Graag wil ik jullie attenderen op TROS RADAR van aanstaande maandag 31/1 om 20:30 uur op Ned 1.
Dan is er een reportage te zien over het malaria middel Lariam.
Als je langer dan een maand op reis gaat en in een malariagebied komt, moet je het middel Lariam slikken. Het werkt, maar heeft onvoorspelbare bijwerkingen waar je geestelijk behoorlijk van in de war kunt raken, zoals angsten, nachtmerries, depressies en psychoses. Deze bijwerkingen kunnen jarenlang aanhouden
(http://www.trosradar.nl/uitzending/)
Heftig zeg dat malariamiddel.! Een alternatief is om zoveel mogelijk lichaamsdelen met kleding te bedekken, hoe lastig dat in de tropen ook is . En altijd slapen onder een klamboe. In veel landen versprijden de muggen niet aleen malaria maar ook het nog veel gevaarlijkere dengue. (knokkelkoorts) Een bloedserieuze zaak dus
Daar ga ik zeker naar kijken. Ik wist dat Lariam sterke bijwerkingen kon hebben en dat je daarom de eerste maal dat je 't gebruikt enkele weken voor je vertrek reeds moet beginnen innemen, juist om te kunnen ondervinden of je bijwerkingen hebt. Indien nodig kan je dan nog overstappen op een ander middel. Althans, dat werd mij steeds verteld door m’n dokters.
Zelf gebruik ik regelmatig Lariam en heb tot op heden geen bijwerkingen ondervonden.
Ik heb ook een aantal keren lariam gebruikt en ooit problemen gehad. Wel heel makkelijk maar één pil per week ipv zoveel per dag, waarvan je weet dat die eigenlijk niet werken.
Ik had begrepen dat lariam een slechte uitwerking zou kunnen hebben bij mensen die echt niet lekker in hun vel zitten en geestelijk niet ok zijn.
Wat je niet moet doen als je naar Thailand Cambodja Laos en Vietnam gaat!
De GGD bellen voor advies over Malaria en andere profylaxe, de GGD is duur en nu ook commercieel.
Je huisarts vragen,want die heeft alleen maar over malaria gelezen en waarschijnlijk nog nooit een patiënt met malaria gediagnosticeerd in Nederland.
Malaria tabletten gebruiken voor de bovengenoemde landen, de bijwerkingen van al die malaria profylaxe inclusief Lariam (Mefllokine) kunnen zo veel zijn dat het bijna een A4tje vult.
Wat je wel moet doen als je naar bovengenoemde landen gaat is, een paar malaria tabletten mee nemen van het nieuwere soort en die gebruiken als therapie, dus als je het hebt gebruiken om te genezen.
Meestal is dat de doses van 6 weken die je dan in 3 dagen moet slikken, (zie bijsluiter).
En het belangrijkste is het lezen van de Lonely Planet gids en dan het hoofdstuk helth dan spaar je een hoop geld uit aan tabletten en ook aan duur advies.
Als je naar sommige landen in Afrika gaat zoals Uganda The Sudan Zaïre en de kusten van oost Afrika dan heb je geen keus en moet je het slikken maar in Z.O. Azië heb ik in meer dan 30 jaar nog nooit iemand gezien met malaria.
Ook heb ik nog nooit gehoord dat een toerist in Z.O. Azië malaria gekregen heeft.
In Afrika heb ik 3 maal malaria gehad ook met gebruik van profylaxe en de bijverschijnselen waren niet mis, alhoewel dat moeilijk is om vast te stellen al je je op reis niet lekker voelt.
Je hebt wel degelijk keus,
Er zijn betere middelen met minder bijwerkingen, en met geen pscychische bijwerkingen oa malarone.
Liever Malaria dan Lariam
Kijk alsjeblieft de uitzendig op Ned 1 31/1 20.30
Fijn dat het voor jou goed heeft uitgepakt, Lariam sluipt langzaam of snel je geest met extreme uitwerkingen.
Maar je hebt gelijk als je er geen last van krijgt… biertje pilletje niets aan de hand
Toch maar de uitzending kijken
Dat lariam veel bijwerkingen heeft is duidelijk
ongeveer 700 bekende bijwerkingen.
Dat de meeste mensen geen last hebben van deze bijwerkingen is ook waar.
Het verhaal gaat dat tijdens de VN missie 1992-93 de Nl soldaten alle lariam moesten slikken, maar dat de militaire artsen die mee waren dit zelf niet gebruikten.
Dit geeft te ddenken!
Verhoogd risico voor mensen met psychische problemen maar ook stabiele mensen zonder enige psychische problemen kunnen er wel degelijk last van krijgen!
Ik heb de uitzending gezien, maar niet echt iets nieuws gehoord.
Ik verwonderde me er wel over dat mensen puur op advies van bv een GGD een dergelijk middel nemen. Je hoeft malaria of profilaxe maar in goegel in te geven en je merkt al snel dat er voor- en nadelen aan kleven…
Ik heb zelf trouwens ook bijwerkingen gehad van Lariam, Was enkel slecht slapen de eerste nacht na het innemen van een pil, maar toch…
Stop alsjeblieft nu het nog kan!
Ik had in het begin ook nergens last van. Maar de gevolgen als je het niet goed gaat zijn niet te overzien. Dan is niet alleen je reis naar de klote maar ook de komende jaren van je leven. ( Ik heb al 2,5 jaar problemen door de lariam en wij zijn met spoed teruggekomen van onze wereldreis). Sorry dat ik zo hard reageer maar ik wil je alleen waarschuwen. Het hoeft natuurlijk niet verkeerd uit te pakken maar je moet je wel bewust zijn van de risico’s die je neemt. Malarone is duurder maar daarmee sluit je ernstige bijwerkingen uit en je gezondheid is onbetaalbaar toch?!
Dit is al jaren bekend…omdat tros radar er een item over maakt is gelijk de hele natie geschokt. Zorg gewoon dat je je altijd goed laat voorlichten over pillen die je slikt.
Ik en mijn vriend hebben het meer dan een halfjaar geslikt en nergens last van gehad, daarna ook niet. Een vriendin kreeg wel last, maar dat merk je dan vrij snel. Die is gestopt en toen was dat weer over.
Als je malaria krijgt en je hebt het niet snel genoeg door of je hebt geen ziekenhuis in de buurt zijn de gevolgen enorm, dus bekijk goed waar je naartoe gaat of je het risico wilt nemen van geen of slechtere pillen. Wij wisten van de mógelijke bijwerkingen, en hebben er goed over nagedacht. Toch genomen en nergens last van gehad.
Kortom, laat je goed voorlichten en beslis dan zelf.