Bingo! Malaria!

Verschrikkelijk! Was malarone niet effectief vanwege verminderde weerstand door de later geconstateerde kanker?

Ik slik ook geen malariapreventie om dezelfde reden: lang verblijf.
Maar adviseer kort verblijvende keniabezoekers aan de hand van mijn informatie en ervaringen om wel een preventiemiddel te nemen.
Inderdaad, malariapreventie is ongezond … behandeling Kenia is nog ongezonder, in NL/Belgie bijna onmogelijk.
Bovendien is malarone danwel ongezond, maar niet dodelijk … malaria is wel dodelijk.
Linksom om rechtsom, preventie, of medicatie tegen malaria, de farmaceutische industrie toch wel aan je …

Ieder z’n keus …

het belangrijkste is en blijft de voorzorg
en wel of géén malerone blijft een keuze
dus zorg dat je (slaap)kamer muskieten vrij is
s’avonds bedekkende kleding
gebruik deet
klamboe moet dan wel gaten vrij zijn en liefst geimpregneerd

net terug uit Tanzania en mijn vriend doodziek met 40 graden koorts en gelukkig had hij een Kenyaanse invaldokter en die verdacht hem gelijk van malaria.
wat een kneuzen hier in het ziekenhuis, er moesten 5 verpleegsters bij gehaald worden omdat ze (ik weet niet wat dat is) een dikke bloeddruppeltest moesten doen en niemand had dat ooit eerder gedaan. afwachten maar. het moet 3 keer getest worden volgens de Kenyaanse arts.

Bij ons toen in Ukunda werd er gewoon een vingerprik gedaan. Niets dikke bloeddruppel of dun of wat dan ook. Er werd in één vinger geprikt en binnen een paar minuten wisten we de uitslag. We hoefden ook maar één keer geprikt te worden, niet drie keer.
Heel veel sterkte!!!

1 like

Hier in Alkmaar noemen ze die vingerprik een dikkedruppeltest…
Nog steeds geen uitslag gekregen; zal dat dan misschien goed nieuws zijn?

Hij is nog steeds erg ziek, hoofdpijn, spieren en gewrichtspijn, trillen.

Dit heb ik gevonden op een medische site:

7.1 Malariadiagnostiek: de dikke druppel maken en analyserenMen stelt de diagnose malaria (zie paragraaf 4.2, 5.2 en 6.12.5) door de parasieten aan te tonen in een dikkedruppelpreparaat; met het bloeduitstrijkje differentieert men vervolgens tussen de verschillende plasmodia (P. falciparum*, P. malariae**, P. ovale**, P. vivax*). Malariadiagnostiek kan lastig zijn; om het onderzoek goed onder de knie te krijgen is een intensieve training nodig. Wees altijd bedacht op malaria en wees laagdrempelig met de dikkedruppeldiagnostiek. In endemische gebieden geldt doorgaans de vuistregel dat een patiënt met koorts malaria heeft, tenzij de dikke druppel (bij herhaling) negatief is.

(dus die herhaling van de druppeltest is hier in Nederland dan zeker wel gangbaar)?

Bij thuiskomst heb ik de huisarts gebeld en gezegd dat drie van ons malaria hadden gehad en behandeld waren in Kenia. Ik vroeg of het verstandig was om hier nogmaals op malaria te testen om te kijken of inderdaad alles wel uit het bloed was (sommige mensen hadden mij dit aangeraden). De reactie van de huisarts? “Nee hoor, dat doen we niet. Als je daar behandeld bent dan kunnen we hier niets meer vinden in je bloed. Mocht er nog wat zitten dat gaat het chronisch in je lever zitten en kan het soms weer actief worden. Alleen wanneer je ziek word moet je het melden en dan kijken we ernaar. Nu doen we er niets mee.”
Ik zat met mijn mond vol tanden omdat ik dacht dat het verstandig was om je voor de zekerheid nog een keer te laten checken in NL. Onze huisarts denkt daar in ieder geval heel anders over.

Als ik jullie verhaal zo lees dan ben ik wel blij dat wij het in Kenia opgelopen/behandeld hebben. We voelden ons schuldig tegenover de kinderen dat ze ziek waren geworden maar als ik dan zie hoe snel ze geholpen waren in Kenia… dat neemt toch weer iets van mijn schuldgevoel weg.

1 like

Huisarts heft aangeven dat 2 testen negatief waren! Nou is mijn vriend aan de antibiotica gezet?
Pff ik hoop dat ze weten wat ze doen hier in Nederland. Als hij al ziek was geworen in Tanzania dan zou hij naar Nairobi gevlogen worden omdat ze in Kenya blijkbaar toch meer van tropische ziekten afweten! We waren om 6.00 s’morgens geland maandag en 's avonds laat doodziek.
als de antibiotica morgen nog niet heft aangeslagen, moet hij terug naar de huisarts
Nogmaals, ik hoop dat de testen echt negatief zijn, want dat schijnt dus ook nog niet te hoeven zijn las ik… We hadden niks genomen, alleen maar Deet en klamboes (Deet helpt niet meer bij ons, ondanks het zorgvuldig smeren evengoed lekgeprikt(ook door die gemene Tsee tsee vliegen).

Net door de huisarts gebeld en hij moet morgenochtend daar langskomen, formulieren ophalen en dan naar Egmond a/zee voor uitgebreid onderzoek.
Het zat hem toch niet lekker zeker!
Door die vieze antibiotic nu ook nog braken erbij. erg fijn allemaal:wasted:

heeft hij ook zweren of gehad op de plaatsen waar hij gestoken is ?
naar welk ziekenhuis gaat hij nu ?

als je het niet vertrouwd, ga dan naar het tropencentrum van het AMC
men heeft ook polikliniek waar je in nood dezelfde dag teregt kan
dus hou hem goed in de gaten voor dat het weekend begint

1 like

Murugi, nee hij heft geen zweren gehad maar de meeste builen kwamen door die tsee tsee vliegen; steken ook gewoon door je broek heen.
We moeten morgen om 8.00 bij zijn huisarts zijn om formulieren te halen en daarna naar Egmond aan Zee.
Volgens mij is daar geen medisch centrum.

In de gaten hou ik hem wel anders zou hij niks drinken en eten. Vandaag alleen 5 lepels witte pasta opgegeten en wat yoghurt.
Hopelijk komen we morgen weer wat meer te weten maar het gaat er hier wel heel knullig aan toe.

Heel veel sterkte vandaag en hopelijk zijn jullie inmiddels al wat wijzer. Zou het misschien ook Dengue kunnen zijn? Ik las dat er eind vorig jaar een uitbraak in Tanzania van was. Misschien is hij daarmee besmet maar voor hetzelfde geld zeg ik wel iets heel raars hoor nu.
De symptomen:"Dengue koorts is een griepachtige ziekte. Daarbij horen symptomen als hoge koorts, ernstige hoofdpijn, spier- en gewrichtspijnen en rode huiduitslag. Misselijkheid en braken kunnen ook voorkomen. "

Dank je Handigje!
Vanmorgen vroeg weer opnieuw bloed afgenomen en de huisarts zal vanmiddag al de uitslag geven.
Over dengue; behalve rode uitslag heft hij daar ook alle symptomen van. Malaria lijkt de huisarts uit te sluiten na 2 keer een negatieve test.
Hij heeft sinds gister een “breed spectrum antibiotica” gekregen maar daar moest hij al na een half uur van braken,
Vannacht (ff vies) hele bed onder de waterige diarree.

Ik heb die asstistente van de huisarts wel even duidelijk gemaakt dat 5 dagen diarree eigenlijk ook al te lang is!

Afwachten maar tot de huisarts belt…

Ik zou anders misschien toch maar, net als Murugi schrijft, een tropencentrum bellen of bezoeken. Er zit er ook eentje in Rotterdam (Havenziekenhuis). Dit gaat wel heel lang duren zo. Net wat je, 5dgn diarree (en dan ook nog overgegeven) duurt te lang.
Wat zullen jullie je machteloos voelen inmiddels.
Sterkte!!

PS, ik sprak net mijn buren en die vertelde dat er in Brussel een heel goed tropenziekenhuis zit. In Belgie schijnen ze verder te zijn dan in NL met dit soort dingen vertelde de buurman. Geen idee waar jullie wonen maar ik geef het toch maar even door.

Dank je Handigje!
Als de huisarts belt zullen we even aangeven dat we dit graag verder willen laten onderzoeken als er niks gevonden wordt.
Wij wonen in Alkmaar en kunnen naar het AMC of naar het LUMC. Mijn Eigen huisarts is ook tropenarts geweest maar of hij mijn vriend mag behandelen vraag ik me sterk af,

Net wat je zegt; je gaat je machteloos voelen omdat er zoveel (tropische) ziekten zijn.

Koorts is gezakt naar 38.1! Antibiotica slaat toch aan??

Misschien heb je hier ook nog wat aan…

Gaat het al beter nu ?

Sterkte

LINK

Hoi Masaku, de antibiotic heef goed zijn werk gedaan; geen koorts meer.
De huisarts heft vrijdagmiddag gebeld met de mededeling dat er weer geen parasieten in het bloed zaten maar ook dat geen parasieten niet GEEN MALARIA betekent. In Nederland krijg je geen malariabehandeling zolang er geen parasieten in het bloed zijn gevonden.
Over dengue; dat stapelt zich op volgens hem; de eerste keer ben je niet zo ziek maar hoe vaker je besmet raakt des te gevaarlijker wordt het?
Er waren extreme veel ontstekingscellen in het bloed gevonden waar de antibiotic goed tegen helpt. Ijzergehalte was heel goed en dat was getest omdat de parasieten in je lever van het ijzer leven?
Zogauw hij weer koorts gaat krijgen moet hij meteen komen zelfs als dat over een half jaar is.(Koorts is het sleutelwoord volgen de arts)

Iedereen heel erg bedankt voor het meedenken en hopelijk is er geen malaria.

Goed om te lezen dat de antibiotica aanslaat. Laten we hopen dat alles vanaf nu alleen maar beter blijft gaan.
Wij kregen idd ook te horen dat malaria chronisch in de lever gaat zitten (maar waarom?) en dat we moeten vermelden dat ze malaria hebben gehad zodra ze hoge koorts krijgen. Maar ja toen er pas geleden eentje ziek was, flauwviel vanuit het niets, bloeddruk veel te laag was en bloedsuiker ook te laag was en ik dus vermelde dat hij malaria had gehad deden ze er …niets mee. Na jouw verhaal gelezen te hebben ben ik “blij” dat de kinderen het in Kenia hebben opgelopen en dat het niet in NL pas tot uiting kwam.

1 like

Je kunt inderdaad maar beter behandeld worden in het land waar ze de meeste ervaring hebben met malaria maar ik ben toch wel blij dat mijn vriend niet ziek is geworden gedurende de rondreis.