Ik ben sinds elke minuten nieuw hier op dit forum en ik had een vraagje over malariapillen.
Nu zal er vast al een onderwerp zijn over malariapillen, maar dat was voor mij nog even een gezoek. Sorry daarvoor!
Ik ga in augustus dit jaar naar Kenia en Tanzania. Ik ga met een groepsreis mee en slaap onder andere in lodges en tenten.
Nu is het verplicht om malariapillen te slikken, maar heb van iedereen weer andere ervaringen gehoord.
Zo wilde ik zelf de Larium malariapil gaan slikken. Deze moet je 3 weken voor vertrek en 4 weken na terugkomst, 1x per week slikken.
Eventuele bijwerkingen zijn hallucinaties, nachtmerries.
De andere malariapil, moet ik 1 dag van te voren mee beginnen en dan 1 week na terug komst nog door slikken. Hier zijn de bijwerkingen van, maag en darmklachten.
Ik zelf best bang dat ik maag en darmklachten kan krijgen en daar echt ziek van kan worden, en zo weinig kan genieten van mijn reis.
Maar als ik dan van andere weer hoor, dat de hallucinaties bij de andere malariapil behoorlijk heftig zijn! (zoals zwart wit beelden krijgen en geen smaak meer hebben ) En ik dus beter deze niet kan gaan slikken, begin ik toch echt te twijfelen!!!
ik heb zelf altijd die andere (malarone), nergens last van. (terwijl ik een zwak darmgestel heb) ik heb die omdat ik die elke dag moet slikken en lariam maar 1x per week en dat ga ik dan vergeten. je kan aan je dokter een proefpil lariam vragen, dan weet je hoe je erop reageert.
safari njema
gr mariska
Ik werk zelf bij een huisarts met apotheek en raad je sterk aan om Malarone te gebruiken. Lang niet iedereen krijgt daar klachten van. Heb er bij ons nog nooit van gehoord. Zelf gebruiken we ze ook altijd en nergens last van. Je moet er overigens so wie so rekening mee houden dat het eten anders is dan je gewend bent en dat dat wel invloed kan hebben.
mary.
klopt, mijn verzekering vergoed de pillen alleen niet, en bij mijn vriend wel.
Die is trouwens gister begonnen met het proefpakket van lariam, tot nu toe nog niks aan het handje
ja, het zijn dure pilletjes…
waarom neem je zelf niet een proefpil van je vriend? dan weet jij het ook? malerone is aardig duur, lariam stukken goedkoper. Maar ik denk altijd maar zo: is geld belangrijk als het er echt toe doet?
trouwens, het is ook handig om alletwee verschillende malariapillen te hebben. dan kan je, als je het toch nog krijgt, de pillen van de ander gebruiken als kuur (mocht je heel ver van het ziekenhuis zijn, en je de foute variant krijgt)
(althans… things may change, dat was eerder altijd zo)
en ach, mijn huisarts zou, als ik hem dat zou vragen mij wel 1 pil voorschrijven. dus in principe zou je ze alletwee kunnen proberen toch?
ik ga dit jaar naar ethiopie. heb net ook malariapillen gehaald (malerone) ik heb nogmaals eens de bijsluiter gelezen. ondanks dat ik weet dat ik nergens last van zal hebben wordt je er niet echt vrolijk van…
dezlefde bijwerkingen als waar lariam berucht om is kan iemand ook krijgen van malerone. dus toch maar weer de conclusie…per individu bekijken, eventueel proefpil, laat je goed informeren.
grtz
mariska
Bij Lariam (niet Larium) kunnen nog wel wat ernstiger dingen optreden dan alleen nachtmerries en hallucinaties. Mijn zusje kreeg er achtervolgingswaanzin en paniekaanvallen van en is dus gestopt. Dat is het handige van dat je al eerder moet beginnen met slikken. Het schijnt dat je er zelfs een psychose van kunt krijgen.
Zelf heb ik nu ongeveer 4 vakanties Lariam geslikt en het enige was dat ik er raar van ging dromen. Ik heb echter nooit kunnen vaststellen dat het daardoor kwam; want ik was ook alleen & zelfstandig op reis in onbekend gebied dus daar kun je ook vast wel rare of enge dromen door krijgen. Maar volgens mij had ik ook in de periodes voor en na mijn vakantie (dat je de Lariampil al / nog moet slikken ook wel wat raardere dromen.
Ook heb ik op de dag van slikken altijd een heel naar gevoel in mijn maag (alsof je 2 liter water in 1x hebt opgedronken). Ik ben 's ochtends gaan slikken zodat ik dan minder last heb van nachtmerries (als ik 's avonds slikte, had ik wel wat meer last van rare/enge dromen). Maar ik moet dan wel direct na die pil een glas cola drinken om de misselijkheid te verdrijven. (Cola is het ideale remedie tegen van alles en is overal ter wereld verkrijgbaar!)
Toch denk ik dat ik op een volgende vakantie kies voor Malerone omdat dat toch minder heftig spul is volgens mij, en je het minder weken hoeft te slikken. Maar ook dat is gif natuurlijk…
Let vooral ook goed op dat je tijdens en na de schemer lange mouwen en broeken draagt, en je 's nachts onder een klamboe slaapt, die je onder de matras instopt. Smeren met DEET wil ook helpen. (Ook handig overdag als je ergens bent met steekvliegen… bv. op safari en als je dichtbij buffels komt, kun je daar wel last van hebben.) Maar ook DEET kan bijwerkingen hebben dus smeer alleen als het nodig is.
Ik ben van plan om helemaal niets te nemen en mij op een andere manier zo goed mogelijk te beschermen. Ik heb ladingen DEET mee, een geimpregneerde klamboe (mocht er een keer eentje ontbreken), genoeg lange mouwen en broeken, sokken.
Misschien onverstandig, maar zelfs met tabletten ben je helemaal niet voor 100% veilig, maar heb je wel echt heel slecht spul binnen gekregen.
Wij vliegen volgende week en ik moet wel zeggen dat ik nog steeds twijfel hoor, we hebben de tabletten wel, maar of we gaan slikken weet ik nog steeds niet zeker.
Hierbij speelt mee dat we ook niet nog vier maanden na onze reis willen wachten met een eventuele poging om zwanger te worden. Tijdens onze reis hebben we nu al besloten om dit te voorkomen gezien mogelijke risico;s . Maar vier maanden vind ik best lang om nog uit te stellen voordat de malarone uit je systeem is.
Ik wil je sterk afraden om geen Malarone te nemen! Onze dochter heeft zich het best beschermd van ons allemaal, zoals lange mouwen, lange broek en sokken aan. Verder heeft ze zich heel goed ingesmeerd met Deet, maar geen malariatabletten gebruikt omdat ook wij ze meestal meenemen maar niet slikken. Daar hebben we wel van geleerd want ze heeft wel malaria gekregen en het op het randje af gehaald! De tropenarts in het AMC heeft zich netjes gehouden maar heeft ons wel duidelijk gemaakt dat het ontzettend stom is geweest om geen Malarone te slikken. Dus… aan jullie de keus.
Ja, het geldt voor heel Tanzania. Waarschijnlijk is het bij onze dochter bij Lake Victoria gebeurd, maar dat weet je natuurlijk nooit. We zijn ook in de wildparken geweest en daar zijn 's avonds ook muggen, dus kun je maar beter het zekere voor het onzekere nemen, ondanks dat je 4 maanden zou moeten wachten om zwanger te worden.