Ik ben nog in de orienterende fase van het plannen van mijn wereldreis.
Op het moment ben ik bezig met de overzichtelijk maken van de mogelijke scenario’s en daarbij behorende financiele plaatjes. Issue: onbetaald verlof.
Wanneer leg je dit voor op je werk? 6 maanden voor je vertrek of 2 maanden? (om maar even een indicatie aan te geven). Of doe je dit nog voordat je uberhaupt je tickets hebt geboekt? Kans is dan dat, wanneer je geen onbetaald verlof krijgt, je ontslagen wordt omdat ze toch weten dat je vertrekt. Of zie ik dat verkeerd?
En dan nog; hoe groot achten jullie in het algemeen de kans op onbetaald verlof? Wat kun je als goede redenen/argumenten aangeven waarom je onbetaald verlof zou moeten krijgen, en waarop ligt het gevoelig om compromissen te doen (als in - minder vakantiedagen/salaris bij terugkomst)? Zijn er, vanuit het bedrijf, redelijke andere opties, bijv. ontslag nemen en bij terugkomst weer aangenomen worden?
Veel vragen, maar het idee en de kern zijn duidelijk. Ervaringen hiermee en suggesties zijn meer dan welkom.
Ter info; ik ben Nederlandse en het plan is om ± 7 maanden weg te zijn.
Ik ga er vooralsnog vanuit geen onbetaald verlof te krijgen en ontslag te moeten nemen. Want dat ik wil gaan is niet onderhandelbaar, of ik nu bij terugkomst werk heb of niet. Maar toch, niet geschoten is altijd mis.
Ik ben op reis gegaan aan het eind van m’n contract, dus ervaring met onbetaald verlof heb ik niet.
In de tijd dat je niet werkt, moet je werkgever wss vervanging regelen. Persoonlijk denk ik niet dat het fair is om pas twee maanden voor vertrek je reis aan te kondigen. Daar kweek je geen goodwill mee! En da’s niet handig als je terug wilt komen…
Ik weet niet of je perse op een bepaalde datum wilt vertrekken, maar wellicht kan vertrek een week later handig zijn voor je werkgever. Overleg gewoon, zo kweek je vertrouwen. Ontslag indienen kan altijd nog!
Ik zou beginnen met onderzoeken wat er binnen het bedrijf waar je werkt geregeld is. Er zijn diverse CAO’s waar de mogelijkheden voor onbetaald verlof in zijn vastgelegd of je bedrijf kan zelf regels vastgelegd hebben. Onbetaald verlof is muv ouderschapsverlof altijd een gunst en je hebt er dus nooit recht op. Er kunnen meerdere redenen zijn waarom onbetaald verlof wel of niet gegeven wordt, bijv in deze economische tijden zijn sommige bedrijven juist blij als ze op deze manier hun loonlasten tijdelijk naar beneden kunnen brengen.
Anderzijds kan het weer zo zijn dat jij een baan hebt die moeilijk tijdelijk te vervangen is. Het voordeel van onbetaald verlof is dat je bij terugkeer weer een baan hebt en verzekerd blijft van oa werkeloosheid. Nadelen zijn er eigenlijk niet. Je geeft aan dat je zowieso gaat reizen dus dan kan je altijd vragen om onbetaald verlof. Niet geschoten is altijd mis. Ik zou het wel op tijd aangeven bij je werkgever zodat hij zich er ook op voor kan bereiden. Als je een vast contract hebt kan een werkgever je niet zomaar per direct ontslaan als je aangeeft mogelijk een tijd te willen gaan reizen.
Of hij ja of nee zegt is natuurlijk voor een buitenstaander moeilijk in te schatten. Ga zelf goed na wat voor jouw specifieke geval de voor en nadelen zijn voor jouw werkgever en bedenk hoe je zijn nadelen kan ombuigen tot iets positiefs bijv behoudt van een werknemer met ervaring dus geen opleidingslosten etc.
Thanks, altijd goed om objectieve meningen van mensen te horen.
Dat klinkt inderdaad aannemelijk, het verder vantevoren aangeven i.v.m. vertrouwen. Ik denk dat daardoor wellicht de kans op onbetaald verlof groter is…maar dat moet blijken.
Wel denk ik dat mijn baan moeilijk vervangbaar is, aangezien ik zelf een inwerkperiode heb gehad van 1 jaar voordat ik alles zelfstandig kon. Dat kan ik overigens ook ombuigen in een voordeel aangezien ze beter mij 7 maanden kwijt kunnen zijn dan iemand anders aan te moeten nemen en een jaar in te moeten werken.
Mijn man heeft februari dit jaar voor zomer 2011 mondeling een overeenkomst gesloten voor loopbaanonderbreking.
volgens hem is er een bepaald aantal personen op x aantal werknemers die loopbaanonderbreking mag krijgen.
Ze kunnen een 3tal dingen doen: weigeren,toestaan en 1x verlaten van datum.
Zowieso zou ik het lang op voorhand zeggen, al is het maar om zelf een geruster gevoel te hebben en de werkgever met respect te behandelen.
Zowieso moeten ze een geldige reden hebben om je te ontslaan, dus volgens mij zit je veilig als je loopbaanonderbreking aanvraagd dat ze niet direct een ‘pik’ op je gaan hebben ofzo en je zoeken.
Ik vind het nu wel naar dat Bjorn loopbaanonderbreking had aangevraagd voor 9 maand, en gekregen maar dat we nu 1 jaar op reis gaan en hij dus 3 maand extra moet krijgen. Hopelijk krijgt hij die…anders kut, want zowieso gaan we toch. Moet dan maar op andere manier geregeld worden.
In belgie heb je na loopbaanonderbreking zowieso recht op enkele premies door de staat betaald.
Maar lees hier net dat het bij jou om onbetaald verlof gaat…zowieso moet je vervangen worden tot je terugkomt. best eens luisteren of er in de voorbije jaren mensen zijn die onbetaald verlof genomen hebben.
zowieso vind ik dat ze er geen zaken mee hebben, je zult het natuurlijk wel vertellen, maar geen verschil of je ertussenuit wilt voor een reis of om voor je zieke ouders te zorgen…
Ik kan me echt niet voorstellen dat ze je zullen ontslaan. Aan het ontslaan van mensen gaat een langdurige procedure vooraf van beoordelingen e.d. en ik zie niet in wat het voordeel voor je werkgever kan zijn.
Ik heb mijn reisplan zo’n 6 mnd voor vertrek besproken met mijn directe baas. In overleg (en zonder dat ik het verwacht had) heb ik uiteindelijk een soort van sabatical voor max. 2 jaar gekregen. Ik heb toegezegd mijn project af te maken (4 maanden langer werken) en zij hebben onderzocht hoe ze mij een sabatical konden geven.
Uiteindelijk bleek dat onbetaald verlof voor onze 16mnd durende reis vrij veel geld zou blijven kosten voor het bedrijf. Dus heb ik toch onslag genomen, maar hebben ze mij een contractje gegeven dat ze mij binnen 2j weer zullen aannemen en daarbij krijg ik nog een bonus als ik terug kom. Dit betekend dat zij geen belasting hoeven afdragen, omdat ik niet meer op de loonlijst sta en ik ben verzekerd van een baan als ik terug kom. Wat het contracht uiteindelijk waard zal zijn weet ik pas over 1 maand… En ik mis een jaar in mijn opbouw van mijn pensioen en aow (denk ik). Maar goed ik heb toch nog wel tijd om aan mijn 40 werkjaren te komen:)
Dus ik zou zeggen bespreek het gewoon en misschien is er een goede oplossing voor beide partijen te vinden.
Ik vertrek in oktober voor een half jaar naar australie. Omdat ik mijn baan liever niet kwijt wilde door ontslag te nemen heb ik gevraagd of er een regeling getroffen kon worden. Onbetaald verlof kon helaas niet.
Nu heb ik het zo geregeld dat ik in de periode dat ik weg ben(26 weken) voor 5uur per week in dienst blijf.(verzekering/pensioenopbouw enz. gaan gewoon door) en ik kan als ik terug ben weer fulltime gaan werken.
Het kost me wel 26weken*5uur= 130 uur aan vakantie uren, maar die ben ik nu bij elkaar aan het sparen door flink wat extra te werken. Als ik in april weer aan het werk ga heb ik zelf nog weer nieuwe uren voor 2011.
Als argumten had ik gegeven dat ik dit(een grote reis maken) altijd al heb willen doen. En ik het prima naar mijn zin heb op de afdeling waar ik nu werk en zeker wil blijven als ik terug kom.
Ik heb dezelfde soort plannen, en meerdere collega’s met mij. Bij ons in het bedrijf wordt het meestal rond 9 maanden vantevoren aangegeven dat je in aanmerking wilt komen voor een “Leave of Absence”. Over het algemeen is dit geen probleem, ik heb nog nooit gehoord in mijn bedrijf dat het niet akkoord werd bevonden
Ik heb voor mijn reis van 4 maanden onbetaald verlof genomen. Ik heb het ongeveer een half jaar van te voren gevraagd en gekregen.
Ik had van te voren niet gedacht dat ik het zou krijgen (werk in de zorg) maar heb het toch gekregen.
Ik zou zeggen wie niet waagt, wie niet wint… nee heb je al ja kan je krijgen!
Toevallig heb ik vorige week akkoord gekregen om onbetaald verlof op te nemen volgend jaar. Sla inderdaad je eigen CAO regeling er even op na.
Je bent verplicht om evenveel maanden als je verlof duurt het voor je eerste verlofdag te melden. Bijvoorbeeld: je neemt 4 maanden onbetaald verlof met ingang van 1 mei. Dan moet je werkgever uiterlijk 4 maanden voor 1 mei, dus 1 januari, weten dat je je onbetaald verlof neemt. Ik weet niet precies wanneer je je verlof wilt opnemen, maar het lijkt mij verstandig dit nu alvast te vragen en overleggen wanneer je dat volgend jaar wil opnemen.
Ook ik ben net begonnen met het voorbereiden van een minimaal 4maanden durende reis (bestemming wisselt per week ) En ook ik heb besloten om te proberen om een tijdelijke onderbreking van m’n huidige baan aan te gaan vragen (komende week heb ik het gesprek).
**Nou vraag ik me daarbij af wat er naast je contractuele zaken rondom de werkgever nog geregeld moet worden op het gebied van verzekeringen, belasting, uwv? Of waar je rekening mee moet houden…
En wat als je nu toch ontslag neemt / moet nemen ?
**
Ik heb eens gehoord dat het ook invloed heeft op het recht op een uitkering; Stel: Voor vertrek beëindig je het contract bij je werkgever, je gaat op reis… je komt terug en kunt geen baan vinden. Ik heb eens gehoord dat je dan geen recht hebt op een uitkering. Klopt dat?
En zijn er nog andere zaken om rekening mee te houden? Belasting? Gezondheidsverzekering?
Ik stel deze vraag hier omdat er in dit topic veel mensen met ervaring reageren. Ook denk ik dat de antwoorden op mijn vragen ook relevant zijn voor de mensen met de vraag van het topic `Onbetaald verlof bij wereldreis"
*Zowieso zorgverzekering/ hospitalisatieverzekering laten doorlopen. Hierbij kan je dan nog een bijkomende reisverzekering nemen. Normaalgezien mag je bij deze zoals europ assistance en dergelijke 3 maanden onafgebroken reizen.
In jou geval moet je dus een contract met hen aangaan en dan per maand langer dan 3 mnd maandelijks een bedrag.
*Je kan ontslag nemen wanneer je dit wil maar dan moet je je opzegtermijn uitwerken. bepaald aantal maanden afhankelijk van sector en bedienden/arbeiderscontract
Ik dacht dat als je zelf ontslag neemt je nadien geen recht hebt op uitkering omdat je dit zelf zo veroorzaakt hebt. Moest dit niet het geval zijn en je wel recht op uitkering hebt dan moet je in belgie eerst een aantal uren gewerkt hebben. Dit heb je gedaan, maar je vertrekt dan op reis… dus bij terugkomst geldt dit niet meer.
*belasting weet ik niets van: maar denk dat ik mijn ouders een soort volmacht ga geven om onze belastingen te laten invullen door onze bank en dat mijn ouders dit dan achteraf tekenen.
*uvw ken ik niet
Zowieso heb je in Belgie zoiets als het RVA. Rijkdienst voor arbeidsbemiddeling ofzo dacht ik.
Denk dat jullie in nederland ook wel zoiets moeten hebben. Zij bundelen bij ons alles ivm uitkering,werkloosheid,rechten onbetaald verlof, loopbaanonderbreking…
Wij willen voor ruim 4 maanden naar Australië deze plannen hadden wij al vrij lang. Dat is voor mij ook de reden geweest om mee te doen aan de Levensloopregeling.
Ik neem dus bij mijn baas onbetaald verlof, maar krijg via de levensloop toch betaald.
Twee jaar geleden heb ik 3 maanden onbetaald verlof genomen. Dit heb ik ruim een half jaar vantevoren aangekondigd bij mijn werkgever. Ik werkte toen als basisschoolleerkracht. Het verkrijgen van dit verlof was geen punt. Zeker in het basisonderwijs zijn er voldoende net afgestudeerden die wel tijdelijk aan de slag willen. Wel moest ik de pensioenpremies e.d. betalen. Behalve geen salaris kwamen er dus nog extra kosten bij! Gelukkig had ik hiervoor al gespaard, want ruim een jaar eerder was ik gestopt met roken. Het uitgespaarde geld heb ik vervolgens trouw elke week op een spaarrekening gestort… je voelt 'm al… daar kon ik mijn onbetaald verlof bijna helemaal van betalen. Ja, ja ik was inderdaad een straffe roker.
…en die 3 maanden Nieuw Zeeland? In één woord GEWELDIG!!
Succes!
Fantastisch, al deze reacties, tips en ervaringen.
Het begin van onze reis staat gepland voor juni 2012, en ik heb besloten dat het moment voor aanvraag van mijn onbetaald verlof december 2011 gaat worden, tijdens de persoonlijke evaluatiebespreking van het voorgaande jaar. Dat lijkt me een geschikt moment. Echter, ik werk op dat moment dan 2 1/2 jaar bij het bedrijf en ik heb het idee dat dat vrij kort is…een werknemer die al vrij lang bij het bedrijf werkt heeft daarbij toch een voorsprong denk ik. But we shall see, het duurt allemaal nog even.
Ik wil in januari 2012 6 maanden naar azie met onbetaald verlof. Ik heb dit vluchtig al eens aangegeven aan mijn bazin en die reageerde gelijk; oh, dat regelen we wel. Fijn dus, maar het hoofdkantoor heeft bij ons het laatste woord. In mijn functioneringsgesprek, waarschijnlijk in februari ga ik hem definitief aanvragen. Als ik van het hoofdkantoor echt geen verlof kan krijgen neem ik gewoon ontslag. Ik weet dat ik (kinderopvang) best makkelijk aan werk kan komen…zo niet er is altijd nog een uitzendbureau voor tijdelijk.
Ik heb al wel uitgezocht dat ik mijn pensioenfonds/verzekering zolang stop kan zetten zodat ik niets hoef te betalen tijdens mijn verlof. Krijg dan waarschijnlijk alleen op mijn 67 iets minder… een euro of zo.
hallo,
ik en mijn vriend willen volgend jaar ok en wereldreis van 1 jaar gaan maken.
wij krijgen en onbezoldigde aanstelling,dus een soort onbetaald verlof maar het zijn nog so veel dinge onduidelijk. Weet iemand of je verplicht ben je pensionpremies door de betalen bij onbetaald verlof en hoe zit het met de premies voor de zorgverzekering?
tips zijn welkom
Of je je pensioenpremie door moet betalen ligt aan waar je je pensioen opbouwt. Bij sommige moet het wel, bij de mijne niet.Dat zul je daar even na moeten vragen.
Zorgverzekering, via werkgever neem ik aan, zou ik niet weten. Je leidinggevende weet dit vaak of kan dat even voor je uitzoeken.