Ik ben nu in Marokko en reis 2 februari naar tHailand, Laos, Maleisie en indonesie. Ik heb voor 4 maanden malaria pillen bij me. het is Lariam, de sterkere soort die je 1 keer per week moet nemen. Nu heb ik van iemand onderweg gehoord dat het beter is dat je de pillen niet neemt. Hij was bij het malaria centrum geweest in Thailand en daar raden ze het af, omdat het dan moeilijker te konstateren is of je malaria heb tof dat het gewoon koots is, omdat de pillen het onderdrukken. Weet iemand hier meer van of heeft iemand tips.
Waar ga je naar toe in Indonesie? Voor bv Java, Bali en Sulawesie zijn pillen uberhaupt niet nodig, voor het oosten van het land (bv Flores) wel.
Ikzelf heb tijdens mijn reis door Azie Lariam gedurende een maand of 4 ingenomen zonder problemen. De kans dat je malaria krijgt ondanks voorzorgmaatregelen als Lariam/klamboe/DEET/bedekkende kleding is in Azie niet bijzonder groot. Mocht het je toch gebeuren, dan is de ziekte best op te sporen, ondanks dat de verschijnselen iets weg hebben van griep. Met andere woorden: ga naar de dokter als je koorst hebt. Een simpele bloedtest kan dan uitsluitsel geven en de behandeling kan gestart worden.
Jenny, weet je dit bovenstaande zeker?
Ik heb wel eens gehoor dat wanneeer je anti malaria pillen slikt het moeilijker maakt om het op te sporen…
Mijn advies:
Je hebt verschillende soorten malaria.
Zo komt in steden minder malaria voor dan bijv in de jungle.
Hetzelfde geld voor zomer en winter: in de winter is er relatief minder malaria dan in de zomer (lokale zomer en winter tijd heb ik het dan over)
Dus als jij niet de jungle in gaat en in de winter daar reist, zal ik niet gebruiken. Ben zelf ook in thailand/laos/cambodja/vietnam geweest en heb ook niet gebruikt.
In africa en zuid amerika (amazone) heb ik wel gebruikt.
Ik zeg niet dat het opsporen niet moeilijker is wanneer je pillen in neemt, ik beweer dat de ziekte nog steeds op te sporen is! (Da’s wat anders.) En in geval van twijfel wordt over het algemeen gewoon aan de behandeling begonnen voor zover ik weet…
1/ Opsporen van de parasiet in het bloed (Dikdruppel)
Na bloedafname in PBO-buisje (= EDTA-buisje) wordt in het laboratorium een uitstrijkje gemaakt, gekleurd en microscopisch onderzocht.
Er wordt gezocht naar intra-erytrocytaire trofozoieten (klein ringvormig stadium) en wordt eventueel het aantal geinfecteerde RBC per 1000 RBC geteld (parasitemie).
Soms kan door verschillen in vorm van de parasiet een onderscheid gemaakt worden in P. falciparum, P. vivax,…(moeilijk).
2/ Aantonen van Plasmodium antigenen (HRPII)
Op PBO-bloed (EDTA) kan naar een stukje van de Plasmodium parasiet, het histine-rich proteine (HRPII), worden gezocht met een sneltest .
Voor het ogenblik kunnen hiermee P. falciparum en P. vivax worden opgespoord.
3/ Antichamen tegen Plasmodium
Het aantonen van antilichamen tegen P. falciparum ( en door kruisreactie in mindere mate tegen de andere Plasmodia) kan een hulp zijn bij de diagnose van malaria.
Voorzichtigheid is belangrijk, gezien de antilichamen slechts aantoonbaar worden 1 week na begin van de ziekte (vals negatief) en maanden positief kunnen blijven (vals positief).
De methode die wij gebruiken is gebaseerd op indirecte immunofluorescentie (IIF) en reageert met de verschillende immuunoglobulines : IgG, IgM als IgA.
***4/ Indirecte indicaties ***
1/ anemie : tgv hemolyse en sequestratie in de milt
2/ lichte trombocytopenie
3/ licht gestoorde levertesten (SGOT, SGPT, g-GT, Bilirubine)
4/ verhoogd LDH en verlaagd haptoglobine door hemolyse
5/ soms lichte stijging van ureum en creatinine
Nou hoor ik ook zoveel verschillende meningen over waar malaria voorkomt. Over Sulawesi, komt wel voor, komt wel voor maar niet in het zuiden, komt niet voor. Dan weet je het ook niet echt meer. Ik weet wel dat ik het voor Sumatra wel nodig heb. Ik wil eigenlijk de malarone pillen.
Ik ga om het halfjaar naar Sumatra omdat de Stichting waar ik president van ben een weeshuis aan het bouwen is. Ik neem zelfs regelmatig mijn kind van 7 mee en wij gebruiken een homeopatisch middel tegen malaria en dat werkt tot nu toe.
Sylvie
Hallo Lin,
Sorry voor mijn late antwoord. Was aan het skiën met mijn familie.
Ik ga 8 april weer naar Sumatra en heb al besteld bij mij apotheek: STAPHYSAGRIA D3
Voor een maand heb je 2 flacons van 30cc nodig. Je neemt in 10 druppels 3x per dag. éen week voor vertrek begin je.
Ik weet niet of dit te krijgen is in Nederland want ik woon in het zuiden van Frankrijk en hier is het heel gewoon te bestellen bij je apotheek.
Wat ook erg goed werkt is: CHINA RUBRA 5CH
Anders kun je ook zelf iets prepareren:
In alcohol: 60g CANNELLE NIALI
60g GIROFLE (Kruidnagel)RAVINSARA
60g LAURIER
Alles bij elkaar moet het een flacon geven van 15ml.
Op er weer even op terug te komen. Gister werd ik door mijn HH gebeld met de mededeling dat ik op Sulawesi wel Malaria tabletten moet nemen. Het noordelijkste plaatsje waar wij komen is Rantepao. Zelf had ik opgezocht via internet dat het in zuid Sulawesi niet hoeft. Mijn schoonmoeder die naar precies dezelfde plaatsen gaat hoeft het weer niet en dan bij haar is het volgens het GGD!
Waarom wordt er niet 1 en dezelfde kaart gebruit voor dit soort dingen!Wordt hier echt simpel van…:retard:
Ik ben zelf afgelopen september in rantepao geweest maar ik kan me niet veel muggen herinneren. Als je gewoon goed met deet blijft smeren en lange broeken aan met zonsopgang en ondergang kom je ook een heel eind.
Daarnaast heb je in hotels vaak al gaas voor de ramen en een airco, dus de lucht blijft ook in beweging.
Ik ben inmiddels een maand in Thailand, twee weken in Laos en op dit moment 1,5 maand in Maleisie. Met het nemen van Lariam ben ik gestop na 5 weken ivm nachtmerries, angstaanvallen en hartkloppingen. Daarna heb ik een andere soort geprobeerd maar ook hier door voelde ik me beroerd. Op dit moment neem ik dus niks en neem ik het risico maar, aangezien de meeste mensen die ik tegen ben gekomen de pillen niet nemen. En inderdaad zodra je koorts hebt gelijk naar de dokter. Verder heb je in de steden de dengee fever, waar geen middel tegen bestand is dus loop je ook het nodige risico voor. Ook ben ik flink lek geprikt de afgelopen tijd ondanks goede bescherming. Maar tot nu toe nog veilig Succes!
Het is wel apart dat veel GGD’s andere adviezen geven.
Zo was het niet nodig om malariapillen te slikken in Thailand, maar wel in Laos en in Cambodja. Maar niet in Vietnam.
Ik heb mensen ontmoet uit Brazilie, en de soort van GGD daar heeft hen weer wel aangeraden malariapillen te slikken in Thailand en Vietnam.
Het is dus erg verschillend, maar uiteraard is het sowieso altijd goed om muggenspul op te smeren ter preventie.
Weet toevallig iemand als je naar de Taman Negara (oerwoud in Maleisie) gaat of je daar malariepillen moet slikken??? Het is ons volgens mij niet aangeraden, maar het is wel oerwoud…
Het is niet zo dat ik ze helemaal niet wil slikken. Op Sumatra slik ik ze (Malarone) wel gewoon. Maar als er op de meeste site’s staat dat het op Sulawesi niet nodig is denk ik er daar wel over na, omdat het anders toch wel weer 3 weken meer slikken is. Maar het is natuurlijk wel hartstikke krom dat er niet dezelfde regel hierover is! En deet neme ik naturlijk ook mee. Als je het wel oploopt dan bven je verder van huis. In dat natuurlijke geneesmiddel hiervoor (wat eerder beschreven was) geloof ik zelf niet echt in.
Ja daar heb je gelijk in; het is ieders eigen verantwoordelijkheid wat je doet. Je kan het niet afschuiven op een ander. Maar dan toch…je hebt hele dure bijeenkomsten van artsen enz. met lekkere lunches . Kunnen ze deze regeltjes ook eens onder de loep nemen.