Hoe betaal je een jaar lang reizen

Beste mensen,

Als ik soms lees dat jonge mensen al een jaar gaan reizen vraag ik me echt af hoe je dat betaalt.Ga je een lening aan of heb je een sponsor…Lijkt me superrrrrrrrrrrrr om een jaar te gaan reizen alleen lijkt het nog zo ver voor we het kunnen doen.
Iemand tips hoe je snel rijk kunt worden of hoeveel een jaar reizen kost.

Ik ga nu eerst weer 8 maanden fulltime werken en dan pas weer op reis. Daarnaast sluit ik af en toe werken tijdens mijn reis ook niet uit, en verder gewoon zuinig aan doen. Niet te gek maken. Buiten je ticket is het grotendeels zo duur als dat je het zelf maakt.

Kosten liggen ook sterk aan je bestemming natuurlijk.

Het geeft mij altijd wel een kick om met zo min mogelijk geld zo veel mogelijk gedaan te krijgen :slight_smile: Hoewel ik op sommige reizen ook mijn uitschieters heb gehad, en met het geld dat ik in 5 weken tijd heb uitgegeven, ook een nieuwe reis van had kunnen maken :redface::slywink:

ik heb een half jaar op een studentenkamer gewoond voor +/- 275 euro per maand aan vaste lasten en een fulltime werksalaris ernaast. Er ging per maand ongeveer 750-1000 naar mijn spaarrekening.
Verder heb ik een hele zomer overgewerkt en 2 maanden vakantie opgenomen waarna mijn contract beeindigd werd, vlak voor vertrek had ik alles opgezegd, waardoor ik op reis ging met alleen de doorlopende kosten van mijn ziektenkostenrekening. Maar ik krijg wel 2 maanden een volledig salaris uitgekeerd zonder vaste kosten in NL. Bovendien had ik daarna mijn contract beindigd en kreeg ik in 1 klap, bonus en vakantiegeld uitgekeerd. En ik had een flinke som geld gespaard.
Mijn bedoeling was ‘maar’ 7 mnd weg te gaan en dit heb ik uiteindelijk niet gedaan, maar ik had er wel het geld voor.

Het ligt natuurlijk ook sterk aan de bestemming en de voorkeur van bepaalde luxe. Je moet er gewoon op tijd mee beginnen en flink sparen en goed speuren naar tickets endergelijken…

igg succes!

Ook ik ga vanaf augustus een jaar lang reizen. Ik woon op een studentenkamer en heb een fulltime baan waardoor ik net als bloem29 veel kan sparen.
Daarnaast is het ook even zuinig aan doen. Dus niet meer vaak uit eten, uit gaan en naar de bios. Maar eerder met vrienden thuis eten en thuis filmp kijken. Bespaart een hoop geld. Ook smeer ik iedere dag mn eigen boterhammen in plaats van lunch te gaan halen. En voor verjaardag, kerst etc vraag ik of geld of iets wat ik voor mn reis nodig heb, dat scheelt weer in de aanschaf.
Het is soms een beetje op een houtje bijten, maar ik vind dat de moeite waard om straks lekker lang weg te kunnen en dan alles te kunnen doen/zien wat ik wil.

Hoi Hoi allemaal

Bedankt voor de tips
Ik ben getrouwd en zie me niet snel meer op een studentenkamer gaan met mijn man.We need some space,hahaha anders gaan we elkaar irriteren.
Maar das wel een goeie inderdaad,bespaart een hoop geld qua huur.
Ik ga maar eens een sponsor zoeken,heb gemerkt dat mensen toch graag naar me kijken onderweg,hihi.

mmmm droom droom,reis reis…

ik heb met mijn baas afgesproken dat ik al mijn overuren in 1 keer opneem en dat ik mijn vak van 2007 en 2008 op nam. toen had ik alles bij elkaar 6 mnd vakantie.(nov 2007 t/m mei 2008)

ik heb mijn contract nog iets verlaagd en dus maakte ik iedere week nog 2 overuren meer en ik nam dus in die 6 mnd ook 2 uur minder vakantie op in de week.

en verder sparen we zoveel mogelijk, maar het leven hier in nld moet ook leuk blijven.

Hallo,

In eerste instantie zouden wij 2 jaar gaan reizen. Wij hebben toen alle onodige dingen opgezegt en zijn toen een spaarplan gaan bedenken. We hebben elke maand zoveel mogelijk geld weggezet. Uiteindelijk na 2 jaar sparen hadden we het bij elkaar.
Ik ben ook getrouwd we hadden een appartement. Die hebben we verkocht. Daardoor wisten we dat we overwaarden zouden hebben om ook te gebruiken voor het reizen.

Dus zo snel gaat het niet om te kunnen gaan reizen.
Uiteindelijk is alles anders gelopen mijn man is 20 uur per weerk voor Nederland blijven werken als programeur dat al ons spaargeld dus nu nog steeds op de bank staat is toeval. We leven nu van zijn salaris.

Verder hebben wij toen alles opgegeven om te sparen dus deden we weinig dingen nog buiten de deur en ook boodschappen besparen en alle bladen enzo opgezegd.

gr van Moira

hoi Ladies

Bedankt voor de interessante tips…
We hebben een hoge huur dus dat is vervelend
Allebei goed inkomen…maar pas 3 jaar ervaring dus niet zo een denderend salaris dus ik zie momenteel de bomen nog niet door het bos.
Jeetje Karin,wat heb jij een aardige werkgever.Misschien moet ik het ook zo eens .
gaan brengen wat betreft vakantie.

js klopt hij is heel aardig. iedereen op mijn werk zei dat krijg je nooit voor elkaar. maar hij vond het juist goed voor iemands ontwikkeling en om weer met frisse moed een tijdje te kunnen werken.
hij zou willen dat meer mensen dat bij ons zouden gaan doen. iedereen zegt dat wil ik ook wel maar niemand doet het.

ik doe mee aan de levensloop en krijg 4 maanden salaris, ben nu hard aan het sparen, en krijg nog een einde jaarsuitkering en vakantiegeld. bij nood kan ik 2000 euro lenen bij familie met auto als garantie zeg maar haha.

Leuke plannen allemaal. Wij zitten buiten het eventueel gaan wonen in Mexico ook te denken aan een langere reis. Dit ook omdat de geldkraan in Mexico waarschijnlijk het vele reizen niet meer zo zou toelaten…

Afgelopen jaar heb ik met moeite een gehele maand vrij kunnen krijgen om naar Australië te gaan. Deze maand is ons zo goed bevallen, dat we meer en langer willen gaan reizen. Dit jaar gaan we nog twee keer los, wat lastig te realiseren is als je werkt, maar voor volgend jaar overwegen we eventueel wat anders.

Wij dachten eerst ook aan de overwaarde van ons huis, maar verhuren willen we ook nog niet uitsluiten. De overwaarde is natuurlijk wel de makkelijkste manier om je budget op te krikken, maar wel iets om goed over na te denken. Wij zijn er i.i.g. nog niet uit.

De landen die we sowieso op ons lijstje hebben staan zijn over het algemeen niet duur, wat een lange reis financieel een stuk makkelijker maakt. Tickets zijn de grootste hap uit je budget, maar met veel zoeken en vroeg of “last-minute” boeken kun je een hoop besparen. Begin daarom ook zo vroeg mogelijk de ticketmarkt in gaten te houden, zodat je daar een goede kijk op hebt.

Ik heb zelf gezorgd voor een klein langzaam groeiend inkomen met een eigen bedrijfje, wat ons ook in Mexico aan een boterham moet gaan helpen. Het werk kan ik, net als Moira’s man, gewoon tijdens mijn reis via de computer blijven doen. Zo loop je niet, of niet snel leeg.

Leeftijd speelt natuurlijk ook een rol, want als je, zoals ik, bijna 40 bent, moet je deze stap weloverwogen nemen.

Hoi hoi,

Leuk om het verhaal van jou eens te lezen Robert ik wist niet dat je nog steeds de plannen had om lang weg te gaan. Tuurlijk speelt de leeftijd ook een belangrijke rol. Gisteren hadden wij het er nog over om de stap terug te nemen naar Nederland aangezien we straks 2 jaar onderweg zijn. Toen hadden we het er over om dan 3 jaar weg te blijven en dan voorgoed slik terug te gaan naar Nederland. We zullen het nog zeer moeilijk krijgen met het terugkeren maar ja wie weet vinden we toch een ander land om in te blijven wonen je weet het nooit.
Nu eerst nog lekker genieten van Australie en Nieuw Zeeland.

groetjes van Moira

Ik zou mij gaan afvragen als ik 6 maanden weg mag van mijn baas of ik wel nodig ben

Heb je baan nog steeds?

ja hoor ik heb mijn baan nog steeds.
en ik ben wel nodig maar in de zomer nog veel harder. want dan neem ik dus geen vakantie meer en kan ik veel invallen in de zomer.

Wat voor werk doe je?

sorry fernando had je berichtje even gemist.

ik zit in de verzorging

Ik ben student en zit voor 6 maanden in het buitenland, om hier af te studeren. Om dit financieel rond te krijgen heb ik een overeenkomst gesloten met mijn Nederlandse werknemer.

Gedurende 1,5 jaar heb ik al mijn overuren en ADV en vakantie-uren gespaard. In de detailhandel CAO is het zelfs opgenomen dat je bij je werkgever max. 6 maanden aaneengesloten vrij mag vragen.

Dit is wat ik heb gedaan, nu zit ik voor 5 maanden in Argentinie, Buenos Aires en krijg iedere maand gewoon salaris, ik heb m’n contact niet hoeven te beeindigen en kan dus gewoon weer aan de slag bij deze supermarktketen als ik terug ben in Nederland.

Ik heb trouwens een contact van 16 uur in de week, maar het gaat hier ook om een bijbaantje naast studie. Van mijn salaris en studiefinanciering kan ik hier prima rondkomen, net als dat voorheen in Nederland ook ging!

Succes allemaal! Ik denk dat er meer mogelijkheden zijn dan de meeste mensen denken. Bespreek het met je werkgever, als dit echt is wat je wilt. Anders zul je er naderhand alleen maar spijt van hebben. Ik denk dat als je het echt wil je je meeste dromen ook waar kunt maken.

sparen, sparen & sparen.

Succes allemaal! Ik denk dat er meer mogelijkheden zijn dan de meeste mensen denken. Bespreek het met je werkgever, als dit echt is wat je wilt. Anders zul je er naderhand alleen maar spijt van hebben. Ik denk dat als je het echt wil je je meeste dromen ook waar kunt maken.
[/quote]

Hallo,

Hier wil ik nog wel even op zeggen dat is leuk wat er mogelijk is.
Het is alleen wel zo dat ik ook het plan had om dan 1 jaar ontbetaald verlof op te nemen. Dat zou mij duur komen te staan ik moest namelijk het werkgeversdeel en werknemersdeel aan oude dag enzo zelf betalen wat uitkwam op zo’n 3000 euro wat toch wel veel geld is om mee te reizen.
Dat zou ik dus wel goed uitzoeken als je toch bij je werkgever in dienst blijft.

Dit was dan ook de rede dat ik ontslag heb genomen en daardoor hadden we meer vrijheid om langer te kunnen reizen. Ik zie wel of ik een baan vind als ik terug ben in Nederland.

gr van Moira