Ik ben 23 jaar. Ik ben helemaal gek van reizen (net als jullie!) en heb veel dromen . Nu is het zo dat ik al lang graag 6 -9 maanden ertussenuit wil. De Shikoku 88 lopen in Japan, door naar Nieuw Zeeland om te werken en reizen, en misschien nog meer! Ik heb een aantal groepsreizen gemaakt, maar ben eigenlijk er helemaal klaar voor om alleen op reis te gaan.
Al 2 keer heb ik voorbereidingen gemaakt om te gaan, en 2 keer niet gelukt. Dan kreeg ik net na mijn baantje weer een nieuwe (tijdelijke) baan. Als die klaar was, wilde ik het weer proberen, maar kwam er weer een interessante baan op mijn pad! Of krabbelde ik toch terug adhv alle onzekerheden die dit met zich mee brengt. Nu heb ik een baan met een contract dat in het voorjaar zal aflopen en ik zit er aan te denken om dan gewoon maar af te zeggen. Het is prima en leuk werk, met zeer veel vakantiedagen waar ik heel blij mee ben. Maar het lijkt niet genoeg te zijn. Ik wil er echt eens tussenuit, echt weg zijn en even helemaal los van elke dag in de drukte 9-5 te werken, en dan moe weer met het ov terug naar huis te gaan om vooral vroeg naar bed te gaan zodat ik weer fit ben voor, jawel, een werkdag. Ik heb het er even helemaal mee gehad. Ik wil de wereld zien!
Ik heb het idee als ik dit volgend jaar niet ga doen, dat het er niet meer van komt. Ik woon nog thuis, heb nog geen vaste lasten naast verzekering en auto (die geschorst kan worden gelukkig) en heb ook eigenlijk nog niet zo’n behoefte aan een vaste baan. Ze verklaren me in sociale kringen voor gek, maar ik kan nergens anders meer aan denken. “waarom zou je zo’n baan met zoveel vakantiedagen opzeggen…om op vakantie te gaan?” kon ik dat maar zeggen. Nu zijn het ook niet echt reizigers in mijn omgeving.
Ik ben heel benieuwd of er ook andere mensen zijn die hun baan hebben opgezegd en gewoon gegaan zijn.
Hoe hebben jullie dit aangepakt? Ik zou in ieder geval 2 maanden in Japan doorbrengen, dan naar Nieuw Zeeland vliegen voor 3-5 maanden, en misschien nog iets daarna, afhankelijk hoeveel geld ik bij elkaar kan sparen…
Ik ben best bang om zomaar een baan op te zeggen het is crisis en hartstikke moeilijk soms om ook maar een baan te krijgen. maar om nou een droom voor een baan weg te gooien…?
Hoe hebben jullie de tickets geregeld? Via bijv. Kilroy of een soortgelijke organisatie?
Alle tips en verhalen zijn welkom. Ik ken persoonlijk niemand die zo’n stap heeft gezet dus ik ben heel benieuwd!
Als eerste wil ik zeggen, gaaf idee! Heerlijk om zo lang weg te kunnen! Hopelijk kun je nu je droom wel waarmaken.
Als je je werk leuk vind, heb je er al aan gedacht dat je kunt proberen onbetaald verlof op te nemen? (of evt. tijdelijk contractbreuk of iets dergelijks) Je kunt dat natuurlijk altijd vragen! Nee heb je, ja kun je krijgen. Laat wel alles goed vastleggen in een contract.
Vliegtickets regel ik altijd zelf. Ik had wel prijzen opgevraagd bij bedrijven zoal Kilroy, maar vond dit vaak te duur, of wat ik wilde kon niet.
Voor mijn eerste langere reis (bijna 4 maanden) retourticket Azie geboekt.
Voor mijn 2e langere reis (kleine 6 maanden) een retourticket Zuid-Amerika, daarbij had ik begin en eindpunt verschillend.
Na een korte stop in Nederland een enkele reis China, en toen ik het zat was een enkele reis vanuit India naar huis. Dit kwam voor mij het goedkoopst uit. Waarom ik geen round the world ticket boekte? Dit was dus voor mij te duur, ook kon ik niet de route doen die ik zou willen. Maar grootste reden was, dat mijn vriend niet meewilde (maar mij wel deze reis gunde) en ik dus even extra naar huis ben gegaan zodat ik hem even kon zien.
Ik zou dus eerst goed bedenken waar je naartoe wilt. Is dit alleen Azie en Nieuwzeeland of zou je ook naar Zuid-, Midden amerika willen. Vanuit dit oogpunt ga je je tickets zoeken. Daarna kun je overal prijsaanvragen doen. En natuurlijk zelf zoeken naar voordelige tickets/combinaties.
Zelf ben ik niet in Nieuw Zeeland of Japan geweest dus daar kan ik je helaas geen tips over geven.
Ik heb inderdaad gedacht om onbetaald verlof aan te vragen. Maar ik ga er van uit, mede dankzij de reorganisaties die gaan plaatsvinden, dit niet lukt. Ook kan ik de tocht pas eind september/oktober doen. ik zou dus 4 maanden in de zomer wat werk moeten zoeken om het geld nog even aan te vullen. Ik vind het ook vrij lullig om contract te verlengen ook al weet ik dat ik een paar maanden later wegga en alsnog ga opzeggen. Ik weet nog niet zo goed wat ik hier mee kan!
Ik hou het waarschijnlijk op Japan en NZ. Midden Amerika ben ik wel al geweest met een groepsreis. Zuid Amerika blijft nog even op mijn lijstje zijn. Qua budget red ik dat waarschijnlijk ook niet
Misschien is het inderdaad een goed idee offertes aan te vragen. Een organisatie als Travelactive bijvoorbeeld zou ik wel fijn vinden, zij helpen je ook met CV rekeningnummer, je werkvisum en het zoeken van een baan. Aangezien dit de eerste keer is dat ik zoiets zou doen, is dat misschien wel prettig! Zou niet weten waar ik moet beginnen
Ja, ik denk van wel. Ik heb super veel mazzel met de baan die ik nu heb. wat het wel echt moeilijk maakt. Maar als ik over 10 jaar terugkijk ben ik bang dat ik er veel spijt van ga krijgen. Dagelijks denk ik hier wel aan.
Ik bedoelde met 23 je bent nu nog jong en ik spreek nu voor mezelf. Ging op me 27 ste voor de eerste keer naar NZ en 8 jaar later dit jaar voor de 3de keer voor 2 maanden geweest. Als je baan goed is en het bevalt wordt het al moeilijker, maar je kan wel sparen als je thuis woont en je weet waarvoor je het doet. En misschien kan je over 2 jaar wel een jaar weg zonder te werken. En als je contract verlengt wordt kan je toch ook na 4 maanden ontslag nemen. We leven in een vrij land en je werkgever kan ook jouw contract niet verlengen volgend jaar. Uiteindelijk denkt ook hij aan zich zelf.
Je krijgt van zo’n reis nooit spijt. Ik heb t ook gedaan toen ik 22 was, jaar in Azië geweest. En ik zeg doen!!!
Als je een standaard round the world ticket wil, zie kilroy, dat lekker doen. Zo niet idd een retour ticket kopen met een ander/zelfde vertrekpunt. En als je plannen nog niet vast staan, laat dan de reis beslissen hoe t verloopt en boek de andere tickets later wanneer je onderweg bent en meer idee krijgt over je planning.
Voor nu: heel veel plezier!!
O ja? Jeetje, ik had begrepen dat deze organisatie wel goed was. Ik zit zeker een beetje te twijfelen want ik zou niet weten hoe ik alles mbt rekening opening, sofinummer en pensioen e.d. zou moeten regelen! Aangezien ik geen vrijwilligerswerk ga doen maar het liefst gewoon betaald. Woofing wil ik ook wel doen, maar daar moet je je ook op een een of andere manier voor aanmelden dacht ik.
Doen !! Ik heb het ook gedaan heb ontslag genomen en nog geen dag spijt gehad. Ik ben een jaar weggeweest en als mijn spaarpot het toe zou laten ging ik morgen weer. Ik denk omdat je zo twijfelt je zelf het antwoord op je vraag wel weet :zon02:
Ja, in mijn hoofd wel. Stappen ondernemen zou ik in februari moeten gaan doen. Tickets, baan opzeggen/contract laten aflopen (daar zie ik dus erg tegenop).
Ik twijfel nog steeds snel erg, maar besef me ook dat die twijfels enkel voortkomen uit angst voor het onbekende, het verlaten van mijn zekerheden en wat anderen er van zouden denken.
Moed verzamelen en het daadwerkelijk de stappen ondernemen. Daar moet ik naar toe!
^Wat spannend zeg! Die sleur inderdaad, zit ik ook heel erg mee. Ik zou nu precies weten op wat voor punt ik sta volgend jaar of over 2 of 3 jaar of zelfs meer als ik zo doorga. Lijkt me vreselijk :\ ik wil echt niet terugdenken later en zien dat ik gewoon voor het gemak en de veiligheid maar gewoon ben blijven doorgaan zoals iedereen verwacht, ipv te doen wat ik echt graag wil…
Daarom moet je het ook gewoon doen, want werken kan altijd nog! Btw, welke opleiding heb jij afgerond? Ik ben in het bezit van een MBO- 4 waar ik liever niet mee verder ga/wil.
Ik zit in hetzelfde schuitje! Heb MBO4 maar ben een hele andere richting in gegaan. Daar heb ik nu wel wat werkervaring in, dus dat scheelt misschien met banen zoeken achteraf