Malaria: geen Lariam ivm resistente parasieten?

Eind september vertrek ik met een vriendin voor een half jaar naar Afrika (Tanzania, Malawi, Botswana, Zuid-Afrika en waarschijnlijk Kenia). Ze hebben me bij het vaccinatiebureau geinformeerd over malariamedicatie. Het blijkt dat ik een groot deel van mijn reis malariapillen moet slikken. Ze willen me Malarone voorschrijven. Omdat dit een erg duur middel is (5 euro per dag) en je het dagelijks moet slikken, vroeg ik of ik ook Lariam kon krijgen (goedkoper en je hoeft het maar in keer per week te slikken). Toen zeiden ze dat dat niet kon omdat de **parasieten in de gebieden waar ik heen ga resistent voor Lariam **zijn. Nu lees ik op de site van het LCR (lijkt me een betrouwbare site) echter het volgende:

In gebieden met resistente malariaparasieten wordt Lariam geadviseerd. Bij een verblijf tot maximaal 4 weken in een malariagebied, kan ook voor het nieuwe middel Malarone gekozen worden.”

Hier wordt Lariam dus juist wel geadviseerd.

Mijn vraag aan mensen die naar de zelfde gebieden gaan/ kort geleden geweest zijn, is wat jullie geadviseerd is en of Lariam jullie ook afgeraden werd vanwege resistente parasieten. Ik vind het namelijk wel fijn om goed geinformeerd te zijn voordat ik besluit welke pillen ik ga gebruiken!

Ik hoop op reacties! :slight_smile:

Lian

Zelf ben ik aan het begin van het jaar in Botswana, Zimbabwe, Namibie en Zambia geweest. Hier heb ik Malerone geslikt. Wel was dit overigens voor een periode van nog net geen maand.

Vanaf juli tot en met november ga ik naar Kenia. Vanwege de duur van mijn verblijf daar neem ik Lariam.

Hoi Lian,
De GGD in Den Bosch heeft mij Lariam geadviseerd. Overigens vanwege de kosten en het gemak (ik ga een jaar weg). Over resistentie ging het verder geloof ik niet.

Vandaag m’n eerste proefpil geslikt (ivm met kans op reactie met slapeloosheid en depressie wordt dat geadviseerd). Zorg voor een bodem in je maag en flink bij drinken. Meteen doorslikken en even ergens anders aan denken… Niet lekker en een vlaag van misselijkheid, brrr.

Jeroen

Ik kom zelf net terug uit Ghana. Waar de meeste malaria voorkomt, ik ben hier 4 maanden geweest en heb Lariam gebruikt. Is erg goed bevallen en nooit ergens last van gehad.
Succes.

Groetjes Leonie

Beste Lian,

Zelfs heb ik tijdens mijn korte bezoeken voor 2 x 3 weken Malarone genomen, dit is inderdaad het duurdere middel, maar verzekerde geen bijwerkingen dus heb ik destijds deze gekozen…Zelf trek ik eind augustus voor 2 maand naar Kenya en zal dan Lariam nemen aangezien deze goedkoper is en malarone gewoon niet betaalbaar is voor 2 maanden, laat staan voor een half jaar…de mensen die jou dit willen aanschrijven willen je gewoon in het zak zetten, want beide malariapillen zijn even betrouwbaar, lariam heeft mogelijke bijwerkingen maar dat heb je er toch voor over zeker als je zo lang reist, elke dag een gigantische pil nemen of elke week aantje en dan nog goedkoper vanaf komen,…de keuze is wel snel gemaakt denk ik… hahaha

veel succes, al enig idee wanneer je via kenya passeert?

greetz kat

Hoi Lian,

Neem een kijkje op:
http://www.who.int/ith/en/

Hier staat precies wat wel en niet geschikt is!
Lariam of malarone kan allebei (zover ik weet).

Groeten
Erwin

Jambo,
Reeds een tijdje geregistreerd, maar eerste maal dat ik reageer (meestal tijdsgebrek).
Ik ga gemiddeld 4 maal per jaar naar Kenia en slik telkens de Malarone-tabletten. In het begin omdat mij verzekerd werd dat deze geen of weinig nevenwerkingen hebben (wat ik na vele malen deze genomen te hebben kan bevestigen).
Na een tijdje wilde ik ook weten waarom het prijsverschil zo hoog lag. Volgende verklaring werd me meegegeven door mijn arts (die zeker niet voor of tegen één van beide is): de firma die de Malarone-tabletten produceert, ontwikkelt met het prijsverschil betere en goedkopere malaria-medicatie voor de plaatselijke bevolking.
Wanneer je voor een langere periode gaat, kan ik me voorstellen dat je voor Lariam kiest. En volgens de door mij gekregen uitleg maakt het niet uit welke tabletten je neemt. Moet er wel bij zeggen dat ik al tal van mensen ben tegengekomen die Lariam namen en er mee gestopt zijn omwille van de nevenwerkingen.
Greetz,
Trui

Tja… het blijft lastig, die malariatabletten…
Afgelopen zomer heb ik zes weken door Afrika gereisd met een groep van 20 Nederlanders. Opvallend was dat iedereen andere adviezen had gekregen van de GGD / huisarts / Tropenbureau / etc. : zes weken slikken, vier weken slikken, drie weken slikken, wel lariam, geen lariam, wel malarone, geen malarone. Erg verwarrend allemaal.

In ieder geval waren er zowel malarone- als lariamgebruikers in onze groep en niemand heeft last gehad van bijwerkingen. En niemand heeft malaria gekregen, gelukkig.

Ik kan je dus niet advizeren wat het beste is, maar de GGD is ook niet altijd heilig: de ene vestiging kan zomaar iets anders voorschrijven dan de anderen…

Ik heb met hetzelfde probleem als jou gezeten: Malarone is te duur en ik was zelf een beetje paranoia voor de bijwerkingen van Lariam. Vanwege de bijwerkingen van Lariam (ik heb vrienden gezien die depri werden en weken niet konden slapen) heb ik toch geen Lariam genomen maar het advies van een reisgids (Keniaan) opgevolgd: iedere dag twee druppeltjes pure aloë vera onder je tong. Dit komt in je bloed terecht en geeft een afschuwelijke lucht voor de muggen waardoor ze je niet steken. Bij mij heeft het heel goed gewerkt. Ik heb me 's avonds ook nog ingesmeerd met een aloé-vera bodylotion voor extra bescherming en ik ben eerlijk waar geen enkele keer gestoken ondanks dat ik in de open lucht sliep.
Het klinkt allemaal misschien wat onbetrouwbaarder dan pillen, maar bij mij heeft het super gewerkt. Dus probeer het een keertje uit zou ik zeggen!
(pure aloe vera kun je in speciaal zaken zoals de Tuinen kopen - bodylotion in drogist - In Afrika kun je er overigens makkelijker aankomen omdat de aloe plant daar overal groeit).

Ik kan alleen maar bevestigen dat Lariam vervelende bijwerkingen kan hebben, maar niet bij iedereen.
Wat wel van belang is dat je Malarone alleen kunt gebruiken bij een verblijf van maximaal 28 dagen in malaria gebied. Dit staat in de bijsluiter dus ga daar maar van uit. Voor een langer verblijf zit je dus “vast” aan Lariam.

Groeten,
Pat

Mijn advies: GEEN LARIAM SLIKKEN!! Neem gewoon voor de zekerheid malarone ook kost het je wat meer geld. Ik heb een psychose mee gemaakt in Afrika door het gebruik van Lariam. Ik belande in het ziekenhuis en werd doorverwezen naar een psychiatrische kliniek, en dat was geen pretje. In sommige landen word Lariam niet meer voorgeschreven. Ik hoop dat ze het ook in Nederland verbieden. want het is echt troep!

groetjes Aniek

Hoi,
Ik ben 5 maanden in Kenia geweest en heb Lariam gebruikt. Ik heb er geen enkel probleem mee gehad, en ook geen last gehad van depressieve gevoelens, psychische gekke dingen of wat dan ook. Deze zomer vertrek ik voor 4 maanden naar oost-afrika, en neem dan ook gewoon weer Lariam.
Ik weet dat er veel mensen bijwerkingen van krijgen, maar sommigen (zoals ik ;-)) hebben gewoon geluk.
Als Malarone je te duur is om in Nederland te kopen…Koop ze dan gewoon bij de apotheek daar. Ze hebben ze in Afrika ook (kenia cker) en zijn stukken goedkoper voor dezelfde medicijen.
Groetjes!

Hey

Lariam is inderdaad geen aanrader, mss wel goedkoper maar je mag de nevenwerkingen ervan zeker niet onderschatten. Ikzelf heb er enorm slecht op gereageerd. Zelf ga ik 2 maal per jaar naar Ghana daarom hebben ze mij in het tropisch instituut het advies gegeven om Schweppes tonic te drinken, hierin zit Quinine. Malariamedicatie wordt gemaakt op basis van quinine. Voor mij is het alvast een goed middel, lekker goedkoop en geen nevenwerkingen. In Ghana is schweppes quasi overal te koop ik weet natuurlijk niet hoe dit zit in andere Afrikaanse landen.

Kristel,

Succes met de Schweppes. Zodra je genoeg quinine binnen hebt met het drinken van Tonic heb je hele andere problemen!
Graag advies waar iedereen wat aan heeft.

Ik gebruik bij voorkeur Malerone als ik de keus heb. Dit omdat ik een flink beschadigde lever heb en dit middel daarvoor het minste kwaad kan. Ik heb dan ook wel eens Malerone 4 maanden lang gebruikt. Nog nooit een probleem mee gehad
de meeste verzekeringen vergoeden tot €200 of €250 per jaar aan vaccinaties en malaria tabletten! al bij de goedkoopste aanvullende verzekering

Ga in ieder geval niet zelf creatief doen met malariatabletten. Vraag het desnoods nog eens ergens anders maar neem wel de goede! en niet de goedkoopste!
Mijn oom heeft bijna 3 weken op de intensive care gelegen waarbij het iedere nacht weer de vraag was of ie het zou overleven. Dat was na 3 weken vakantie in Kenia en MET malariatabletten! zoals de artsen zeiden: zonder medicatie had hij Nederland niet gehaald.

beste lezers ik ben zelf inmiddels 2 keer in kenia geweest en 1 keer in uganda allemaal met malerone op zak!
maar nu had ik gehoord en of gelezen dat wanneer je gestoken word dat de bacterie altijd in je lichaam blijft zitten zelfs met medicatie.
en als je dus na tien jaar koorts krijgt tegen de 40 graden dat je dan naar de dokter moet en zeggen dat je ooit in een malaria rijk gebied bent geweest.
dus begin ik me eigenlijk af te vragen moet je ze wel slikken of gewoon opzak houden voor het geval dat?
gr jurian

om je vraag te beantwoorden hoef ik alleen maar even een stukje te herhalen :wink:

Mijn oom heeft bijna 3 weken op de intensive care gelegen waarbij het iedere nacht weer de vraag was of ie het zou overleven. Dat was na 3 weken vakantie in Kenia en MET malariatabletten! zoals de artsen zeiden: zonder medicatie had hij Nederland niet gehaald.

Dat van die aloe vera wil ik wel eens uitproberen aangezien ik altijd lek wordt gestoken door muggen hier in Nederland al! Alleen ben ik al bij allerlei natuurwinkels en de tuinen geweest, maar nergens hebben ze pure aloe vera. Wel sap enzo maar ik heb geen idee wat ik moet hebben. Is het een speciaal merk?
Alvast bedankt!