Ben uiteraard geen reisdokter, maar zover ik het altijd begrepen heb:
Hoeveel risico je loopt op malaria is kansberekening. Bijvoorbeeld bij 2 of 3 nachten naar een gebied hoef je geen malaria pillen, en een nacht langer weer wel. (Die mug weet natuurlijk niet hoeveel dagen jij er zit… het is dus een kansberekening, geen feit.) Omdat ik ook niet van te veel ‘troep’ slikken hou, overweeg ik daarom per keer hoeveel risico ik denk te lopen.
Ik neem in mijn overweging bijv ook mee of ik in een klein afgelegen dorpje slaap op het platteland, lijkt me een groter risico dan een aardig ontwikkeld gebied. Soms zegt de reisdokter dat als je niet in dit soort dorpjes slaapt, maar in de grotere plaatsen, je geen malaria pillen mee hoeft, ook al is het malaria gebied. Dus goed met je reisdokter doorspreken hoe je reis eruit ziet.
Ga je alleen naar de Gili eilanden voor de kust van Lombok, of naar het binnenland van Lombok, wellicht maakt dit nog uit? Ik heb veel mensen gesproken die vanuit Bali de Gili eilanden voor een paar dagen bezochten en heb tot nu toe niet gehoord over malaria. Dat wil natuurlijk nog steeds niets zeggen, er hoeft maar net 1 mug rond te vliegen en die ene mug kan net jou prikken. Misschien dat er wel lokale bewoners zijn die malaria hebben, die lopen immer hun hele leven het risico. Maar het is niet zo dat het daar nou een malaria epidemie is.
Voor bijvoorbeeld Papua zou ik persoonlijk wel dagelijks slikken. Daar is de malaria wel erg heftig. Ik heb goede ervaringen met Malerone en geef dus liever extra geld daar aan uit.
Dat je malaria pillen slikt wil trouwens niet zeggen dat je het niet oploopt. Maar je wordt minder ernstig ziek en hebt meer tijd om bij een dokter te komen. Belangrijk vind ik zelf daarom ook om te bekijken hoe ver je van een ziekenhuis af zit. Indonesië is tegenwoordig met alle binnenlandse vluchten goed ontsloten. Het maakt voor mij uit of je echt in de bush bush zit, of zo bij Denpasar op Bali waar diverse internationale ziekenhuizen zijn.
Overigens veranderen regels en gebieden ook regelmatig, ik ga daarom wel altijd langs bij GGD voor de actuele stand van zaken.
Je kunt het risico het beste goed met je reisdokter / GGD bespreken.
Aangezien wij 1,5 jaar in Indonesië (Sumatra, Java, Bali, Lombok, Flores, Sulawesi, Kalimantan, Molukken) bleven, hebben wij in overleg met GGD besproken dat wij niet 1,5 jaar pillen gingen slikken met alle bijwerkingen.
Wel namen we een Malerone kuur van 12 pillen mee. Dit voor het geval we het zouden oplopen. We hebben ons wel goed ingelezen om te zorgen dat we tijdig tekenen zouden herkennen. (Overigens kostte het ons wel enige overtuigingskracht. Ze nemen bij de GGD natuurlijk liever geen risico!)
Wat voor jou het beste is, hangt denk ik af van je eigen gevoel. Wat vind je vervelender en hoe ongerust ben je over dit soort zaken? Alleen jij kunt dit beslissen voor jezelf.