Eind september ga ik even naar de ggd om (herhalings) prikken en advies te halen.
Mijn reisdoel is Sumatra, Java en Bali
Als ik bij lcr op de site kijk dan is Sumatra een malaria gebied.
Op sumatra zit ik ongeveer een week in eind november.
Het advies van de ggd zal wel zijn om malaria tabletten te slikken vermoed ik:disgust:.
Malaria tabletten heb je in verschillende soorten.
Niet alles kan in verband met resistentie.
Ze hebben zo hun bijwerkingen.
Mijn advies is om sowieso naar een arts te gaan, en hun raad te overwegen.
Ik ben deze zomer drie weken op Sumatra geweest, en omdat ik ook in afgelegen gebieden zat heb ik besloten dat ik antimalariapillen wilde nemen. De pillen die meestal aangeraden worden zijn Malarone en Lariam. Met Lariam mag je niet duiken (en ik wilde duiken), dus ik heb voor Malarone gekozen.
Ik vond het op de meeste plekken erg meevallen met de muggen, maar aangezien november in het regenseizoen valt zou de situatie dan anders kunnen zijn.
Bedekkende kleding en DEET zou ik sowieso altijd meenemen.
Bij de GGD zit juist de expertise voor verre reizen.
Je huisarts verwijst je hier naar toe.
Als de arts van de GGD aangeeft malaria tabletten te moeten slikken,
dan zal ik dat zeker doen. Een kaart met reisdoelen neem ik mee.
Ik heb nooit malaria tabletten hoeven slikken.
Ik wil wel voorbereid zijn op eventuele klachten/bijwerkingen.
Malarone geeft (wat ik gelezen heb) minder (psychische) klachten.
Het is wel duurder.
Je hebt geen verwijzing van je huisarts nodig om naar de GG&GD te gaan, je kan gewoon bellen voor een afspraak. (Met de ‘arts’ in post 2 bedoelde ik absoluut niet een huisarts, maar een arts bij de GG&GD of de Travel Clinic.)
Malarone is inderdaad duurder dan Lariam, met name omdat je vaker moet slikken. Vaak vergoedt je ziektekostenverzekering het een en ander, probeer kosten altijd te declareren. Enneh, je gezondheid is meer waard dan een paar tientjes! (Zeker als je de kosten voor medicatie vergelijkt met je reisbudget.)
In sumatra zou ik malaria tabletten slikken. Op Bali/Gilis hoeft dit niet. Veel mensen komen op de Gilis aan met de malaria tabletten van de ggd. Hier is geen malaria. In het regenseizoen is er wel een kans op dengue …
Alleen de eerste keer op Sumatra (1997)heb ik malariapillen geslikt (Paludrine). Daarna nooit meer.
Ik zorg er altijd voor dat ik tegen de avond gekleed ga in een lange broek, overhemd met lange mouwen en schoenen met sokken. De blote lichaamsdelen smeer ik in met deet 50% van Care Plus. Nooit last gehad…:). Overigens is dit ook geen garantie dat je het niet kunt oplopen. :slapen:
Da’s een goeie, gewoon wel meenemen en niet preventief slikken.
Als je denkt dat malaria hebt kan je dit overal laten testen en binnen 10 minuten weet je het.
Als je het hebt dan slik je de eerste dag 3 malarone pillen. De tweede dag weer 3 en daarna 2 en dan gewoon zoals de gebruiksaanwijzing.
Bij de GGD sporen ze niet ze zeggen als je niet langer dan 3 dagen het gebied ingaat hoeft je ze niet te slikken. Ze hebben dus blijkbaar Malariamuggen met een horloge? Nee als een ieder slikt dan komen er steeds meer resistente malaria muggen en daar heeft de lokale bevolking enorm last van.
Overigens je krijgt toch malaria ondanks je medicijnen slikt echter je wordt niet zo ziek. Dit is vaak een misverstand. Incubatietijd ongeveer 2 weken.
Ik last ook een verhaal wat ik al vaker gehoord had hoe ze het doen in Nederlandse ziekenhuizen:
En zoals Sumbar zegt gewoon insmeren met de sterkste DEET die je kunt vinden en een antimuggen T-shirt kopen en lange broek. Wordt je niet gestoken ook geen Malaria, veel succes.
Ik zat afgelopen keer ook in dubio rond de malariatabletten. Ging naar Lombok, Sumba-eilanden, Komodo etc. Heb ze niet genomen omdat ik het troep vind en van veel medicijnen bijwerken krijg (zelfs van paracetamol-codeïne, belande ik met spierstijfheid in het ziekenhuis).
Maar…ik word altijd helemaal lek gestoken ondanks de DEET. Had 3 soorten Deet mee en ook een hoge dosis vitamine B (had ik ook op een reisforum gelezen tegen de muggen, nou helpt dus ook niet…)
M’n huisarts was zelfs wat bozig dat ik geen Malerone ging slikken. Hij reist veel en heeft div. mensen op Schiphol alsnog dood zien gaan zei hij. GGD vond me ook stom.
Maar goed, volgende keer wil ik dus naar Sumatra en sta ik voor hetzelfde dilemma. Voor op de hotelkamer heb ik in Lombok een apparaatje voor in het stopcontact met van die sticks gekocht (80 ingeslagen). Dat hadden ze ergens in een hotel op Lombok, koste bij de supermarkt daar maar iets van een paar euro (omgerekend). Geen mug meer op de kamer gezien. Het is klein dus ik neem het ook mee naar Sumatra.
Maar…zit ik alsnog met de muggen buiten 's avonds. Ook met in m’n achterhoofd dat vorige keer Deet niet hielp bij me… Maar die troep van een Malerone…pfff… (misschien dat ik het thuis alvast een weekje uit ga proberen om te zien wat het doet voor me, maar vooralsnog weet ik nog niet eens een datum dusse…)
De meeste mensen hebben geen/nauwelijks last van bijwerkingen van Malarone (Lariam is een ander verhaal). Ik merkte dat mijn huid iets dunner werd, ik had sneller last van kleine wondjes. Maar daar staat tegenover dat ik in delen van Sumatra gezeten heb (Aceh, geen toeristen) waar ik blij was met de beschermende medicatie!
Ik hoor juist van mensen dat ze wel last hebben. Sommigen niet, sommigen wel (mijn nichtje dus wel). En als je al gevoelig (zachtsgezegd, door paracetamol raakte ik al in het ziekenhuis) bent voor gewone medicijnen…dat is het hem juist bij mij… Veel dingen mogen ook niet samen met mijn epilepsiemedicijnen (en die bijwerking staat ook in de bijsluiter van malerone.) (zat net een berichtje in je gastenboek te schrijven da’s ook toevallig…)
Mensen die niet tegen paracetamol of aspirine kunnen (ik kan niet tegen aspirine) kunnen vaak wel tegen Malarone. Die middelen werken op een hele andere manier, en zijn niet te vergelijken! Een arts of een apotheker kan je vertellen of Malarone samen gaat met medicatie tegen epilepsie - gewoon vragen dus! Thuis proberen is natuurlijk altijd een optie, maar aangezien Malarone bijna 4 euro per pil kost is dat voor de meeste mensen een beetje zonde voor hun geld
Je hebt echt goed spul het enige dat voor mij echt werkt zelfs in het Amazone gebied. Het heet “Bushman” repellent het bestaat uit 80% DEET. Wij hadden dit in Australie gekocht, maar het is ook illegaal te krijgen in Nederland.
Op internet kan je wel vinden waar. Het is wel gif en plastic lost ervan op, maar geen muggen en het helpt ook als enige tegen sandflies, en voor mij ben ik ook vrij van bloedzuigers want deze jongens lusten mij rauw. Het is een wondermiddel. Maar kijk uit ik had iets op mijn lippen gekregen en zodoende in mijn keel en kon drie uur lang niet meer slikken. Lang leve BUSHMAN!!!
Het staat in de bijsluiter: kan o.a. epilepsie veroorzaken. Nou hoeft dat maar bij zegge 1 pers. geweest te zijn en dan staat het er al in maar toch… Bij de apotheek zeiden ze het ook tegen me. Ik moet me i.i.g. heel goed laten adviseren maar ook door de medici kreeg ik zoveel versch. dingen te horen bij m’n vorige reis. Dan weet je het ook niet meer. Het advies was 3 tabletten uitproberen, dan merk je het meestal al werd er gezegd. En dan heb je i.i.g. niet voor je reis al veel aangeschaft want dat uitproberen kan je natuurlijk los van je reis doen.
Het is een stukje reizen voor jou, maar ben je al eens bij een van de Travel Clinics geweest? Ik was bij die in Arnhem. De informatie die zij je kunnen geven is echt zoveel beter en uitgebreider dan bij de GG&GD. Voor mensen die iets bijzonders gaan doen op reis (bv bepaald soort vrijwilligerswerk) of mensen die een aandoening hebben is zo’n kliniek een aanrader.
Arnhem, oef…eindje bij mij vandaan idd. misschien is wat als er zo’n goedkope dagkaart is van Hema/A.H of wat maak ik er een heel dagje uit van. Bedankt voor de tip. Ik ga ook 'ns googlen of er ook 1 dichterbij zit.
Het is idd. wel beter voor mij denk…en dan weet ik het meteen voor de volgende reizen.