Hebben jullie ook een website ellen en Bjorn waar jullie je avonturen bij gaan houden?
Hoi Melanthe.
Wat iedereen al heeft gezegd sluit ik me bij aan. Gewoon gĂĄĂĄn en niet teveel piekeren over de nadelen. Als je terugkomt van je reis zou je even bij je ouders kunnen intrekken. Dan kun je wat dingen regelen voor je weer op jezelf gaat en wat geld bufferen. Het geld wat je kwijtbent aan reizen is het meer dan waard. Je krijgt er zoveel voor terug. Reizen is heel intensief qua ervarigen en je maakt onder normale omstandigheden meer mee dan in 5 of 10! jaar op kantoor in Nederland. En wat backpacks en kleding betreft. Ik sleep gewoon ouwe meuk mee waar ik makkelijk afstand van doe. Maar dat moet ieder voor zich bepalen. En je bent echt niet te oud hoor met 29. Ik heb op reis een vrouw van 60 meegemaakt die na een avondje stappen dronken het hostel kwam binnendansen. Dat ligt ook niet altijd aan de bestemming trouwens. Als je 60 bent vind je minder snel aansluiting bij de backpack generatie, maar zelfs dan zijn er mogelijkheden om je te vermaken. En in jou geval speelt dat niet eens. Je zult echt niet gediscrimineerd worden om je leeftijd! Veel plezier
Ik sla de Lonely Planet trouwens pas open als ik ben aangekomen in het land zelf. Dat verstrerkt het verrassingseffect. Plannen over welke route je moet nemen doe ik op het laatste moment. Hangt af van het weer ter plekke en als ik leuke mensen tegenkom ben ik geneigd te blijven hangen. Je komt zat mensen tegen die er een strakke planning op na houden en die kwamen op mij wat gestresst over. Maar wat jezelf het lekkerst vind reizen kom je pas achter als je het doet!
Wat je zegt ivm de route en de planning klopt wel. Moesten we het nu nog eens kunnen doen, zonder dat we al vertrokken zijn
zouden we ook losse tickets boeken. Uiteindelijk is de enige reden waarom wij voor een rtw ticket gekozen hebben tahiti en paaseiland (er relatief goedkoop ) insteken en zekerheid hebben dat we voor een fixed price hiernaartoe kunnen⊠en misschien ook het ticket van nz naar zuid amerika. De rest is allemaal heel goed te regelen overland en via low cost airlines.
tfeit dat plannen/routes kunnen veranderen ondervinden wij ook.
Een Indische vriend van ons trouwt in zijn geboortestreek en wij zijn uitgenodigd. We zullen dus ipv naar Vietnam te gaan een lowcostairline vlucht boeken van KL naar Chennai en enkele weken in India blijven.
Maandag vragen we ons visum aan.
Ik heb een afspraak gemaakt voor de eerste ronde vaccinaties (nu zuidelijk Afrika aan mijn bestemmingen zijn toegevoegd)!
De prijzen van vliegtickets vallen me reuze mee, maar dat zal natuurlijk van nu af alleen maar omhoog gaan, dus ik moet nu knopen gaan doorhakken over route en exacte vertrekdatum. Projectje voor de rest van deze maand!
je hebt al veel reacties gehad maar ook ik zou zeggen go for it! Kijk alleen wel naar wat reiskriebbels zijn en wat een soort van jonge 30-ers dilemma ;-). (ik heb niet alle posts gelezen misschien zeg ik nu iets domsâŠ:redface:)
Ik heb ook maanden zitten wikken en wegen en net vandaag mijn aanbetaling gedaan voor een reis van 101 dagen de wereld over, woehoee en ik ben trouwens nog een paar jaartjes ouder en voel me heeeel jong ;-). Ik hou alleen wel mijn baan aan (wat een mazzel dat ik zo obv kon krijgen). Ik ga er gewoon van genieten en dan merk ik wel hoe ik me erna voel etc. Heel veel plezier, ik vind het voorbereiden zelf juist heel erg leuk!
succes met uitzoeken!
@ ellen en bjorn,
jullie reis klinkt geweldig! En het is net waar je je op in stelt denk ik. Ik ga dit keer ook voor meerdere landen in een relatief korte tijd en ik heb een andere keer bijv 10 weken over nz gedaan. Het maakt allemaal niet uit, alles is gewoon heel geweldig om te zien en mee te maken. Zolang je je tussendoor maar goed beseft waar je bent, wat je ziet en vooral hoe heerlijk het voelt ;-). Enjoy!
@Marjo, waar ga jij allemaal naartoe deze reis?
Wat het dertigersdilemma betreft: geen idee. Ik denk dat dit ten eerste het moment is om te gaan voor mij, en ten tweede dat ik het mezelf kwalijk ga nemen als ik het niet doe. Dat ik me dan steeds zal afvragen waarom ik het niet gedaan heb toen het kon.
Ik ga nu in december weg bij mijn werk. Ik wil eind januari vertrekken. Vind het reuzespannend, maar de situatie is nu zo dat het een goed moment is. Naar dit werk wil ik niet meer terug, en ik kon nu van een bepaalde regeling gebruik maken. Woehoe!
Ik ga naar Laos, filipijnen, australie (alleen van sydney naar brisbane) peru en brazilie! Heb er heel veel zin in!
Ik weet ook niet precies hoe ik het ga vinden, mijn vorige reizen waren altijd met iemand samen. Maar ik had ook zoiets van waarom zou ik wachten nu kan het! Mocht ik het zomaar echt niet leuk vinden (verwacht ik niet) dan kan ik altijd nog naar huis. Ik ga begin januari op pad. December is nog wel gezellig maar januari vind ik nooit iets aan
heel veel plezier en laat maar weten wat je uiteindelijk boekt! Ik vond zuid afrika heel leuk. We zijn van johannesberg naar kaapstad gereisd via swasiland en een kort bezoek aan lesotho. Tanzania staat hoog op mijn lijstje maar ivm route en budget sla ik die deze keer over. Geniet ervan!
Een (wereld)reis is een stap uit je comfort zone, een sprong in het diepe.
Eng misschien, maar in de werkelijkheid oooh zo mooi, en makkelijk!
âŠ
DOEN! = Het wordt de tijd van je leven.
Niet doen = Altijd blijven zeggen; had ik maarâŠ
Heel hard genoten van jullie website bas en malouâŠ
Ja! Ik ga op pad!
Ik blijf een paar maanden in Zuid-Afrika (vrijwilligersprojecten), verder Nieuw-Zeeland (exacte duur nog niet bekend), en Japan. Zuid-Afrika is al geregeld, maandag eerste inentingen, vluchten kan ik waarschijnlijk volgende week vastleggen. Hiephoi!
Vind het superspannend, maar ga leuke dingen doen en mooie dingen zien, en werk doen dat behalve leuk ook relevant is voor mijn cv (musea). Nu ik ook een aantal dingen heb geregeld, wordt het concreter en minder eng ![]()
Ik blijf in ieder geval een half jaar weg, mogelijk langer. Ik heb wat opties daarvoor, en met het oog daarop denk ik er toch over om mijn huis op te zeggen, als ik geen onderhuurder kan vinden. Maar goed, hier heb ik nog even een paar maanden tijd voor!
super leuk voor jouâŠje zal zien, eenmaal je begonnen bent met regelen (zoals nu) gaat alles van zelf.
Bij ons gaat het nu allemaal heel snel, nog eummmm 8 dagen.
Ben momenteel echt geen aangenaam mens om mee samen te levenâŠzenuwen
maar voor de rest kijken we er super naar uit
Wat gaaf Melanthe!
Persoonlijk zou ik wel bij terugkomst nog IETS van een basis willen hebben: of een huis, of een baan, of geld. Na mijn reis van een jaar had ik geen van drieĂ«n en dat was wel effe stress. Met een horecabaantje kwam het geld al wel snel binnen, een huis heeft wel veel meer moeite gekost (maar ik wilde ook in Amsterdam wonen) maar ik zou nu toch wel een van de drie willen hebben na een lange reis⊠vooral dat derde item (geld) was een beetje âjammerâ dat het echt hĂ©lemaal op was bij terugkomst
want daardoor hadden we ook helemaal geen lucht om even rustig thuis te komen en alles op een rijtje te zetten.
Nou in ieder geval wel superstoer dat je je plannen echt doorzet en controle pakt over je leven, ik denk dat je er heel blij mee zult zijn, hoe het ook gaat lopen.
Geniet ervan!
dat schiet inderdaad al enorm op, logisch dat het steeds een beetje spannender wordt! Gaaf!
Hi Cecilia,
Dankjewel ![]()
Ben het met je eens wat geld/huis/baan betreft. Ik heb alleen geen baan als ik weer terugkom, wat geld wel, en huis in principe ook. Ik heb een buffer apart staan waar ik nu niet aan kom, en waar ik bij terugkomst even mee voort kan als ik geen baan heb. (niet superlang, maar een paar maanden wel). Huis kan waarschijnlijk in onderhuur. Het liefst zeg ik het inderdaad niet op. Ben wel gehecht aan mijn huisje, en ik wil ook gewoon een eigen plek hebben als ik weer terugkom.
Het is even geen vetpot als ik terugkom en niet meteen een baan vind, maar ik hoef niet meteen bij mijn moeder in te trekken ![]()
Zo nu weer lekker verder lezen in boek over Zuid-Afrika, in het kader van de voorpret! woehoe!
Dit rotweer in Nederland helpt natuurlijk ook wel bij de voorpret van vertrekken! ![]()
:chin:pas op met onder verhuren of je moet het doen met mensen die je goed kent en kan vertrouwen doe het niet met vreemde voor het zelfde geld staat je huis binnen de korste keren vol met wiet en jij zit behoorlijk in de problemen als ze daar dan achter komen.
Maar wel heel veel succes met je reis plannen.![]()
![]()
Voor Japan is dit misschien wel handig: Tokyo on the cheap (Lonely Planet).
Ha, wat grappig! Zo herkenbaar! Ik ben hetzelfde van plan, al twijfel ik nog tussen het opzeggen van mijn toch-best-wel-leuke baan of het proberen te regelen van onbetaald verlof voor ten minste 6 maanden⊠al wordt dat laatste waarschijnlijk toch erg lastig vrees ik.
Ik ben ook 29 jaar en heb precies hetzelfde ânu of nooitâ-gevoel. Ik ga eerst 3 weken naar Zuid Afrika (november/december) en daarna bepaal ik of ik mijn baan ga opzeggen en meer wil gaan reizen ja of te nee (en dat is dan waarschijnlijk begin volgend jaar ergens)⊠Ik ben me nu aan het oriĂ«nteren over wat ik precies wil (vrijwilligerswerk of gewoon echt een baan in het buitenland, welke landen, etc). Ik heb al wel een leuke buffer waar ik wel een jaar van zou moeten kunnen rondreizen, dus dat is wel lekker meegenomen! Mân huisje doe ik dan ook in onderhuur⊠Ik ga er gewoon van uit dat ik snel weer een baan kan vinden als ik weer terug ben, dus daar zit ik niet over in⊠Het komt toch altijd wel weer goed!
Heel veel plezier en wie weet komen we elkaar nog wel tegen!
(Nieuw Zeeland staat ook hoog op mijn to-visit lijstje) :zon02: :cheer: