Al heel lang denk ik erover na om lekker naar het buiteland voor een langere periode (half jaar tot een jaar). In de toekomst zou ik zelfs wel bij een internationaal bedrijf willen werken, met verstigingen in het buiteland, zodat ik nog vaker naar buitenland kan. Enfin nu is mijn vriend ook in staat om zijn baan op te zeggen om samen te reizen door Australië.
Na mijn stage heb ik een baan aangeboden gekregen en deze vorig jaar aangenomen met de gedachte, sparen en later nog eens op reis. Mijn contract loopt tot 1 jan. 2012 en verlenging krijg ik.
Nu roep ik het nog steeds, maar mijn baan houdt me tegen. Het idee dat ik bij terugkomst geen baan meer heb, leuke collega’s, flexibele werktijden en de vraag, kom ik uberhaupt wel weer aan een baan. Straks bouw ik geen mooie cariere meer op…
Aan de andere kant moet ik ook niet zo’n schijterd zijn en gewoon doen… maar om bij mijn baas aan te geven dat ik ontslag neem, dat idee geeft me een raar gevoel.
Het al dan niet langere tijd op reis gaan is een keus die je ZELF moet maken. Je geeft een stukje zekerheid op, maar daar krijg je (waarschijnlijk) een mooie reis voor terug. Ik ben de afgelopen 10 jaar 3 keer voor een half jaar of langer weggeweest. Ik werkte steeds met tijdelijke contracten, dus ik heb nooit een baan hoeven of te zeggen. Mijn woning heb ik een keer in onderhuur gedaan, een keer opgezegd, en een keer heeft de woning een tijdje leeg gestaan (dat kon ik me financieel veroorloven, omdat ik toen voor werk in het buitenland was). Tuurlijk is het het fijnste als je meteen je vertrouwde huisje in kan, en weer verder kan op je werk - als je een leuke baa hebt tenminste. Tuurlijk verlang je soms naar een stukje zekerheid, om zo het zwarte gat na terugkomst voor de zijn. Want terugkomen is moeilijker dan wegaan. Maar was het gat zo erg dat ik de reis had willen missen? Voor mij niet!
Ik ben in de 30, en heb nog altijd geen vaste baan. Dat heeft meer te maken met mijn beroepskeuze in het verleden, dan met mijn reizen. Inmiddels waarderen de meeste werkgevers mijn reizen eigenlijk wel (misschien ook vanwege de rest van het CV)
Als ik je verhaal zo lees, zou ik zeggen: blijf in ieder geval werken totdat je contract afloopt, zorg dat je iets moois op je CV hebt, zodat je bij je terugkeer makkelijker aan een baan komt. Laat ook je werkgever tijdig je plannen weten, zodat hij/zij niet voor verrassingen komt te staan. Wie weet kom je na je reis bij je oude werkgever terug voor een baan, vandaar in goede sferen vertrekken.
Ik heb ooit eens de tip gekregen dat je beter spijt kan hebben van dingen die je wel hebt gedaan dan spijt hebben van dingen die je niet hebt gedaan.
Ik heb een tijdje met dezelfde vraag als jij gezeten, maar ik heb de knoop doorgehakt: ik ga onbetaald verlof vragen (deze week…ieeh!!). Als ze me dat niet willen geven dan zeg ik mn baan op.
Mijn vriend heeft al met veel plezier ontslag genomen.
Het idee dat we over 5 jaar vast zitten aan een baan en misschien zelfs kinderen en dan níet op reis zijn gegaan…daar moeten we niet aan denken.
Dus, als je écht wilt: ga dan gewoon, voordat je er spijt van krijgt.
In Nederland heb je geen recht op loopbaanonderbreking, en mag een werkgever dit gewoon weigeren! Desalnietmin kan je altijd proberen een half jaar onbetaald verlof te nemen.
Hi Evelien
“Get a life !” geniet ervan want je hebt maar 1 en elke dag heeft een “gisteren” en misschien een “morgen”.
Groetjes
Daniela
Enjoy your time and trip !
In goed overleg heb je absoluut recht op werkonderbreking. Dat is een gevolg van de levensloopregeling. Immers, hij kan alleen maar aangewend worden voor verlof. Je moet alleen niet aankomen met: “Ik heb 2 maanden opgespaard, dus volgende week ben ik er voorlopig niet”.
Sommige werkgevers hebben een maximum van 3 maanden aan de Levensloop. Dat is wel redelijk. Beetje lastig als je een wereldreis van 7 maanden wil maken, maar dan moet je met je werkgever om de tafel.
Trouwens, levensloop is niet lang meer. Binnenkort heb je vitaliteitsregeling. Die is zo leuk in elkaar gezet, dat je idd geen aanspraak meer kunt maken op een sabbatical.
Beste buren
Kan ik van jullie een antwoord krijgen over hoe kun je 3-6-12 maanden verlof nemen, zonder gevolgen? (ik bedoel, financiële miserie, ziekteverzekering en al de "shit(sorry)…
Groetjes
Sopirla>>>
Levensloopregeling/Vitaliteitsregeling. Dan kan je onbetaald verlof nemen zonder dat dit een enorme breuk in je inkomen oplevert. Tevens kan je je ziektekostenverzekering, huur/hypotheek, etc. gewoon door laten betalen via automatische incasso.
Veel sparen en ontslag nemen bij je werkgever. Grote nadeel hieraan is dat als je terugkomt je geen baan hebt en ook geen recht op WW.
Zorg er wel voor dat iemand je post wekelijks openmaakt. Stel dat er iets mis gaat met een betaling, wil je niet een deurwaardersbrief vinden als je terug komt. Of nog erger, je huis wordt bewoond door iemand anders, omdat er een ontruiming heeft plaatsgevonden.
Bedankt voor jullie reacties. Eveline, wat grappig om te lezen dat je in hetzelfe schuitje zit
Ik heb inmiddels de knoop doorgehakt en ga vragen of onbetaald verlof/ baangarantie mogelijk is. Zo niet, ga ik alsnog. Ik ben nu nog jong, geen kids en geen huis! Ook ben ik inmiddels ervan overtuigd dat ik ook bij terugkomst wel weer aan een baan kom. Bij mijn huidige werkgever staat het één en ander ook te veranderen waar ik, ook al zou ik niet gaan, misschien er voor gekozen zou hebben op zoek te gaan naar een andere baan.
Ik neem het risico ook wat betreft WW of andere uitkeringen… Dus bij terugkomst, wie dan leeft, wie dan zorgt!
In Belgie als je loopbaan onderbreking neemt(6 maanden) wordt je maandelijks 550euro uitbetaald.
Hoe zit dat voor Nederland,kan men ook genieten van deze “voordelen”?
Ik zit nu bijna 7.5 jaar bij mijn werkgever en heb per eind december opgezegd om te gaan reizen.
Vond het eng om te doen, maar ik zat erg vast in mijn baan, en was heel erg toe aan iets anders. Voor mij was het echt een ‘‘nu of nooit’’ moment.
Nu ik het eenmaal gedaan heb, voel ik me enorm opgelucht. Ik maak me ook niet druk over het feit dat ik na mijn reis geen werk heb, voel me juist heel vrij.