Malaria Indonesië

Ik heb een vraagje over malaria in Indonesië.

Ik zal er 2 maanden zijn, nu weet ik nog niet precies hoe lang ik waar ben en waar ik precies heen ga. Ik ga zoiezo naar Bali, Komodo, Lombok, Java en Borneo.

Ik weet dat je in Bali geen kans hebt op malaria, en dat in Java insmeren met deet genoeg is. Maar is het echt nodig om malaria pillen te slikken? Veel mensen raden het mij af namelijk.

De mensen bij de travel clinic (waar ik mijn vacinaties heb gehaald) raden het mij natuurlijk aan.

Pillen voor een maand kosten €115,-.

Ik heb voor Flores wel pillen geslikt, voor Lombok niet.

Veel verzekeringen betalen je malariamediactie gewoon, zeker wanneer je een aanvullende verzekering hebt.

Mocht je tegen Lariam kunnen (en niet willen duiken) dan is dat een goedkopere optie dan Malarone. Je kan een probeerset van 3 pillen aanvragen die je kan slikken voor vertrek. Je komt dan op vakantie niet voor nare verrassingen te staan.

1 like

Ik ga in oktober naar Lombok, Flores, Komodo, Bali (geen malaria) en was een paar dagen geleden nogal stellig dat ik geen tabletten wil slikken . Nu twijfel ik en probeer ONAFHANKELIJKE informatie te krijgen.

kijk eens op de website van de World Health Organisation. Je ziet dan waar malaria voorkomt, en welke middelen je zou moeten/kunnen slikken. Daarnaast zou ik ook een arts raadplegen, bijvoorbeeld bij een Travel Centrum of de GG&GD. Je hebt dan meer informatie om je beslissing te onderbouwen.

Hallo,
Wij zijn een gezin van vier personen in de leeftijd van 14 tot 51 en hebben al 2 vakanties van 4 weken doorgebracht in Indonesie. De eerste keer in lombok en Flores, de tweede keer rondgetrokken in Sulawesi. Ook jungle! en niet altijd airco. Beide keren Lariam genomen en gedoken en helemaal geen problemen. We waren wel in de droge periode: Juli en augustus en op Flores en Lombok waren erg weinig muggen.
Zoek voor een wetenschappelijk antwoord dat Lariam prima is op pubmed.com.

I.v.m. het niet samen kunnen gaan met m’n "gewone"medicijnen en behoorlijke bijwerkingen van zowel Lariam en Malerone, slik ik dus niet. Heb het vorig jaar naar Flores en Komodo niet gedaan. Zou willen dat er nog wat anders was wat ik wel mag want helaas lusten de muggen mij ook graag…

De bijwerkingen van Lariam heb ik aan de lijve mogen ondervinden…van het slechter worden van gezichtsvermogen…tot depressiviteit. Mijn reisgenote
kreeg zelfs een soort epileptiese aanval die in de emergency kliniek werd afgedaan met " tja wat wil je als je Lariam slikt"!

Tja, en die epilepsie die heb ik dus al en het gaat ook om die medicijnen waarbij het niet past. Heb echter gelukkig geen aanvallen(tjes) meer dus lekker gewoon op reis waarbij ik ook geen last heb gelukkig. Maar daarom vermijd ik Lariam en Malerone. Vitamine B in hoge dosis helpt ook niet.

Ik heb voor Lombok Malarone geslikt, dat werd gewoon vergoed allemaal en nergens last van gehad. Waarom zou je het dan niet doen? Je bent ver van huis als je malaria oploopt!
Ik had me ook nog goed ingesmeerd met DEET en ben bijna niet gestoken.

Toevallig word het bij mijn verzekering ook vergoed maar volgend jaar ga ik weer terug naar Unive, waar het niet vergoed wordt. Dat hangt dus per verzekering af.
Mijn nichtje had wel erg veel last van bijwerkingen v.d. Malarone. Werkte zelfs lang na. Tja, en als je dan ook nog medicijnen hebt waar ze niet samen mee kunnen… Dus iedereen is anders, iedereen reageert anders op medicatie etc.

Begin dit jaar naar Sumatra en Lombok geweest o.a. en gestart met Malarone. Kreeg echter zoveel last van de bijwerkingen dat ik er vrijwel meteen weer mee gestopt ben. Goed ingesmeerd met Deet en bedekkende kleding gedragen; nergens last van gehad gelukkig want normaliter lusten de muggen mij ook graag.

we zijn reeds 7 maal in Indonesie geweest alles samen ongeveer 2 jaar . We hebben Sumatra volledig doorrest van het noorden tot het zuiden , Java volledig , Bali, Sumba , Timor , Flores, Sumbawa, Sulawesie van Manado tot Bunaken. We zijn tot in de verste hoekjes geweest ( zonder toeristen ) en hebben nooit problemen gehad met welke ziekte dan ook . Ja de toerista kom je wel eens tegen , maar dat kan ook hiet thuis .Dus Malaria ??? voor ons onbekend . Wij hebben altijd onze klamboe bij de hand .
Drinken nooit “kraantjeswater’” maar Bir bintag dingin ( grapje )

ah ja zo juist vergeten ; vorig jaar stond het eiland LEMBATA op ons menu maar dit hebben we links laten liggen omdat er een cholera epedemie uitgebroken was ( volgens een dagblad , gelezen in Maumere ( flores)

Ik ben al enkele malen op Flores geweest en neem geen Malaria pillen alleen maar DEET en heb nog geen problemen gehad .
Voor de duikers , opletten met malaria pillen deze hebben bijwerkingen, als ik er neem is het malarone onder advies .
Neem altijd contact op met een duikmedice arts als je wilt duiken en je bent niet zeker .

Voor wie 23 tabletten Malarone wil overnemen van mij…ik heb mijn reis moeten annuleren. :frowning:

Hallo,

Als Javaan die regelmatig “thuiskomt” in Indonesië zeg ik: DOEN.
De mensen die zeggen dat je niets kan gebeuren hebben gewoon mazzel.
Mijn moeder had malaria en velen in Indonesië ook.
Er zijn mensen die het niet zo nauw nemen en die niets overkomen.
Het zal toevallig jouw lot zijn en dan heb je er behoorlijk SPIJT van.
Mijn moeder kon er niets aan doen omdat wij in Indonesië wonen maar… TART HET LOT NIET.

Heel veel succes en reis plezier.

SELAMAT JALAN.

Frans

Wil jij risico nemen met een ziekte waaraan meer mensen dood gaan dan aan AIDS? Negeer dan vooral het professionele advies van de travel clinic en ga advies vragen aan reizigers die er geen verstand van hebben.