Malariapillen slikken of toch niet?

Ken jij iemand die aan Malaria is overleden? Nou ik ook niet.

Ja, dit is echt een ij-zer-sterk argument. Als wij het maar niet kennen, dan bestaat het ook niet. Ken jij persoonlijk iemand die aan de gevolgen van HIV of cholera is overleden? Zo nee, dan hoeven we daar met z’n allen ook niet meer druk om te maken.

Misschien moet je toch nog maar even mijn link van gisteren aanklikken:
www.nu.nl/binnenland/2394812/toeristen-overleden-malaria.html

Ook dit waren niet-slikkende Nederlandse toeristen, en ik mag hopen dat ze niet op advies van de “kenners” op dit soort fora bewust geen pillen slikten.

**Onlangs zijn twee Nederlandse toeristen overleden aan de gevolgen van malaria die ze opliepen tijdens een verblijf in Gambia. Dat maakt het Landelijk Coördinatiecentrum Reizigersadvisering nu bekend. De patiënten maakten deel uit van een groep van vijf Nederlanders die het West-Afrikaanse land bezochten. **
De Nederlanders hadden van te voren geen malariapillen geslikt. Het Havenziekenhuis in Rotterdam, dat een eigen tropenpoli heeft, zegt relatief vaak patiënten te behandelen die na een bezoek aan Gambia met malaria terugkeren.
**Gambia risicoland
**Gambia is een belangrijk risicoland in West-Afrika omdat het een bestemming is van goedkope last-minutereizen. Tropenarts David Overbosch raadt reizigers naar dit soort risicolanden aan om altijd uit voorzorg malariapillen te slikken.
Reizigers die met ziekteverschijnselen terugkeren moeten zo snel mogelijk contact opnemen met een arts, zo zegt hij in het radioprogramma Nieuwslijn. :bron wereldkrant:

Ja, sorry, dit was misschien niet het juist gekozen argument maar ik bedoel dat het risico zo klein is dat ik bereid ben dat risico iedere keer te nemen. De pillen zijn duur en ik word er ziek van.
Ik vind dit ongeveer hetzelfde als mensen zeggen “ik ga niet vliegen want er storten regelmatig vliegtuigen neer”. Het risico is aanvaardbaar vind ik en met mij velen anderen.

Neem een goede verzekering, dan krijg je een groot deel van de pillen vergoed.

De meeste mensen hebben geen last van bijwerkingen, dus ik vind het slecht als je zegt ‘je moet geen pillen slikken want dan verpest je je vakantie’. Dat geldt misschien voor jou, maar dat is zeker geen algemeen geldend advies!

Ik citeer www.travelclinic.nl:
Geen enkel anti malaria middel is volledig beschermend. De kans dat je malaria krijgt terwijl je regelmatig de pillen slikt blijft dus toch aanwezig.
Malaria wordt steeds moeilijker te bestrijden omdat muggen resistent worden tegen antimalariamiddelen.

Kortom, je blijft kans lopen op Malaria zowel met als zonder medicatie. In mijn omgeving zijn veel mensen die Malerone slikten ziek geworden en daardoor gestopt met de pillen. (7 van de 8!!) Het is aan een ieder om te beslissen wat je belangrijker vindt, je volstoppen met chemicalien ter preventie met alle (nare) bijwerkingen van dien OF je gezondheid in de gaten te houden en in geval van ziekte direct een arts in te schakelen.

voorkomen is dus beter dan genezen.
lange mouwen + deet, veel deet!

De ggd zegt ook:
wanneer je minder dan drie dagen in een malaria gebied bent, dan volstaat lange mouwen + deet. (uiteraard ook een regel van nix)

Een vriend van mij, een hele dikke onverslaanbare Afrikaanse neger kreeg jaren geleden malaria. Dit ondanks dat hij nog nooit ziek was geweest en overal ter wereld komt. Na Sierra Leone werd hij echter doodziek. Per dag viel hij makkelijk een kilo af door de koorts, diarree en overgeven. Hij hallucineerde zichzelf nog zieker. Het wrede was dat als hij aan eten dacht dat hij weer moest overgeven. Helaas gingen zijn hallucinaties vooral over eten. Wat nog mensonterender was was dat hij tijdens het overgeven zijn diarree liet lopen, hij had totaal geen controle over zijn zieke lijf. Hij is weken ziek geweest en 30 kilo afgevallen. Dankzij het infuus (en zijn overgewicht!!!) bleef hij in leven.
Ik ken dus ook niemand die aan malaria is overleden, maar dit is maar een klein beetje minder erg.

Over het argument “ze zijn zo duur” moet wel kritisch nagedacht worden. De pillen moet je bij je reis optellen, dan vallen ze in het niet. Als je die niet kunt betalen moet je niet gaan. Dan heb je namelijk ook geen buffer om onvoorziene kosten te betalen. Daarnaast zijn de kosten van het ziekenhuis en de nabehandeling voor de rest van je leven duurder. O, ik vergis me, voor de rest van ONS leven bedoel ik. Door vrijwillig het risico te lopen ziek te worden zorg je ervoor dat onze zorgpremie onvrijwillig omhoog gaat.

Misschien moeten mensen die met voorbedachte rade ziektes oplopen maar zelf de helft van de behandeling gaan betalen. Dan denk ik ook aan onveilige seks.

Het lijkt me vreselijk om ziek te worden van Malerone (zelf heb ik gelukkig alleen diarree zonder kramp en jeukerige huiduitslag), dat je daardoor niet zo veel meer kan zien. Maar om nou Russisch roulette te spelen… Zo denk ik ook over rijden zonder gordel, met drank op rijden enz… Ik ben geen moraalridder, verre van dat, maar ik voel me wel verantwoordelijk voor mijn eigen handelen.

Laten we hopen dat we die kleine gevleugelde hufters kunnen bestrijden of dat ze anders een beter “voorbehoedsmiddel” op de markt brengen.

Goed beschermd zit ik deze zomer drie weken in Borneo!!!:zon02::zon02::zon02:

Omdat de malarone pil zoveel stof op doet waaien in dit forum…hierbij mijn ervaringen:
Onze tropenarts gaf als antwoord: Als je naar West Afrika of Borneo gaat moet je absoluut malarone slikken.
Dat hebben wij daarom gedaan. Gelukkig hebben we er geen problemen mee ondervonden. Alleen in de 1e week vielen we moeizaam in slaap. Maar de reden daarvoor kan ook jetlag/excitement zijn geweest. Verder nergens last van.
In Borneo veel reizigers ontmoet uit allerhande landen. We hebben regelmatig gevraagd of men malarone slikte. Het antwoord varieerde erg. Wat daarbij opviel was dat men heel verschillende adviezen heeft gekregen van tropenartsen. Volgens sommige artsen was het slikken noodzakelijk, volgens anderen weer niet…

Kortom…het blijft lastig in te schatten wat wijsheid is. Wij hebben vertrouwen in onze arts en hebben zijn advies opgevolgd. Wij hebben daar een goed gevoel bij. Prima dus. We hebben geen last van bijwerkingen gehad.

Dit soort openbare discussies over het wel/niet slikken van die pil maakt mensen (mij in ieder geval) misschien wel erg angstig over de mogelijke bijwerkingen. De beslissing wordt er daardoor niet makkelijker op. Zeker omdat vaak juist de vervelende ervaringen worden gemeld en de succesverhalen niet. Daarom bij deze mijn ervaring: ik heb geen problemen/bijwerkingen gehad bij het slikken van malarone.

Groeten,
Marie-José

Marie-José,

Helemaal mee eens, dit soort discussies doet lijken alsof het een logische keuze is om eventueel geen malariapillen te slikken, omdat die per definitie negatieve bijwerkingen hebben.

Nogmaals: ik ben nog nooit ziek geworden van Malarone, en wie weet was dat juist wel het geval geweest als ik ze niet had geslikt. Toeristen hebben werkelijk geen idee wat voor ellende zij zich op de hals kunnen halen qua ziektes in tropische gebieden. Ongepaste betweterigheid wat mij betreft… Ik gun ieder het beste en raad daarom van harte aan: volg het advies van je arts op en luister niet teveel naar andere reizigers…

Doordat ik door de Malerone niet zoveel moeite hoefde te doen om naar de wc te gaan zeg maar (ik had overigens helemaal geen kramp ofzo, het liep gewoon wat makkelijker als ik moest hihihi), werd mij aangeraden om twee keer per dag een half pilletje te nemen in plaats van 1x per dag een hele. Diegene die dat vertelde had daardoor geen last van de eventuele bijwerkingen. Ik heb dat toen voorgelegd aan mijn tropenarts, maar die kende die werkwijze niet. Hij keurde het niet af, maar hij was er niet mee bekend. Mensen met bijwerkingen zouden hier eens vragen over kunnen stellen aan bijvoorbeeld de fabrikant of een echte Malerone-kenner.

Het antwoord hoor ik graag!!
Weet je wat, ik zoek het zelf wel even uit. Dan kan ik er dit jaar misschien al wat mee, of niet natuurlijk. Afgelopen jaar heb ik de moeite niet genomen om het uit te zoeken en had ik al helemaal geen zin om dat pilletje elke keer te delen. Wellicht dat ik dat dit jaar wel ga doen.

Overigens vind ik Malerone echt een aanrader hoor!! Al is het alleen al om niet meteen uit te freaken als ik mijn eerste muggenbult vind hahahaha.

Voor steden is het niet nodig, maar als je het woud intrekt is het wel verstandig om malariatabletten te slikken.
Lange broeken en truien aantrekken? Daar prikken ze soms gewoon doorheen hoor is mijn ervaring. Ben echt leeggeprikt op Sarawak. Zou het risico niet nemen en malariatabletten slikken:dag:

ik zou ze wel slikken. bij werkingen van malaria zelf zijn toch veel erger , plus malarone is een tweede keuze product maar is veel beter. het nederlands leger gebuikt het ook al jaren. pas op de goedkoope lariam pillen niet nemen (die worden wel op nummer 1 gezet,door artsen) 1op de 14000 heeft de kans op dood. 1 op de 100-250 heeft kans om niet normaal meer te functioneren. maandag 31 januari 2011 programma Radar ,malaria. kijk en zie zelf.
er is nog een middle mij niet bekent nog, doxycycline ,wordt ook wel gebruikt.
-ik wil nog even zeggen dat malarone ook bijwerkingen heeft, maar minder. (huiduitslag ecetra)

Als je doxycycline slikt dan word je huid vaak gevoeliger en verbrand je veel eerder. Zelfs je handen verbranden dan vaak in de zon. erg irritant om met handschoenen in de zon te zitten.