Anti-malariamiddelen

Midden jullie gaan we voor 3,5 weken naar Tanzania.
Paar vragen m.b.t. beschermingsmiddelen tegen malaria.

[ul]
[li]Wat zijn de meest gebruikte anti-malaria middelen?[/li][li]Zijn er bijwerkingen?[/li][li]Hoe lang van te voren moet je de middelen gebruiken?[/li][/ul]Graag jullie reactie.

Alvast bedankt.

Rebecca.

Volgens mij zijn de meest gebruikte middelen Lariam en Malarone.

Lariam is diegene bij welke je veel bijwerkingen KAN hebben, maar dat moet niet perse. Dit is het goedkopere van de 2. Ze raden steeds aan om dit enkele weken op voorhand te nemen om te testen of je bijwerkingen hebt. Dit moet 1x per week ingenomen worden.

Malarone is het duurder van de 2, moet dagelijks ingenomen worden.

Succes ermee!

Ikzelf heb Lariam reeds genomen, en geen last gehad!

Ter aanvulling:
Lariam wordt tegenwoordig vooral voorgeschreven bij een wat langer verblijf (anders zijn de kosten voor de verzekeringsmaatschappi jte hoog …).
Ik had lichte bijwerkingen: met name last van mijn maag /darmen en erg onrustig slapen. Circa 15% van de mensen heeft bijwerkingen.

Malarone: slikken vanaf 1 dag voor aankomst in malaria gebied tot en met ongeveer 1 week na het verlaten van het gebied. Ik heb gelukkig nooit bijwerkingen gehad, maar ook van dit medicijn ondervindt ca 10% van de mensen bijwerkingen.

Aangezien je Lariam 3 weken voor vertrek al moet slikken, ben je er redelijk op tijd achter of je last krijgt van bijwerkingen. Zo ja dan kun je nog voor je vertrekt naar Tanzania overstappen op Malarone.

Groetjes en veel Plezier

Erwin

Ik heb al twee keer malarone geslikt, en verder geen last gehad.
over lariam hoor je verschillende verhalen, de één heeft er geen last van de andere wel…

en als je al een aanvullende verzekering hebt wordt een groot deel (of alles) vergoed (wel effe checken, kan misschien verschillen per maatschappij).

info hierboven klopt helemaal. slik zelf altijd malerone, maar kost je zo’n 2,5 euro per dag. ik zou gewoon even langs het ggd gaan. dan kan je altijd nog een proefreceptje vragen om lariam uit te proberen. ik heb die zelf nog nooit gebruikt, maar dat komt omdat ik altijd al heftig droom. en lariam zou dat kunnen versterken. en daar heb ik geen zin in. maar ik heb zoveel mensen gezien die lariam slikten en ook totaal geen last hadden. is iets persoonlijks denk ik. gewoon dus even langs de ggd. moet je waarschijnlijk zowiezo heen voor de rest van je inentingen enz.