Vaccinaties en malariapillen???

Ik ben ondertussen ook al 5 keer in Kenia geweest en neem ondertussen ip geen malaria pillen meer in omdat het gebied waar ik naar toe ga op 2300 meter hoogte ligt en dus geen malariagebied is.
Maar als je bij de ggd oid langs gaat wordt er zeer wisselend over gesproken wat betreft wel of niet in nemen van malariapillen. Afgelopen keer waren we met z’n drieën: 1 hoefde ze niet in te nemen want het het gebied lag op 2300 meter hoogte, nr 2 moest het wel en ik heb ze geweigerd. Ik zit daar met een kliniekje op 100 meter afstand en koop zn dus daar de medicijnen na een positieve malariatest.

En zo wie zo lariam zal ik nooit meer in nemen ivm de vele bijwerkingen die ik heb gehad!
Volgens de arts die mij adviseerde moest ik dat niet doen want dat zijn geen goede. Laten ze nou uit de zelfde fabriek komen als dat je ze in Nederland krijgt. Alleen vele malen goedkoper.
Ik ga dit jaar weer en neem het restantje malarone mee uit voorzorg (daar gekocht) en zie het wel

Ok, afgewogen keus, geen malarone vanwege de bijwerkingen, lariam staat daar ook al bekend om, maar zou dan wel een goed preventiemiddel zijn?

@amavee, malaria komt vooral veel voor rondom de regenseizoenen …

Als je ,om wat voor reden dan ook, niet aan de Malerone of andere middelen wil ,kijk dan eens naar Artemisia in combinatie met vitamine pillen.Ook deze methode is omstreden,maar het is in ieder gevan absoluut niet schadelijk en heeft geen bijwerkingen.Wij doen het al jaren en zijn nooit besmet geraakt met malaria.Dat kan ook toeval zijn,want toen we er woonden ook nooit wat tegen malaria gedaan en het nooit gekregen.
Alle overige injekties (DTP,gele koorts,gamma globuline etc ) houden wij wel trouw bij.
Succes met je beslissing

De vaccinatie gele koorts voor Kenia wordt in de praktijk mogelijks nog opgevraagd indien u arriveert uit een land waar gele koorts voorkomt. Het heeft weinig zin als toerist om kosten en moeite te doen voor deze vaccinatie als je niet behoort tot bovenstaande categorie.

1 like

Hallo iedereen,

Ik zou graag duidelijkheid hebben over de vaccinatie voor “gele koorts”.
Is deze nu VERPLICHT wanneer je Kenia bezoekt?
Heb al verschillende verhalen gehoord:

• enkel verplicht als je ook Tanzania bezoekt
  • wordt gecontroleerd op de luchthaven in Kenia (gele vaccinatiekaart)
  • zonder vaccin ‘gele koorts’ mag je Kenia niet binnen…
  • er worden vaccins gezet op de luchthaven (dit lijkt me nog het gekst!)

Wat zegt jullie ervaring me?
Bedankt,
Danny

Het enige wat ik je kan vertellen is; bij GGD was het advies om toch een vaccinatie gele koorts te doen.
Hebben we ook gedaan. Het gele boekje werd op het vliegveld wel ingekeken. Weet niet of ze er naar gevraagd zouden hebben als we het niet in de hand gehad hadden. Tot 2 keer toe eigenlijk de indruk dat ze nauwelijks wisten waar ze moesten kijken. Maar dat kan natuurlijk ook weer zijn omdat we vanuit Nederland/Brussel kwamen. Ik weet niet of je er iets mee opschiet maar dit is het enige wat ik erover weet.
Fijne tijd!!

1 like

Gele Koorts niet verplicht voor Kenya.Controle van het gele boekje heb ik nog nooit meegemaakt in Nairobi of Mombasa.
Overigens wel verplicht voor Tanzania.
Gr Wim

1 like

Bij mij is dat boekje nog nooit gecontroleerd. Ik heb het toen wel gehaald, omdat ik de eerste keer dat ik hier kwam niet zeker wist of dat ik in Kenia zou blijven of rond zou gaan reizen. Hoorde laatst wel van een Belgische dat er bij haar laatste keer om gevraagd zou zijn op de luchthaven van Mombasa, maar dit verbaasde mij nogal omdat naar mijn weten het hier inderdaad niet verplicht is. Ze mocht uiteindelijk toch ook gewoon doorlopen zonder vaccinatie of betalen, omdat ze met iemand reisde die hier heeeeeeeeeel vaak komt. Misschien dat ze geld los wilden krijgen van haar en doorhadden dat het niet zou lukken??? Ik weet het niet, maar in ieder geval voor zover ik weet dus aan de kust niet verplicht!

Gele koorts vaccinatie is alleen verplicht als je uit een gele koorts gebied komt zoals bv. Tanzania.
Kom je rechtstreeks uit Nederland/Belgie is het niet verplicht.

Bij mij is er niet na gekeken zowel in Kenia als Tanzania.

Blijft natuurlijk altijd lastige discussie.

De afwijzers hebben een argumentatie van " ik draag al jaren geen autogordel en ben nog nooit ergens tegenaan gereden".

Waarom risico’s nemen met je gezondheid.

Omdat als je lang in Kenia blijft ,die pillen ook een aanval zijn op je gezondheid .

sluit me volledig bij deze opmerking aan. Ben zelf al ruim 3 jaar woonachtig in Nairobi.
Zoals sommige “locals” op de fora hier al aangeven, is het nemen van de gele koorts prik aan te raden aangezien je hier op gecontroleerd zou KUNNEN worden. Heb je die dan niet bij je, krijg je daar gezeur mee. Praktijk wijst uit dat ze hier amper op controleren, maar better safe then sorry.

Wat betreft malaria, het blijft natuurlijk een persoonlijk afweging/keuze, al heb ik hier wel een duidelijke mening over. Zoals hierboven al meerdere keren word aangegeven, zou ik zeggen niet mee te doen aan het sponsoren van de farmaceutische industrie.

Er is inderdaad malaria aanwezig, met name aan de kust, al is dit ook weer afhankelijk van de tijd v/d jaar. Praktijk wijst uit dat als je ten alle tijden onder een net slaapt en savonds buiten, je benen (onder de tafel) goed insmeert/inspuit met anti-muggen middel (met DEET)…je eigenlijk wel redelijk safe zit. Krijg je toch last, koorts-verschijnselen koop je lokaal voor nog geen 5 dollar al een malaria-kit en ben je er met een paar dagen weer vanaf. Let dus gewoon goed op de symptonen (hoge koorts, pijnlijke gewrichten).

Mijn neef en nicht waren hier afgelopen jaar voor een maand, en die waren bij elkaar bijna 350 euro kwijt aan allerlei aangesmeerde pilletjes/spuitjes en andere middeltjes. Met name door de GGD in NL aangeraden…in mijn ogen gewoon verspild en weggegooid geld.

Mijn mening, hou 't geld lekker in je zak en spendeer het op een mooie safari in kenia!

Bottomline: het is en blijft je eigen keuze,…al klinken er hier toch wel veel dezelfde geluiden van nederlanders die (al een tijdje) in kenia wonen.

3 likes

Da’s niet helemaal waar. Aan het slikken van malariaprofylaxe zijn ook risico’s verbonden omdat deze medicijnen vrij vervelende bijwerkingen hebben. Het krijgen van malaria is vervelend maar hoeft niet ernstig te zijn zolang je je in Kenia kunt laten behandelen. De gevolgen kunnen veel ernstiger zijn wanneer malaria zich na terugkomst in Nederland openbaart. Dan wordt vaak (te) lang gewacht voor men met de behandeling begint.

Groet,
Diani:vak02:

2 likes

Het is al meer genoemd, maar toch nog even mijn ervaring wbt gele koorts vaccinatie. Vanuit Nederland/Brussel vliegend is mij nog nooit gevraagd naar mijn vaccinatieboekje. Vliegend met Ethiopian Airlines (vanaf Brussel, met overstap in Ethiopie) werd mij bij aankomst wel gevraagd naar mijn vaccinatieboekje. Ik had deze ook bij me en weet niet wat er gebeurt als je de stempel niet kan laten zien.

Wat betreft malariaprofylaxe zijn er verschillende meningen, allen te begrijpen. Eerste keer Kenia heb ik deze geslikt (Lariam, ging prima) voor 3 maanden, keer daarna Malarone voor 2 weken. Malarone kreeg ik bijwerkingen van en ben ik mee gestopt. Sindsdien slik ik nooit meer wat als ik naar Kenia ga. Maar de risico’s zijn er natuurlijk wel.
Malaria is prima te behandelen, juist daar, maar het ligt er wel aan welke variant je krijgt. Ik ben er wat makkelijk in geworden, net als velen hier, maar uiteindelijk is het nog altijd iets waar je heel erg ziek van kan worden en in het uiterste geval zelfs dodelijk kan zijn.
Ik ga binnenkort op 7 maanden lang op reis door Afrika, niet alleen Kenia en wilde in eerste instantie niets gaan slikken. Daar ben ik nu op terug gekomen. In een aantal landen waar ik naartoe ga is het risico op malaria nog vele malen groter als in Kenia (meer muggen die het bij zich dragen), ik zal niet altijd even dichtbij medische voorzieningen zijn, dus ik ga toch maar voor een profylaxe.
Lariam valt af voor mij, Malarone te duur, dus ik ga in overleg met GGD en huisarts voor Doxycycline. Is eigenlijk een antibioticum, maar wordt in sommige gevallen ook voorgeschreven als profylaxe. Ondanks dat ik er mijn bedenkingen bij heb wil ik het toch gaan proberen.

Iemand hier die ervaring heeft met het gebruik van Doxycycline als malariaprofylaxe?

wij zijn nog altijd geen dokters , we kunnen enkel onze mening geven,ieder moet doen wat hij (zij) zelf best vindt.
De Keniaan blijft erbij dat het van God afhangt.
Ik vertrek binnen 6 weken , ik neem niks. :dag:
:vak02:

Wat ik net nog vind op wikipedia:
Het profylactisch toedienen van medicijnen aan mensen die blootgesteld worden aan malariamuggen; dit heeft vooral zin bij mensen die niet in de tropen wonen, maar alleen een bezoek brengen. Gebruikte middelen zijn onder meer mefloquine, atovaquon/proguanil (Malarone), proguanil, doxycycline, primaquine en chloroquine (slecht verkrijgbaar in Nederland).

Hoi Marloes,

Ik lees dat je voor 7 maanden naarAfrika gaat; je gaat toch niet 7 maanden aan de anti-biotica?
Hieronder de bijwerkingen van Doxy (net zo erg als Malarone)!!!

Doxycycline kan naast de goede werking ook bijwerkingen geven. Doxycycline wordt
voorgeschreven bij bestrijden van infecties, het valt onder de antibiotica. Erg
belangrijk is, blijf uit de zon als u dit medicijn gebruikt, veel mensen krijgen dan las van
een rode en geïrriteerde huid. De klachten die het meest voorkomen zijn misselijkheid,
braken, buikpijn, geen eetlust, diarree en ontstoken tandvlees. Soms kunnen de
tanden verkleuren doordat Doxycycline wordt opgenomen in tanden en botten, bij
kinderen kan de groei geremd worden. Sommige mensen zijn overgevoelig voor het
medicijn, dit geeft huiduitslag en benauwdheid. Heel enkel komen leveraandoeningen
voor, de huid en het oogwit zullen dan geler gaan kleuren en uw buik zal opgezet zijn.

Bij langdurig gebruik kan er een tekort aan vitamine B ontstaan, hierdoor zal de patiënt
snel vermoeid zijn. Denkt u een bijwerking te hebben na het slikken van Doxycycline,
neem dan contact op met uw arts.

Je vergeet de schimmelinfecties te noemen, ik weet wat de bijwerkingen kunnen zijn :wink:
Ik heb een recept voor 7 maanden, maar ga nog een keer in overleg met een arts. Als ik last krijg van bijwerkingen zal ik sowieso stoppen.
Ik zal risico’s tegen elkaar af moeten wegen.
Zou ik alleen in Kenia blijven dan had ik niets geslikt, maar ik zal nu op een heel andere manier gaan reizen met soms geen medische voorziening in de buurt, meer en andere risico’s. Daarin moet ik andere afwegingen gaan maken.
En Lariam heeft ook erg veel en heftige bijwerkingen waar ik destijds geen enkele last van heb gehad, dus als je daar altijd op af moet gaan…

Mag ik vragen wat een doos (12 pillen) Malarone kost in Nederland?
In België om en bij de € 45,00.
Hier kan je ze kopen voor ongeveer de helft van de prijs, +/- KES 2000-2500, afhankelijk van de hoeveelheid die je koopt. Misschien ook te overwegen?

Veel plezier met je 7 maanden lange Afrika-reis, Marloes! :cheer: