Graag zou ik willen weten of jullie op Maleisisch Borneo malariapillen hebben ingenomen? Over het algemeen is het reisadvies van de GGD wel ‘erg voorzichtig’ en is het altijd goed om een en ander van ervaringsdeskundigen te vernemen. Ter info: ik verblijf in juni zo’n drie weken in Sarawak en met name Sabah (inclusief jungles).
Hebben wij wel gedaan. Hebben ook mensen gezien die het niet gedaan hebben. Maar wij hebben malerone gebruikt waarbij we een bijwerkingen ervaren hebben dus waarom dan niet gebruiken…Maar blijft altijd een eigen keuze! Groetjes Yvonne
Wij ook gebruikt, werd ons sterk aangeraden.
ook geen bijwerkingen, alleen blijft het lastig om het te onthouden elke avond de pillen in te nemen, daarom stopte ik ze altijd in onze portemonnee!
Wij namen het altijd voor het avondeten, werd een standaard ritueel. Daarbij namen we ook een vitaminepil. Is ons ook goed bevallen. Je eet toch een stuk minder groente en fruit dan thuis. Groetjes Yvonne
Minder fruit?! Wij hebben op Borneo juist enorm genoten van het heerlijke verse fruit! Uiteraard niet bij de Kinanbatangan, maar verder was wel overal veel fruit te koop! Ik mis de overheerlijke Kelapa nog elke dag …
Ik heb het niet gedaan en ben er afgelopen jaar 4 weken geweest. Heb zelfs amper deet gesmeerd en heb nergens last van gehad.
Ik zou jezelf de moeite en de kosten besparen. Als je malaria krijgt kun je dan alsnog medicijnen innemen.
Dit is en blijft altijd een onderwerp alwaar zelfs de echte deskundigen het maar niet eens kunnen worden. Uit eigen ervaring (vrouw van collega) kan ik je vertellen dat zij in Zuid Afrika echt doodziek is geworden van de malaria pillen die zij reeds in Nederland al slikte ter voorbereiding op de reis van 4 weken.De meest vreemde symptomen waren haar deel en de reis naar huis is één grote ramp geweest. Ter plaatse in een redelijk groot ziekenhuis is zij opgenomen geweest en daar moest zij onmiddellijk stoppen met de pillen.
Een daar werkzame Nederlandse arts vertelde dat de mensen in Nederland heel vaak een verkeerd advies krijgen aangaande de malaria pillen.
Ergo je gaat pas slikken als je ziek bent en eerder niet !
Een gewaarschuwd mens telt voor twee !
:zon02: Zelf gaan wij al vele jaren naar Indonesië en nog nooit geslikt of ziek geweest ! :beef:
Dank voor de reacties. Inmiddels heb ik op uitdrukkelijk aanraden van de KLM Travel Clinic enkele strips Malarone gehaald. Van Malarone heb ik nog nooit last gehad, en uiteindelijk ben ik toch liever “safe than sorry”, zeker ook omdat ik op reis al een paar keer ziek ben geweest en extreem weinig behoefte heb aan ziekenhuisbezoekjes, temeer tijdens mijn vakantie…
Slecht advies. De meeste vormen van malaria zijn weliswaar te behandelen, maar niet elke vorm van malaria valt te genezen. Bovendien bestaat behandeling van malaria vaak uit het nemen van extreem hoge dosissen malaria-profylaxa, met alle gevolgen en bijwerkingen vandien.
Van zomaar ff behandelen is dus absoluut geen spraken!
Dit staat los van de keus of je al dan niet pillen moet slikken, ik ben maar een week op Borneo geweest en heb het toen niet gedaan, voor andere reizen heb ik wel pillen geslikt.