Leger VS: Lariam is zombiemedicijn

Het Amerikaanse leger stopt met het gebruik van Lariam, zie: http://buitenland.nieuws.nl/669770/leger_vs_stopt_gebruik_malariamedicijn

Zelf heb ik nooit Lariam willen gebruiken, omdat de heersende opinie inderdaad is dat het risico op bijwerkingen op het zenuwstelsel te groot is.

Welke malariapillen moet ik volgens jullie, amateurartsen :wink:, voor een één jaar durende overlandtrip door Afrika gebruiken (het gros van de tijd ben ik in landen waar malaria heerst; geen medicijnen gebruiken is geen optie)?

Anacondor: Malarone. Goed verdraagzaam, mag voor lange periode genomen worden. Onze kinderen nemen het altijd in Afrika. Beneemt hen wel wat de eetlust. Verder geen bijwerkingen. Alleen …prijzig!

Ja, Malarone! De minste bijwerkingen en mocht je onverhoopt Malaria oplopen helpt het daar ook nog tegen. In principe mag je niet langer dan 30 dagen zo’n profilax slikken, maar in jou geval een jaar een overland. Malariamuggen houden zich meestal op bij moerassen, misschien kan je een tijdje stoppen in een droog gebied! Smeren, smeren, smeren met DEET en geen donkere kleren 's avonds en 's ochtends komen ze op af!!!

Inderdaad, Sjakkels. Smeren en bedekken van de huid is het eerste waar het mee begint. Preventie is het allerbelangrijkste. Ons gezin verdraagt Malarone prima op vakantie. Alleen de prijs is een tegenvaller, zeker als je voor langere tijd neemt (euro 45 per doos van 12 pillen in België). Maar ja, malaria kan dodelijk zijn, dus we betalen dat graag. Je bent nooit 100 % beschermd vandaar zoals Sjakkels zegt, goed smeren en je huid bedekken in de vroege ochtend en avonduren.

Zeker, preventie is ontzettend belangrijk. En verder zou ik inderdaad ook altijd profylaxe gebruiken in een risicogebied. Maar vervelend is dat wordt afgeraden om Malarone voor een langere tijd (bijvoorbeeld maanden achterelkaar) te gebruiken.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Anacondor: Ik weet niet voor hoe lang Malarone maximaal kan genomen worden. Neem best even contact op met je huisarts, die weet je zeker meer te vertellen of je naar de juiste persoon te verwijzen. Veel succes!

Dat is maar de vraag. Ik heb begrepen dat artsen in NL Malarone voor maximaal 3 maanden Malarone willen voorschrijven. In het VK en de VS schijnt dit anders (veel langer) te zijn; vandaar mijn vraag: wat is jullie kennis hierover en ervaring hiermee?

Ik heb de afgelopen 3 weken Lariam geslikt om te kijken of ik last zou krijgen van bijwerkingen. Natuurlijk was ik ook wel een beetje bang voor alle mogelijke bijwerking nadat ik dit artikel en de bijlsuiter gelezen had. Echter heb ik nergens last van en ben van plan gewoon Lariam te slikken als ik naar Afrika ga. Als ik jou was zou ik de Lariam gewoon eens testen.
De enige andere profylaxe welke bestaat is Malarone, welke elke dag geslikt moet worden i.p.v. één keer per week en een stuk duurder is.
Verder raad ik aan wat flessen Deet mee te nemen en bedekkende kleding. :wink:

Ik neem ondertussen al een dikke 2 maand Lariam. Ik heb op voorhand ook nooit echte bijwerkingen gehad maar merk nu wel dat het invloed heeft op mijn lichaam, soms voel ik me echt draaierig en misselijk, maar op zich is dit nog wel draagelijk, al weet ik niet of ik het een heel jaar zou kunnen innemen.

Je hebt ook nog doxycicline, vrij goedkoop, elke dag te nemen. Hier heb je mogelijke bijwerking van zonne-gevoeligheid, maar dit bespreek je ook best met je huisdokter!

Groetjes

Doxycicline is een antibioticum, dat zou ik ook niet zomaar langere tijd slikken. Bovendien heb je (als vrouw) met doxycicline een verhoogde kans op vaginale schimmels.

1 like

Hallo,
Eerder berichtte ik dat ik geen last had van Lariam, maar na het gebruik van 1,5 maand kreeg ik toch erge bijverschijnselen. Ik werd misselijk, draaierig, kon niet slapen, ging hallucineren, kreeg een depressie en dacht echt dat 's nachts mensen zouden komen om mij te vermoorden. Een andere vrijwilliger kreeg dezelfde soort verschijnselen na het gebruik van 2 maanden. Met spoed ben ik dus gestopt en met het antibioticum Doxycycline begonnen. Echter zorgde deze ervoor dat mijn systeem tegen ziekte op de schop ging en kreeg ik een schimmelinfectie in mijn maag-darmstelsel. Waardoor ik weer enorm ziek werd en doodleuk mezelf aan het vergiftigen was (fermentatie suikers= toxines en ethanol).
In het vervolg zou ik dus nooit meer voor één van deze twee producten kiezen, Malarone slikken en mezelf goed blijven insmeren met Deet.

Ben zo´n 10 maal in Afrika geweest,en net terug van verblijf van 6 weken.
slikte de eerste keren Malarone,maar werd hier op de 5de dag aaltijd doodziek van.
Malaria verschijnselen,met koude en warme koorts,hoofdpijn,diaree,buikkrampen,was niet leuk meer.
Nu koop ik ter plaatse in de apotheek een malaria tablet die stukken goedkoper is en 1 maal per week ingenomen hoeft te worden ( wel 1 maand nog doorslikken bij thuiskomst ) en ik heb nergens last meer van.
Sommige mensen gaan bij Lariam gebruik hallucineren,en ook dat ik niet prettig.
Goed smeren s+avonds en je goed bedekken is een optie,en zeker iets innemen
Voor te reizen door Afrika,ook een paar antibitica kuren meenemen,want zowel bij ernosge diaree,griep,ontstekingen enzv. werkt het heel snel en word je vakantie niet vergald hierdoor.

Hallo Jalinda,
Weet je misschien de naam van het product dat je ter plaatse koopt of de werkzame stof?
En kon je dit in alle landen verkrijgen, of heb je het alleen tijdens je laatste reis gebruikt?

Ik gebruik dit middel al een paar jaren als ik 4 a 6 weken in Afrika ben,net zoals vele Nederlanders die er langere tijd wonen.
Het middel heet Pyrimethamine tablets BP
Gelukkig geen bijwerkingen en goed verdraagzaam.ennnn goedkoop erbij.
Had eerst een soortgelijk middel wat sinds vorig jaar vervangen is geworden door dit middel.
Ik koop het in een grote apotheek waar serieus word gekeken wat je nodig hebt en waarvoor.
Zelfs word je af en toe mee naar achter genomen om een goede diagnose te stellen door een dokter
In andere Afrikaanse landen is me niet bekend of het daar hebben ,want ik kom alleen in Gambia

Bedankt voor de tip en uitleg. Ik zal de naam van het middel zeker onthouden. :wink: