Malaria pillen.. ja of nee?

Mijn topic naam zegt eigenlijk al genoeg…
Nemen jullie malariapillen mee of niet?
Waarschijnlijk ga ik naar Java, Bali en Sulawesi. In de maand maart…

Tips?

Tip: raadpleeg voor medische zaken geen forum maar een arts!

Zelf slik ik niks voor Java en Bali, voor Sulawesi heb ik het wel gedaan.

Zover ik weet het volgende (maar zoals Jenny al aangeeft; ga naar de GGD of arts). Op Bali komt officieel geen malaria (meer) voor. Over Java verschillen de meningen. Sommigen zijn van mening dat in een enkel (afgelegen) gebied nog een kleine kans is op malaria. Anderen zijn van mening dat malaria ook op Java (niet meer) voor komt. Wij hebben nog nooit malariatabletten voor Java (of Bali) meegenomen (en we komen er al 15 jaar). Malariatabletten (en zeker Lariam) zijn sterke geneesmiddelen. Sommigen zijn (over)gevoelig voor Lariam en anderen weer niet. Lariam kan allerlei bijwerkingen hebben die je niet moet onderschatten. Over Sulawesi kan ik je niets vertellen.

Tnx :slight_smile:
Ik wilde het juist hier vragen, omdat mijn ervaring is dat de GGD het in landen als India en Nepal het volop aanraadde, maar ik het daar nooit geslikt heb… Juist omdat je als het gaat schemeren je toch lange broek/vest aantrekt etc… Deet gebruikt in de specifieke gebieden etc… En ik kwam gewoon geen muggen tegen :wink:

Vraag me af wat jullie ervaring voor Indonesie is dus… Bij het GGD hebben ze idd aangegeven dat alleen in Sulawesi Malaria voorkomt in het noorden geloof ik… En daar gaan we heen… Ik ga nog een beetje rondvragen :slight_smile:

Als je naar het noorden gaat om te duiken, meld dat vooral ook bij de GGD. Lariam is voor de meeste duikscholen een middel waar niet mee gedoken mag worden!

Malarone is geen probleem.

In het Zuiden en Noorden van Bali is malaria geconstateerd volgens mijn huisarts.

Dag Paulana,

wat doe jij in zo’n geval als je dit leest of in dit geval hoort van je huisarts?

Zelf ben ik inmiddels 11 maal op Bali geweest en heb alleen de eerste keer (onwetendheid etc.) Malerone geslikt. Daarna nooit meer. Alhoewel ik net terug ben uit Gambia en het daar wel gebruikt heb. Ik laat het echt afhangen naar welk land ik ga en probeer de risico 's in te schatten.

Overigens Paulana, dank voor al jouw nuttige informatie op deze site.

Gr. Jan

Hoi Jan ,

Allereerst bedankt voor je compliment over nuttige info. Ik doe mijn best ,net zoals de andere forummers.,
Zelf slikken wij geen malariapillen, maar nemen exta vitamine B - complex en met name vitamine B12, 1-2 x per dag, het schaadt niet want het teveel plas je weer uit!! Mijn Balinese huisarts is het daarmee eens, beter als die pillen met bijwerkingen.

Groet Paulien
Daarnaast gebruik ik Off spray en dat helpt ,alleen al de lucht van die B vitamines mogen die lieve stekertjes niet

Ik heb alleen malaria pillen genomen in Sulawesi en de 8x dat ik in Sumatra ben geweest.
Voor Java en Bali zou het niet nodig zijn krijg ik altijd te horen bij de GGD.

Naast malaria pillen zijn vaccinaties ook belangrijk ,DTP en buiktyphus
Verstandig is altijd de GGD te raadplegen voor advies op maat

www.rachmantravel.com , www.rachmanreizen.nl