Malariapillen nodig rond Kuching en Kota Kinabalu?

Hallo allemaal,

Ik ga in januari reizen in Maleisie, nu is mijn vraag of ik malariapillen moet slikken op Borneo (gebied rond Kuching en Kota Kinabalu)? Bij GGD wordt het aangeraden en vanuit ervaring hoor ik weer dat het niet nodig is…
Wat is waar?

Ik hoor het graag!

Groetjes

Hi Nicey,

Ik ben dit jaar 6 weken in Borneo geweest en heb alleen de eerste 3 dagen malarone geslikt, omdat ze bij de GGD zeiden dat dat moest. Nou ik kan je vertellen dat dat absoluut niet nodig is. Er is alleen malaria in Kalimantan of misschien heel ver in de jungle, waar je niet komt. Ik heb veel locals gevraagd naar hun mening en zij zeiden dat er helemaal geen malaria is in Maleisisch Borneo, dus ik zou mij geen zorgen maken om malaria. Ik vond zelfs dat er helemaal niet zoveel muggen waren als ik had verwacht. In Thailand had ik meer last van de muggen dan in Borneo.

Ik vond het trouwens geweldig in Borneo, ondanks dat de meeste jungle inmiddels verdwenen is, maar ik wens je een hele fijne vakantie toe!

Bjorn

Beste Bjorn,

Bedankt voor de info! Aan je verhalen te zien ga ik zo ongeveer dezelfde route maken, ook Australie, etc…
Wat is echt een aanrader op Borneo?

Groetjes

Mulu NP (doe de hike naar de pinnacles) en Sungai Kinabatangan moet je niet missen. Verder een longhouse bezoeken is een mooie ervaring en Bako NP. Proberen een Rafflesia te vinden in mt Kinabalu NP of Gunung Gading NP. Semenggoh vond ik beter dan Sepilok, maar orang utans in het wild zijn nog vele malen beter dan dat. :slight_smile:

Nogmaals bedankt voor je tips! Zitten daar dan geen malaria muggen in die nationale parken?

Groetjes

Haha, wees daar maar niet bang voor. Ik heb in Mulu NP voor het eerst in mijn leven in de buitenlucht geslapen zonder musquitonetten of musquito spray. En zoals ik al zei er is echt geen malaria in Maleisisch Borneo. Alleen misschien in Maliau Basin (Sabah’s Lost World), maar daar komt bijna niemand.

Ik snap niet waarom men ons zo bang maakt voor dingen die er niet zijn. Het is helemaal niet gezond om malaria tabletten te slikken, dus is het dan alleen om wat extra medicijnen te kunnen verkopen. Ik vind het echt schandalig, want het is niet goedkoop dat spul en het is nog slecht voor je ook!

Daar ben ik het ook absoluut mee eens! OK dan weet ik dat en dan gaan we denk ik vanavond boeken!:chin:

Nog een vraagje… is het gemakkelijk om overland te reizen van omgeving Kota Kinabalu naar Kuching of beter per vliegtuig?

Kind regards,

Ik heb overland gereisd, wat prima is. Als je naar Mulu NP gaat vlieg je waarschijnlijk van Miri of Kuching naar Mulu en kan je vandaar door vliegen naar KK. Ik ben teruggevlogen naar Miri en toen met bus door Brunei en daar boot gepakt naar Labuan Eiland, maar Brunei is niet veel te zien, dus was niet echt de moeite waard.

OK! Wij zullen er ongeveer 2 weken verblijven, is dat dan te doen?
En met Air Asia vliegen zeker?

2 Weken is niet veel. Hmm…Je kan ervoor kiezen direct naar Miri - Mulu vliegen, daarna doorvliegen naar KK en afsluiten met Sungai Kinabatangan. Als je Kuching ook wil zien moet je denk ik Mulu of Sungai Kinabatangan overslaan, word anders teveel. Maar dat hangt af van wat je zelf wilt doen en zien.

Vliegen van en naar Mulu kan alleen met MASwings.

Is het verstandig om aldaar tickets te boeken?

Ik heb alles ter plaatse geregeld, maar ik zou het als je niet erg lang de tijd hebt van tevoren boeken.

OK…
Zou jij dan misschien een mooie route voor ons willen uitzetten, zodat we precies weten wanneer/na hoeveel dagen we een vlucht/tocht hebben? We hebben in totaal 1 maand in heel Maleisie…

Is het niet beter om dat zelf te doen? Je weet zelf waarschijnlijk het beste wat je interesses zijn en met deze informatie moet je denk wel wat samen kunnen stellen. Minimaal 5 dagen Mulu, als je ook pinnacle hike wil doen en 3 dagen Sungai Kinabatangan, als je naar deze plekken wilt. Er is veel informatie te vinden over Maleisisch Borneo op het web, dus verzamel wat informatie en beslis dan wat je wilt doen. Plaats je reisschema hier en ik/andere forumleden zullen je dan nog wel extra tips geven en vertellen of het haalbaar is.

Wat betreft malaria zijn de meningen altijd erg verdeeld. De plaatselijke bevolking gebruikt vrijwel nooit medicijn om zich te beschermen en dat zou op den duur ook wel erg schadelijk zijn. Maar dat houdt niet in, dat er geen risico bestaat om malaria te krijgen. Kijk maar eens op het volgende kaartje voor Maleisië: http://www.fitfortravel.nhs.uk/destinations/asia-(east)/malaysia/malaysia-malaria-map.aspx

Voor Kuching, Sibu, Bintulu, Miri, Brunei en KK wordt geen malariamedicijn aangeraden, maar voor de jungle dus duidelijk wel.

Onze ervaring van afgelopen zomer was ook, dat er in verhouding heel weinig muggen waren, zelfs in de nationale parken. Het zou echter best kunnen zijn, dat dat per week of maand verschillend is.

Een paar jaar geleden zijn er in b.v. Gambia een heleboel toeristen geweest, die dachten dat malariapillen overbodig waren als je in een goed hotel verbleef. Meerderen zijn overleden aan de gevolgen van de ziekte, terwijl ik, toen ik er was, vrijwel geen mug gezien heb (maar wel pillen slikte).

Waar je ook voor kiest, zorg dat je altijd meteen reageert op de eerste symptomen.

Goeie reis :dag:

Gambia is wel een ander verhaal, daar hebben ze een malaria probleem. Daarentegen in Maleisisch Borneo ben ik in longhouses, mulu en sungai kinabtangan en de lokale mensen daar zeggen dat ze niemand kennen die in de laatste jaren besmet is geraakt met malaria en dat er geen malaria is in deze gebieden, dan kun je er volgens mij wel vanuit gaan dat je je daar dan geen zorgen over hoeft te maken. Mijn mening!

Ik vind dat ze me bij de GGD meer bang probeerden te maken dan dat ze me daadwerkelijk objectieve informatie gaven. Met bijvoorbeeld voors en tegens van het slikken van malarone. En ook andere dingen over de reis, er is echt niks om je zorgen over te maken, maar men probeert dit beeld te schetsen dat je hoe dan ook ziek word in deze landen, slaat echt nergens op in mijn ogen.

Blijft natuurlijk je eigen keus wat je doet!

Malariapillen: Nee! We hebben contact gehad met een nederlander die jarenlang daar woont en er zijn geen malariagevallen bekend.

Route: Kijk ns op onze site: deefennoortje.shareyourstory.nl of anders http://www.sabah-borneo.nl
onze hoogtepunten op Borneo waren Lankayan Island en Danum Valley. Wel erg prijzig, maar zo super gaaf!!!

Hallo allemaal!

Wat super om zo jullie tips te krijgen!
Heel erg bedankt!

Groetjes