Na fulltime werken alsnog reizen?

Hallo allemaal!

Ik ben nieuw op dit forum.
Ik voel al jaren een enorme drang om te reizen, vooral Azie en Nieuw-Zeeland trekken mij heel erg. Ik heb altijd gedacht dat ik na mijn afstuderen, een half jaartje zou gaan werken en dan zou gaan reizen.

Ik ben nu 21 jaar, net klaar met mijn studie en ik kreeg ineens 2 fulltime banen aangeboden. Omdat dit best uniek is in deze tijden, heb ik deze kans aangengrepen, en volgend jaar ben ik groepsleerkracht op de basisschool. Met het uitzicht op meer dan één jaar ben ik aangenomen.

Dit voelde voor mij als een logische keuze, maar ineens begon het aan mij te knagen: Hoe snel ga je nog op reis als je eenmaal een fulltime baan hebt? In het onderwijs kun je wel onbetaald verlof opnemen, maar ik weet niet hoe blij mijn werkgever hier dan mee zal zijn…
*
Fulltime werken en daarna reizen*

Mensen die na een aantal jaren fulltime werken (in een branche waar het niet gebruikelijk is dat je er even tussen uit gaat) zijn gaan reizen, hoe is dit verlopen? Waar liep je tegenaan? Of was het allemaal geen probleem? Had je toen je terug kwam snel weer een baan, of heb je onbetaald verlof opgenomen?

Veel mensen om me heen zeggen dat ik mijn kans nu gehad heb, haha. :stuck_out_tongue: Ik weet dat ik er zelf helemaal bij ben, maar dat het echt minder praktisch wordt omdat ik deze keuze gemaakt heb.

5 weken/maand Azie?

Overigens heb ik wel elk jaar 5 weken zomervakantie. 5 weken door Azie trekken, is dat te kort? Of is dat prima? Bij reizen denk ik namelijk aan maandenlange reizen, en dat lijkt mij ook wel het leukst, maar ik moet natuurlijk niet vergeten dat ik ieder jaar de kans heb om 5 weken te reizen!!

Nou het was een onsamenhangend verhaaltje, maar even mijn hart gelucht. Had nl mijn leven net iets anders ingepland en door een impulsieve actie zit ik nu toch maar vast aan een baan. :wink: (waar ik verder overigens wel heeel blij mee ben hoor haha begrijp me niet verkeerd)

Je kan er ALTIJD voor kiezen om een baan op te zeggen :slight_smile:

Je zou er voor kunnen kiezen om nu op reis te gaan en dan later alsnog werk te zoeken. Waarschijnlijk is nu je budget niet heel hoog, omdat je net bent afgestudeerd (?). Je komt dan terug naar Nederland midden in het schooljaar, en het is dan lastig om een baan te vinden. De kans is groot dat je dan niet zo makkelijk werk vindt als nu.

Je kan er ook voor kiezen om nu een jaar (of meer) te gaan werken. Je hebt dan een ruimer budget om op reis te gaan. Bovendien heb je als je terugkomt van je reis al wat meer werkervaring, waardoor het makkelijker is om aan werk te komen. Wel kies je ervoor om een (vaste) baan op te geven, wat niet iedereen durft. Ook heb je dan misschien andere woonruimte, wat het misschien moeilijker maakt om weg te gaan. Maar waar een wil is, is altijd een weg.

5 weken vakantie per jaar is natuurlijk best luxe - veel mensen hebben dat niet. Je kan in 5 weken natuurlijk niet heel Azie zien, maar je kan wel een keus maken en een (of twee) landen per keer bezoeken. Zelf doe ik het ook zo! Nadeel van werken in het onderwijs is overigens wel dat je gebonden bent aan onze zomermaanden, wat niet voor elk land het beste seizoen is. Ook is het op veel bestemmingen drukker, en moet je meer betalen omdat het hoogseizoen is (bv voor je vliegticket). Boek je vakanties (vliegtickets) zo vroeg mogelijk!!! Zelf boek ik vaak in oktober al voor de zomer erop, omdat ik het zonde vind meer te betalen dan nodig is.

Wat tof dat je hier over nadenkt! Ik ben zelf altijd keihard doorgegaan: na m’n middelbare school direct studeren, tijdens het studeren al veel werken en na mijn studie direct een zware fulltime baan in een harde wereld. Hoewel het in die wereld totaal niet gebruikelijk is om er even tussenuit te gaan (hard doorgaan is logischer…) heb ik onlangs wel mijn baan opgezegd om te gaan reizen voor onbepaalde tijd. Hoewel ik het spannend vond om de zekerheid van een baan (en daarmee een vast salaris) op te zeggen, voelt het nu heel goed nu het besluit genomen is.

Go!

Als je meer vragen heb, mail me gerust!

bedankt allebei!

Jenny, heel tof om te zien wat jij allemaal al gezien en gedaan hebt. Respect!

Backpackgek, ook veel respect voor jou! Een baan opzeggen is zo gebeurd, garantie op een nieuwe baan als je weer terug komt van je geweldige ervaring heb je echter niet dus vind het heel knap dat je het risico durft te nemen!

Ik moet eerlijk zeggen dat het soms ook echt heel eng is. Toch sterkt het mij dat ik bedenk dat de komende periode ook echt een prachtige tijd wordt om na te denken over wat ik nou écht wil in de toekomst. Ik heb nu het gevoel dat ik werk doe dat niet voor mij gemaakt is. Ik hoop dat wel te vinden. Ooit. Na de trip.

Hey Anna,

Toevallig ben ik zelf ook werkzaam in het onderwijs (wel middelbare school, vmbo) ben momenteel net 29 en ben ook al jaren aan het nadenken over een reis.

Ik heb dan ook besloten om te gaan. De keuze was echter om lang weg te gaan (2 jaar) en dan alles op zeggen: dus mn huis, mn baan en dan wel zien als ik terug kom.

Een andere optie was onbetaald verlof proberen. Dat zou dan korter zijn maar dan zou ik nog wel een baan en huis hebben ed. Ik heb dit aangegeven bij mijn werkgever en die hebben me 10 maanden gegeven. Ze willen me namelijk ook terug hebben. (opzich wel een luxe positie).

Ik ga vanaf de herfstvakantie (15 oktober) tot het volgende schooljaar weg. Dan begin ik in augustus 2012 weer met een nieuwe klas. Dus ik kan toch 10 maanden reizen. Opzich een lange periode en ik heb dan nog wel de zekerheid van een baan achter de hand.

Waar je wel rekening dan mee moet houden is dat er in de cao van het onderwijs staat dat je verplicht bent om je pensioen door te betalen. Niet alleen je eigen gedeelte, maar ook je werkgeversgedeelte. Dit is voor mij een bedrag van € 532,00 dat ik per maand sowieso kwijt ben. Uiteindelijk heb ik hier toch voor gekozen omdat ik dan mn baan blijf houden en ook verzekerd ben voor arbeidsongeschiktheid.

Dus keuzes heb je altijd. Wellicht maak je bij je werkgever een dermate goede indruk dat ze je sowieso terug willen hebben, ook al ga je pas over een paar jaar weg. Ik heb overigens ook genoeg verhalen gehoord van scholen die dit aanmoedigen, een jaartje ertussen uit.

Ik zou dus zeggen, nee het is niet erg om te werken, je bent nog aardig jong en er is nog tijd zat om alsnog te gaan.

Hoi,

In mijn ogen hebben wij als ‘rijke’ Nederlanders (vergeleken met vele andere nationaliteiten!) altijd de mogelijkheid om te kiezen om op reis te gaan, en tijdelijk te stoppen met werken. Of dat nou is door onbetaald verlof of door je baan op te zeggen. Wij hebben een luxe vangnet van uitkeringen en desnoods ga je na je reis een tijdje in de horeca of de schoonmaakbranche werken, geld verdienen zal het probleem niet zijn.

Ik heb zelf tijdens mijn studie een jaar in twee andere landen gewoond, na mijn studie een half jaar in Nederland gewerkt (5 d/w), toen een jaar de wereld rond gereisd (HEEEEERLIJK), en daarna ben ik 4 dagen per week gaan werken. In die periode heb ik nog een keer een reis gemaakt van 9 weken, dat was een soort samenloop van omstandigheden waardoor het voor mijn werkgever ook goed uitkwam (ik zweefde tussen twee afdelingen) en veel opgespaarde en bijgekochte vakantiedagen.
Verder probeer ik elk jaar een verre reis te maken, van 3 tot 5 weken. In zo’n tijd kun je al best een hoop zien en doen, maar moet je wel veel meer van tevoren plannen vind ik, zodat je logistiek goed uitkomt en geen tijd verliest met onhandige routes of dubbel reizen, of plekken die tegenvallen.
Zoals Jenny al zei: in 5 weken zou je één of twee landen kunnen kiezen en daar in rondreizen. Maar ik ben het ook met Jenny eens dat onze zomer niet altijd het gunstigste moment is om te gaan: qua klimaat en kosten en drukte. En bijvoorbeeld in Nieuw-Zeeland is het dan winter.

Ik ga ervan uit dat ik ooit in mijn leven (zeker binnen nu en 10 jaar) nog wel een keer een reis van 3 tot 6 maanden ga maken, of eens een jaar in een ander land wonen en werken. Qua werk en huis onderverhuren vind ik daar wel oplossingen voor.

Behalve de keuze om op reis te gaan, ben ik er ook van overtuigd dat iedereen zijn carrière volledig om kan gooien, ook halverwege zijn leven. Je kan altijd opnieuw gaan studeren of op een andere manier nieuwe skills aanleren en iets heel anders gaan doen. Dat vind ik zelf best een rustgevend idee, je hoeft niet nú te kiezen voor de rest van je leven. En is het in het onderwijs niet zo dat ze zitten te springen om mensen, vooral als de laatste baby boomers uitstromen straks??
Tegenwoordig is het toch ook niet meer onze cultuur dat men 40 jaar bij dezelfde werkgever werkt (al is men in het onderwijs misschien nog iets trouwer)? Je wordt er al lang niet meer raar op aangekeken als je wat hebt ge-job-hopt en gereisd, toch? Dat kan juist ook in je voordeel spreken: iemand die zichzelf heeft ontwikkeld, wat van de wereld heeft gezien, en dat ook mee kan nemen in haar werk. Zo’n juf had ik best willen hebben! Zo zou je het zelfs in je cv erbij kunnen schrijven.

Nogmaals, denk eens aan al die landen waar veel mensen überhaupt nooit vakantie hebben omdat ze gewoon maar net rond kunnen komen, en ze misschien ooit in hun leven naar de stad verderop hebben gereisd en meer niet. Qua geld en visum-mogelijkheden hebben wij echt amper belemmeringen vind ik, het is alleen een keuze van waaraan je je geld uitgeeft: een mooie auto, of een mooie reis?

Ik weet niet hoe goed je Engels is, maar je zou zelfs nog op reis kunnen proberen af en toe mee te helpen op een schooltje en kinderen daar Engelse les geven. Zo bouw je ook nog wat relevante werkervaring op, én je doet fantastische culturele ervaringen op. Deze website staat vol tips hoe je Engelse les kunt geven.

Lees ook eens wat inspirerende threads in het Wereldreis forum (onder de thematische forums), bijvoorbeeld deze. Daar zie je dat meer mensen worstelen met de keuze (al dan niet negatief beïnvloed door hun omgeving, die geen reiservaring heeft en het maar ‘onveilige’ plannen vinden voor de carrière…), maar ook mensen die knopen hebben doorgehakt.

“Twenty years from now, you will be more disappointed by the things you didn’t do than by the things you did do. So, throw off the bowlines; sail away from the safe harbour. Catch the trade winds in your sails. Explore Dream Discover.” - Mark Twain

“Every passing minute is another chance to throw it all around” - from the movie Vanilla Sky

Succes met de keuzes! En laat nog eens weten wat het geworden is! :slight_smile: (in deze thread zodat wij automatisch een alert krijgen)
Cécile

Je hebt helemaal gelijk en jouw kijk stelt me toch weer gerust! Ik heb wel snel het benauwde gevoel vast te zitten… maar dat is dan meer gemakszucht of angst waarschijnlijk, als dat je tegen houdt te gaan reizen.

Feit is wel dat ik het ‘ideale’ moment, net klaar met studie nog geen financiele zorgen/vaste lasten, gemist heb. Maar waar een wil is, is een weg, dat is helemaal waar!

Heb besloten om sowieso volgende zomer een maandje weg te gaan, ws naar Indonesie. Als het dan enorm bevalt, weet ik dat ik de droom moet volhouden, maar het kan natuurlijk ook dat ik een maand meer dan zat vindt. Ben benieuwd!!

Bedankt voor je tips, ook hele mooie citaten.
Lesgeven in het buitenland is ook iets wat ik overweeg, dat kan altijd na een aantal jaren onderwijservaring in nederland

Zo ideaal is dat moment misschien helemaal niet, je staat dan misschien nog niet zo zeker in je schoenen en kunt dan minder genieten van een reis, en wellicht heb je ook veel minder geld te besteden.

Een huis hebben kan een last zijn als je op reis wilt, maar ook heel fijn zijn als je weer terug komt. Net als een baan (en onbetaald verlof).

Alles heeft voor- en nadelen. Mensen die wachten op het ideale moment (vaak hun pensioen!) gaan meestal helemaal niet (misschien haal je je pensioenleeftijd wel helemaal niet, of wil je dan niet meer lang weg uit eigen land / bij je kleinkinderen vandaan, of heb je niet zoveel geld als je had verwacht, of heb je geen zin meer om in een stoffig busje te zitten / ben je niet meer zo flexibel om om te gaan met cultuurverschillen).

Ik hoop dat je dat idee los kunt laten dat je je kans gemist hebt. Alles heeft een reden; jouw keuze voor een baan blijkbaar ook. Misschien was je er nog niet aan toe en komt dat nog, en heb je daardoor straks een mooiere reiservaring dan wanneer je overhaast was gegaan.

Eerst een maand gaan kan een heel goeie methode zijn om te ontdekken of het wat voor je is. Je komt vanzelf mensen tegen die langer onderweg zijn en dan merk je wel of je daar jaloers op bent, of misschien juist blij dat jij weer bijna terug ‘mag’. (En daar is ook niks mis mee! :slight_smile: )
Indonesië is wat dat betreft wel vrij heftig vind ik; vooral op Java liegen en bedriegen de mensen veel, en vallen ze je erg lastig met koopwaar en laten je dan niet meer met rust. Besef dan tijdens die reis wel, dat het in de meeste andere landen niet zo erg is. Verder is Indonesië wel de moeite waard hoor, heel erg mooi… maar laat je dan niet afschrikken van het reizen op zich door al die verkopertjes en leugenaars. (Overigens zijn er ook genoeg reizigers die Indonesiërs super-aardige mensen vinden, volgens mij als je iets minder low-budget reist en het wat minder erg vindt om ‘teveel’ te betalen vergeleken met Indonesiërs, heb je er al wat minder last van.)
Veel mensen beginnen in Thailand, dat is volgens mij een ideaal land om het reizen voor het eerst te ondervinden.