Verband tussen Lariam en psychose?

hallo

weet iemand of er verband bestaat tussen het slikken van lariam en het krijgen van een psychose?

Hoi,

Volgens mij is die kans vrij klein. Maar bij de GG&GD geven ze je hele goede informatie. Lariam kan bijverschijnselen hebben (volgens mij voornamelijk hallucinaties) maar als je naar een malariagevoelig gebied gaat en je wil lariam slikken, krijg je het eerst 3 weken op proef, om te kijken of je bijverschijnselen krijgt. Meeste mensen die ik ken (en mezelf) hebben er geen last van gehad. Maar ga naar de GG&GD en je hoort het van de mensen die er echt alles van weten. Succes ermee!

Groetjes Marije

ok dank je

Hi,

ik heb tijdens m’n madagascartrip in 2000 ook Lariam als profilaxe gebruikt. De eerste nacht sliep ik er wat onrustig van, maar verder heb ik er niets van gemerkt. Een voetbalvriend van me heeft er wel nare ervaringen mee gehad. Hij kon z’n dromen en werkelijkheid niet meer uit elkaar houden. Persoonlijk zou ik voor een lichtere profilaxe gaan.

Succes, Robert

Hoi,

Zelf heb ik nooit bijwerkingen gehad van lariam. Vanwege het duiken ben ik meteen bij de introductie van het profylaxe Malarone overgestapt. Minder/geen bijwerkingen en zeker geen hallucinaties. Inmiddels wordt Malarone al vaak standaard voorgeschreven i.p.v. Lariam (behalve als je voor lange tijd naar de tropen gaat en afhankelijk van de resistentie in het gebied waar je naar toe gaat). Check wel even wat voor type malaria er voor komt en welke medicijnen je daar voor nodig hebt. http://www.who.int/ith/en/

O en zoek even uit of er uberhaupt malaria risico is in de tijd van het jaar dat je naar de (sub)tropen gaat…

Succes

Erwin

ja,zal ik doen

ok thanks

Hoi!

Het is handig om te weten dat beide pillen,malarone en lariam, niet erg goedkoop zijn. Je betaald zo’n 2-3 euro per pil en dan te bedenken dat je Malarone iedere dag moet slikken dat je in een malariagebied bent. Lariam slik je 1 keer per week, dat drukt de kosten dus enorm als je langer op reis gaat. Je hoort veel mensen over de nare bijwerkingen van Lariam. Ik heb ze nu op proef van de GGD en moet zeggen dat ik ook een beetje huiverig was. Gelukkig heb ik bijna nergens last van. De dag nadat ik geslikt heb, heb ik wat last van duizeligheid en concentratieproblemen, maar dat is bijna niet noemenswaardig. Ik heb ook wel eens malarone gebruikt: nergens last van.
Zoals al eerder genoemd inderdaad, welke je voorgeschreven krijgt is ook afhankelijk van hoe zwaar de malaria is in het gebied waar je naar toegaat.
Het wordt afgeraden Lariam te slikken als je psychisch niet zo stabiel bent, maar psychoses gaan wel erg ver hoor! Als je bijwerkingen krijgt, krijg je die de dag nadat je geslikt hebt.

Kijk ook eens op: www.malaria.nl

Succes!
groetjes Vanessa

piep
wil toch even vermelden dat t niet altijd zo onschuldig is…
t komt niet vaak voor, maar t bestaat, die psychose.
en niet van in de verhaaltjes… ik recupereer er nog steeds van, en t is zo ondertussen toch al een 2 jaar geleden dat ik lariam genomen heb.
wil je zeker niet bang maken, maar zie gewoon dat je goed ingelicht bent.
als je zelf, of iemand van je naaste familie last hebt/heeft (gehad) van psychische instabiliteit (depressie, labiliteit, psychose,…) wordt het sterk afgeraden.
Reizen in gezelschap is veiliger dan alleen; dan kan iemand je erop attent maken als je vreemd doet; dat heb je zelf niet altijd door op zo’n moment.
Ten slotte; twee of drie weken voor vertrek innemen, en zien wat t zegt. Als je je om één of andere reden niet lekker in je vel voelt hou je er beter mee op. Zelfs al ligt het misschien niet aan de lariam, die kan het wel versterken, dus als je je niet goed voelt, liever stoppen.

De kans is klein (zo’n 2 % werd mij achteraf verteld, en die worden er normaal wel uitgefilterd door het te verbieden aan psychisch instabiele personen), maar af en toe blijken ook psychisch gezonde mensen het winnend lot te trekken. En als je t vlaggen hebt zijn de gevolgen zijn behoorlijk zwaar…

wees voorzichtig en licht je goed in, dan zit je wel veilig denk ik.
geniet ervan.

mie

1 like

Mijn advies: NIET SLIKKEN! Ik zou voor 3 maanden naar Afrika, maar na 3 weken was ik weer terug in Nederland.Dit door dat ik Lariam slikte. Ik raakte in een Psychose belande in het ziekenhuis en werd door gestuurd naar een psychiatrishe kliniek.
Vooral slanke vrouwen kunnen slecht tegen lariam maar de klachten komen ook voor bij mannen. De patient die voor mij werd opgenomen was een man, en ook hij had psychische klachten.
In sommige landen word het antimalaria middel niet meer voorgeschreven omdat de klachten te extreem zijn. Ik was de 5de persoon in 1 jaar tijd die in dat gebied werd opgenomen. Dus mijn advies NIET SLIKKEN!!
betaal liever iets meer voor je medicijnen dan dat je het risico loopt om in psychose terecht te komen.

groetjes Aniek

whaaaw klinkt hier toch allemaal benauwelijk si! Ik vertrek binnen 4 weken naar zuid- india voor mijn stage en zou moeten beginnen met lariam te slikken. Ik ben er nog niet achter geweest omdak al die nare dingen hoor en ht maakt me eerlijk gezegd wel e beetje benauwd. Maar kijk,kga ht toch proberen en zien wat het geeft. Maar sowieso malarome is voor mij niet te betalen, (kga voor 3,5, te DUUUR dus :s)

Zelf heb ik Lariam en Malarone gebruikt; Lariam reageerde ik nogal sterk op en gezien een psychisch niet altijd even stabiel verleden werd het eigenlijk ook afgeraden. Ik ben toen overgestapt op Malarone en het is het geld gewoon waard; minder bijwerkingen, wel wat duurder maar mijn verzekering dekte toen ca 75% van de kosten. Informeer eens bij je zorgverzekeraar, meestal vergoeden ze een (deel) van de kosten. Dat geldt overigens ook voor je vaccinaties :slight_smile:

Hi, over Lariam kan ik heel duidelijk zijn, het is puur vergif. Niet slikken, tenzij je al malaria hebt. Middel is erger dan de kwaal. Ook ik had de eerste keer slikken nergens last van. Een tweede keer (binnen zelfde jaar) ben ik echter in het ziekenhuis beland met ademhalingsproblemen, hartritmestoornissen en een aangetaste hersenstam. Heeft me 5 jaar gekost om alle verschijnselen kwijt te raken. En nee, ik heb nooit last gehad van depressies en dergelijke. Het middels is letterlijk levensgevaarlijk. Dokters dachten dat ik een hartaanval had. Toen ze erachter kwamen dat ik Lariam had geslikt kwam er een grote grijns en werd me verteld dat ik me geen zorgen hoefde te maken, ik zag ten minste nog geen beestjes die er niet waren.

Overigens heb ik veel gereisd en geleerd dat ik beter helemaal geen malariatabletten kan slikken. Deet werkt ook prima en in heel veel gevallen is kans op malaria klein. De adviezen die in Nederland worden gegeven zijn schandalig.

Mocht je toch aan malaria tabletten denken kies dan wat lichters.
Ik snap eerlijk niet waarom Lariam nog verkocht wordt.

1 like

Vervelend dat je zoveel last gehad hebt gehad van Lariam. Om echter te suggereren dat Lariam wellicht beter uit de handel genomen kan worden, vind ik erg kort door de bocht.

Lariam is een van de meest gebruikte middelen tegen malaria, en er zijn miljoenen (zo niet meer) mensen die het middel slikken zonder ergens last van te hebben. Zomaar iets lichters slikken biedt lang niet altijd de gewenste bescherming…

Graag wil ik jullie attenderen op TROS RADAR van aanstaande maandag 31/1 om 20:30 op Ned 1.
Dan is er een reportage te zien over het malaria middel Lariam.
Als je langer dan een maand op reis gaat en in een malariagebied komt, moet je het middel Lariam slikken. Het werkt, maar heeft onvoorspelbare bijwerkingen waar je geestelijk behoorlijk van in de war kunt raken, zoals angsten, nachtmerries, depressies en psychoses. Deze bijwerkingen kunnen jarenlang aanhouden (http://www.trosradar.nl/uitzending/)
Mvg

@ Poolhaas …Heel herkenbaar. Hetzelfde meegemaakt, 2,5 jaar geleden en nog steeds niet helemaal genezen… maar gaat nog wel steeds de goede kant op. Hoe ben jij van de verschijnselen afgekomen? En heb je ook nog contact met de fabrikant gezocht?
Bedankt voor je bericht.

Hallo allemaal,

Dit topic is er al even, maar wil toch nog even mijn ervaringen kwijt.
ik heb zelf nooit lariam geslikt, mede doordat het me zwaar werd afgeraden door mijn vriend. Hij vertrok ongeveer 3 jaar geleden voor 7 maanden naar Afrika en wilde daar lariam slikken, omdat het goedkoper was dan malarone. Hij heeft in Nederland 2 pillen geslikt van de testkuur en is toen meteen gestopt vanwege nare dromen en waanideeen.

Nu, 3 jaar later, vertelt hij mij dat hij af en toe nog steeds last heeft van deze gevoelens, en dat dat heel beangstigend is. Voor de duidelijkheid, mijn vriend is absoluut niet onstabiel, hij is de nuchterheid zelve en in zijn familie komen zo ver hij weet geen depressies voor.

Bij het gebruik van lariam wordt altijd aangeraden het eerst ‘even te proberen’ in Nederland. Mijn vriend is er dus een voorbeeld van dat zelfs dat proberen al helemaal fout kan zijn!!! Ik kan iedereen dus echt aanraden om nooit, maar dan ook NOOIT aan lariam te beginnen.

Ik vind het ook bizar dat lariam nog steeds wordt voorgeschreven. Je kunt wel zeggen dat het ‘maar’ 2% van de gebruikers overkomt, maar zelfs dan zou dit middel al lang verboden moeten worden! je hele leven zal maar éen puinhoop zijn, omdat je arts vertelde dat het maar bij 2% fout gaat.

Als je graag malarone wilt slikken, wat een prima middel is, moet je even nagaan bij je verzekering of ze het misschien vergoeden. Ik heb voor 3 maanden malarone meegenomen naar azie en heb daar helemaal noppes voor hoeven te betalen!! Ben verzekerd bij CZ, weet niet precies welke variant.

Naast lariam en malarone zijn er nog 2 middelen:
-paludrine, wordt gebruikt in gebieden waar malaria nog niet zo heel erg is, bv in centraal amerika en india. Voor mij een prima middel, heb er nooit last van gehad.

• doxycicline, dit middel wordt in nederland veel te weinig gebruikt! al mijn engelse vrienden gebruiken het, daar wordt het graag voorgeschreven. enige vervelende bijwerking is dat je sneller verbrandt in de zon, wat vooral resulteert in een rode neus, een zogenaamde ‘doxy nose’. Beter een tijd voor clown spelen dan freaky waanideeen of depressies, toch??

Verder is mijn advies dat je goed tegen je huisarts of andere adviseur aan moet geven wat je wil. Mijn vriend wil nooit meer iets anders dan doxy en zeurt gewoon net zo lang tot hij het krijgt.

Lariam: Never nooit niet doen!!!

Verder: veel reisplezier! :vak01:

Ik heb besloten om helemaal niets te slikken. Lariam had ik echt geen trek in en Malarone was me veel te duur. Ik zit nu al 5 maanden in Afrika en ben nog steeds blij met de keuze dat ik geen Lariam ben gaan slikken, ondanks dat ik malaria heb gehad. Malaria hebben is heel vervelend maar als je er optijd bij ben ben je er met een week weer helemaal boven op. Een vriendin van mij hier in oeganda slikt wel malariapillen en heeft al 2 keer malaria gehad. Malariapillen bieden dus geen garantie dat je geen malaria krijgt. Denk er goed over na, ik ken genoeg mensen die niets slikken en geen malaria krijgen. Gewoon goed beschermen doormiddel van bedekkende kleding en DEET. Zoals je ziet, ben ik nog steeds fan van het niet slikken, ondanks dat ik malaria heb gehad. Zoals hier boven al werd vermeld, het middel is vele male erger dan de kwaal!!!

Helaas zijn er ook vormen van Malaria die niet te genezen zijn, en waar je dood aan gaat. Je hebt geluk gehad!

Lariam niet slikken