Ik ben sinds elke minuten nieuw hier op dit forum en ik had een vraagje over malariapillen.
Nu zal er vast al een onderwerp zijn over malariapillen, maar dat was voor mij nog even een gezoek. Sorry daarvoor!
Ik ga in augustus dit jaar naar Kenia en Tanzania. Ik ga met een groepsreis mee en slaap onder andere in lodges en tenten.
Nu is het verplicht om malariapillen te slikken, maar heb van iedereen weer andere ervaringen gehoord.
Zo wilde ik zelf de Larium malariapil gaan slikken. Deze moet je 3 weken voor vertrek en 4 weken na terugkomst, 1x per week slikken.
Eventuele bijwerkingen zijn hallucinaties, nachtmerries.
De andere malariapil, moet ik 1 dag van te voren mee beginnen en dan 1 week na terug komst nog door slikken. Hier zijn de bijwerkingen van, maag en darmklachten.
Ik zelf best bang dat ik maag en darmklachten kan krijgen en daar echt ziek van kan worden, en zo weinig kan genieten van mijn reis.
Maar als ik dan van andere weer hoor, dat de hallucinaties bij de andere malariapil behoorlijk heftig zijn! (zoals zwart wit beelden krijgen en geen smaak meer hebben ) En ik dus beter deze niet kan gaan slikken, begin ik toch echt te twijfelen!!!
Ik zal je eerlijk vertellen, ik heb nog nooit bijwerkingen gehad. Ik heb 2x Lariam gehad en 3x Malarone en nooit enige vorm van problemen gehad. Volgens mij is dat erg persoongebonden, ik denk dat als je gevoelig bent voor maagklachten deze pillen het dan extra intensiveren. En bij nachtmerries hetzelfde.
Maar persoonlijk, tevens bij mijn ouders ook, nog nooit bijwerkingen gehad. Wel vond ik het onhandig om elke dag te slikken, dus kies ik het liefst voor de Lariam.
Voor het Krugerpark in Zuid-Afrika moest ik ook malariapillen slikken. Toen heb ik Malarone gehad, net als 5 van mijn reisgenoten. Allemaal hebben wij geen last gehad van bijwerkingen. Het ging hier echter maar om 12 pillen die we hoefde te slikken.
Nu ken ik ook iemand anders die volgens mij ook Larium als malariapil heeft gehad, nu ben ik daar niet 100% zeker van maar die moest in ieder geval ook 1 keer per week worden ingenomen. Diegene heeft die malariapil even op proef gehad om uit te proberen, maar kreeg direct de eerste week al last van bijwerkingen, o.a. misselijkheid enzo. Daarna is ze direct gestopt met die pillen.
hoi, ik heb Malerone geslikt en nergens last van gehad en dat terwijl ik wel maagproblemen heb.
Bij Lariam is er bij de GGD gezegd dat mensen die snel last hebben van psychische problemen ze beter niet kunnen nemen…
Succes bij de keuze. Over het algemeen hoor ik echt van veel mensen bijwerkingen van Lariam en niet van Malerone.
Van Malerone krijg ik alleen maar pijn in m’n portemonnee. Onze ziektekostenverzekering vergoedt niets, we hebben danook niet de meest uitgebreide verzekering. Het is trouwens voor ons niet meer belanrijk: sinds we zes maanden per jaar in Kenia doorbrengen, slikken we helemaal niets. Dit in overleg met onze huisarts. Overigens heeft Malerone bij gebruik langer dan drie weken wel degelijk vervelende bijwerkingen en kan o.a. de lever aantasten. We smeren wel DEET en slapen onder een klamboe. We letten wel altijd goed op: bij griepachtige verschijnselen, laten we gelijk een malariatest doen. Better sure than sorry.
Als je even langs de GGD oid in jouw buurt gaat, kun je het rustig met hen bespreken. Je kunt dan eerst Lariam uitproberen en anders alsnog voor Malerone gaan.
Bedankt voor alle reacties al, het is en blijft nog steeds lastig, ook hier heeft iedereen verschillende meningen erover.
Vanavond begint mijn vriend aan zijn lariam proef pakket, helaas heb ik dit niet, omdat ik alles zelf moet betalen.
Groetjes
Zoek een huisarts die ZELF in de tropen geweest is en vraag zijn/haar mening.
Zoals je kan zien op mijn site/links/profiel reizen wij al sinds 2003 elk jaar meerdere keren naar Kenya. Mijn man en ik, vroeger met 5 en nu nog met 3 kinderen. De jongste was 2 toen ze voor het eerst meeging.
Niemand heeft ooit iets geslikt/gespoten en we zijn allezeven nog kerngezond.
Vroeger als tiener toen ik met mijn ouders in Kenya verbleef (3 jaar) haden we ons ook laten bangmaken door het tropeninstituut en slikten we ook. Mijn zus, moeder en ik kregen continuë bloedingen. Wat erg vervelend was. We zijn er toen ook mee gestopt en ondanks het feit dat mensen ronddom ons wel malaria kregen hebben wij er zelf nooit mee te maken gehad.
smeer je in tegen het vallen van de avond
draag losse katoenen flodderbroeken en hemden met lange mouwen tegen het vallen van de avond
slaap onder een muskietennet
succes met je beslissing
(als je het krijgt en je nam geen preventie zal de behandeling beter aanslaan)
Ik heb Lariam gebruikt en absoluut geen last van gehad. Ik zou met Lariam beginnen. dat moet je zo ver van vertrek innemen, zodat je kan zien of je er bijwerkingen van krijgt. zodra je er last van krijgt kan je altijd overgaan op malarone.
succes
geen, is denk ik niet zo’n goede aanbeveling, maar dat werkt voor iedereen anders,
Ik denk dat het een beetje er aan ligt naar welk gebied je gaat!
Ik heb zelf Lariam gebruikt en geen last van gehad, je moet het zo ver van te voren in nemen, zodat je kunt zien of je er bijwerkingen van krijgt, zo ja kan je altijd nog overstappen op malarone.
Ik heb van dichtbij malaria aanvallen meegemaakt (gelukkig niet zelf) en dan kan ik je aanraden voorkomen is beter dan genezen
Ziehier het misverstand, het IS NIET te VOORKOMEN. Je krijgt het sowieso, alleen in meerdere of mindere mate.
Nogmaals, ga op zoek naar een echte dokter, die zelf in de tropen is geweest en zich niet bang laat maken door de GGD en/of het tropeninstituut om de medicijn multinationals rijk te maken door angstverhalen.
Kort verblijf ? Geen risico gedrag ? No worries… :slapen: muggennet.
Wat je nog beter meeneemt dan tabletten = naald en draar zodatje de eventuele gaten in je muggennet ff kan dichtnaaien. Een uur voor je gaat slapen ff doomen… Weg alle muggen :chin:
Dit is zeker iets om over na te denken! De keren dat ik naar Kenya ging kreeg ik van de GGD het advies om Malarone te nemen.
Geen klachten hiervan maar wel erg duur en moest het zelf betalen.
Misschien ga ik ook volgende keer maar eens zonder…moet ik nog eens goed over nadenken.
Ik zit in Mtwapa en daar is een goed ziekenhuis in de buurt dacht ik gehoord te hebben.
Hoi!
Als je in Mtwapa zit ben je tegenwoordig met de weg in goede toestand ook 1,2,3 in Mombasa toch ? Er zit ook een hele goede Indische privé dokter in Kilifi.
Er zijn in Mombasa wel 5 ziekenhuizen , Aga Khan zou 1 van de beste zijn maar ik heb er totaal geen ervaring mee, gelukkig…