren met Malarone. Ik heb deze pillen op Borneo niet geslikt (ik bleef er maar een week waarvan een aantal dagen in Kuching), maar ik had wel Malarone voor Mozambique en bepaalde delen van Indonesie.
Ik gebruik nooit meer malariapillen. In Nederland schrijven ze voor ieder land met bomen al malariapillen voor en diverse vaccinaties die ze in een ander land niet voor schrijven voor dezelfde gebieden. Er zijn ook diverse vaccinaties die in NL 10 jaar geldig zijn en in andere landen zijn exact dezelfde tabletten levenslang geldig.
Wij zijn in NL te voorzichtig op dat gebied is mijn mening. Ken jij iemand die aan Malaria is overleden? Nou ik ook niet.
Veel mensen worden ziek van de tabletten en dat verpest je vakantie ook. De kans dat je malaria krijkgt is heel klein als je een paar kleine maatregelen neemt zoals insmeren met deet en lange mouwen en broeken dragen.
De keus is aan jezelf, medici in NL zullen je altijd adviseren om wel te slikken en ervaren reizigers vaak niet.
Schoentje, ik ken WEL mensen die aan malaria overleden zijn. En ik ken ook mensen die na tientallen jaren nog steeds ziek zijn.
Jaarlijks raken 300.000.000 mensen besmet, en sterven er 2.000.000. Samen met TBC is malaria de meest voorkomende besmettelijke ziekte. Laten we in hemelsnaam niet doen alsof er niks aan de hand is!