Hoi,
In mijn ogen hebben wij als ‘rijke’ Nederlanders (vergeleken met vele andere nationaliteiten!) altijd de mogelijkheid om te kiezen om op reis te gaan, en tijdelijk te stoppen met werken. Of dat nou is door onbetaald verlof of door je baan op te zeggen. Wij hebben een luxe vangnet van uitkeringen en desnoods ga je na je reis een tijdje in de horeca of de schoonmaakbranche werken, geld verdienen zal het probleem niet zijn.
Ik heb zelf tijdens mijn studie een jaar in twee andere landen gewoond, na mijn studie een half jaar in Nederland gewerkt (5 d/w), toen een jaar de wereld rond gereisd (HEEEEERLIJK), en daarna ben ik 4 dagen per week gaan werken. In die periode heb ik nog een keer een reis gemaakt van 9 weken, dat was een soort samenloop van omstandigheden waardoor het voor mijn werkgever ook goed uitkwam (ik zweefde tussen twee afdelingen) en veel opgespaarde en bijgekochte vakantiedagen.
Verder probeer ik elk jaar een verre reis te maken, van 3 tot 5 weken. In zo’n tijd kun je al best een hoop zien en doen, maar moet je wel veel meer van tevoren plannen vind ik, zodat je logistiek goed uitkomt en geen tijd verliest met onhandige routes of dubbel reizen, of plekken die tegenvallen.
Zoals Jenny al zei: in 5 weken zou je één of twee landen kunnen kiezen en daar in rondreizen. Maar ik ben het ook met Jenny eens dat onze zomer niet altijd het gunstigste moment is om te gaan: qua klimaat en kosten en drukte. En bijvoorbeeld in Nieuw-Zeeland is het dan winter.
Ik ga ervan uit dat ik ooit in mijn leven (zeker binnen nu en 10 jaar) nog wel een keer een reis van 3 tot 6 maanden ga maken, of eens een jaar in een ander land wonen en werken. Qua werk en huis onderverhuren vind ik daar wel oplossingen voor.
Behalve de keuze om op reis te gaan, ben ik er ook van overtuigd dat iedereen zijn carrière volledig om kan gooien, ook halverwege zijn leven. Je kan altijd opnieuw gaan studeren of op een andere manier nieuwe skills aanleren en iets heel anders gaan doen. Dat vind ik zelf best een rustgevend idee, je hoeft niet nú te kiezen voor de rest van je leven. En is het in het onderwijs niet zo dat ze zitten te springen om mensen, vooral als de laatste baby boomers uitstromen straks??
Tegenwoordig is het toch ook niet meer onze cultuur dat men 40 jaar bij dezelfde werkgever werkt (al is men in het onderwijs misschien nog iets trouwer)? Je wordt er al lang niet meer raar op aangekeken als je wat hebt ge-job-hopt en gereisd, toch? Dat kan juist ook in je voordeel spreken: iemand die zichzelf heeft ontwikkeld, wat van de wereld heeft gezien, en dat ook mee kan nemen in haar werk. Zo’n juf had ik best willen hebben! Zo zou je het zelfs in je cv erbij kunnen schrijven.
Nogmaals, denk eens aan al die landen waar veel mensen überhaupt nooit vakantie hebben omdat ze gewoon maar net rond kunnen komen, en ze misschien ooit in hun leven naar de stad verderop hebben gereisd en meer niet. Qua geld en visum-mogelijkheden hebben wij echt amper belemmeringen vind ik, het is alleen een keuze van waaraan je je geld uitgeeft: een mooie auto, of een mooie reis?
Ik weet niet hoe goed je Engels is, maar je zou zelfs nog op reis kunnen proberen af en toe mee te helpen op een schooltje en kinderen daar Engelse les geven. Zo bouw je ook nog wat relevante werkervaring op, én je doet fantastische culturele ervaringen op. Deze website staat vol tips hoe je Engelse les kunt geven.
Lees ook eens wat inspirerende threads in het Wereldreis forum (onder de thematische forums), bijvoorbeeld deze. Daar zie je dat meer mensen worstelen met de keuze (al dan niet negatief beïnvloed door hun omgeving, die geen reiservaring heeft en het maar ‘onveilige’ plannen vinden voor de carrière…), maar ook mensen die knopen hebben doorgehakt.
“Twenty years from now, you will be more disappointed by the things you didn’t do than by the things you did do. So, throw off the bowlines; sail away from the safe harbour. Catch the trade winds in your sails. Explore Dream Discover.” - Mark Twain
“Every passing minute is another chance to throw it all around” - from the movie Vanilla Sky
Succes met de keuzes! En laat nog eens weten wat het geworden is!
(in deze thread zodat wij automatisch een alert krijgen)
Cécile