Malaria op Flores, Lombok en Gili eilanden

Wie is hier onlangs nog geweest en kan mij adviseren v.w.b. het slikken van malariatabletten.
Op Flores hoorde ik van een hoteleigenaar dat het alleen de locals met de mindere hygiene treft. De muggen zijn alleen bij stilstaand vervuild water te vinden.
Op Lombok weet ik het sowieso niet.
Op Gili Meno is alleen zout water aanwezig hetgeen muggen sowieso niet aantrekt.
Wie kan mij uit de onzekerheid helpen ?

Ik ben in april/mei op Flores, Lombok en Gili Meno geweest. [Op Gili Meno kun je overigens bij veel accomodatie ook over zoetwater beschikken, wel tegen bijbetaling natuurlijk.]
Ik heb Malarone gebruikt omdat ik geen risico wilde lopen, toch een beetje jammer van je vakantie. Mijn huisarts raadde ook wel aan om dat te doen, zeker als je “off the beaten tracks” reist.
Ik had een eigen klamboe bij me (vergeet niet ook een haakje mee te nemen) want die hangen niet standaard overal. Tsja, er waren wel muggen, ik heb geen idee hoe groot het risico is dat ze malaria bij zich hebben. Maar zoals ik al zei - ik had geen zin om mijn reis erdoor te laten verpesten.
Van Malarone had ik overigens geen bijwerkingen en het is ook het middel dat voor duikers “best suitable” is (volgens Lonely Planet).

In Azië is het risico op malaria niet heel groot, zeker niet in de meer bereisde gebieden. Toch bestaat er in gebieden (volgens mij ook Indonesië) wel een klein risico, al zal je daar veelal horen dat het niet nodig is. De vraag is of je dat risico wil nemen natuurlijk.

DEET en een klamboe zouden in feite genoeg moeten zijn, maar geloof me als ik zeg dat je daar waarschijnlijk steeds lakser mee om zal gaan. Die pillen zijn dus toch wel een goede stok achter de deur.

PS. Ik weet niet of je reisplan al ingevuld en compleet is, maar ik heb voor deze eilanden (en Bali en Komodo) nog wat tips geplaatst op de site van Reismee.nl, of mail me eventjes voor details.

Voor Flores zou ik ZEKER pillen slikken!

Muggen die allen op vervuild water af komen? Echt niet!

Ik heb met enige verbazing hier de posts gelezen…
Malaria, locals en mindere hygiene hebben niets met elkaar te maken.
Ook is het niet zo dat Azie minder risico heeft en zeker niet als het gaat om het oosten van Indonesie. Dat is juist een heel groot risicogebied. Dat de afwezigheid van zoetwater weinig muggen aantrekt is zeker waar en ook het regenseizoen heeft invloed (over het algemeen meer muggen) Echter malaria kom in HEEL Indonesie voor, hoewel de kans om bijvoorbeeld op Bali besmet te worden veel kleiner is dan op de oostelijke eilanden.
Of iemand al dan geen tabletten slikt is moeilijk te adviseren. Het advies van de instanties die er voor bedoeld zijn (zoals GGD, Havenziekenhuis en Tropeninstituut) geven hierover uiteenlopende informatie.
Het allerbeste is jezelf zoveel mogelijk te beschermen of je nu wel of geen malariatabletten gaat slikken. Muggen zijn meer actief in het schemer en donker (ook het donker overdag van een bosgebied of zware schaduw). Daarom beter 's avonds bedekkende kleding zoals lange broek en shirt met lange mouwen. Verder smeren met een middel waar DEET in zit. Het is niet nodig om dit uit Nederland mee te nemen. In Indonesie zelf is bijvoorbeeld OFF te koop voor 1 euro, beschermt goed en ruikt niet zo verschrikkelijk. Verder zou ook kunnen helpen een overdosis vitamine A en B.
Dan de malariatabletten zelf: het slikken hiervan is GEEN garantie dat je de ziekte niet krijgt. Verder is het lastig om een diagnose te stellen als iemand preventieve middelen slikt maar toch ziekteverschijnselen vertoont.
Ik slikte vroeger Lariam (teon er nog geen Malarone was) en ben daar vanwege de bijverschijnselen mee op gehouden. Ik weet het niet precies maar het zal nu zo’n 14 jaar zijn dat ik geen malariatabletten meer slik (met vele reizen naar oa Oost Indonesie, Laos, Cambodia) Ik heb inderdaad malaria opgelopen (Tertiana) dat was afgelopen december op Sumba (opgelopen op Flores, Timor of Sumba) maar is door adequaat handelen redelijk snel genezen. Ook nu slik ik nog steeds geen malariatabletten. Mijn verweer is vooral dat het puur gif is wat je inneemt, dat de plaatselijke bevolking ook geen preventieve middelen neemt en buitenlanders die er wonen doen dat over het algemeen ook niet.
Denk er goed over na. Ik wil niet zonder meer adviseren om ze niet te slikken maar je alleen meegeven om het niet als een tovermiddel te zien waarmee alles opgelost is.

gr
Anne Mieke

Hallo Anne Mieke,
Bedankt voor je tips. Het is wel zo dat een grote hoeveelheid vitamine A !! slecht is voor je gezondheid. Ik hoor ook wisselende berichten over het lastiger zijn van de diagnose stellen van malaria als je pillen slikt. Weet dit niet, weet wel dat de klachten van malaria milder verlopen.
Verder probeer ik Lariam (twee pillen) wordt ik er naar van dan stop ik ermee.
Marlies Stokkel

Die vitamine is A is een tijdelijke oplossing natuurlijk. En inderdaad op langere termijn teveel vitamine A is niet goed omdat vitamine A vetoplosbaar is en vitamine B wateroplosbaar (waarmee je het uitplast zeg maar) Over het stellen van de diagnose: ook vokor mensen die geen preventieve middelen slikken is de diagnose moeilijk te stellen. Vaak zijn er meerdere tests tot wel tien toe nodig om “bewijs” te hebben. Echter artsen in deze gebieden zijn zodanig ervaren dat ze echt wel weten wanneer ze met malaria te maken hebben, al dan niet met een diagnose.
Ziekteverschijnselen zijn: koorts, het ombeurten warm en koud hebben, hoofdpijn met grote hoofdletter H, wisselende bloeddruk (daar ben ik zelf nog het meest van geschrokken), misselijk, geen eetlust maar gewoon niet kunnen eten, slecht of niet kunnen slapen of juist de hele dag door slapen en (dit is een van de meest kenmerkende symptomen) een vieze bittere smaak en een tong die je het liefst een tijdje zou willen missen. Er mag op de eilanden dan niet veel voorhanden zijn aan preventieve middelen zoals malarone en Lariam (Lariam is ook het geneesmiddel zelf!) er zijn echt wel adequate middelen of je snel mogelijk van de ziekte af te helpen. het verschil met ons (= westerse toeristen) en de plaatselijke bevolking is vooral dat wij geld genoeg hebben om meteen naar een dokter te gaan. Malaria tertiana is de meest voorkomende maar ook de minst ernstige vorm. Percentages van de bevolking die malaria gehad hebben in bijvoorbeeld Nusa Tenggara (Flores, Sumba, Timor etc) worden geschat op 60 tot 80% (!) Hoewel deze vorm mild kun je 'm min of meer als chronisch beschouwen met een grote kans dat het een keer terugkomt (hier is het dus niet zo dat je juist afweer opbouwt) zo gebeurt het dat inwoners van die gebieden malaria krijgen niet altijd omdat ze op dat moment gestoken zijn maar door vermoeidheid van het lichaam, tijdelijk minder weerstand.
Dit was een beetje achtergrond info, voornamelijk uit eigen ervaring en hetgeen ik gezien en meegemaakt heb met anderen in deze gebieden.
En Marlies, wil je nog andere info hebben? Ik was 2 maanden geleden nog op Flores.

gr
AM

Hallo Anne Mieke,

Dat je inderdaad toch nog malaria kunt krijgen ondanks het pillen slikken was ook bij de GGD verteld. Wel kijk ik ervan op dat je de lichtere variant van de ziekte hebt gekregen en er blijkbaar zo goed van opgeknapt bent dat je niet overgaat tot het slikken van pillen. De gevaarlijkere malariasoort had je toch ook kunnen krijgen ?
Ik twijfel nog steeds wat te doen, en zie me al met 33 graden in een lange broek en warme sokken zitten. Meestal wordt ik op mijn voeten en benen gestoken. Blijft dus een lastige afweging, want in China heb ik keelpijn en flinke vermoeidheid gehad van de Malaronepillen.
De huisarts zegt dat het per reis ook nog kan verschillen, maar ik ga ervan uit dat je in een vreemd land altijd vatbaarder bent gezien het vermoeid raken door het programma en de reisafstanden . Komt tijd , komt raad . Ik heb nog even om te beslissen.
Groeten marlies

Malaria is er in vier soorten twee daarvan de meest voorkomende de tertiana en de tropicana. De tropicana komt zeker ook in Indonesie voor. Ik was er snel bij had het ook snel door (ik had griepachtige verschijnselen maar heb nog nooit van mijn leven de griep gehad dus ik wist meteen dat er iets niet goed was) Ik ben een dag of vier goed ziek geweest kon met een week weer een beetje redelijk eten en met twee weken was het wel klaar en de vermoeidheid zo goed als over. Ik kom op mijn reizen altijd wel mensen tegen die een aantal dagen uit de running zijn door malaria. Dat is niks ongewoons.
Over die 33 graden en lange broek gesproken. Als je naar Flores gaat kom je vast en zeker in Moni voor de Kelimutumeren en Bajawa voor de adatdorpen en mogelijk nog in Ruteng. Al deze plaatsen liggen op grote hoogte minimaal 800 meter. Hierdoor koelt het snel af in de late middag en zijn er weinig muggen. Dat is weer een risico minder. Op zeeniveau ben je op Flores in Maumere, Ende, Riung en Labuan Bajo.
Als je al problemen hebt met Malarone dan vrees ik het ergste voor Lariam. Ik weet dat dit per mens verschillend is en ik wil er niet te veel over uitwijden maar het gebruik van Lariam heeft bij mij destijds zeer ernstige vormen aangenomen. Mijn eigen reizen zijn te veelvuldig en te lang om malariatabletten te slikken.
Enfin, denk inderdaad maar goed na en veel googlen. Ik weet dat ik niet alleen sta in mijn mening en als je meer weet over de ziekte dan is het misschien niet meer zo eng. Er bestaan sowieso over het algemeen veel misverstanden, ook over andere tropische ziekten. Het allerbelangrijkste is om niet of zo weinig mogelijk gestoken te worden.
Ik ben wel blij dat ze daar bij “jouw” GGD eerlijk over zijn want dat is ook nogal eens plaatselijk lijkt.

gr
Anne Mieke

Ik zou voor (erg) lange reizen en/of wonen in zo’n gebeid misschien ook niet gaan slikken nee, maar als je (ik noem maar wat) drie weken op vakantie/op reis bent is het qua “vergif” nog wel te overzien lijkt me (en qua kosten, want het zijn wel dure pilletjes! Malarone komt op onderhamd 3 euro per tablet). En dat de locals het niet slikken lijkt me nogal logisch: veel te duur en inderdaad levenslang preventief pillen slikken doet natuurlijk niemand.
Ik ontmoette op Flores mensen die een jaar lang door Azie trokken en dat hele jaar lang Lariam gebruikten, kijk, dat is dan wel iets waarvan ik denk: hm, is dat nou wel zo gezond… Maar dan heb je het over een heel jaar.
Lariam heb ik zelf ook gebruikt toen er nog geen Malarone was en het is bij mij gelukkig beperkt gebleven tot heel vreemde nachtmerries (die mensen die een jaar door Azie trokken hadden dat ook, zeiden ze), maar er zijn echt HEEL bizarre verhalen bekend van psychoses en depressies en paniekaanvallen en de hele reut. Ik zou er voorzichtig mee zijn dus.
De verhalen over vitamines slikken zijn bekend maar nooit bewezen trouwens.
Wat betreft lange broeken; is natuurlijk een persoonlijke kwestie maar ik vind een dunne linnen lange broek niks warmer dan blote benen, maar dat is natuurlijk ieder voor zich… De cultuur is ook heel anders daar natuurlijk, en persoonlijk vind ik het wel zo fatsoenlijk om niet in te veel bloot vlees op straat te lopen (maar dat vind ik in Nederland ook dus dat is misschien erg persoonlijk).

Hallo Anne Mieke,
Allereerst bedankt voor al je moeite om steeds te reageren.
Ik heb momenteel ook griepachtige verschijnselen en heb dit vaker. Wel merk ik dat ik nu heel lichte koorts heb, die heen en weer gaat. In Indonesie zou ik wel meteen m’n temperatuur opnemen. De hogere delen op Flores waren mij bekend en dit verlaagd uiteraard wel wat het risico, maar wat ik via het googlen begreep is het pas echt safe vanaf 1500 meter.
Ik ben in Zuid-Afrika meerdere malen in december gestoken, vlakbij het Kruger Park notabene.
De GGd adviseerde geen pillen omdat we niet in de parken logeerden. Dit is onzin want een mug houdt zich never nooit precies aan een grens. Ook bleek het park vergroot te zijn en sliepen we uiteindelijk toch in het park. De Duitse eigenaren van de lodge hadden daar de kamers van overheidswege verplicht in moeten spuiten tegen malaria, maar 150 km zuidelijker waar we gestoken werken hebben we volgens mij toch risico gelopen. Maar goed…
Ik neig nog steeds naar niet slikken, want halverweg stoppen is zinloos, want als het in je bloed zit dan houden de klachten toch nog een hele tijd aan. Ook zie ik statistieken op internet dat er in ca. tien jaar 260 malariagevallen bij reizigers zijn officieel zijn gemeld .
Het werkelijke aantal ligt waarschijnlijk veel hoger dus er is wel degelijk risico. We gaan totaal
drie weken en dit moet nog te overzien zijn. Ga me goed beschermen en hoop gezond terug te komen.
Groeten Marlies

Ik ben op zoek naar een alternatief voor Malarone en nu hoorde ik iets over het volgende middel:
Sweet Wormwood (Artemisia Annua) als anti malaria middel. Ook op de site van WHO (World Health Organization) kwam ik er informatie over tegen. Het schijnt een 100% natuurlijk product te zijn met uitsluitend positieve bijwerkingen. Weet iemand hier misschien meer over?

http://www.newmediaexplorer.org/sepp…ls_malaria.htm

http://www.who.int/mediacentre/news/notes/2007/np10/en/

De reden dat ik naar iets anders op zoek ben is dat mijn vriendin allergisch reageerd op Malarone. Nu zijn er wel alternatieve maar dit klinkt veel belovend.

Hopelijk heeft iemand er ervaring mee of kan er meer over vertellen.

Merijn

Hoi Merijn,

Heb jij al meer info gevonden over dit anti malaria middel?

Groetjes

Helaas nog niet. Nog wel wat sites gevonden die er allemaal zeer positief over zijn maar nog niet echt iemand die er ervaring mee heeft.

Heb over paark weken afspraak bij ggd en dan zal ik het daar eens bespreken. Hoop dat er hier toch nog iemand is die er meer over kan vertellen!

Ik ga een dezer dagen ook naar de GGD, ik denk alleen dat zij het niet voor mogen of zullen schrijven?

Heb jij wel enig idee of het in Nederland te verkrijgen is?

Ja, heb op internet diverse sites gevonden waar je het kunt kopen, aantal apotheken etc. Maar wil eerst wat meer informatie en misschien dat ze dat bij de ggd wel kunnen geven, al zullen ze het idd niet voorschrijven.

Hallo.
Over anderhalf maand ga ik naar Surabaya… heeft iemand tips en/of ervaringen ten aanzien van de malaria in dit gebied? Heb op het forum over de zin en onzin van preventiemogelijkheden tegen malaria het een en ander gelezen maar dat gaat meestal over de andere eilanden.
groeten,
Kendal

Of je nu naar een van de in het topic genoemde eilanden gaat of naar Surabaya, malaria komt voor in HEL Indonesie, echter de tropicanavorm, de meest agressieve vaker in Papua en ook NTT.
Wat mij betreft blijven de adviezen danook hetzelfde. Over anderhalve maand zit je langzamerhand in het regenseizoen met over het algemeen meer muggen. Alsje alleen naar Surabaya dan zou ik persoonlijk geen malariatabletten slikken maar zoals gezegd de meningen zijn daarover zeer verschilllend. Nogmaals ALS je malaria krijgt en hiervoor bloedonderzoek moet doen dan is dit door het slikker van de middelen welhaast onmogelijk. Bovendien onderdrukken de preventieve middelen malaria met de kans dat het er op een ander moment toch " uitkomt" Dat heb ik niet helemaal zelf verzonnen maar dat is ook vaak de mening van artsen en hulpverleners in een Puskesmas in Indonesie. Je beschermen met kleding, OFF (een muggenlotion ter plekke te koop voor rond Rp 12.500), airco, klamboe etc is veel zinvoller.
en, ik zeg ook dit nog maar een keer inwoners van Indonesie of in dit geval Surabaya of expats slikken over het algemeen zelf echt ook geenpreventieve middelen
gr
Anne Mieke

Hallo Anne Mieke,

terima kasih voor je reactie. Ik had de meeste informatie over malaria al gelezen… zelfs sommige familieleden hebben ook last van malaria-aanvallen… en moeten zij ook naar een ziekenhuis.
en het klopt ook dat inwoners geen pillen hiervoor slikken…
weet ik wat me te wachten sta mocht het me ooit overkomen… wat ik niet hoop…
groeten,
Kendal :vak01: