Regelen en plannen van lange reis.

Wij hebben de droom/wens om een lange reis te maken, denkende aan 6-8 maand. We hebben al wel een plan welke landen we willen bezoeken en wat ons budget ongeveer zal zijn.
Maar…
Op dit moment heb ik een vast contract en ik heb geen toestemming gekregen om onbetaald verlof op te nemen. Dit is pas mogelijk wanneer ik (nog) twee jaar langer in dienst ben. Het lijkt erop dat ik mijn baan op moet zeggen om deze reis te maken en dit houdt me op dit moment tegen om daadwerkelijk de knoop door te hakken om de eerste ticket te boeken voor onze reis. Ook is de kans erg klein dat mijn vriend onbetaald verlof op mag nemen.
Daarnaast hebben we een huurhuisje (via makelaar) en de vraag is of we de huur op moeten zeggen, of dat het mogelijk is dat er tijdelijk andere huurders in komen. Dit hebben we nog niet geïnformeerd.

Om van een lange reis terug te komen en daarna geen baan en huis meer hebben vind ik een erg spannend idee. Aan de andere kant is het een moment voor nieuwe kansen en keuzes.

Ik ben erg benieuwd naar ervaringen, ideeën en tips, zodat ik (eindelijk) de knoop durf door te hakken!

Groetjes,
Tamara

Hi Tamara,

Bijna een jaar geleden ben ik op wereldreis gegaan, samen met mijn vriend.
We hebben beide onze banen opgezegd, ik wist al dat ik niet terug kon komen. Tenzij er net plaats zou zijn, omdat mijn vervanger ofzo bijv. niet goed zou functioneren. Maar dat is niet het geval…

Ik had een vast contract, een droombaan en de kans is klein dat ik straks weer zo’n zelfde baan krijg.
MAAR ik heb de reis van mijn leven gemaakt. Een lang gekoesterde droom uit laten komen. De wereld gezien. En dat is zoveeeeel waard.

Mijn vriend kan uiteindelijk wel terugkomen bij zijn oude werkgever. Hij werkte daar ook al 12,5 jaar (hij is nu 33). Maar dat wist hij ook niet zeker. Het gaf ons wel rust toen hij dat hoorde, maar ik moet zo straks weer aan de slag om een baan te krijgen.

Ik weet niet in welk vakgebied je werkzaam bent? is het makkelijk om opnieuw te solliciteren?
Ik zou je echt willen zeggen dat je een baan niet tussen je grote reis in moet laten staan. Zeker als je jong bent… Er is nog zoveel te zien en werken kan altijd nog wel… Wat zou je later spijt hebben, als je gewacht hebt en er uiteindelijk niets van komt. Want wie zegt dat er over 2 jaar wel de mogelijkheid is… misschien is er dan wel weer een andere reden om niet te gaan. Zonde!

Op mijn blog schreef ik over de begin periode, waarin ik erg moeite had met het omschakelen van mijn werk, naar het zijn van een wereldreizigster. –> zie http://www.groeten-uit.nl/wereldreizigster/

Mbt tot je (huur)huis… wij hebben een koop appartement en deze onderverhuurt. Dit is dus wel een andere situatie. Ik zou contact opnemen met de makelaar en anders gewoon je huis ‘weg’ doen, je spullen ergens opslaan en over een jaar zie je wel weer. Je zal merken dat je na zo’n tijd gereisd te hebben de waarde van dat soort dingen ook weer veranderd. Je bent heel snel tevreden met eigenlijk bijna niets… en een nieuw huis vind je ook wel weer!

Denk ik mogelijkheden, niet in problemen! :slight_smile:

Bedankt voor je inspirerende reactie!
Ook heb ik jullie site bekeken, staan veel bruikbare tips en onderwerpen op. Binnen het vakgebied waar ik werk is het helaas lastig een baan vinden…
Dus ik denk dat het sowieso handig is om een buffertje op te bouwen voor na de reis. Hebben jullie ook gewerkt tijdens reizen?

Via Wereldwijzer app

Weet je zeker dat je over twee jaar onbetaald verlof kan krijgen? Dan zou je daar op kunnen wachten. Het plannen van een reis duurt voor de meeste mensen ook al 6-12 maanden.

Zelf had ik het ‘geluk’ dat m’n contract afliep. M’n huisje heb ik toen opgezegd, en na afloop heb ik een andere woonplek gevonden.

Een buffer voor bij terugkomst is essentieel vind ik. Je hebt niet meteen werk, misschien moet je verhuizen en je hebt meestal geen recht op WW ofzo.

Superplan, mijn vriend en ik gaan ook in september op wereldreis! Wij hebben het geluk dat we onbetaald verlof krijgen, maar hadden van tevoren afgesproken om ontslag te nemen als we dat niet zouden krijgen. We zeggen onze huurwoning op.
Zoals Palaga zegt zal het zeker de ervaring waard zijn om ontslag te nemen. Het is eigenlijk jammer als je zo’n reis aan je voorbij laat gaan voor iets (je baan) dat nooit zeker zal zijn. Als ik jou was zou ik dus zeker geen twee jaar wachten. Misschien laten de omstandigheden dan ook geen onbetaald verlof toe.
Ik weet natuurlijk niet hoe jullie er financieel voorstaan, maar als jullie toch niet op tijd terug hoeven te zijn voor werk, kunnen jullie de reistijd misschien verlengen… :slight_smile:

Wat een heerlijk vooruitzicht! Hoe lang gaan jullie op reis?
Ik merk dat ik het wel lastig vind wat een geschikt budget is voor de reis en voor een buffer bij thuiskomst. We hebben wel het plan om in Nieuw-Zeeland, of Australië te werken om zo wat bij te verdienen…

Wij gaan een jaar op reis :slight_smile:
Het budget uitzoeken is inderdaad lastig. Australie en Nieuw Zeeland slaan wij over dus daar kan ik je niet mee verder helpen. Het scheelt natuurlijk enorm als je gaat werken.
Je kan eens bij Kilroy kijken om een idee te krijgen voor tickets en op de site van Loneley Planet voor dagbudgets van verschillende landen (hoewel ik het idee heb dat ze soms wat erg optimistisch zijn).
Je kunt ook op backpackgek.nl of reiswijsneuzen.nl kijken voor wat overzichten en handige tips!

Via Wereldwijzer app

Gaat er iemand tijdens zijn reis ook nog het Afrika continent aandoen? Als er iemand richting Kenia komt, neem dan gerust contact op voor informatie of vragen! Ik woon aan de zuidkust van Kenia en ben redelijk op de hoogte van de mogelijkheden in dit prachtige land!:slight_smile:

En anders alsnog heeeeeeel veel plezier tijdens jullie reizen!!! (En ik zou inderdaad even op de site van Kilroy kijken of langsgaan bij hun reisbureau!)

www.marriettevandervelde.waarbenjij.nu

Leuk dat je een bezoekje hebt gebracht aan onze site. We zijn nog druk bezig om nog veel meer artikelen te schrijven voor de site. Nu we thuis zijn hebben we daar iets meer tijd voor dan toen we onderweg waren :slight_smile:

Wij hebben niet gewerkt tijdens onze reis.

Op onze site komen ook dagbudget overzichten te staan van alle landen die wij bezocht hebben. Met advies hoe je geld kan besparen etc. Staat er nu alleen nog maar op voor China/Tibet en Nepal. Maar hebben het doel om alles compleet te maken.

In NZ gaven wij in 2 maanden tijd 120 euro met 2 personen per dag uit. We hebben 7.500 km met een camper gereden, ene keer op wat luxere camping gestaan dan freedom camping of overheid, leuke tours gedaan en zelf gekookt.

Lastige keuze hoor, snap het helemaal. Stond zelf voor dezelfde beslissing. Ik kon gelukkig wel onbetaald verlof krijgen, maar met toekomstige bezuinigingen alsnog het risico op ontslag. Heb besloten om toch te gaan. Tegenwoordig zegt een “vast contract” toch niet alles… Bij bezuinigingen loop je altijd risico’s. Ik duim nu maar dat ik bij terugkomst door kan werken en anders hard op zoek naar iets anders. In jouw geval: stel dat je hier blijft om te werken en na aantal jaar ontslagen wordt… Baal je als een stekker dat je niet die reis bent gaan maken… Als er ergens een deur dichtgaat (in dit geval dus ontslag) gaat er altijd elders weer 1 open!!!

Na 6 weken Indonesië was mijn keuze snel gemaakt… Ik wou meer!!!

Omdat we met 2 huizen zaten heb ik mijn huis verkocht en vriendlief zijn huis verhuurd. Banen werden opgezegd en we zijn weggegaan. Ik wat later dan hij ivm werk maar ik had voldoende vakantiedagen om stukjes mee te reizen. Eindelijk kon ik dan ook voor een jaar mijn tas gaan pakken .

Mensen reageerde verschillend . De ene vond het dom om me baan op te zeggen de ander vond het super dapper dat ik gewoon me gevoel ging volgen.

Ja ik vond het zeker jammer om me baan op te zeggen. Was een leuke baan met hele leuke collega.s . Ook wist ik dat ik hier niet meer zou kunnen gaan werken als ik terug was. Erg jammer maar het zij zo.

Uiteindelijk weer terug in Nederland vonden we snel werk. En spijt dat ik alles opgezegd heb, heb ik nooit gehad.
Ik heb er zoveel mooie herinneringen voor terug gekregen dat is onbetaalbaar!!!

[

Bedankt voor jullie reacties!
We zijn ons nu druk aan het inlezen over verschillende landen waar we graag heen willen. En uiteraard flink aan het sparen… Ik hoop dat we dan binnenkort daadwerkelijk de knoop doorhakken om te gaan.
Ik had van tevoren niet gedacht dat ik het zo lastig zou vinden om alles op te moeten geven… Om zekerheid om te ruilen voor onzekerheid.
Alsnog bedankt voor jullie reacties!

Groetjes,
Tamara

Via Wereldwijzer app

voor de eerste lange reis was mijn contract net afgelopen. Ik zou wanneer ik terugkwam een nieuw contract krijgen. Maar helaas een week voor de terugreis datum hoorde ik dat mijn contract niet doorging.
Gelukkig vond ik snel een baan. Daar heb ik enkele jaren geleden een half jaar onbetaald verlof gekregen. Dit was goed geregeld en geen probleem. Ik kon wat dagen opsparen zodat ik uiteindelijk nog een maand doorbetaald kreeg. (dus 5 maanden onbetaald verlof)

Qua huis had ik geluk. Ik woonde beide keren nog thuis, dus ik kon zo weg en had geen zorgen over een huis wanneer ik terug kwam.

Als je huis prima is maar niet bijzonder zou ik het zeker opzeggen. Dat bespaart veel geld. Probeer je wel overal in te schijven bij gemeentes en dergelijke zodat je wanneer je terug komt snel een huis kunt vinden. Wellicht is het een optie om bij iemand tijdelijk te wonen zodat je jullie toch even onderdak hebben. Particuliere verhuur is op dit moment ook mogelijk.

Ik zou het dus wel doen. Je weet anders ook niet wat de toekomst brengt en krijg je later spijt dat je het niet hebt gedaan.

Daar heb je helemaal gelijk in !

http://bit.ly/1sktc1n

http://bit.ly/1nKZSgl

http://bit.ly/1m3Kdw6

http://bit.ly/1pxwYW0

http://bit.ly/VqPsvr

:slight_smile:

Ik zou het gewoon doen! Baan opzeggen en maar zien als je terug komt. Misschien wil je na je reis wel in een andere branche werken of kom je onderweg wel een leuke uitdaging in het buitenland tegen.
Ik zou zeker geen twee jaar wachten. Dat is heel lang en wie weet wat er in de tussentijd gebeurd.
Misschien kun je je woning tijdelijk onderverhuren via airbnb. anders is deze website ook altijd interessant voor als je terug komt na je reis en je geen woning zou hebben.
Succes met beslissingen maken.
Groetjes,
Marieke